Janáčkova Věc Makropulos v Paříži s Karitou Mattilou a Susannou Mälkki
Národní opera v Paříži má na scéně moderní budovy Opéra Bastille na programu od 5. do 17. října pět představení nové inscenace Janáčkovy Věci Makropulos, koprodukčního projektu s madridským Teatro Real. Do hlavní role je obsazena sopranistka Karita Mattila, dirigentkou je Susanna Mälkki, režisérem Krzysztof Warlikowski. Mezi sólisty je jediným českým umělcem tenorista Pavel Černoch.
Finská sopranistka Karita Mattila se s rolí Emilie Marty setkala v minulém desetiletí poprvé v Opeře v San Francisku, zpívala ji i v Metropolitní opeře v New Yorku, v obou případech ještě s dirigentem Jiřím Bělohlávkem. V Paříži diriguje inscenaci Věci Makropulos Susanna Mälkki, rovněž Finka. Už před několika lety se vyznala, že je „velkým fanouškem Janáčka“, že si na něm uvědomuje svébytnost regionu, kde žil, a že v jeho hudbě slyší „dostatek nezávislosti na klasických tradicích“. Alberta Gregora bude zpívat Pavel Černoch, Jaroslava Pruse Johan Reuter, v dalšíc h rolích jsou obsazeni mimo jiné Nicholas Jones, Ilanah Lobel-Torres a Cyrille Dubois.
Susanna Mälkki je emeritní šéfdirigentkou Helsinské filharmonie, kterou vedla od roku 2016 do roku 2023. Mezi roky 2017 a 2022 byla hlavní hostující dirigentkou Los Angeles Philharmonic, v letech 2006 až 2013 hudební ředitelkou pařížského Ensemble intercontemporain. Hostuje u nejlepších orchestrů a v operních divadlech po Evropě i v USA.
Janáčkova osmá opera měla premiéru v prosinci roku 1926 v Brně. Libreto v próze na mimořádně silný příběh z pera Karla Čapka, na současnou hru z roku 1922, si napsal skladatel sám. Vytvořil dynamické a strhující hudební divadlo, civilní drama spoluvytvářené moderně strohou, přesto ale citově mimořádně silnou hudbou – dílo promlouvající výjimečně intenzivně do života každého z nás; podobenství, krutě pravdivý a žhavě současný apel: važme si každého okamžiku, zvažujme, co děláme, protože naše přebývání na Zemi je konečné…
„Kdo nikdy nesnil o věčném mládí? Ve Věci Makropulos je slavné zpěvačce Emilii Marty díky život prodlužujícímu elixíru 337 let. Jak účinky lektvaru začínají slábnout, snaží se zoufale získat zpět recept, který jí umožní zachovat si mládí. Začíná závod s časem, jehož osudovým výsledkem je smrt…,“ uvádí Opéra national de Paris. Podle tvůrců je Janáčkova předposlední opera, dílo na pomezí sci-fi a filozofické debaty, neuvěřitelně moderním dílem – partitura vytvořená je ohromující svým mistrovstvím ve zpívaném slově, drsnými rytmy a intenzivní expresivitou. „Režisér Krzysztof Warlikowski oživuje hollywoodskou mytologii, ať už je to Marilyn Monroe, King Kong nebo Gloria Swanson, a přináší hlubokou úvahu o čase a nesmrtelnosti,“ zve divadlo své publikum.
Foto: Bernd Uhlig / OnP
Příspěvky od Petr Veber
- Klasika v souvislostech (82)
Jubilea pražského Rudolfina - Pohledem Petra Vebera (62)
Sir Simon - Klasika v souvislostech (81)
Giovanni Pierluigi z městečka Palestrina - Martin Glaser: Pražské Národní divadlo? Oproti brněnskému nepoměrně robustnější instituce, spojená s mimořádným společenským očekáváním
- Káťa Kabanová tak trochu komorně
Více z této rubriky
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
- Dětský sbor Kantiléna odlétá na americké turné
- Stamicovci a horna Nicolase Rameze
- Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704
- Atrium Žižkov doznalo akustických změn a přivítá ‚obývákový‘ koncert
- Komorní únor v Žilině ve znamení opery i masopustu
- Mladí houslisté si zasoutěží na pražském Gymnáziu a Hudební škole
- Olga Bezsmertna předstoupí před SOČR
- Moderní Rusalka zpátky v Berlíně Pod lipami, nová Rusalka v Marseille
- Nové obory na ostravské Fakultě umění