SOČR s Patricií Kopatchinskou zahrají Ligetiho
Symfonický orchestr Českého rozhlasu připomene sté výročí narození jednoho z nejvýznamnějších skladatelů dvacátého století Györgye Ligetiho, a to v pondělí 13. února v Rudolfinu od půl osmé večer. Uvede Ligetiho Concert Românesc a s interpretkou Patricií Kopatchinskou jeho Houslový koncert. Diriguje Valentin Uryupin. Vzhledem k onemocnění šéfdirigenta Petra Popelky nezazní původně ohlášená suita z baletu Podivuhodný mandarín Bély Bartóka, ale večer zakončí Schumannova Čtvrtá symfonie. Přímý přenos koncertu vysílá ČRo Vltava, záznam nabídne ČRo D-dur ve středu 15. února v osm hodin večer.
Když v prosinci 1956, po potlačení maďarského povstání sovětskou armádou, emigroval skladatel György Ligeti z Budapešti do Vídně, vzal s sebou jen některé své partitury. Takové, které považoval za nejdůležitější. Concert Românesc, Rumunský koncert z roku 1951, byl mezi nimi. Je založen na skutečné rumunské lidové hudbě i na autorově vlastní tvorbě napsané v duchu hry vesnických kapel. Připomeňme, že Ligeti se věnoval i etnografickému výzkumu v rodné Transylvánii a s kompozicí začínal ještě jako autor sborových skladeb i úprav lidových písní, ovlivněný hudebním jazykem Bély Bartóka.
Přestože Ligetiho Concert Românesc vyjadřuje skladatelovu lásku k rumunské lidové hudbě, byl v komunistickém Maďarsku kvůli vtipným místům označen za „podvratný“ a okamžitě zakázán. Opětovného uvedení se dočkal až s odstupem mnoha let. Koncert pro housle a orchestr s podobně strhujícím finále vznikal sice ve svobodných poměrech, ale také měl složité osudy. Skladatel ho totiž postupně výrazně přetvářel. Definitivní podoba měla premiéru až v roce 1993. Tehdy jej hrál proslulý bulharsko-německý houslista Saschko Gawriloff a Ensemble InterContemporain pod taktovkou Pierra Bouleze.
Původně měla od Ligetiho zaznít ještě mistrovská kompozice Lontano z roku 1967, ve své době výjimečná koncepcí i zvukem. „V italštině znamená toto slovo „V dálce“. K charakteristikám Ligetiho stylu, který i v této kompozici vyplouvá jasně na povrch, patří „mikropřesnost“, komplexní rytmy, proměnlivá dynamika, neklid a napětí, alternativní systémy ladění i citace a pseudocitace jiných skladeb. Část skladby Lontano využil režisér Martin Scorsese v psychologickém thrilleru Shutter Island,“ uváděli pořadatelé, než museli změnit program. Ten byl dílem šéfdirigenta Petra Popelky, který však nakonec musel koncert ve čtvrtek, tedy na poslední chvíli, odříci.
Večer měla završit suita z baletu Podivuhodný mandarín Bély Bartóka, klasika maďarské hudby, který měl na Ligetiho silný vliv. Děj křiklavě modernistické baletní pantomimy vychází z příběhu Melchiora Lengyela, ztvárňujícího poměrně brutálním způsobem téma sexuality a násilí. Není divu, že premiéra v roce 1926 v Kolíně nad Rýnem vyvolala skandál a další uvádění bylo zakázáno. Dílo potom ještě dlouho zaznívalo převážně jen v podobě koncertní suity. Ta dodnes uchovává podstatnou část pasáží z expresivně vyhrocené Bartókovy hudby.
Valentin Uryupin – který pondělní koncert převzal, ale o jednu Ligetiho skladbu zkrátí a místo Bartóka zařadí Roberta Schumanna – je dirigent a klarinetista ukrajinského původu, působící převážně v Rusku. Byl a nebo je spojen s moskevským orchestrem Arpeggione, s Charkovským akademickým symfonickým orchestrem mládeže, Běloruským televizním a rozhlasovým symfonickým orchestrem a od srpna 2011 je dirigentem Divadla opery a baletu v Permu.
Foto: archiv umělkyně, Lisa Martin, Wikipedia / Marcel Antonisse – (CC0), Daniil Rabovsky
Příspěvky redakce
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
- Dětský sbor Kantiléna odlétá na americké turné
- Stamicovci a horna Nicolase Rameze
- Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704
- Atrium Žižkov doznalo akustických změn a přivítá ‚obývákový‘ koncert
Více z této rubriky
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
- Dětský sbor Kantiléna odlétá na americké turné
- Stamicovci a horna Nicolase Rameze
- Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704
- Atrium Žižkov doznalo akustických změn a přivítá ‚obývákový‘ koncert
- Komorní únor v Žilině ve znamení opery i masopustu
- Mladí houslisté si zasoutěží na pražském Gymnáziu a Hudební škole
- Olga Bezsmertna předstoupí před SOČR
- Moderní Rusalka zpátky v Berlíně Pod lipami, nová Rusalka v Marseille
- Nové obory na ostravské Fakultě umění