KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

EuroArt Praha přivítá loňskou vítězku Pražského jara

Komorní festival EuroArt Praha bude v úterý 11. března pokračovat sedmým koncertem sezóny. Od půl osmé večer v Sále Martinů na pražské HAMU rezidenční Stamicovo kvarteto hostí loňskou vítězku mezinárodní interpretační soutěže Pražské jaro, houslistku Tsukushi Sasaki a kanadského klavíristu Avana Yua. Program bude akcentovat letošního jubilanta Maurice Ravela.  Březnové pokračování tradičního festivalu…

3 minuty čtení Číst dál…

Martinů Julietta v jeho oblíbené francouzské Nice

Opéra Nice Côte d’Azur, tedy operní dům ve městě Nice na francouzském Azurovém pobřeží, přináší novou inscenaci lyrické opery o třech dějstvích Julietta aneb Snář od Bohuslava Martinů. Koprodukci s divadlem Musiktheater im Revier v německém městě Gelsenkirchen hudebně nastuduje Anthony Hermus a režie, scéna a kostýmy jsou z dílny dvojice Jean-Philippe Clarac a Olivier Deloeuil. Představení uváděné…

2 minuty čtení Číst dál…

Kryštof Koska vítězem třetí dirigentské soutěže Karlovarských symfoniků

Karlovarský symfonický orchestr uspořádal třetí ročník soutěže pro mladé dirigenty. V letošním roce přehlídku opanovali Kryštof Koska a Michael Housa. Oba získali možnost spolupracovat s karlovarským tělesem. Dirigentská soutěžní přehlídka pořádaná Karlovarskými symfoniky se konala v letošním roce potřetí. V minulosti si ceny odnesli Filip Urban a Dominik Pernica, v loňském roce Jan Sedláček, který se chystá na…

3 minuty čtení Číst dál…

Vladimír Franz: Na dobrou hudbu je zapotřebí napětí, přetlaku a trochy Ducha svatého

„Snad jsem konzervativní, ale mám za to, že ne každý shluk tónů je hudba, stejně jako ne každý shluk písmem vytvoří slova, věty.“

„Znám kompozice z 12. století, které jsou živější a soudobější nežli něco, co vzniklo včera.“

„Skladba Kámen a bolest obsahuje i tryznu za hloupost lidí…“

Výtvarník, vysokoškolský pedagog, básník a dramatik prof. JUDr. Vladimír Franz je zároveň jedním z našich nejznámějších skladatelů. Od počátku osmdesátých let skládá scénickou hudbu, za níž získal řadu ocenění, věnuje se rovněž volné hudební tvorbě a kompozici hudby filmové, televizní a rozhlasové; druhou základní oblast jeho umělecké činnosti představuje tvorba výtvarná. Na Divadelní fakultě AMU mnoho let vede Kabinet scénické hudby, zároveň působí na katedře výtvarné kultury Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem a přednáší na FAMU. U příležitosti jeho životního jubilea uvede orchestr Prague Philharmonia 17. března ve světové premiéře jeho novou skladbu Kámen a bolest.

14 minut čtení Číst dál…

Mladistvý Händel v podání novorozeného ansámblu

V roce 2025 se na hudební scéně představuje nové uskupení Silentium! ensemble, které se zaměří na interpretaci zejména předbarokní a barokní hudby, ale „objevovat bude i krásu hudby soudobé“. Uměleckou vedoucí je Tereza Válková, která v letech 2008 až 2024 působila jako sbormistryně souboru Czech Ensemble Baroque dirigenta Romana Válka. S jeho souborem vystoupí…

3 minuty čtení Číst dál…

Klasika v souvislostech (84)
Impresionista i neoklasik, starý mládenec a milovník koček. Maurice Ravel stopadesátiletý

„O Ravelovi napsal Martinů, že se jeho hudba dostává k hranici rafinovanosti, ale že má vybroušenou formu a že jde vždy o čistý, jasný a přesný projev.“

„Pětkrát se za studií pokusil získat Římskou cenu, stipendium, které by pro něj bylo zajímavé po hmotné stránce, ale také by posílilo jeho skladatelské renomé.“

„Instrumentoval pro orchestr Musorgského Obrázky z výstavy – a řadu dalších upravovatelů stejného klavírního cyklu v celosvětové symfonické koncertní praxi v pomyslné soutěži zcela převálcoval.“

Před sto padesáti lety se narodil Maurice Ravel, Francouz s baskickými předky, virtuózní skladatel komponující hudbu blízkou impresionismu a jedinečným způsobem současně i neoklasicismu. Když v roce 1918 zemřel Claude Debussy, začal být považován za nejlepšího žijícího francouzského skladatele. Právem.

13 minut čtení Číst dál…

Dietní předkrm Strahovského koncertního cyklu

„Dílo Jiřího Melcelia se řadí mezi to nejlepší, co v jeho době v Čechách vzniklo“

„Večer svým formátem zůstal někde na půl cesty mezi koncertem a bohoslužbou“

„Tvůrci cyklu by si měli ujasnit, jakou dramaturgickou trajektorii chtějí za poměrně vysoké vstupné zvolit.“ 

První ze čtyř koncertů nového Strahovského cyklu byl věnován hudbě barokního skladatele, jenž poměrně značnou část života strávil právě na Strahově, Jiřího Melcelia. Vedle souboru La Bilancetta pod vedením Ladislava Horkého se provedení Mariánských nešpor zúčastnila také strahovská chorální schola. Liturgicky bylo vše správně, značné rozpaky ale vzbuzuje kvalitativní úroveň, kterou zahajovací koncert přinesl. Zdá se, že si tvůrci cyklu budou muset ujasnit, jakou dramaturgickou trajektorii chtějí zvolit. Zda za poměrně drahé lístky nabízet amatérskou duchovní hudbu, nebo cílit na špičkové profesionály v oboru.

7 minut čtení Číst dál…

Koncert bicích nástrojů SOČRu

Bicí nástroje se nezvykle představí coby hlavní atribut koncertního večera. Takový koncept volí Symfonický orchestr Českého rozhlasu pro vystoupení v domovském Studiu 1 v pražské Vinohradské ulici 10. března večer. Koncert živě vysílá Český rozhlas D-dur. „Tak, jako je tlukot srdce součástí života, tak je rytmus přirozenou součástí hudby. Rytmus je v člověku…

2 minuty čtení Číst dál…

Prague Philharmonia komorně s harfou a orchestrálně s talenty

Pražská filharmonie či oficiálně Prague Philharmonia zve na další dva koncerty pod svým pořadatelstvím. S malým odstupem od poslední „tubové exhibice“ dojde 10. března na další koncert komorní řady v malostranském Profesním domě a orchestr se o tři dny později v Sále Martinů dá k službám talentům městské části Praha 5 při jejich sólovém vystoupení. „Harfa…

3 minuty čtení Číst dál…

Zhudebněné Havlovy verše premiérově v Rudolfinu

Německý barytonista Michael Volle zpíval v nejvýznamnějších operních domech a na kontě má řadu oceňovaných, zejména wagnerovských kreací. V Dvořákově síni Rudolfina ho příznivci Českého spolku pro komorní hudbu zažijí v neoperním repertoáru. 10. března zazní jímavé Dvořákovy Biblické písně, výběr z díla Franze Liszta, ale i exkluzivní premiéra písní doprovázejícího klavíristy Reinharda Seehafera, který zhudebnil básně…

4 minuty čtení Číst dál…

Reinhard Seehafer: Havlovy Dopisy Olze jsou důležitý dokument 20. století

„Už roku 1989 mě fascinovalo, že symbolickou figurou se stal umělec, který se po letech izolace v komunistických vězeních stal prezidentem Československa.“

„Havlův život, jeho odvaha, síla a dílo jsou také důležitým vzorem pro mladou generaci.“

„Divadlo je mnohdy ta nejlepší psychiatrická klinika na světě.“

Reinhard Seehafer (*1958) se stal patrně prvním skladatelem, který zhudebnil něco z literárního díla Václava Havla. Rodák z Magdeburku je též dirigentem a pianistou, působil v různých operních domech a v Německu založil a dodnes vede festival Altmark. V Česku se v minulosti už párkrát objevil, tentokrát přijede spolu s barytonistou Michaelem Vollem, s nímž 10. března v pražském Rudolfinu provede v rámci sezony Českého spolku pro komorní hudbu mimo jiné světovou premiéru svého díla nazvaného Čtyři písně na básně Václava Havla.

7 minut čtení Číst dál…

Budoucí šéfdirigent řídí pardubické filharmoniky

Ryze beethovenovské večery čekají ve dnech 10. až 12. března příznivce Komorní filharmonie Pardubice. Dramaturgie orchestru zvolila První klavírní koncert v kombinaci se Sedmou symfonií. V roli sólistky do Pardubic zavítá původem maďarská pianistka Klára Würtz, taktovky se chopí designovaný šéfdirigent Vahan Mardirossian.  Březen bude v Komorní filharmonii Pardubice bezvýhradnou poctou německému komponistovi…

3 minuty čtení Číst dál…

Mariánské nešpory s Barborou Kabátkovou

Jedinou Češkou v obsazení Monteverdiho Nešpor Panny Marie, které na čtyřech koncertech mezi 9. a 14. březnem v Rakousku, Itálii, Německu a Belgii provede sbor a orchestr Collegia Vocale Gent za řízení Philippe Herrewegheho, bude sopranistka Barbora Kabátková. Koncerty bude hostit rakouský Salzlager, milánské Teatro alla Scala, frankfurtská Alte Oper a belgický Kortrijk.  Jedno z nejvýraznějších duchovních…

3 minuty čtení Číst dál…

Jan Hladík (1943–2025) 

Ve věku nedožitých dvaaosmdesáti let zemřel český operní pěvec Jan Hladík, který byl téměř půl století sólistou Janáčkovy opery v Brně, ale hostoval i na dalších tuzemských a zahraničních operních a koncertních scénách. Před dvěma lety se stal držitelem Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v oboru opera. Do nově otevřeného Janáčkova divadla v Brně nastoupil Jan…

3 minuty čtení Číst dál…

Don Giovanni podle Tomáše Netopila v Kolíně nad Rýnem

„Operu oper“, tedy Mozartova Dona Giovanniho nově uvádí Opera Köln v německém Kolíně nad Rýnem. Hudební nastudování tam řídí designovaný šéfdirigent Pražských symfoniků Tomáš Netopil a režie je svěřena Cecilii Ligorio; obsazení je z pohledu českého diváka čistě zahraniční. Premiéra díla o dvou dějstvích se uskuteční 9. března, první repríza pak 12. března. Wolfgang…

2 minuty čtení Číst dál…

Wurlitzer na polské vlně s Orchestrem Berg

„V dnešní digitálně době se sice jedná o něco technologickým vývojem dávno překonaného, jisté zvláštní kouzlo zde ale přece jen zůstalo.“

„Oba interpreti mají velmi dobrou pianistickou techniku, hrají s jemným citem a s vytříbeným smyslem pro preciznost ansámblové hry.“

„Orchestr Berg se spolehlivým koncertním mistrem Davidem Danelem hrál celý večer jen ve smyčcové sestavě.“

První koncert sezony Orchestru Berg měl název Wurlitzer night, výstižnější však by možná v titulu byla alespoň malá zmínka o soudobé polské hudbě, která zněla celým večerem 4. března. Sólově se v Centru současného umění DOX prezentovali pianisté Piotr Orzechowski a Pavol Praženica.

7 minut čtení Číst dál…

Michael Volle: Zpěvák by měl zůstat nohama na zemi

„Zhudebnit Havlovy texty byl Reinhardův nápad. Skladbu mi navrhl pro náš společný recitál v Praze a já s tím rád souhlasil.“

„Jsem zvědavý, jak písně na Havlovy texty zapůsobí na publikum.“

„Opery jsou přenositelné do jiného období, než do kterého byly autory zasazeny. Není to ovšem nic snadného, naopak, je to velmi náročné.“

Do sezony České filharmonie zavítá renomovaný německý barytonista Michael Volle. Na březnovém večeru konaném pod hlavičkou Českého spolku pro komorní hudbu zazpívá za klavírního doprovodu Reinharda Seehafera mimo jiné i světovou premiéru Čtyř písní na básně Václava Havla, které zkomponoval právě tento pianista, skladatel a dirigent. Letos 65letý Volle má za sebou bohatou divadelní kariéru, v Česku ovšem není moc známý. Diváci kinopřenosů z Metropolitní opery si ho nicméně mohou pamatovat z projekce Wagnerových Mistrů pěvců norimberských roku 2014, v níž ztvárnil Hanse Sachse, a z titulní role Verdiho Falstaffa, kterého Metropolitní odvysílala roku 2023.

10 minut čtení Číst dál…

Ženatý, Kasík či Paulová vystupují v zahraničí pod záštitou Českých center

Houslista Ivan Ženatý a klavírista Martin Kasík jsou aktuálně na španělském turné, které od 3. března trvá do 16. března. Klarinetistka Anna Paulová zase 9. března vystoupí ve vlastním recitálu v Janáčkově sále v hlavním městě Francie. Ženatý a Kasík vystoupí mimo jiné na devátém ročníku madridského hudebního festivalu Klassicfest 2025 ve městě Segovia…

2 minuty čtení Číst dál…

Chytré liščátko v Mnichově a Basileji

Dvě nová premiérová uvedení Příhod lišky Bystroušky Leoše Janáčka uvádějí zahraniční evropská divadla. Bavorská státní opera a Basilejské divadlo je nabídnou poprvé 7., resp. 8. března. V druhém případě je dílo zaranžované a délkově upravené dětskému divákovi, a tudíž zpívané v místním jazyce němčině. Obsazení ani v jednom případě nečítá českého umělce, ale v Mnichově opus inscenuje…

2 minuty čtení Číst dál…

Pavel Staněk (1927–2025)

Ve věku nedožitých 98 let se uzavřel život skladatele, aranžéra, dirigenta a sbormistra Pavla Staňka, někdejšího dlouholetého šéfa Ostravského rozhlasového orchestru. Pavel Staněk komponoval hudbu pro divadla a televizi i sborovou tvorbu, po odchodu na odpočinek v roce 1990 se začal víc věnovat rovněž náročným skladbám pro komorní soubory a pro velké dechové orchestry. Jeho…

2 minuty čtení Číst dál…

Eva Strejcová a Vojtěch Trubač. Česká želízka v ohni Mezinárodní soutěže Fryderyka Chopina

V letošním říjnu se uskuteční devatenáctý ročník proslulé Mezinárodní soutěže Fryderyka Chopina určené pro mladé klavíristy. Zájem zúčastnit se tohoto klání projevilo 642 pianistů z celého světa. Komise pod vedením profesora Wojciecha Świtały vybrala 171 adeptů ze 28 zemí, kteří se budou moci zúčastnit předvýběrového kola na přelomu dubna a května ve…

4 minuty čtení Číst dál…

Emotivní program v klasickém hávu a velice solidní Prague Philharmonia

„Pryč jsou doby, kdy soudobí skladatelé chtěli hlavně šokovat.“

„Jeho přístup k hudbě jako by v sobě měl něco tradičně anglického, typově trochu připomínal někdejšího šéfa PKF, Švýcara Kaspara Zehndera.“

„Nebylo to tedy provedení, které šlo existenciálně na hranu…“

Atraktivní program měla na programu v úterý 4. března Prague Philharmonia. Se dvěma vzácnými hosty v dirigentu Angusi Websterovi a violoncellistovi Istvánu Várdaiovi zazněl v Rudolfinu program se soudobou skladbou Huwa Watkinse, slavným violoncellovým koncertem Dmitrije Šostakoviče a nakonec s romantickou Symfonií č. 2 Roberta Schumanna. Pro orchestr s tradicí komornějšího klasicismu to byl hraniční repertoár.

5 minut čtení Číst dál…

Českolipský komorní cyklus jako čtyřdenní festival s folklórním nádechem

Původní komorní řada koncertů navazující na dřívější českolipský kruh přátel hudby se s letošním rokem proměňuje do podoby malého koncertovaného festivalu, název Českolipský komorní cyklus ovšem zůstává. Od 8. do 11. května se pořadatelé budou snažit českolipské publikum zaujmout hledáním průsečíku mezi klasickou hudbou, folklórem a improvizací.  Během čtyř květnových dní se…

3 minuty čtení Číst dál…

Plánovaná i nechtěná improvizace se štemplem Musica Florea

„Žižkovské improvizování si ‚vzalo na paškál‘ díla českých barokních skladatelů.“

„K úsměvné dokonalosti byla dotažena divákova dezorientace v programu.“

„Mohla vznikat otázka, kde začíná a kde končí improvizování.“

Soubor Musica Florea, tuzemský průkopník tak zvané historicky poučené interpretace skladeb starších slohových období, vystoupil v Atriu Žižkov a právě znalost dřívějších provozovacích technik se stala gró koncertního pořadu. 3. března sedmička muzikantů vystoupila opět pod imaginární taktovkou violoncellisty a uměleckého vedoucího Marka Štryncla a představila hudbu doby barokní v o něco jiném světle, než jsme už zvyklí.

7 minut čtení Číst dál…

Josef Špaček v dalekém a hustě osídleném Macau

Bývalá portugalská kolonie, od roku 1999 zvláštní správní oblast Čínské lidové republiky, oblast při ústí Perlové řeky do Jihočínského moře, místo šedesát kilometrů západně od Hongkongu. To je Macao a tam ve dvou po sobě jdoucích dnech 8. a 9. března vystoupí přední český houslista Josef Špaček. Když Brahms komponoval Houslový koncert…

2 minuty čtení Číst dál…

Klasika v souvislostech (83)
Prokofjev a Šostakovič. Válka a mír, totalita a svoboda

„Nikdy si nějak zvlášť dobře nerozuměli a setkávali se jen příležitostně. I umělecky byl každý jiný.“

„Prokofjev, očekávající pozici ´celebrity´, byl ochoten k velkým ústupkům. Jeho návrat do Moskvy se kryje s dobou, kdy v deníku Pravda vyšel článek Chaos místo hudby.“

„S Prokofjevem a Šostakovičem je to možná podobné jako se vztahem mezi Mahlerem a Straussem.“

Před osmdesáti lety, v lednu 1945, měla premiéru Pátá symfonie Sergeje Prokofjeva. V něčem se podobá Páté Šostakovičově z roku 1937. Obě díla, virtuózní a závažná, rozhodně spíše optimistická než tragická, odrážejí nutnost vyrovnat se s požadavky vládnoucí propagandy, ale zároveň tvůrčí snahu politickému diktátu nepodlehnout. Prokofjev a o patnáct let mladší Šostakovič měli společného protihráče, ztělesněného Stalinem, avšak současně vykazují i mnoho rozdílného. Hudebně i lidsky. A byli vůbec přátelé?

16 minut čtení Číst dál…

Hudba bez hranic podesáté u dominikánů

Čtyři koncerty rezidenčního dvanáctičlenného smyčcového souboru Martinů Strings Prague budou náplní desáté sezóny cyklu Hudba bez hranic, který produkuje spolek České kořeny ve spolupráci s pražským klášterem dominikánů ve svatojilské farnosti. První koncert je na programu v pátek 7. března a v podání kvarteta utvořeného hráči souboru Martinů Strings zazní pod titulem Na strunách…

3 minuty čtení Číst dál…

Vídeňská souhra kontrastů

„Po rôznom klavírnom škriepení sa sestry stretli v mólovej repríze…“

„Orchester tu vstupoval do diela veľmi málo… ako keď človek skočí do konverzácie malým komentárom, len aby pripomenul kontext.“

„Semjon Byčkov víta tento východ slnka, no rovnako vzdáva hold búrke, ktorú odvialo.“

Česká filharmónia sa 3. marca rozlúčila s Viedňou nie inak ako po viedensky. Po úctyhodnom klavírnom výkone sestier Labèqueových, kde sa Mozartovmu dielu dostalo zaslúženej interpretačnej kvality, rozburácal Semjon Byčkov sálu Musikvereinu Symfóniou č. 5 Gustava Mahlera. Bolo počuteľné, že Mahlerova monumentalita sa v priestore trochu tlačila, no viedenské publikum výkon orchestra vo veľkom velebilo.

5 minut čtení Číst dál…

Orchestrální akademie České filharmonie láká mladé hráče na dechy i smyčce

Česká filharmonie a její šéfdirigent a hudební ředitel Semjon Byčkov vypsali v letošní sezóně několik konkurzů do Orchestrální akademie na následující dvě sezóny. Zbystřit by měli mladí houslisté, violisté, violoncellisté, ale také klarinetisté, flétnisté, hornisté, fagotisté a trombonisté. Uzávěrky se liší dle oborů, nejvíce pospíšit si musí obory klarinet, viola a fagot, na které je…

3 minuty čtení Číst dál…

Radim Dolanský: Střední východ se otevírá západní kultuře

„Paolo Petrocelli je úspěšný kulturní manažer, univerzitní profesor a novinář vedený přesvědčením, že kultura, umění a vzdělávání jsou hlavní silou rozvoje a globální změny.“

„Od 14. do 21. února se odehrálo se celkem osm představení. Pětkrát balet Bajadéra, dvakrát opera Evžen Oněgin a jeden koncert, na kterém jsme uvedli Requiem W. A. Mozarta a jeho První symfonii.“

„Z Londýna přijel významný kritik Graham Watt, který se specializuje na balet a který konstatoval, že společnost je ve skvělé formě. Dalším přítomným kritikem byl pan John Allison, šéfredaktor londýnského operního časopisu Opera.“

Dva soubory Národního divadla Brno se vrátily ze Spojených arabských emirátů, kde měly obrovský úspěch. Jak k zájezdu došlo a co se v jeho průběhu dělo dalšího, přibližuje ředitel zahraničních vztahů divadla Radim Dolanský.

12 minut čtení Číst dál…