Janáčkův Zapisník zmizelého scénicky
Slovenský institut v Praze zve na scénický koncert Deníky v produkci bratislavské Otvorené opery v podání předních slovenských operních pěvců a v dramaturgii a režii Martina Bendika. Akce se koná 16. října v Modlitebně evangelické církve v pražské Korunní ulici u příležitosti společného třicátého výročí vzniku Slovenské a České republiky. Vstupné na ni je dobrovolné.
Volné seskupení tvůrců a interpretů pod názvem Otvorená opera, jehož cílem je prezentace klasických komorních operních děl, uvede na pražských Vinohradech scénicky pojatý koncert avantgardy dvacátého století z děl Bohuslava Martinů, Bély Bartóka a Leoše Janáčka s cílem představit trochu jinou hudební a divadelní poetiku. Dvě písně na texty negerské poezie, pět slovenských lidových písní s názvem Na dědině a Zápisník zmizelého jsou dramaturgickou variací na dosavadní praxi slovenského hudebně-divadelního souboru Otvorená opera.
Díla spojuje především středoevropská, česko-slovensko-maďarská kulturní příbuznost, zdůrazňující etnomuzikologický zájem o lidové písně v klasickém avantgardním stylu nejvýznamnějších tvůrců dvacátého století. Zatímco Martinů se inspiroval americkými písněmi a afroamerickou poezií, Bartók, velký znalec slovenské lidové písně, využil svůj výzkum z terénu a promítl lidové písně do svého originálního jazyka. Janáček podobným způsobem spojil melodiku mluveného slova z prostředí Valašska s lidovou písní. Právě Zápisník zmizelého je v daném představení prezentován scénicky. Příběh neopětované lásky k cikánce Zefce nabízí sugestivní baladu v básnickém převyprávění dnes již známého autora textu Ozefa Kaldy a moravského hudebního mistra.
Hlavními sólisty jsou Andrea Pietrová (mezzosoprán) a Róbert Remeselník (tenor). Hudebně pořad nastudoval a klavírní doprovod poskytne Branko Ladič. Tři ženské hlasy v Janáčkově díle zastanou Tamara Kubešová, Lucia Lederleitnerová a Viktória Procklová. Představení je v režii Martina Bendíka.
Foto: ilustrační – Pixabay
Příspěvky redakce
- Dobšíková, Plocková a Praženica. Trio studentů HAMU v Havířově
- Atrium Žižkov zahajuje novou recitálovou řadu. Otevře ji Markéta Cukrová a písně noci
- Adam s Evou a Médea. Poslední únorové tituly Festivalu Opera 2025
- Chaplin v Lucerně. S živým doprovodem Symfoniků Pražské konzervatoře
- Janáčkova hudba zní od Austrálie po Kanadu. Operní hlavně v Evropě
Více z této rubriky
- Dobšíková, Plocková a Praženica. Trio studentů HAMU v Havířově
- Atrium Žižkov zahajuje novou recitálovou řadu. Otevře ji Markéta Cukrová a písně noci
- ČRo D-dur: Na návštěvě u Roberta Huga
- Adam s Evou a Médea. Poslední únorové tituly Festivalu Opera 2025
- Chaplin v Lucerně. S živým doprovodem Symfoniků Pražské konzervatoře
- Janáčkova hudba zní od Austrálie po Kanadu. Operní hlavně v Evropě
- Rossinim protkaný program v Českých Budějovicích
- Gershwinova opera Porgy a Bess rozezní Betlémskou kapli
- Hana Fleková a Libor Mašek uvádějí Il basso mondo
- Sheku Kanneh-Mason debutuje u České filharmonie