KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Kvinteto Belfiato hraje novinku Lukáše Sommera

Soubor Belfiato Quintet vystoupí v úterý 18. března v kostele sv. Šimona a Judy. Zahraje skladby od Ludwiga van Beethovena, Maurice Ravela, Karla Husy a ve světové premiéře uvede skladbu Leporelo od Lukáše Sommera. Produkce FOK v březnu dále nabízí houslové umění Leily Josefowicz či Jiřího Vodičky, jakož i komponovaný pořad U Janáčků. „Když jsme se…

4 minuty čtení Číst dál…

Svěcení jara na Břevnově

Desátý ročník celosezónního cyklu Břevnovských hudebních setkání pokračuje koncertem v Tereziánském sále Břevnovského kláštera v úterý 18. března. Program Svěcení jara přinese vystoupení skupiny ČaroTaJ, kterou tvoří dvojice zpěvaček Jitka Novotná a Taťána Roskovcová, basklarinetista Petr Valášek, Ondřej Roskovec hrající na fagot a violoncellista Jan Keller. Soubor ČaroTaJ vznikl v roce 2022 z iniciativy zpěvaček, sester…

2 minuty čtení Číst dál…

Pavel ‚Boris‘ Černoch s mnichovskou Káťou

Káťa Kabanová, opera Leoše Janáčka, v posledních měsících a letech zakouší značnou popularitu. Nejen že zahájila aktuálně v Praze uskutečňovaný Festival hudebního divadla Opera, její genialita zároveň proniká i za hranice Čech. Tak je nyní intenzivně na stole v Mnichově, když premiéru nového uvedení přinese Bavorská státní opera 17. března. V roli Borise se představí Pavel…

2 minuty čtení Číst dál…

Festival a interpretační kurzy v červenci opět v Litomyšli

Letní nabídku interpretačních akademií a kurzů pro budoucí profesionální i amatérské hudebníky už dvaapadesátým rokem obohacují Kurzy Litomyšl. Výuku pro studenty a jejich pedagogy v oborech housle, viola, violoncello, kontrabas, klavír, příčná flétna a fakultativně komorní hra doprovodí deset koncertů lektorů a účastníků kurzů. Projekt Setkání přátel komorní hudby a interpretační kurzy Litomyšl se uskuteční od 7.…

4 minuty čtení Číst dál…

Sofia Gubajdulina (1931–2025)

Ve věku nedožitých 94 let se uzavřel život Sofie Gubajduliny, nejvýznamnější hudební skladatelky současnosti, ruské umělkyně tatarského původu žijící poslední tři desetiletí v Německu. Tvorba „velké dámy Nové hudby“ se vyznačovala nejen dokonalou znalostí řemesla, jak nových kompozičních technik, tak tradic, smyslu pro instrumentaci a pro práci se zvukem, ale také vědomím…

6 minut čtení Číst dál…

Tomáškova a Novákova hudební Skuteč podvacáté

Jubilejní dvacátý ročník hudebního festivalu Tomáškova a Novákova hudební Skuteč se v letošním roce koná od 16. března do 11. května. Městem Skuteč pořádaná přehlídka, která se nevyhýbá ani populárnějším titulům a podporuje místní hudební soubory, bude zahájena provedením Smetanovy Mé vlasti v interpretaci královéhradecké filharmonie. Na Skutečsko zavítá také Komorní filharmonie Pardubice, liberecké…

4 minuty čtení Číst dál…

Čtvrtstoletí Barokních podvečerů v režii Collegia Marianum

Pražský cyklus komorních koncertů staré hudby připravovaných souborem Collegium Marianum vstupuje do své pětadvacáté sezóny. V rámci jarní řady pořadatelé přichystali trojici koncertů se zaměřením na rozmanitost národních stylů a jejich prolínání v barokní Evropě v kontextu duchovní i světské tvorby. V hlavní roli bude především francouzský repertoár.  V pondělí 7. dubna odstartuje v prostorách Lobkowiczkého paláce na…

4 minuty čtení Číst dál…

Žák ZUŠ sólistou u rozhlasových symfoniků

Až v roce 2010 se narodil pianista, kterého ke spolupráci přizval Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Adam Znamirovský, před dvěma lety vítěz soutěže Concertino Praga, má možnost vystoupit před početným publikem v Dvořákově síni Rudolfina. Stane se tak 17. března a na programu budou díla Grażyny Bacewicz a Sergejů Rachmaninova s Prokofjevem. Koncert živě vysílá Český…

3 minuty čtení Číst dál…

Dvořákova Praha v září se zahraničními orchestry a s písněmi

„Kurátorkou Dvořák Collection, věnované písním, je sopranistka Kateřina Kněžíková. Vystoupí ve čtyřech programech.“

„Novinkou je minicyklus Bez kravaty. Propojí klasickou hudbu s humorem, nadsázkou a s jinými hudebními žánry.“

„Priorita, kterou jsou mladí interpreti, se odráží v cyklu pořádaném v Centru Bořislavka.“

Hostující zahraniční orchestry a sólisté, rezidence České filharmonie, písně v interpretaci Kateřiny Kněžíkové a dalších pěvců, koncerty v novém cyklu nazvaném Bez kravaty a pozornost mladým, včetně finále soutěže Concertino Praga… To budou klíčové momenty podzimního festivalu Dvořákova Praha. Jeho osmnáctý ročník se uskuteční od 5. do 23. září a nabídne více než tři desítky programů. Dominuje jim hudba Antonína Dvořáka, ale zazní i velká díla od Mozarta, Mahlera, Brucknera, Ravela, Berlioze, Šostakoviče, Prokofjeva, Korngolda, Martinů nebo Roberta a Clary Schumannových.

6 minut čtení Číst dál…

Ivan Gajan (1958–2025)

Ve věku šestašedesáti let zemřel významný slovenský klavírista Ivan Gajan. V roce 2003 obdržel Cenu kritiky Slovenské muzikologické společnosti za šíření a kvalitní reprezentaci koncertního umění na Slovensku i v zahraničí. Koncertoval téměř ve všech evropských zemích, v Thajsku, Japonsku, Tunisku, Nigérii nebo na Kubě, silné vazby měl i na Českou republiku. Od roku 1989…

3 minuty čtení Číst dál…

Klasický zpěv ještě žije! Řemeslo, autorita a pokora Michaela Volleho

„Když už tedy Michael Volle nemohl pracovat s konkrétními českými slovy, tak rozhodně tvořil se zvukem.“

„Čtyři písně na básně Václava Havla byly jakýmsi mostem mezi klidným, vroucím Dvořákem a vzrušeným, experimentujícím Lisztem.“

„Při vší energii si pěvcův hlas zachovával vláčnost. Volle vždy zůstává u přirozeného zpěvu, nikdy nekřičí.“

Mám dost důvodů myslet si, že klasický zpěv se stává zapomenutým uměním a že se za něj v současnosti vydává něco jiného. Událostí, která mne přesvědčila, že stále ještě existují „ostrůvky pozitivní deviace“, byl večer německého barytonisty Michaela Volleho v pražském Rudolfinu. Ten navíc ozvláštnila světová premiéra Čtyř písní na básně Václava Havla z pera skladatele a současně klavíristy Reinharda Seehafera.

11 minut čtení Číst dál…

Rozjímání na způsob křížové cesty s ansámblem Versus

Čtverné koncertní zastavení nabídne březen pod hlavičkou ansámblu Opera Diversa. Komorní recitál Patrika Červáka a Michala Marholda na řadu přijde nejdříve 17. března a následuje trojice repríz projektu Křížová cesta ve Šlapanicích u Brna, v Brně a v Olomouci s hlavní úlohou sboru Ensemble Versus. Komorní recitál se souborem Ensemble Opera Diversa spřízněného klavíristy a dirigenta Patrika Červáka…

2 minuty čtení Číst dál…

Vítězka varšavské ‚Chopinky‘ potěší Ostravu

Ostravská Janáčkova filharmonie věnuje velkou pozornost klavírnímu umění a zve elitní světové interprety. Ruská pianistka Yulianna Avdeeva si získala světové uznání, když v roce 2010 získala první cenu na Mezinárodní Chopinově soutěži ve Varšavě. Stala se tak teprve čtvrtou ženou, které se to podařilo. Umělkyně se nyní chystá na klavírní recitál v ostravském…

2 minuty čtení Číst dál…

Hudba jako energie s Vladimírem Franzem a Prague Philharmonia

V pondělí 17. března pokračuje ve Velkém sále Švandova divadla dalším koncertem cyklus soudobé hudby S orchestru Prague Philharmonia. Už podruhé v této sezoně to bude koncert mimořádný, a to nejen svým charakterem a dramaturgií, ale i výběrem hosta. Hlavním protagonistou večera, který se již tradičně uskuteční ve formátu „hudební talkshow“ bude Vladimír Franz, významná…

3 minuty čtení Číst dál…

Cestou necestou barokní Evropou

Březen tohoto roku přinese do Hudebního salónu Café crème, který již sedmnáct let obohacuje kulturní život v Praze, úplnou novinku, totiž pilotní projekt koncertu pro „malé i velké“ posluchače. Barokně hudební cestopis představuje různorodost a kontrasty v hudebních vyjadřovacích prostředcích při putování Evropou. Pořad 16. března se v kostele sv. Vavřince na Malé Straně uskuteční nadvakrát – první…

3 minuty čtení Číst dál…

Aleš Briscein v trojroli v Berlíně Pod lipami

Český tenorista Aleš Briscein se představí v trojroli Mazala, Blankytného a Petříka v inscenaci opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Tato produkce se připravuje ve spolupráci Národního divadla Brno, Teatro Real v Madridu a Státní opery Unter den Linden (Pod lipami) v Berlíně. Berlínská premiéra se pod vedením Simona Rattla uskuteční 16. března. Inscenace opery Výlety…

3 minuty čtení Číst dál…

Jste mladí a chcete si zazpívat v Hubičce? Přihlaste se na Smetanovu Litomyšl!

Národní festival Smetanova Litomyšl přichází s projektem Operní líheň Smetanovy Litomyšle zacíleným na mladé pěvce do třiatřiceti let věku. Ti se mohou přihlásit na konkurz a v roce 2026 se zúčastnit nové festivalové produkce Smetanovy opery Hubička. Konkurzy se uskuteční ve dnech 25. a 27. dubna ve Smetanově domě v Litomyšli, přihlásit se je možné…

2 minuty čtení Číst dál…

Tomáš Hanus a Dame Sarah Connolly koncertně v Cardiffu

Po debutu v berlínské Státní opeře Pod Lipami, kde Tomáš Hanus v únoru řídil tamní inscenaci Dvořákovy Rusalky, se český dirigent vrací do britského Cardiffu. Tam od roku 2016 hudebně řídí Velšskou národní operu a ve dnech 15. a 16. března s tamním orchestrem uvede dvojici symfonických koncertů. Jejich pěveckým lákadlem bude vystoupení renomované Dame…

3 minuty čtení Číst dál…

Lipská Cesta do Remeše s Olgou Jelínkovou

Dramma giocoso o jednom dějství a dvou scénách z pera Gioacchina Rossiniho Cesta do Remeše aneb Hotel U zlaté lilie se od 15. března stane jednou z operních novinek letošní sezóny, kterou uvede Lipská opera. V hudebním nastudování Matthiase Foremnyho a v režii Daisy Evans se v roli Hraběnky z Folleville objeví i v Lipsku působící česká sopranistka Olga Jelínková.  Rossiniho opera…

4 minuty čtení Číst dál…

Beethovenovský večer v Pardubicích coby skrytá prezentace hudebního labelu           

„Pokud chtěl někdo proniknout do tajů pardubické dramaturgické kuchyně, musel si souvislost mezi výběrem sólistky i dirigenta večera odvodit sám.“ 

„Intepretace Kláry Würtz působila poněkud vlažně, technicky bezesporu precizně, nicméně bez jakékoli přidané hodnoty.“

„Angažmá Vahana Mardirossiana do role šéfdirigenta Komorní filharmonie od letošního září je krokem převelice šťastným, jenž může pardubické hráče posunout zase o něco dál.“

Ačkoli to nikdo výslovně nezdůraznil a ani programová brožura nikterak neakcentovala přímou souvislost mezi jednotlivými aktéry, březnové abonentní koncerty Komorní filharmonie Pardubice byly zjevně postaveny na dlouhodobé spolupráci orchestru s nizozemským labelem Brilliant Classics. Pořad tří večerů v Sukově síni Domu hudby tentokrát naplnila dvě díla Ludwiga van Beethovena. Dirigoval Vahan Mardirossian; sólo měla pianistka Klára Würtz.

6 minut čtení Číst dál…

Krvavá svatba v Divadle na Orlí

Opera Krvavá svatba je adaptací stejnojmenné hry Federica Garcíi Lorky a zkomponoval ji maďarský skladatel Sándor Szokolay. Drama nahlíží na osudy žen a odhaluje hořký dopad rozhodnutí, který je provází po zbytek života. Premiéry Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se uskuteční 15. a 16. března v Divadle na Orlí v Brně. Opera…

2 minuty čtení Číst dál…

Jediná opera Ludwiga van Beethovena přenosem z MET

Po únorové přestávce se opět na plátna kin vracejí přímé přenosy z Metropolitní opery v New Yorku, tentokrát novou inscenací Beethovenovy jediné opery. Fidelio je oslavou odvahy, lásky a triumfu spravedlnosti nad útlakem – v tomto ohledu dílo rezonuje i v dnešní době. K vidění a slyšení v kinech České republiky bude v sobotu 15. března. Než opera…

3 minuty čtení Číst dál…

Renata Kodadová (1942–2025)

Ve věku třiaosmdesáti let zemřela historicky první žena, která byla členkou České filharmonie, harfistka a pedagožka Renata Kodadová. Na pražské HAMU, kde byla žačkou filharmonika Karla Patrase, později sama vychovala řadu dnešních předních českých a slovenských harfistek. V roce 1970 byla Renata Kodadová za působení šéfdirigenta Václava Neumanna angažována jako členka České…

2 minuty čtení Číst dál…

Zapomenutá díla, nezapomenutelný výsledek. Ensemble Damian oplakal Mozarta a hodoval v Holoprtech

„Ďalším zásadným ťahom bolo prijatie dobovej scénickej estetiky a zvyklostí divadelnej (obzvlášť ochotníckej) praxe.“

„Najzlomenejšie, najvýraznejšie a najvirtuóznejšie smúti v kantáte Polyhymnia. Túto neľahkú, hlavne z hľadiska tessitury exponovanú rolu stvárnila Veronika Kaiserová.“

„Takto úprimné výbuchy smiechu od obecenstva sa na operných festivaloch zas tak často nepočujú.“

Olomoucký Ensemble Damian doviezol 9. marca na festival Opera dve „rarity“ spojené do zdanlivo nesúrodého dvojtitulu. V žánrovo, námetovo a napokon aj hudobne odlišných poloviciach programu uviedli jednak Kantátu o Mozartově smrti Jana Josefa Röslera, jednak spevohru Jana Branžovského Holoprtské posvícení. Podľa tvorcov sa dá medzi dielami nájsť viacero paralel…

9 minut čtení Aktualizováno Číst dál…

Rozhlasoví perkusionisté aneb Škoda rány, která padne vedle

„Koncert se nahrával a současně šel rovnou do vysílání.“

„Hráli přesně, v dokonalé souhře.“

„Každý úder měl svoji hodnotu.“

Nejprve na vysvětlenou, aby nedošlo k omylu. Nejedná se o žádné propojení rozhlasového vysílání s překonanými domácími výchovnými metodami minulosti, ale o seriózní koncert jedné ze sekcí Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Uskutečnil se za přítomnosti početného publika v pondělí 10. března v nahrávacím studiu Českého rozhlasu v Praze na Vinohradech. A nebyl by to zkušený management hudební redakce, aby z příležitosti nevytěžil maximum. Koncert se nahrával a současně šel rovnou do vysílání, takže na stěnách studia mezi zvukovou izolací svítila nepřetržitě červená světla. Jak přítomným návštěvníkům koncertu, tak i rozhlasovým posluchačům koncert průvodním slovem přiblížil redaktor Lukáš Hurník a k mikrofonu přizval i protagonisty večera, přítomného autora první skladby a sólové interprety.

6 minut čtení Číst dál…

Johann Sebastian Bach 340. Téma pro Pražské komorní sólisty

Druhý letošní koncert v sezóně Pražských komorních sólistů se zaměří na jedno z letošních hudebních jubileí. Tím je tří sté čtyřicáté výročí narození skladatele Johanna Sebastiana Bacha. V úterý 1. dubna soubor skladatele připomene v kostele sv. Anežky České na pražském Spořilově pěticí jeho děl společně s pěti sólisty, mezi nimiž nebude chybět ani populární…

3 minuty čtení Číst dál…

Finále Hlasotaje u Salvátora

‚Sbor na zkoušku‘, tak by se dal charakterizovat workshop Pražského filharmonického sboru určený dospělým zájemcům o sborový zpěv. Série čtyř letošních setkání vyvrcholí veřejnosti přístupným závěrečným koncertem v sobotu 15. března od patnácti hodin v prostorách pražského kostela U Salvátora.  Program nabídne průřez skladbami, které frekventanti workshopu Hlasotaj nastudovali pod vedením sbormistra Lukáše Kozubíka…

2 minuty čtení Číst dál…

Jan Sedláček: V Americe jsem se našel. Dvořáka tam skutečně berou za svého

„Každá hudba by měla člověkem nějak otřást a nenechat ho chladným.“

„Na Dvořákovu Třetí jsem myslel už jako student Pražské konzervatoře. Vždy se mi moc líbila a bylo mi líto, že se tolik nehraje.“

„Pracovat s Leonidem Grinem bylo naprosto skvělé, takže momentálně sháním finanční prostředky, které by mi umožnily studovat u něj pravidelně.“

Oblibenou diváckou platformou i zásadní příležitostí pro mladé dirigenty je Debut Pražského jara. Při osmdesátém ročníku tuzemské největší klasickohudební přehlídky tentokrát dostane příležitost Jan Sedláček, který má přes status studenta pražské HAMU na kontě už také některé úspěchy včetně asistence nejslavnějšímu českému dirigentovi Jakubu Hrůšovi. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz Sedláček odpovídal zejména na otázky týkající se důležitého koncertu – uskuteční se 28. května v Obecním domě s rozhlasovými symfoniky –, ale zmínil také svoji nedávnou americkou zkušenost.

14 minut čtení Číst dál…

Liberecký Andrea Chénier obsazený pěvci se zkušeností s newyorskou MET

Milovníci nástroje lidského hlasu se v polovině března vypraví do libereckého Šaldova divadla. K mání tam bude nadvakrát koncert zahrnující vystoupení pěvců se zkušenostmi z newyorské Metropolitní opery. Hudebního nastudování a spolupráce s pěvci Maidou Hundeling, Luisem Chapou a Jiřím Rajnišem se ujal hudební ředitel Divadla F. X. Šaldy Zbyněk Müller. Dvojice koncertů se koná 15.…

2 minuty čtení Číst dál…

Brahmsovo Německé rekviem ve formě baletu

Plzeňské divadlo uvede Německé rekviem Johannesa Brahmse, a to premiérově 15. března formou oratoria spojeného s baletem – jako výpověď o tom, jak lidská bytost žije svůj život neustále ve stínu smrti. Za projektem stojí italský choreograf Francesco Annarumma. Živě hranou a zpívanou hudbu v podání dvou sólistů, sboru a orchestru tak dotvoří další výrazový prostředek, řeč pohybu.…

3 minuty čtení Číst dál…