Na koncertě pro Gabrielu Beňačkovou zazpívá Piotr Beczała
Operní pěvkyně Gabriela Beňačková obdrží Cenu Antonína Dvořáka 2019. Na koncertě ve Dvořákově síni Rudolfina při té příležitosti 21. dubna 2020 vystoupí polský tenorista Piotr Beczała. Zazní mimo jiné i árie z Dvořákovy Rusalky, v níž jak Beczała, tak Beňačková účinkovali v newyorské Metropolitní opeře. Cenu převezme sopranistka jako stále aktivní umělkyně; v plánu je, že s Beczałou zazpívají závěrečnou scénu opery.
Gabriela Beňačková byla v Met vůbec první Rusalkou. Během své kariéry opakovaně nadchla v kantátách Antonína Dvořáka, proslula v Janáčkových operách zejména jako Jenůfa a Káťa a nakonec i jako Emilia Marty, stala se ztělesněním Mařenky ze Smetanovy Prodané nevěsty… Při znovuotevření Národního divadla po dlouholeté rekonstrukci zpívala v roce 1983 Libuši. Ještě jako slovenská studentka zvítězila v roce 1969 v Dvořákově pěvecké soutěži v Karlových Varech. Nyní se o ní hovoří jako o jednom z nejkrásnějších sopránů uplynulého půlstoletí.
Milovala a zpívala rovněž Pucciniho a Verdiho a další světový repertoár. Árií „Un di all´azzurro spazio“ Piotr Beczała připomene Giordanovu operu Andrea Chénier, v níž Beňačková zářila jako Maddalena po boku Plácida Dominga.
Mezi gratulanty na pódiu bude v dubnu i klavírista Ivan Klánský, laureát Ceny Antonína Dvořáka z roku 2017. Další členové Rady akademiků, klavíristé Ivo Kahánek, David Mareček a Jan Simon, společně zahrají Mozartův Koncert pro tři klavíry a orchestr F dur. Společně budou reprezentovat Českou filharmonii, předchozí laureáty Ceny Antonína Dvořáka, festival Dvořákova Praha i pořádající Akademii klasické hudby. Celý večer, na který už se prodávají vstupenky, doprovodí Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, dirigentem má být Marco Boemi.
Foto: Akademie klasické hudby
Příspěvky od Petr Veber
- Jakub Hrůša otevřel Dvořákovu Prahu. I ty nejoposlouchanější skladby mohou znít svěže
- Corinne Winters: Zpívat Janáčka, jako když se mluví
- Klasika v souvislostech (69)
Opravdový wagnerián. Anton Bruckner dvousetletý - Temperament a dokonalost. Daniele Gatti v Drážďanech
- Jakub Hrůša: Mahler byl na okraji propasti, ale nikdy se do ní nezřítil
Více z této rubriky
- Skupina Clarinet Factory slaví
- Světoznámá Karita Mattila ozdobí derniéru pražské Její pastorkyně
- Hudební promenáda zahradním labyrintem s Ensemblem Castelkorn v druhém týdnu SHF
- Kontratenorista Franco Fagioli středem pozornosti ve vršovickém Vzletu
- Dětství jako inspirační zdroj umělce. Konference v Nelahozevsi nejen o Dvořákovi