Pražské jaro 2025 nabídne debuty i velké návraty
Mezinárodní hudební festival Pražské jaro odhalil program jubilejního osmdesátého ročníku, který má být podle slov ředitele festivalu Pavla Trojana bilanční, jdoucí ke kořenům a respektující to nejlepší z tradice, ale v mnoha ohledech rovněž novátorský a rozmanitý. Posluchačům nabídne elitní světové orchestry, návraty slavných osobností a ansámblů, ale i nové tváře či premiéry.
„Osmdesátý ročník Pražského jara se nese plně v duchu myšlenky, kterou festivalu v roce 1946 vtiskl jeho zakladatel Rafael Kubelík: přinášet to nejlepší a nejzajímavější ze světa klasické hudby, ale zároveň inspirovat, otvírat horizonty a vnášet do českého kulturního prostředí rozmanitost a názorovou a uměleckou konfrontaci,“ uvedl ředitel festivalu Pavel Trojan na tiskové konferenci.
Zahajovací i závěrečný koncert bude tentokrát patřit domácí České filharmonii s jejím šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Pražské jaro otevře tradičně Smetanovou Mou vlastí, ukončí jej monumentální Mahlerovou Osmou symfonií zvanou Symfonie tisíců. Závěrečný koncert nabídne obdivuhodné pěvecké obsazení, mezi jinými dvě vynikající mahlerovské pěvkyně Sarah Wegener a Jennifer Johnston, světově proslulé pěvce Davida Butta Philipa a basistu Davida Leigha, ale také přední domácí interprety Kateřinu Kněžíkovou a Adama Plachetku.
K jednoznačným vrcholům Pražského jara 2025 budou patřit koncerty orchestrální řady festivalu. S předstihem zveřejnili pořadatelé dva z hlavních koncertních „taháků“ pro rok 2025. Poprvé ve své více než stotřicetileté historii vystoupí v Česku Bostonský symfonický orchestr pod vedením šéfdirigenta Andrise Nelsonse, který v Praze uvede v roce, kdy si veřejnost připomene padesát let od úmrtí skladatele Dmitrije Šostakoviče, jeho Symfonii č. 11 a Houslový koncert č. 1 se sólistkou Baibou Skride. Druhým z nich je historicky první festivalové vystoupení Chicago Symphony Orchestra pod taktovkou Jaapa van Zwedena, který aktuálně završil své působení na postu šéfdirigenta Newyorských filharmoniků. Pod jeho taktovkou zazní Šestá symfonie Gustava Mahlera – dílo, v němž skladatel nejenže předpověděl osudové události z konce svého života, ale vtělil do něj i veškerou vášeň a rozporuplnost vztahu s Almou Mahlerovou.
Na festival se vrátí po dvaceti letech Londýnský symfonický orchestr a představí tam s novým šéfdirigentem Antoniem Pappanem program spojující hudbu Hectora Berlioze, Karola Szymanowského a Richarda Strausse. Jako sólistka se v Szymanowského Houslovém koncertu představí renomovaná houslistka Lisa Batiashvili. Vídeňští symfonikové vystoupí na Pražském jaru poprvé pod vedením historicky prvního českého šéfdirigenta Petra Popelky, jenž vede těleso teprve od letošního září. Uvede díla Ludwiga van Beethovena a Josefa a Richarda Strausse.
Symbolicky se v příštím roce, kdy světovou výstavu Expo hostí japonská Ósaka, do Prahy vrátí rovněž NHK Symphony Orchestra, tedy Symfonický orchestr Japonského rozhlasu a televize, který se pyšní reputací nejlepšího asijského orchestru. V českém debutu vystoupí na festivalu rovněž Göteborští symfonikové pod vedením mladého finského dirigenta Santtu-Matiase Rouvaliho, již uvedou mimo jiné Smetanovu skladbu Hakon Jarl z jeho působení ve Švédsku.
Rezidenční umělkyní osmdesátého ročníku byla jmenována svérázná umělkyně, houslistka a performerka Patricia Kopatchinskaja, která dostane příležitost na třech koncertech. Festival ji představí ve zcela jedinečných projektech, jež odrážejí její neortodoxní, novátorský přístup k hudbě a k formě koncertu. Svou houslovou virtuozitu předvede v projektu Čas & věčnost, jeden z koncertů věnuje hudbě soudobého českého skladatele Luboše Fišera. Zajímavou žánrovou fúzi však nabídne především program s názvem Pierrot Lunaire. V první polovině koncertu umělkyně zahraje hudbu Stravinského, Milhauda a Bartóka. Klíčové bude především slavné a ve své době skandální hudebně-dramatické pásmo pro pěvce-recitátora a instrumentální soubor Měsíční Pierot Arnolda Schönberga. V druhé polovině koncertu tak performerka odloží housle a vystoupí v roli Pierota. „Diváky čeká scénické, speciálně nasvícené představení, v němž bude Kopatchinskaja recitovat speciální technikou na pomezí recitace a zpěvu Sprechstimme, kterou Schönberg vymyslel. Nemá sice přesnou melodii ani dané rozpětí mezi intervaly, ale podléhá naopak velmi přesné rytmizaci,“ prozradili pořadatelé.
Řada staré hudby věnující se historicky poučené intepretaci letos přinese hudbu od italského trecenta přes Lullyho opery až po autentické provedení Mozartova Requiem. Ačkoli toto dílo zaznívá v Praze často, jde spíše o produkce pro turisty a na největším českém festivalu vážné hudby nebylo prezentováno přes patnáct let. Jeho interpretaci svěřili organizátoři souboru Concentus Musicus Wien pod taktovkou Tomáše Netopila. Festival rovněž navazuje na úspěšnou spolupráci s Národním divadlem a uvede premiéru nové inscenace Její pastorkyně Leoše Janáčka v režii Calixta Bieita a v hudebním nastudování Stefana Veselky.
Mezi debutanty Pražského jara letos patří rovněž orchestr Kammerakademie Potsdam s šéfdirigentem Antonellem Manacordym, Ensemble Correspondances a jeho umělecký lídr Sebastien Daucé a pěvec Dmitrij Ivančej. Vystoupí rovněž Estonský filharmonický komorní sbor nebo Quatuor Ébène či Trio Incendio. Za zmínku stojí také angažmá britského soudobého skladatele George Benjamina, jenž bude rezidenčním umělcem Prague Offspring a uvede operu Into the Little Hill založenou na stejné německé pověsti jako Dykův Krysař. Jako rezidenční soubor zahájí své tříleté angažmá v Offspringu Ensemble Modern specializující se na interpretaci soudobé hudby.
Pro letošní ročník objednalo Pražské jaro pět nových skladeb – od Haštala Hapky, Jana Ryanta Dřízala, Barbory Tomáškové, Pavla Šabackého a Slavomíra Hořínky – a dává tak opět prostor současným skladatelům uvést v premiéře díla napsaná přímo pro festival.
Dirigentským debutantem 80. ročníku bude Jan Sedláček se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu. V soutěžním klání mladých instrumentalistů se tentokrát utkají hobojisté a violoncellisté. Odnož festivalu pro náctileté SprinTeen nabídne projekt ve zdech Anežského kláštera, v němž vystoupí herec a zpěvák Jan Cina, vokální sextet Skety. Účastníci od útlého věku až po dospělé se budou moci aktivně zapojit nejen do hudebních a výtvarných ateliérů, ale i do koncertů včetně závěrečného Velkého finále. Prostor dostanou i mladí umělci, například klavírista Jan Čmejla, ale také talentovaní žáci základních uměleckých škol v rámci Salonu ZUŠ.
Program připomene také některá významná výročí na poli vážné hudby, například padesáté výročí úmrtí skladatele Dmitrije Šostakoviče, který festival několikrát navštívil, devadesáté narozeniny estonského skladatele Arva Pärta, osmdesát let od úmrtí maďarského skladatele Bély Bartóka či sto let od narození českého skladatele Jindřicha Felda.
Festival rovněž představil nový vizuální styl od pražského grafického studia Colmo provázaný motivem času v typografické kompozici dvou různých písem s pastelovými barvami. Podle tvůrců jde o kontemplativní kompozice vybízející k zastavení a zamyšlení.
Foto: Chris Christodoulou, Marco Borggreve, archiv NHK Symphony Orchestra, Julien-Mignot, Petra Hajská, studio Colmo
Příspěvky redakce
- Listopadové Hudební výlety SHF a náhradní termín vystoupení Jana Mráčka
- Všechny cesty vedou do Říma. Soudobá česká a italská hudba v Praze a Hradci Králové
- Pražské Národní divadlo připomíná sto let Giacoma Pucciniho
- Národní muzeum otevírá výstavu Má vlast k poctě Bedřicha Smetany
- Směr Hongkong. Pražský filharmonický sbor vyveze Dvořáka
Více z této rubriky
- Listopadové Hudební výlety SHF a náhradní termín vystoupení Jana Mráčka
- Všechny cesty vedou do Říma. Soudobá česká a italská hudba v Praze a Hradci Králové
- Pražské Národní divadlo připomíná sto let Giacoma Pucciniho
- Směr Hongkong. Pražský filharmonický sbor vyveze Dvořáka
- Od prvního koncertu žilinského komorního orchestru uplynulo padesát let