KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Janáčkova Věc Makropulos v Paříži s Karitou Mattilou a Susannou Mälkki english

Národní opera v Paříži má na scéně moderní budovy Opéra Bastille na programu od 5. do 17. října pět představení nové inscenace Janáčkovy Věci Makropulos, koprodukčního projektu s madridským Teatro Real. Do hlavní role je obsazena sopranistka Karita Mattila, dirigentkou je Susanna Mälkki, režisérem Krzysztof Warlikowski. Mezi sólisty je jediným českým umělcem tenorista Pavel Černoch.

Finská sopranistka Karita Mattila se s rolí Emilie Marty setkala v minulém desetiletí poprvé v Opeře v San Francisku, zpívala ji i v Metropolitní opeře v New Yorku, v obou případech ještě s dirigentem Jiřím Bělohlávkem. V Paříži diriguje inscenaci Věci Makropulos Susanna Mälkki, rovněž Finka. Už před několika lety se vyznala, že je „velkým fanouškem Janáčka“, že si na něm uvědomuje svébytnost regionu, kde žil, a že v jeho hudbě slyší „dostatek nezávislosti na klasických tradicích“. Alberta Gregora bude zpívat Pavel Černoch, Jaroslava Pruse Johan Reuter, v dalšíc h rolích jsou obsazeni mimo jiné Nicholas Jones, Ilanah Lobel-TorresCyrille Dubois.

Susanna Mälkki je emeritní šéfdirigentkou Helsinské filharmonie, kterou vedla od roku 2016 do roku 2023. Mezi roky 2017 a 2022 byla hlavní hostující dirigentkou Los Angeles Philharmonic, v letech 2006 až 2013 hudební ředitelkou pařížského Ensemble intercontemporain. Hostuje u nejlepších orchestrů a v operních divadlech po Evropě i v USA.

Janáčkova osmá opera měla premiéru v prosinci roku 1926 v Brně. Libreto v próze na mimořádně silný příběh z pera Karla Čapka, na současnou hru z roku 1922, si napsal skladatel sám. Vytvořil dynamické a strhující hudební divadlo, civilní drama spoluvytvářené moderně strohou, přesto ale citově mimořádně silnou hudbou – dílo promlouvající výjimečně intenzivně do života každého z nás; podobenství, krutě pravdivý a žhavě současný apel: važme si každého okamžiku, zvažujme, co děláme, protože naše přebývání na Zemi je konečné…

Kdo nikdy nesnil o věčném mládí? Ve Věci Makropulos je slavné zpěvačce Emilii Marty díky život prodlužujícímu elixíru 337 let. Jak účinky lektvaru začínají slábnout, snaží se zoufale získat zpět recept, který jí umožní zachovat si mládí. Začíná závod s časem, jehož osudovým výsledkem je smrt…,“ uvádí Opéra national de Paris. Podle tvůrců je Janáčkova předposlední opera, dílo na pomezí sci-fi a filozofické debaty, neuvěřitelně moderním dílem – partitura vytvořená je ohromující svým mistrovstvím ve zpívaném slově, drsnými rytmy a intenzivní expresivitou. „Režisér Krzysztof Warlikowski oživuje hollywoodskou mytologii, ať už je to Marilyn Monroe, King Kong nebo Gloria Swanson, a přináší hlubokou úvahu o čase a nesmrtelnosti,“ zve divadlo své publikum.

Foto: Bernd Uhlig / OnP

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky