Mnoho povyku pro nic. Rozhlasoví symfonikové opět v Betlémské kapli
Ve čtvrtek 4. dubna bude pokračovat koncertní řada Symfonického orchestru Českého rozhlasu zasazená do prostor pražské Betlémské kaple. Od půl osmé večer se tam představí švédsko-dánský violoncellista Andreas Brantelid za řízení dánsko-německého dirigenta Christiana Kluxena. Původně českého skladatele Ericha Wolfganga Korngolda Rozhlasoví symfonikové připomenou ve společnosti Sergeje Prokofjeva.
V Roce české hudby připomene Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR) na svém dalším z abonentních koncertů dílo Ericha Wolfganga Korngolda. Brněnský rodák, který později proslul zejména jako autor filmové hudby, byl zázračným dítětem. Již v jedenácti letech složil hudbu k baletní pantomimě Sněhulák, kterou uvedla Vídeňská dvorní opera. Zakázku napsat hudbu k Shakespearově komedii Mnoho povyku pro nic dostal Korngold v roce 1918, když mu bylo jednadvacet let. Výsledkem se stala barvitá neoklasická partitura evokující Mozarta i Strausse, která s elegancí a šarmem ztvárňuje Shakespearovu nadčasovou komedii. Adaptací několika pasáží vytvořil Korngold později suitu pro orchestr za účelem koncertního uvádění.
Druhým bodem prvního dubnového koncertu Rozhlasových symfoniků bude uvedení Koncertantní symfonie Sergeje Prokofjeva. Ta vznikla přepracováním původní verze nepříliš dobře přijatého Violoncellového koncertu č. 2 a stala se posledním velkým dílem skladatele. Rozsahem a závažností sólového partu je považována za jedno z nejnáročnějších děl violoncellové literatury vyžadující virtuozitu i expresivitu. Skladba je Prokofjevovu charakteristickou směsí lyrismu, rytmického drajvu a harmonické složitosti.
Prokofjevovu violoncellovou výzvu čtvrtý dubnový večer přijme kodaňský rodák Andreas Brantelid, který je dnes jedním z nejvyhledávanějších skandinávských umělců. Brantelidovu kariéru odstartovala první cena v soutěži mladých hudebníků Eurovision 2006 a v Mezinárodní soutěži Paulo Cello 2007, následně získal několik významných stipendií. Jako sólista se představil s většinou předních evropských těles a kritický ohlas vzbudil i na svých vystoupeních v zámoří. Severskou stopu u Symfonického orchestru Českého rozhlasu zanechá i dirigent Christian Kluxen, který je aktuálně hudebním ředitelem Symfonického orchestru v kanadské Victorii a hlavním hostujícím dirigentem u Filharmonického orchestru ve finském Turku. Před tím vedl Arktický symfonický orchestr v Norsku. Zkušenosti získal jako asistent Gustava Dudamela a Esy-Pekky Salonena, později se představil u řady významných evropských orchestrů. Zaujal i šéfdirigenta SOČRu Petra Popelku, který jej do Prahy k českému debutu pozval.
Foto: Marthe Mølstre / Arctic Philharmonic, Ida Wang
Příspěvky redakce
- Dirigent Mario Klemens obdrží in memoriam cenu Český lev
- Nevšední Hudba ve foyer libereckého Šaldova divadla
- Dvořákovy zářezy do hudebních dějin po pardubicku
- Federico Colli a jeho pražský recitál
- Petr Dvořák novým náměstkem sloučené olomoucké organizace pro Moravskou filharmonii
Více z této rubriky
- Nevšední Hudba ve foyer libereckého Šaldova divadla
- Dvořákovy zářezy do hudebních dějin po pardubicku
- Federico Colli a jeho pražský recitál
- To nejlepší z Čajkovského při švýcarském miniturné olomouckých filharmoniků
- S orchestrem Slovenského rozhlasu vystoupí koncertní mistr Vídeňských symfoniků
- Smetanovské dny slaví půlkulatiny. Zahájí s violoncellistou Müller-Schottem
- Na janáčkovské soutěži v Brně porovnají své schopnosti houslisté a kvartetisté
- Pražští komorní sólisté se stěhují do spořilovské Svaté Anežky
- Nová Aida přímým přenosem z Met
- Začátek umělecké rezidence Jany Bouškové v Mariánských Lázních