KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Koncert, který zůstane v paměti

„Dirigent Ondřej Vrabec opět dokázal své kvality.“

„Vrchol večera přinesla sólistka Barbora Kolářová.“

„Publikum odměnilo účinkující dlouhotrvajícím potleskem.“

Ve čtvrtek 8. května ožila historická budova Císařských lázní v Karlových Varech výjimečným koncertem, připomínajícím 80. výročí konce druhé světové války. Karlovarský symfonický orchestr pod vedením Ondřeje Vrabce předvedl mimořádně vyrovnaný a přesvědčivý výkon plný emocí, dynamiky i technické preciznosti a opět dokázal, že Karlovy Vary mají své nezastupitelné místo na mapě kulturních událostí. Sólové úlohy zastaly houslistka Barbora Kolářová a marimbistka Cécile Boiffin.

Číst dál…

Jakub Hrůša mezi Jenůfou a Šostakovičem

Český dirigent Jakub Hrůša, který aktuálně řídí sérii provedení Janáčkovy Jenůfy v londýnské Královské opeře Covent Garden, si 31. ledna odskočí od opery k symfonické hudbě. S BBC Symphony Orchestra uvede v Barbican Hall Šostakovičovu Jedenáctou symfonii zvanou Rok 1905, a to společně s díly Pavla Haase a Ludwiga van Beethovena. Koncert začne v půl osmé večer.  Současné…

Číst dál…

Haasův Šarlatán jako zdravé hudební divadlo

„Inscenace režiséra Ondřeje Havelky, dirigenta Jakuba Kleckera a výtvarníků Jakuba Kopeckého a Kateřiny Štefkové navazuje na historické české lidové divadlo, je proto barvitá a zábavná.“

„Zvoleným svěžím tempem navazuje na meziválečnou novou věcnost: mnohem více na neoklasicismus než na expresionismus.“

„Hledat silný příběh není ani nutné, ani možné. I proto Ondřej Havelka vygeneroval do akční smršti tolik milých detailů.“  

Národní divadlo moravskoslezské přivezlo v pátek na festival Janáček Brno svou zbrusu novou inscenaci opery Šarlatán od Pavla Haase, někdejšího Janáčkova žáka. Z odkazu autora, který zahynul v Osvětimi, představil ostravský soubor znovu objevované dílo. Díky vynalézavé režii Ondřeje Havelky a pod nerutinním dirigentským vedením Jakuba Kleckera se tak stalo v autorově rodném městě v životné podobě.

Číst dál…

Duchovní koncert v bazilice na Starém Brně byl úchvatný

„Šest proplétajících se, dokonale čistých hlasů, bylo duševní očistou v kontrastu s těžce přijatelným a neuvěřitelným závěrem Harantova života.“

„Chorály zaplnily celý prostor a zazněly v mužné síle.“

„V posledním, zcela již ztichlém tónu, lehce zazvonil třikrát zvon. Byl to již skutečný zvon baziliky.“

V rámci 9. ročníku festivalu Janáček Brno uvedlo 7. listopadu Národní divadlo Brno v bazilice Nanebevzetí Panny Marie Duchovní koncert. Děl Pavla Haase, Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic, Jacoba Handla Galluse, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů se ujal sbor Gaudeamus Brno se sbormistryní Dašou Karasovou a Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Tomáše Krejčího. Sólistou byl barytonista Tadeáš Hoza.

Číst dál…

Nicky Spence, Lada Valešová a Navarra String Quartet prozářili krutou minulost

„Transporty do Osvětimi odjížděly každý den.“

„Mistrné Janáčkovo dílo, tvořené v jeho nelehkém období, zneváženo hudebními souputníky, ukázalo kompoziční nadčasovost.“

„Takto se vrátila Fata morgana Pavla Haase do brněnské Reduty po stu let.“

Letošní devátý mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno v Mozartově sále brněnské Reduty věnoval koncert jednomu z prvních absolventů Janáčkovy mistrovské školy Pavlu Haasovi. Osud jeho a miliónů jeho vrstevníků, byl přeťat v říjnu 1944. Je tomu osmdesát let od průmyslového „šoa“, hromadného usmrcení spoluobčanů neárijského původu, řízeného jednou z nejcivilizovanějších zemí Evropy. Provedení koncertu se ujala světoznámá jména, česko-britská pianistka Lada Valešová, skotský tenorista Nicky Spence, smyčcové kvarteto Navarra String Quartet a také houslistka Ivana Víšková, hornista Antonín Kolář i flétnista Michal Vojáček.

Číst dál…

Soňa Godarská: Thálie mi dala pocit umělecké hodnoty

„Své role stále konzultuji s paní Maxovou a částečně i se svou intuicí.“

„Rozhodně nerelaxuji tak, že bych si někde v klidu četla knížku – to mi příliš připomíná listování v ‚klavíráku‘.“

„Amaranta z Haasova Šarlatána je činoherně nejnáročnější role, se kterou jsem se zatím potkala.“

Cesta čerstvé držitelky Ceny Thálie Soni Godarské ke zpěvu byla všechno jen ne standardní. Narodila se ve slovenském Popradě a blízkost hor předurčila, že mezi jejími zájmy bude převládat horská turistika a běžky. Když přišel čas zvolit si školu, rodiče jí řekli: nejprve gymnázium, potom vysoká škola a pak se věnuj, čemu chceš. V devatenácti letech se tedy odstěhovala do Prahy, nastoupila na studium chemie a hudba se z jejího života vytratila. Po vysoké škole se však dočasně přestěhovala do Norska, kde si ji hudba znovu našla…

Číst dál…

Adamova, Silberstein a manželé Daviesovi v New Yorku

Rok české hudby je stále v hledáčku koncertních aktivit Českého centra v New Yorku. Ve třetí dekádě října se v Bohemian National Hall představí mezzosopranistka Bella Adamova s klavíristou Coreym Silbersteinem a také klavíristé Maki Namekawa a Dennis Russell Davies. Pojítkem koncertů, kterou jsou v agendě centra zařazené na 20. a 22. říjen, je česká hudba, znít bude…

Číst dál…

Fraška s hořkou příchutí. Úspěšná premiéra Šarlatána Pavla Haase v Ostravě

„Režisér Ondřej Havelka se nechal strhnout nespoutanou a nakažlivou veselostí, která ovšem nikdy nepřekročila hranice vkusu.“

„Hudba Pavla Haase je podivuhodně vyzrálá, janáčkovsky úderná a sdělná, rozpustilá a fantazijně barevná.“

„Inscenace Šarlatána je zdařilá, a to jak po stránce hudební, tak jevištní.“

Operní soubor Národního divadla moravskoslezského připravil na začátek sezóny premiéru jediné opery skladatele Pavla Haase. Inscenaci režijně připravil Ondřej Havelka, hudebně nastudoval a řídil Jakub Klecker a v rolích se představili Pavol Kubáň, Eva Dřízgová-Jirušová, Kateřina Hebelková, Martin Gurbaľ a mnoho dalších. Varietní podívaná s originálně zpracovanou hudbou se stala prubířským kamenem operního souboru.

Číst dál…

Haasův Šarlatán v produkci ostravského divadle v místě světové premiéry

Operu Pavla Haase Šarlatán uvede v novodobé české premiéře Národní divadlo moravskoslezské 10. října. V režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera tragikomické dílo uvidí publikum v rámci volného cyklu Opery terezínských skladatelů. Na výpravné podívané mají zásluhu také kostýmní výtvarnice Kateřina Štefková a scénograf Jakub Kopecký. Už po světové premiéře Šarlatána 2. dubna…

Číst dál…

Galavečery ostravského divadla vkročením do nové sezony

Národní divadlo moravskoslezské vstupuje do 106. sezóny s mottem Proměny a Konstanty. Čtyřsouborové divadlo chystá pro diváky celkem šestnáct premiér. Zahajovací galavečery se uskuteční 7. a 8. září – opera, balet i muzikál nabídnou během gala divákům ukázky z novinek, činohra se soustředí výhradně na „ducha starého Myrona“. O přestávce se diváci mohou připojit ke společné…

Číst dál…

První týden Festivalu Krumlov i s barokní zarzuelou

O zahajovacím víkendu Festivalu Krumlov už KlasikaPlus.cz informovala. Následuje tedy první úplný týden prestižní jihočeské přehlídky. Co v rámci hlavního programu přinese v týdnu od 15. do 21. července? Nejbližší akcí hlavní řady je v rámci daného týdne až středeční koncert Pocta českým skladatelům. Díla českých mistrů se chopí dva sólisté, klavíristka Terezie…

Číst dál…

Češi debutující na Pražském jaru jednoznačně nadchli

„Vilém Vlček ukázal velikou jemnost, možná až hebkost. Publikum se po první skladbě neodvážilo tleskat a setrvalo v soustředěném tichu.“

„Poprvé se festivalový koncert konal ve Velké aule Karolina. Byl věnován památce muzikoložky Lenky Hlávkové.“

„Alinde Quintet hraje vlastně velmi klidně. Hráči nestavějí na odiv virtuositu, zato jejich souhra je úžasná.“

Jedním z cenných povahových rysů Pražského jara je, že už léta dává prostor mladým umělcům. V sobotu 25. května poprvé vystoupil na festivalovém matiné violoncellista Vilém Vlček a v podvečerním koncertu soubor Alinde Quintet. V obou případech šlo o prvotřídní zážitek.

Číst dál…

Novák, Brauner a Desiderata v Českých Budějovicích

Sezóna Jihočeské filharmonie se pomalu chýlí ke svému konci. Ve druhé dekádě května se k českobudějovickému orchestru na dvojici koncertů připojí dirigent Tomáš Brauner a dvojice sólistů, klavírista Matyáš Novák a mezzosopranistka Edita Adlerová. Ve středu 22. a čtvrtek 23. května zazní od sedmé hodiny večerní v kostele sv. Anny český program na půdorysu Dvořák, Haas…

Číst dál…

Jiří Habart: Koncert na Pražském jaru je nejhezčím dárkem

„Bez dobré agentury nemáte moc šanci se dostat do zahraničí.“

„Absolvovaným soutěžím vděčím za mnohé.“

„Snažil jsem se vybrat věci, které všichni dobře znají, ale možná nikdy neměli možnost je slyšet naživo.“

Dirigentu Jiřímu Habartovi se v posledních měsících dařilo. Mezi nejvýznamnější úspěchy patří účast na prestižní anglické soutěži Donatella Flick LSO Conducting Competition, kde se umístil v první trojce. Nejen o tom, jak mu tato zkušenost otevírá dveře nebo kde se vidí za pár let, ale především o svém blížícím se debutu na Pražském jaru povídal v prostorech Rudolfina, kde se v úterý 21. května představí společně s Prague Philharmonia a violistou Sào Soulezem Larivièrem.

Číst dál…

Proměny, zázraky a konstanty. Národní divadlo moravskoslezské ve sté šesté sezóně

První ostravská divadelní scéna odhalila své plány na příští sezónu. Pro své příznivce připravuje s ročníkovým mottem Proměny a konstanty pět operních a dvě baletní premiéry. Řadu novinek představí Národní divadlo moravskoslezské i v činohře a muzikálu. Tematickým svorníkem bude divadelní umění jako takové, v dialogu své proměnlivosti a trvanlivosti. „Proměny (a tedy i zázraky, zázraky proměny) jsou podstatou…

Číst dál…

Národní divadlo v Praze zve na poslední písňové matiné v sezoně

Poslední díl pilotního ročníku cyklu písňových recitálů chystá pražské Národní divadlo. Osmé setkání sezony, opět na jevišti Stavovského divadla, přinese um sopranistky Marie Šimůnkové, basisty Romana Vocela a tenoristy Martina Šrejmy, klavírní doprovod obstará Lucie Pirochová. Dopolední koncert 18. května začíná v jedenáct hodin. Dramaturgové cyklu Beno Blachut a Zdeněk Klauda před…

Číst dál…

Ullmannovské slavnosti 2024. Když nazrál čas…

„Abychom mohli plně docenit Ullmannův přínos, musel nejprve čas milosrdně zmírnit četné křivdy minulosti, utišit národnostní nesváry a hraniční spory.“

„Ruce nad celou akcí s přirozeným šarmem a nezdolným odhodláním drží od počátku zejména dvojice noblesních dam – Jana Galášová a Magdalena Živná.“

„Ve skvělém, zasvěceném a přímo strhujícím podání Fama Quartet zazněla díla židovských autorů, kteří měli k Viktoru Ullmannovi blízko.“

Aby se mohly uskutečnit některé věci, je třeba, aby pro ně nazrál čas. A je to právě tato naše doba, paradoxně plná tragických událostí a zvratů, v níž nastal ten správný okamžik pro vznik nového hudebního festivalu Ullmannovské slavnosti. Letos se v Českém Těšíně a polském Cieszyně, které na jeho pořádání od počátku partnersky spolupracují, konal již jeho čtvrtý ročník.

Číst dál…

Anglický festival Leamington s plejádou českých umělců

V rámci Roku české hudby 2024 věnuje společnost Leamington Music svou každoroční stěžejní akci během prvního květnového víkendu české hudbě. Přední čeští hudebníci přijedou do Británie na Leamington Music Festival 2024 a během pěti dnů koncertů a besed oslaví dvousté výročí narození skladatele Bedřicha Smetany a padesáté výročí založení The Dvořák Society for…

Číst dál…

ČRo D-dur: Velikonoce s českou duchovní hudbou

„Ve středu si nenechte ujít mimořádný abonentní koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu s Petrem Popelkou, na kterém zazní celé druhé dějství Wagnerovy opery Tristan a Isolda.“

„Velkopáteční večerní program připravil Radek Menoušek a má název Velkopáteční hudba na drážďanském dvoře.“

„Velikonoční víkend dopoledne nabídne velkorysý průřez českou duchovní hudbou.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 25. do 31. března?

Číst dál…

Ich wandre durch Theresienstadt

„Prolog a epilog připomněl osobnost Ilse Weber.“

„Adamovou citlivě a vyváženě doprovázel pianista Malte Schäfer.“

„Pavel Haas a Viktor Ullmanm zahynuli v Osvětimi v říjnu roku 1944, Ervín Schulhoff v srpnu roku 1942 v bavorském Weissenburgu.“

V rámci sedmého ročníku festivalu Věčná naděje se 14. března konal charitativní koncert v Zrcadlové síni Klementina. Byl uspořádán ve spolupráci s Národní knihovnou České republiky a výtěžek koncertu bude věnován na nákup hudebních nástrojů pro Jedličkův ústav a školy. Zpívala Bella Adamova, na klavír hrál Malte Schäfer.

Číst dál…

Bella Adamova a Malte Schäfer v benefici pro Jedličkův ústav

Festival Věčná naděje pořadá benefiční koncert. Podpoří nákup hudebních nástrojů pro Jedličkův ústav a školy. V Zrcadlové kapli Klementina 14. března vystoupí mezzosopranistka Bella Adamova a klavírista Malte Schäfer, přičemž vstupné je dobrovolné. Hudební paralely prezentující na první pohled zdánlivou nesourodost písní Pavla Haase, Gustava Mahlera, Viktora Ullmanna, Erwina Schulhoffa a Ilse Weber budou…

Číst dál…

Bennewitzovci energicky i s rozvahou. Přednesli také kvartet Ari Dvořáků

„Dílo Ari Dvořáků zaujalo nejen atmosférou uměleckého sdělností a tvůrčí svěžestí, ale i přiléhavým vyjádřením soutěžního zadání.“

„Interpreti volili pomalejší tempa a dbali na precizní artikulaci. Efektní byla neobyčejná šíře dynamické škály.“

„Zvláštností letošního ročníku festivalu je souběh s Rokem české hudby.“

Bennewitzovo kvarteto 24. února vystoupilo v pražské Španělské synagoze. Bylo to na v pořadí druhé akci sedmého ročníku hudebního festivalu nejen terezínských skladatelů, který nese název Věčná naděje. Na přípravě spolupracovalo Židovské muzeum v Praze, zvláštností letošního ročníku festivalu je souběh s Rokem české hudby. V této spojitosti si nelze neuvědomit sounáležitost tvorby terezínských skladatelů k bohaté a rozmanité české hudební tradici, spojené s magickou silou čtyřkových výročí.

Číst dál…

Kde by byli nebýt války? Úvaha nad osudy terezínských autorů na festivalu Věčná naděje

Sedmý ročník festivalu Věčná naděje zahájí 21. února orchestr PKF – Prague Philharmonia s klarinetistkou Annou Paulovou pod vedením dirigenta Roberta Kružíka v kostele sv. Šimona a Judy. Od února do dubna festivalová pódia přivítají Bennewitzovo kvarteto, Bellu Adamovou, Igora Ardaševa či Dětskou operu Praha. Rok 2024 je rokem české hudby. Festival Věčná…

Číst dál…

Novosvětská i Requiem Zdeňka Lukáše příští týden ve Slovenské filharmonii

20. února písňový recitál, 21. února vystoupení konzervatoristů, 22. února dvořákovský symfonický pořad a 23. února sborový a cappella koncert. Příští týden na půdě Slovenské filharmonie je nadmíru pestrý. Romantická německá píseň je výdobytkem 19. století. Do té doby měly písně charakter nezávažné miniatury, jíž skladatelé věnovali pozornost jen okrajově. V Lásce básníkově,…

Číst dál…

V Mariánských Lázních uctili památku obětí holokaustu

„Z tzv. terezínských autorů si orchestr vybral skladby dvou autorů, které spojují stejné roky narození a úmrtí – Pavla Haase a Hanse Krásy.“

„Citací svatováclavského chorálu ve třetí části Suity pro hoboj a klavír se Haas otevřeně hlásí k české národní tradici a její kontinuitě.“

„V sólovém partu zaujala mezzosopranistka Veronika Hajnová. Její ve všech polohách vyrovnaný a barevný hlas se dobře pojil s nástrojovým obsazením.“

Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně (ZSO) se připojil k řadě institucí, které si v západních Čechách připomínají oběti holokaustu. V lednu uplynulo 82 let od konference ve Wahnsee…

 

Číst dál…

V Mariánských Lázních uctí oběti holocaustu

Příznivci Západočeského symfonického orchestru Mariánské Lázně mohou v lednu navštívit ještě dva koncerty tamní produkce. 19. ledna před tělesem stane plzeňský šéfdirigent Chuhei Iwasaki a znít bude hudba 20. století: Arthur Honegger – Letní pastorál, Béla Bartók – Koncert pro violu a orchestr a Symfonie č. 9 Dmitrije Šostakoviče. V pozici sólistky se zaskví violistka…

Číst dál…

Rok české hudby 2024 v divadlech, koncertních síních i na tanečním parketu

Série koncertů, operních a tanečních představení i edukačních pořadů zahajuje Rok české hudby 2024. Zahraniční část oslav odstartuje newyorský recitál tenoristy Petra Nekorance. Napříč Českou republikou se do Roku české hudby zapojilo již přes šest desítek institucí. Koncerty a výstavy chystají také Česká centra a zastupitelské úřady v Evropě, Asii i USA. Vedle jubilanta Bedřicha Smetany připomene…

Číst dál…

Hudební připomínky 17. listopadu. Přehled dění po republice

Události 17. listopadu 1989 připomínají mnohé hudební instituce po České republice. Nejvýrazněji pak Česká filharmonie debutem dirigenta Antonia Pappana za sólové hry houslistky Janine Jansen při dvou Koncertech pro svobodu a demokracii. I další počiny po české zemi však stojí za zmínku. Už 15. listopadu se historickému milníku věnuje Komorní filharmonie Pardubice…

Číst dál…

Dušičkový koncert Českého filharmonického sboru přinesl soudobé skladby i Mozartovo Rekviem

„Studie pro smyčce je skladba, kterou Haas napsal v Terezíně. Dirigoval ji tam také zachránil Karel Ančerl.“

„Druhým číslem byl Koncert pro trubku a smyčcový orchestr dalšího brněnského skladatele, Petra Fialy.“

„Po přestávce zaznělo Rekviem d moll Wolfganga Amadea Mozarta, na které se publikum především těšilo. V podání Jihočeské filharmonie znělo v sále Besedního domu úměrně prostředí.“

Český filharmonický sbor Brno má za sebou rušnou zahraniční sezónu, ale ve svém městě nezapomíná na abonenty. Na druhém abonentním koncertě, který se konal v neděli 5. listopadu v Besedním domě, se představil sbor spolu s Jihočeskou filharmonií z Českých Budějovic, kterou řídil Marek Šedivý, dirigent opery Národního divadla moravskoslezského.

Číst dál…

Janáčkův festival v Brně na startu a startovné od Ministerstva kultury. Slibný začátek

„Martin Glaser a šéf opery Jiří Heřman připravili velké entrée ministru kultury Martinu Baxovi, aby společně, před zraky publika, stvrdili podpisem Memorandum o spolupráci.“

„Na jevišti seděli členové orchestru Janáčkovy opery a čekali na svoji příležitost se konečně ukázat v záři reflektorů, zatímco jindy jsou bezpečně ukryti v příšeří orchestřiště.“

„Zdá se, že Festival Janáček Brno 2024 má dobře našlápnuto a je se na co těšit, ta smršť světových Janáčkovských inscenací v hvězdném provedení, to v Brně ještě nebylo!“

Festival Janáček Brno je bienále, které bude realizováno v listopadu roku 2024, tedy v roce České hudby. Jeho „nastartování“ koncertem už v sobotu 4. listopadu 2023 však mělo své důvody. Byla odtajněna dramaturgie festivalu a jednotlivé tituly jdou již do prodeje a představitelé Národního divadla v Brně, kteří jsou organizátory, dostali dar od Ministerstva kultury – memorandum o spolupráci pro rok 2024 i 2026 a zajištěné financování. Tohle velkorysé startovné přijel stvrdit ministr kultury osobně.

Číst dál…