KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Jiří Vodička: Šostakovič svoje ‚emocionální nůžky‘ rozevírá doširoka

„Je třeba nejen autora pochopit, ale také se do něj vcítit.“

„Když člověk Šostakoviče filtruje od jeho souvislostí, tak vlastně rozpojuje nerozpojitelné.“

„Dirigování si klidně zkusím i s dalším orchestrem.“

V závěru března si Česká filharmonie při svých abonentních koncertech vystačí s „vlastními zdroji“. V Rudolfinu 26., 27. a 28. března diriguje šéfdirigent orchestru Semjon Byčkov, houslové sólo má koncertní mistr Jiří Vodička. Ztvární hlavní part Šostakovičova Prvního houslového koncertu, v druhé půli bude znít Pátá symfonie téhož autora.

18 minut čtení Číst dál…

Až na konec světa (37)
Třikrát vyděděncem.
Muzikolog, rozhlasák a svobodný zednář Paul Nettl

„Pro Nettlův osud bylo rozhodující jeho členství ve vzdělávacím spolku Urania.“

„Kdoví kolikrát mu uškodila příslušnost k tajemnému spolku, opředenému úvahami o skrytém vlivu na společnost.“

„Psal se rok 1946, když byl Nettl jmenován profesorem hudební vědy na univerzitě v Bloomingtonu.“

Jen několik kilometrů od Náchoda se uprostřed líbezné krajiny nalézá rarita svého druhu. Venkovské ghetto. Od 18. století jej v obci Velká Bukovina, kde dnes žije pouhá stovka obyvatel, tvořilo deset domů v uličce zvané Židovská. K nim přibyla nevelká synagoga a rituální lázeň. Cenný, protože dodnes zachovaný, je židovský hřbitov s barokními či klasicistními náhrobky. O tom, jak a proč se Židé v tak malé obci kdysi ocitli, nepanuje shoda; nejpravděpodobnější se zdá verze, že sem uprchli před pogromy z nedalekého Polska. Ať tak, či onak, 10. ledna 1889 zde přibyl do rodiny Nettelů, později jen Nettlů, syn narozený ve Vrchlabí a pojmenovaný Paul.

9 minut čtení Číst dál…

Gershwin s Beethovenem sousedí v Košicích

Státní filharmonie Košice opět zve do svého domovského Domu umění. 20. března tam uvádí pořad kombinující známá díla autorů Coplanda, Gershwina a Beethovena a o týden později vystoupí s místními konzervatoristy. Coby dirigenti se představí John Fiore a Sander Teepen, profesionální sólistkou v Gershwinově Rapsodii v modrém bude Olga Scheps. Tři balety na americká témata, které…

3 minuty čtení Číst dál…

Svatovavřinecká sezona Pražského jara přivítá Štěpána Raka

Kostel svatého Vavřince na Malé Straně v Praze hostí celoročně cyklus komorních koncertů pořádaný pod hlavičkou festivalu Pražské jaro a pod titulem Svatovavřinecká sezóna. Její aktuální část pokračuje 20. března autorským recitálem kytaristy Štěpána Raka a do konce dubna čeká příznivce cyklu ještě trojice dalších koncertů. Kytarista a skladatel Štěpán Rak v nedávné době vystoupil i na plzeňském…

2 minuty čtení Číst dál…

Symfonikové Prahy 8 vzývají jaro

Studentský symfonický orchestr, který už dvě dekády působí na půdě osmého pražského obvodu, připravil na čtvrtek 20. a středu 26. března dvojici jarních koncertů. Za řízení Ondřeje Hnízdy uvede na půdě Pražské konzervatoře díla od Busoniho, Deltoura a Beethovena. Sólových partů se ujmou flétnistka Marie Pradáčová a harfistka Aneta Pávková.  Symfonický orchestr Prahy…

3 minuty čtení Číst dál…

Berlínská Věc Makropulos v anketě největším zážitkem ze zahraničního divadla

Ceny divadelní kritiky udělované na základě tradiční ankety vyhlašované časopisem Svět a divadlo znají vítěze za loňský rok. Pětašedesát kritiků a kritiček rozhodlo o nejlepších v kategoriích inscenace, herecké výkony nebo divadlo. Mezi nominované se dostala i Dvořákova Rusalka v nastudování brněnské Janáčkovy opery. V berlínské inscenaci, prezentované rovněž v Brně, zaujala respondenty Janáčkova opera Věc Makropulos.…

3 minuty čtení Číst dál…

Protože to nevzdám. Hudební Odyssea s Fišarovou a Košárkem

Koncertní cyklus Hudební Odyssea pořádaný Stipendijní akademií MenART propojuje um renomovaných umělců a talent mladé generace. Další z večerů naplněných inspirací a přátelským hudebním dialogem je na programu v pátek 21. března od šesti hodin večer v pražském Atriu Žižkov. Jeho garanty budou zpěvačka Radka Fišarová a klavírista Karel Košárek. Na příští osmý ročník Akademie je…

3 minuty čtení Číst dál…

Dvě tria a tanec v žižkovském Atriu

Koncertní menu závěrečné březnové dekády v prostorách Atria Žižkov dá potenciálním návštěvníkům na výběr z hudby české, francouzské, italské i té inspirované tancem napříč Evropou či Argentinou. Na pódium žižkovského kulturního centra zavítá Dejvické trio, violoncellista Kirill Varyash s klavíristkou Taťjanou Čigorskou či dechové Slavic trio s německým pianistou Nilsem Liepem. Ve středu 19. března…

3 minuty čtení Číst dál…

Exkurze do Londýna s Alenou Hönigovou

Březnový koncert řady Příběh kláves, umění a krásných nauk se uskuteční ve čtvrtek 20. března od půl osmé večer. Návštěvníci pražské Galerie Fotorenesance v prostorách Clubu 3. břeh budou moci za doprovodu fortepianistky Aleny Hönigové navštívit Londýn v roce 1805. Představí jim dvě tamní hudební osobnosti. Ústřední skladatelskou dvojicí, které se bude tematicky…

4 minuty čtení Číst dál…

Martinů v souvislostech (21)
Azurové pobřeží. Od Julietty k Řeckým pašijím a Ariadně

„Když Neveuxe požádal o svolení převést Juliettu do opery, spisovatel vycítil, že poetika jeho hry a hudba českého skladatele se k sobě budou vzácně pojit.“

„Druhá adresa v Nice pokrývá období od září 1954 do poloviny léta 1955. Půlkruhový prominentní výhled s večerními západy slunce.“

„Ariadnu, mající také návaznost na francouzskou Riviéru, skladatel na scéně nespatřil a neslyšel. Stejně jako Řecké pašije.“

V Nice na jihu Francie strávil Bohuslav Martinů v první polovině padesátých let umělecky podstatné a plodné období. Přineslo od října 1953 do července 1955 řadu zralých děl, mimo jiné Epos o Gilgamešovi, Fresky Piera della Francesca, Hobojový koncert, operu MirandolinaOtvírání studánek. Setkání s Nikosem Kazantzakisem v blízkém letovisku Antibes dalo navíc základ budoucí práci na Řeckých pašijích. Méně se však ví, že skladatel pobýval v Nice už na přelomu let 1936 a 1937 a že právě tehdy a tam dokončil operu Julietta, která měla pak premiéru v Praze 16. března 1938.

14 minut čtení Číst dál…

Simona Šaturová: Brněnská Hraběnka je žena plná energie a emocí, občas i humoru

„S Václavem Luksem cítíme společně interpretovanou hudbu naprosto stejně.“

„Jsem nesmírně šťastná, že své obavy z vývoje ve světě můžu vybalancovat svojí prací a krásou klasické hudby.“

„S Jiřím Heřmanem jsme vystavěli roli Hraběnky, která je pro mě naprosto přirozená a autentická.“

Po úspěšné inscenaci Händelovy Alciny se do Brna vrací orchestr Collegium 1704 pod taktovkou Václava Lukse, aby společně s režisérem Jiřím Heřmanem připravili novou inscenaci Mozartovy Figarovy svatby. Ta vzniká v koprodukci s Théâtre de Caen a Slovenským národním divadlem. Premiéra se koná 22. března v Janáčkově divadle. V roli Hraběnky Almaviva vystoupí slavná sopranistka Simona Houda-Šaturová, pro kterou je to zároveň návrat do brněnské opery po patnácti letech.

12 minut čtení Číst dál…

Hudební festival Zbraslav počtvrté a znovu premiérově a přitažlivě

Hudební festival Zbraslav vznikl před čtyřmi lety ze snahy vytvořit reprezentativní přehlídku koncertního umění a pravidelně představovat publiku na pražské Zbraslavi zajímavé umělce, přitažlivé hudební programy a profesionální výkony. A o to se pořadatelé v čele s violoncellistou a skladatelem Štěpánem Filípkem pokusí i v letošním roce mezi 20. březnem a 16. dubnem. Přehlídka klasického interpretačního umění s přesahem…

4 minuty čtení Číst dál…

Filharmonie Bohuslava Martinů premiérovala Míjející půlnoc svého patrona

„Hra Daniela Matejči se nesla v emocích cikánských primášů, a tak se vetřela otázka po jeho původu.“

„Skladba Míjející půlnoc je složena ze tří různých skladeb, které společně vytváří meditativní atmosféru jednotlivých fází dohasínajícího podzimního dne.“

„Překvapivý počin obohatil hudební život i historii neznámou a krásnou skladbou.“

Filharmonie Bohuslava Martinů je známá svou objevnou dramaturgií. Večer 13. března to opět potvrdil výběrem neobvyklého titulu z odkazu Bohuslava Martinů, který se v ten večer dočkal světové premiéry. Míjející půlnoc, cyklus tří skladeb, tvořících jeden celek, zazněl koncertně poprvé. Dirigent Robert Kružík ho provedl se zlínskou filharmonií v Kongresovém sále. Události předcházel excelentní výkon sólového houslisty Daniela Matejči, který přednesl dvě skladby pro sólové housle a orchestr.

9 minut čtení Číst dál…

Smetanovské dny. Týden druhý

Pětačtyřicátý ročník Plzeňskou filharmonií pořádané mezioborové přehlídky s názvem Smetanovské dny vstoupí se 17. březnem do druhého týdne svého letošního běhu. Nadcházející dny nabídnou představení unikátního nástroje bandura, setkání s emeritním členem Vídeňských filharmoniků Štěpánem Turnovským nebo oslavu sta let Českého noneta. Do programu se zapojí i pořádající těleso, které chystá večer v severském…

5 minut čtení Číst dál…

Smetana v souvislostech (9)
Na Žofíně před sto padesáti lety

„V roce 1848 na Žofíně zasedal Slovanský sjezd. Na jeho památku byl ostrov v roce 1925 přejmenován na Slovanský.“

„Vltava měla samostatnou premiéru 4. dubna 1875 na Žofíně, kde předtím poprvé zazněla 14. března i báseň Vyšehrad.“

„První souborné uvedení Mé vlasti se na Žofíně konalo v neděli 5. listopadu 1882. Dirigoval Adolf Čech.“

Slovanský ostrov v Praze, respektive tamní palác Žofín, byl v devatenáctém století místem řady významných kulturních a společenských akcí a událostí. V roce 1848 tam zasedal Slovanský sjezd, v sálech se konaly také koncerty. Mimo jiné právě zde vystoupili Franz Liszt, Hector Berlioz, Petr Iljič Čajkovskij či Richard Wagner a debutoval houslista Jan Kubelík. Opakovaně tam zněla Dvořákova a Fibichova hudba a v roce 1882 se na Žofíně konalo první souborné uvedení Smetanovy Mé vlasti. Premiérově se předtím ve stejném sále rozezněly i jednotlivé básně cyklu. Na jaře 1875 Vyšehrad a Vltava.

10 minut čtení Číst dál…

Druhá polovina března v Českých centrech

Česká centra napříč evropským kontinentem nabídnou v druhé polovině března řadu koncertů. V Paříži vystoupí multiinstrumentalistka Anna Fusek, skladatel a klavírista Kryštof Mařatka či houslistka Markéta Langová, do Vídně zavítá Komorní orchestr Národního divadla v Praze, česká hudba bude znít i v Kyjevě a zásluhou Ivy Bittové také za hranicemi Evropy, v New Yorku. Tam připravují také…

5 minut čtení Číst dál…

Akordeon v barvách festivalovou novinkou v Opavě

Ve středu 19. března se v Opavě uskuteční první ročník přehlídky nazvané Akordeon v barvách, kterou připravuje ZUŠ Opava. Pořadatelé do Opavy pozvali na sedm desítek akordeonistů z Moravskoslezského a Olomouckého kraje i Polska. Festival završí od sedmnácti hodin koncert v opavském Minoritu. U příležitosti stého výročí založení opavské ZUŠ vznikla v loňském roce myšlenka na založení…

3 minuty čtení Číst dál…

‚Zvuky, které jste nikdy neslyšeli‘, zaplnily Vzlet

„Jestliže běžně při koncertech souborů zabývajících se historicky poučenou interpretací obdivujeme barokní hoboj či fagot – a pokud se náhodou na pódiu objeví viola da gamba, vzdycháme úžasem –, chalumeau přineslo nový zvukový ‚level‘.“

„Ernst Schlader nám ukázal, jak je nástroj schopen jímavé kantilény i omračujících běhů.“

„Hasse byl hvězdou ve své době právem a s opodstatněním se jeho hudba vrací na koncertní pódia.“

Ve čtvrtek 13. března do Prahy přijel starodávný nástroj jménem chalumeau, a to dokonce ve dvou vyhotoveních: sopránovém a basovém. Jejich majitel, zároveň umělecký vedoucí souboru Calamus Consort, Ernst Schlader připravil pro pražský Vzlet výběr zcela neznámého repertoáru, a to spolu s hobojistkou Katharinou Andres, fagotistkou Györgyi Farkas, violoncellistkou Hanou Flekovou. Soubor doplnil Václav Luks, který se tentokrát představil v poměrně neobvyklé roli jako cembalista.

8 minut čtení Číst dál…

Hlasy tří světů aneb Jaro s Victoria Ensemble

Sopranistka, muzikoložka a kapelnice Viktorie Kaplanová stojící v čele souboru Victoria Ensemble obohacuje již čtvrtým rokem českou klasickohudební scénu o projekty zejména z oblasti vokální hudby. V ohnisku aktivit souboru je mezinárodní festival vokální hudby Hlasy tří světů a vlastní koncertní sezóna naplněná akcemi zaměřenými na oblast písňové tvorby a soudobé klasické hudby. Březnové aktivity Victoria Ensemble…

4 minuty čtení Číst dál…

Janáčkova filharmonie coby spolehlivá průvodkyně hudebním labyrintem

„Z filozofického hlediska byl koncert výpovědí o různých aspektech lidské existence.“

„Josefowicz se zhostila úkolu s bravurou a zasloužila si dlouhotrvající potlesk.“

„V kontextu nečekané změny dirigenta svědčí výsledek o kvalitě orchestru i jeho schopnosti reagovat na nenadálé okolnosti.“

Večer 13. března 2025 v ostravském koncertním sále Kina Vesmír by se dal charakterizovat jako setkání hudebních proudů, které se zdánlivě ubírají různými směry, avšak nakonec se dokonale protnou. Janáčkova filharmonie Ostrava, tentokrát pod vedením Geoffreyho Patersona, který narychlo zastoupil dirigentku Annu Sułkowskou-Migoń, nabídla dramaturgicky promyšlený program, jenž propojil českou hudební tradici s moderním kompozičním jazykem a vtáhl posluchače do rozsáhlého světa ruské symfonické velkoleposti.

7 minut čtení Číst dál…

Filharmonie Brno zamíří do Polska, doma zahrají orchestrální akademici

Dvanáctý týden roku přinese ve Filharmonii Brno dvojici akcí, třetí pokračování cyklu Mladá krev aneb Hudba zblízka a také zájezd do Polska. Ve středu 19. března se do Besedního domu opět podívají členové Orchestrální akademie Filharmonie Brno a jejich hosté, o čtyři dny později pak ‚dospělá‘ Filharmonie Brno zamíří na hostování do polských…

3 minuty čtení Číst dál…

Baroko jaksepatří. Mozart jen přihlížel…

„Silentium! ensemble zpíval pod vedením sbormistryně Terezy Válkové s vyrovnanou dynamikou hlasů, intonační čistotou a radostným nasazením.“

„Na většině houslí nebyly patrny ramenní opěrky, natož kovové dolaďovače strun.“

„Držení houslí převažovalo již současné, ale za výrazovými tahy smyčců bylo možné si představit jednoho z prvních proslulých barokních virtuosů, Arcangela Corelliho.“

V rámci již třináctiletého koncertního cyklu Bacha na Mozarta uvedl 12. března Czech Ensemble Baroque spolu s nově vytvořeným sborem Silentium! ensemble v brněnském Besedním domě koncertní večer tří hudebníků žijících ve stejném časovém období, Henryho Purcella, Arcangela Corelliho a Georga Friedricha Händela. Všichni tři také ovládali hru na housle a jistě i na cembalo a mnohé další hudební nástroje, měli též bohatou hudební představivost. Na tu navázaly oba vzájemně provázané účinkující soubory ve snaze dosáhnout co nejautentičtějšího zvuku.

5 minut čtení Číst dál…

Nitrová, Nekoranec a Kahánek. Nabitý Zápisník zmizelého na půdě ostravské univerzity

Fakulta umění Ostravské univerzity přichází s novou koncertní řadou. Ve středu 19. března od devatenácti hodin bude v Koncertním sále fakulty provedeno dílo Zápisník zmizelého od Leoše Janáčka. Silné interpretační obsazení je postaveno na jménech Anna Nitrová, Petr Nekoranec a Ivo Kahánek, které doplní trojice studentek Katedry sólového zpěvu Fakulty umění Ostravské univerzity.…

3 minuty čtení Číst dál…

Marek Řihák: Hrajeme tak trochu sami sebe

„Zamyslet se nad tím, že tento svět je pro nás všechny dost velký…“

„Příběh žen, rozdíly v právech a požadavcích, v tom, jak společnost vůbec přistupuje k jednotlivým pohlavím, jsou zachyceny naprosto přesně a děsivě.“

„Pevně věřím, že i zpěváci si užívají, že hrají životné charaktery – že nehrají nic, co by bylo muzeální a vzdálené.“

„Každodenně se setkáváme s tím, že člověk, který jakkoli vybočuje, je odsuzován. Je to v nás zakořeněno,“ zdůrazňuje režisér Marek Řihák podstatu nové inscenace Krvavé svatby Sándora Szokolaye, která poprvé zazní v Divadle na Orlí v sobotu 15. března. Operní drama inspirované hrou Federica Garcíi Lorcy vnímá jako aktuální odraz společnosti, v níž se privilegia žen a mužů zásadně liší…

16 minut čtení Číst dál…

Potěšení z mladého Werthera

„Celá scéna vychází z Grotowského pojetí divadla a provedena je v jednoduché abstrakci pouze s minimem rekvizit.“

„Za zásadní pro inscenaci považuji hudební vklad dirigenta Sébastiena Roulanda.“

„Národnímu divadlu se podařilo téměř výhradně z vlastních zdrojů dát dohromady obsazení, které si s problematikou operní francouzštiny poradilo, a ještě bylo co poslouchat.“

Naše první scéna uvedla 13. března v historické budově obnovenou premiéru opery Werther francouzského skladatele Julese Masseneta. Ta je spolu s Manon skladatelovým nejznámějším operním dílem a právem získává na oblibě i u nás. Národnímu divadlu se podařilo úspěšně „oprášit“ inscenaci Willyho Deckera z roku 1996, kdy byla poprvé uvedena v Amsterdamu, načež ji převzalo několik dalších operních scén. Ozdobou pražské inscenace je hra orchestru pod vedením Sébastiena Roulanda, svých partů se skvěle ujali i sólisté Opery Národního divadla.

11 minut čtení Číst dál…

Westendský Fantom opery míří do Prahy

Populární muzikál Fantom opery z dílny Andrewa Lloyda Webbera bude na přelomu března a dubna k vidění v pražském Kongresovém centru. Půjde o původní výpravnou inscenaci nastudovanou divadlem Her Majesty’s v londýnském West Endu, kde měl titul i svoji světovou premiéru. V Praze bude produkce mezi 19. březnem a 6. dubnem uvedena celkem třiadvacetkrát.   Muzikál inspirovaný románem Gastona Lerouxe…

3 minuty čtení Číst dál…

Augenblick a laug.sonoris. Soudobé kompozice na HAMU

Březnový program HAMU zpestří dvojice koncertů, jejichž pojítkem je soudobá kompozice. V úterý 18. března se od osmi hodin večer uskuteční přehlídka komorních skladeb posluchačů katedry skladby HAMU v prostorách dvorany Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy. V závěru měsíce na HAMU přivítají slovenského hosta, soubor laug.sonoris, který se věnuje nové hudbě a zkoumá originální…

4 minuty čtení Číst dál…

Mosty soudobé hudby. Nový koncertní cyklus propojí české i zahraniční skladatele

Houslistka Tereza Horáková a klavírista Egli Prifti zahájí nový koncertní cyklus Mosty soudobé hudby, který propojí českou i mezinárodní hudební scénu. První koncert se uskuteční 19. března v pražském kostele sv. Vavřince a nabídne premiéry skladeb autorů z Německa, Rakouska či Albánie. Intimita, křehkost, detailně propracovaná struktura a jedinečný kompoziční jazyk, to jsou programová pojítka kompozic…

3 minuty čtení Číst dál…

Vokál, klavír, smyčce i žestě. Pestrý výběr komorní hudby s razítkem České filharmonie

Nabitý týden očekává Český spolek pro komorní hudbu fungující pod hlavičkou České filharmonie. Trojice vystoupení zahrnuje recitál mezzosopranistky Markéty Cukrové, vystoupení Tria Bohémo a pořad žesťového kvinteta PBtet. Jako první je v plánu 18. března pěvecké vystoupení, kdy doprovází pianista Miroslav Sekera. Delikátní, průzračný klasicismus v jeho vrcholné podobě diváci uslyší 18. března…

2 minuty čtení Číst dál…

Adam Znamirovský: Nejlíp relaxuju u klavíru

„Baví mě soutěžit a bavilo mě to od počátku.“

„Při orchestrální zkoušce v Rudolfinu jsem měl příjemný pocit, že jsem vlastně doma.“

„Rodiče byli ve světě hudby naprosto nezkušení a nevěděli si rady. Ale došlo k neuvěřitelné shodě okolností. V televizním pořadu Všechnopárty byl rozhovor s Ivem Kahánkem…“

Klavírista  Adam Znamirovský rozjel koncertní dráhu efektně: v roce 2018 vystoupil jako osmiletý kluk na festivalu Pražské jaro. V té době už měl na svém kontě vítězství ve dvou dětských klavírních soutěžích a bylo zjevné, že se jedná o pianistu obdařeného mimořádným talentem. Devátého února letošního roku oslavil Adam patnácté narozeniny. Počet klavírních soutěží, kterých se doposud zúčastnil, se blíží ke třem desítkám. Z většiny si přivezl první cenu, nezřídka spojenou s titulem „absolutní vítěz“.

20 minut čtení Číst dál…