Josef Špaček zahraje Martinů na violu
Hlavní hostující dirigent České filharmonie Tomáš Netopil vybral na nadcházející koncerty ve Dvořákově síni Rudolfina ryze český repertoár. Ve světové premiéře zazní suita z opery Leoše Janáčka Věc Makropulos, aranžovaná Tomášem Illem. Houslista a umělecký partner České filharmonie Josef Špaček se ujme sólového partu v Rapsodii pro violu a orchestr Bohuslava Martinů. Jako třetí skladba zazní Slovácká suita Vítězslava Nováka. Koncerty se budou konat od středy 15. do pátku 17. února, vždy od půl osmé večer.
„Během své dirigentské a operní činnosti jsem měl možnost se několikrát setkat s fantastickým dílem Leoše Janáčka, operou Věc Makropulos. Přibližně ve stejném období jsem také studoval Janáčkovy operní suity. Jednu z nich, z Její Pastorkyně, vypracoval můj kamarád z let konzervatoře a akademie, Tomáš Ille. Dlouho jsme společně debatovali nad vytvořením suity z opery Věc Makropulos a já jsem rád, že právě na tomto koncertě můžeme pražskému publiku předvést tuto světovou novinku. Doufám také, že tímto počinem rozšíříme bohatý a ryze originální janáčkovský hudební odkaz,“ říká dirigent Tomáš Netopil.
Sestavení suity z Věci Makropulos si vyžádalo významný kompoziční vklad. Zdaleka se nejedná jen o kompilát uzavřených instrumentálních čísel, ale o důmyslné spojení drobnějších úseků a motivů, jež dohromady mohou splynout v celek, který je hudebně smysluplný navzdory ochuzení o vokální složku. Český skladatel Tomáš Ille ji dokončil nedlouho před premiérou v listopadu roku 2022.
„Těší mne také další, ale svým způsobem nová spolupráce s Josefem Špačkem v roli sólového violisty a plně rozumím jeho touze zahrát si toto mimořádné koncertní dílo Bohuslava Martinů, podobně jako ho kdysi natočil Josef Suk,“ pokračuje Tomáš Netopil s tím, že Rapsodie-koncert pro violu a orchestr zahajuje poslední tvůrčí období Bohuslava Martinů. „Vždy mne udivovala její zdánlivá jednoduchost, která je však logickým vyústěním skladatelova kompozičního vývoje od výrazných experimentů až k pročištěným, skoro průzračným výrazovým prostředkům. Blízká je mi rovněž rapsodická forma díla, které není přísně vzato koncertem v klasickém slova smyslu, ale spíše volným vyjádřením autorových hudebních myšlenek, které zachytil dle mého názoru s mimořádnou sugestivitou a vnitřní silou,“ dodal dirigent.
Rapsodie-koncert pro violu a orchestr Bohuslava Martinů, zazněla ve své premiéře v Clevelandu roku 1953. V roce 1969 ji poprvé uvedla Česká filharmonie s violistou Ronem Golanem pod taktovkou Zdeňka Košlera, který se k dílu několikrát vrátil a na konci sedmdesátých let minulého století ho i s violistou Jaroslavem Motlíkem natočil. Rapsodii si oblíbil i Václav Neumann, jenž ji se slavným českým houslistou a violistou Josefem Sukem nejen opakovaně uváděl, ale také pořídil legendární nahrávku, která vyšla u Supraphonu v roce 1989 a jíž se dostalo několik reedic. Josef Špaček bude dílo Martinů hrát na vzácný mistrovský nástroj Johannese Theodora Cuyperse z roku 1767.
Světová premiéra Slovácké suity Vítězslava Nováka, oblíbeného žáka Antonína Dvořáka, se uskutečnila v Praze na Plodivové burze 4. února 1906. Českou filharmonii řídil Vilém Zemánek, který skladbu s orchestrem do konce první světové války provedl celkem dvaašedesátkrát. Slovácká suita byla velmi oblíbená rovněž i během první republiky, kdy se dočkala další stovky uvedení. Od smrti Vítězslava Nováka v roce 1949 však v podání České filharmonie zazněla pouze sedmnáctkrát. Naposledy ji ve Dvořákově síni Rudolfina provedl Jiří Bělohlávek v roce 2011. Krátce nato ji na festival Smetanova Litomyšl vyvezl Petr Altrichter.
Vítězslav Novák, rodák z Kamenice nad Lipou a absolvent jindřichohradeckého gymnázia, které po druhé světové válce přijalo jeho jméno, koncipoval Slováckou suitu jako sérii výjevů ilustrujících slavnostní den na moravském venkově. Vedle malého orchestru obsadil také harfu a varhany. Oba nástroje tvoří v kombinaci s lyrickým zvukem smyčců a měkkostí dřevěných dechů mimořádně poetickou a zvukomalebnou atmosféru díla, jež patří mezi Novákovy nejoblíbenější skladby.
Foto: Petra Hajská, Petr Chodura, archiv KlasikyPlus
Příspěvky redakce
- Mezzosopranistka Bella Adamova oslaví Vánoce v Hanoji
- Hudební rodina Vlach-Ericsson vánočním hostem Václava Hudečka
- Závěru Roku české hudby s Ivem Kahánkem
- S FOKem před Vánoci u Šimona a Judy, v Anežském klášteře i v Obecním domě
- Hold Jaroslavu Krčkovi při Břevnovském hudebním setkání
Více z této rubriky
- Mezzosopranistka Bella Adamova oslaví Vánoce v Hanoji
- Hudební rodina Vlach-Ericsson vánočním hostem Václava Hudečka
- Závěru Roku české hudby s Ivem Kahánkem
- S FOKem před Vánoci u Šimona a Judy, v Anežském klášteře i v Obecním domě
- Hold Jaroslavu Krčkovi při Břevnovském hudebním setkání
- Pestrobarevné Vánoce v Bratislavě
- Aranž na druhou s dechovým kvintetem Prague Philharmonia
- Ostravskou Rybovku následuje pocta Petru Hapkovi
- Zlínská mozartovská benefice s Adrianou Banásovou
- Klášterní hudební slavnosti nadzdvihly pokličku příštího programu