Meeting Brno uctí památku Pavla Haase
Pásmo Po stopách bratří HAASů chystá na den výročí zavraždění židovského skladatele Pavla Haase v Osvětimi, 17. října 1944, Meeting Brno ve spolupráci s ProArt a No Feet. Diváky čeká procházka se zastávkou u pamětní desky Pavla Haase a divadelní představení Martina Dvořáka HAAS_dny po slávě. Cílem je připomenout oba úspěšné bratry, kteří proslavili Brno a jejichž vztah přerušila II. světová válka, vedle Pavla Haase také jeho bratra, herece Huga Haase.
Program začne 17. října v 18:30 na Náměstí Míru procházkou po Masarykově čtvrti. Hlavní zastávkou bude nová pamětní deska Pavla Haase na rohu Havlíčkovy a Rudišovy ulice, kde Pavel Haas bydlel v letech 1935-40. O životě a díle skladatele tam promluví Ondřej Pivoda, muzikolog z Moravského zemského muzea, a Jiří Plieštik, autor portrétu na pamětní desce. Procházka skončí v tanečním studiu No Feet na Vaňkově náměstí (bývalá Brněnka), kde ve 20 hodin začne repríza inscenace Martina Dvořáka HAAS_dny po slávě.
Autorem myšlenky večera o bratřích Haasech je Matěj Hollan, který v sousedství Vaňkova náměstí celý život bydlí: „Kde jinde bychom měli toto dílo uvádět než na Vaňkově náměstí, kde začíná děj celé inscenace. Pavel Haas je osobnost, kterou je třeba stále připomínat. Žák mistrovské školy Leoše Janáčka s naprosto osobitým výrazem a velkou budoucností, která mu však nebyla dopřána. Motto, které si zapsal na skicy Dechového kvintetu op.10, je bohužel více než příznačné: „Pták vzlétl ke slunci, letěl, letěl a nedoletěl…“. Můžeme tedy jen oslavovat to, co nám zde zanechal a představovat si, jak dechberoucí skladby by mohl napsat, kdyby opravdu doletěl dál a výš.“
V minulém roce premiérovaná autorská inscenace Martina Dvořáka HAAS_dny po slávě pro herce a tanečníka je založena na dostupných pramenech o herci Hugo Haasovi a jeho bratru Pavlovi, který zahynul v roce 1944 v koncentračním táboře v Osvětimi. Koncept vychází z jejich pomyslného rozhovoru před Hugovou smrtí, který rekapituluje a nahlíží na svůj život. Herec představuje Hugo Haase, tanečník jeho bratra Pavla. Hudební stránka inscenace vychází z komorní tvorby skladatele Pavla Haase a filmové tvorby Huga Haase. Autorem hudby je Jan Hanák Sonority. Mluvící tanečník představuje rovinu mrtvého bratra Pavla plnou fantazie, symboliky a metafyzičnosti či nedoslovnosti, herec pak svět stále žijícího Huga Haase s jeho bolestmi, nejistotou, minulostí a realitou.
Foto: Fb / ProArt – Mila Vašíčková, Oskar Stolín
Příspěvky redakce
- Debut Lukáše Vasilka u České filharmonie se sporadickou Janou z Arku
- Kristina Fialová zahraje Berlioze společně s Moravskými filharmoniky
- Synergie Plzeňské filharmonie a Cimbálové muziky Milana Broučka
- Tóny Vinohrad pokračují kombinací klarinetu a kytary
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
Více z této rubriky
- Debut Lukáše Vasilka u České filharmonie se sporadickou Janou z Arku
- Kristina Fialová zahraje Berlioze společně s Moravskými filharmoniky
- Synergie Plzeňské filharmonie a Cimbálové muziky Milana Broučka
- Tóny Vinohrad pokračují kombinací klarinetu a kytary
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
- Dětský sbor Kantiléna odlétá na americké turné
- Stamicovci a horna Nicolase Rameze
- Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704
- Atrium Žižkov doznalo akustických změn a přivítá ‚obývákový‘ koncert
- Komorní únor v Žilině ve znamení opery i masopustu