KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Koncert Huelgas Ensemble jako esence krásy a dokonalosti english

Polifilův sen. Tak zněl název koncertu vlámského vokálního souboru Huelgas Ensemble na festivalu Smetanova Litomyšl. Sofistikovaně zdůvodněný výběr skladeb od čtrnáctého po dvacáté století byl možností kochat se pod klenbou někdejšího piaristického chrámu po celou hodinu neutuchající zvukovou krásou polyfonní hudby a ve vrchovaté míře i dokonalostí její interpretace.

Polifilův boj o lásku ve snu je přesnější verze názvu renesančního románu Hypnerotomachia Poliphili, zkráceně Polifilův sen, připisovaného dominikánovi Francescu Colonnovi a vydaného v Benátkách roku 1499. Paula van Nevela, uměleckého vedoucího belgického – přesněji vlámského – vokálního souboru Huelgas Ensemble jeho četba přivedla k myšlence sestavit koncertní program osvětlující různé podoby lásky a touhy v hudbě. Sen je v předloze symbolem marnosti a pomíjivosti, láska v ní může být nejen erotická, naplněná i zklamaná, ale v alegorii i duchovní. Pod vlivem této inspirace z toho proto vyšlo rozjímání o konečnosti života v rozpětí od nebojácnosti po žalozpěv, ohlas na antiku, podchycení tématu tělesné touhy a dokonce i kontemplace nad zrozením Božího syna, nad propojením božství a lidství. Tedy docela rozvolněné, široké rozpětí témat, samotným van Nevelem vysvětlené a zastřešené pojmem krása.

Hodinový program mohl působit jen a jen hudebními krásami, texty zůstaly jen v rovině slyšeného a tušeného. I tak, bez podrobného kontaktu s textovou předlohou, se dá hudba a hudební poezie poslouchat… V tištěném programu byla pár slovy naznačena alespoň tematika jednotlivých děl, počínaje anonymními písněmi z konce 14. století z okruhu dvora kyperského krále a avignonského papeže přes moteta Jacoba Handla Galla, Nicolause Craena, Cipriana de Rore, Philippa de MonteLudwiga Senfla a madrigal Luky Marenzia až po lidovou baladu zpracovanou Maxem Regerem. Vybočením, ale jen na papíře, byla skladba Io non so ben (Nevím dobře) od současného vlámského varhaníka a autora Willema Ceuleerse; ve skutečnosti do programu zapadla zcela ústrojně: byla také polyfonní, úplný madrigal… A přes převažující komplikovanější souzvuky končily její úseky historizujícím způsobem, konsonantně.

Zazpívaných skladeb bylo čtrnáct a z ryze hudebního hlediska měly vzácně jednotný charakter. Byla to vesměs klidná, výrazně ztišená a pomalejší hudba – a interpretace tyto parametry a kvality podtrhla do krajnosti. Málokdy jsou slyšet tak nádherně jemná, zcela vlasová pianissima, která však ani trochu nezamlžují dikci, intonaci a výraz. Málokdy se lze setkat s tak citlivým nasloucháním mezi zpěváky, s tak přesným sjednocením ve výslovnosti a tak pozornými výměnami mezi hlasy. Málokdy můžeme slyšet tak lahodné souzvuky a jemné dynamické proměny uvnitř hudebních frází, tak nádherně vybalancované harmonie, a to i ty na svou dobu odvážné.

Soubor s velkou empatií vnímal prostor nad sebou i kolem sebe. Byl umístěn uprostřed publika, pro jednotlivá čísla se zpěváci různě seskupovali a přeskupovali, navíc ne všechna byla pro všech osm hlasů. Celý koncert doslova nadnášela atmosféra neslýchané pozornosti detailům, neokázalosti a pokory.

Soubor, pracující po celou dobu od roku 1971 pod uměleckým vedením svého zakladatele, je pojmenován podle význačné středověké památky – hudebního rukopisu Codex Las Huelgas z doby kolem roku 1300 z cisterciáckého kláštera v Burgosu v severním Španělsku. Je legendou na koncertní scéně i na trhu nahrávek. Do Litomyšle s ním přišel závan absolutní zvukové krásy a absolutní interpretační dokonalosti.

Dalo by se předpokládat, že pro koncerty v Česku – po Litomyšli ještě 25. června v Praze – veze Huelgas Ensemble totožný program. Není tomu tak. Pražské vystoupení, figurující zároveň symbolicky i v nabídce festivalu Concentus Moraviae, není tematizováno jako to litomyšlské: přináší výběr z renesanční franko-vlámské polyfonie, to znamená hudbu od autorů, jako jsou Cipriano de Rore, Jean Mouton, Claude Le Jeune, Giaches de Wert či Orlandus Lassus.

Foto: Smetanova Litomyšl / František Renza

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky