KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Schäferová vyhrála s Martinů. Soutěžila v domácím prostředí HAMU

„Na Soutěži Nadace Bohuslava Martinů panovala přátelská atmosféra.“

 „Soutěž vnímám především jako poctu skladateli Bohuslavu Martinů.“

 „Plány a přání jsou jedna věc, ale proměna budoucnosti v přítomnost je věc druhá.“

Houslistka Eva Zrostlíková Schäferová je vítězkou řady národních i mezinárodních soutěží. Teď k trofejím přidala první cenu v interpretační soutěži Nadace Bohuslava Martinů. Dnes večer se představí v pražském Sále Martinů na koncertě jejích laureátů. Eva je studentkou Hudební a taneční fakulty AMU ve třídě Ivana Štrause. Martinů je jedním z jejích nejoblíbenějších skladatelů. Jak dále říká v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz, momentálně pomýšlí na účast v Soutěži Johannesa Brahmse v Pörtschachu. V městečku na břehu jezera Wörthersee na jihu Rakouska, kam skladatel od roku 1877 pravidelně v létě jezdil, se letos konala už pětadvacátá.

Číst dál…

Intimní benefice jednoho cembalisty s dvěma cembaly

„Tři skladby hrané dvě různá cembala byly v sále, kde jsou si všichni blízko, exkluzivní záležitostí.“

„Na trhu je už šest svazků souborného vydání díla Martinů. Hned první byl oceněn na frankfurtském veletrhu.“

„V šedesátých letech by měly jako poslední vyjít obě verze opery Řecké pašije.“

Institut Bohuslava Martinů s nakladatelstvím Bärenreiter už dodaly na trh šest svazků souborného notového vydání díla skladatele. Projekt je rozvržen na celé půlstoletí, rychlejší práci vědecké a nakladatelské možnosti, ale ani kapacita trhu nedovolují. K podpoře a zviditelnění kritické edice už se čtvrtým rokem uskutečnil benefiční koncert. Tentokrát své umění dal do služby této věci cembalista Mahan Esfahani…

Číst dál…

Mahan Esfahani pro Bohuslava Martinů

„Zahraji tři díla, která jsou pro mě důležitá.“ „Jsem nadšený, že mohu přispět čímkoliv, i svými skromnými schopnostmi.“ „Tradiční benefiční koncerty podporují přípravu Souborného vydání díla Bohuslava Martinů.“ Mahan Esfahani – světově proslulý íránsko-americký cembalista dnes zahraje na podporu vědecké činnosti Institutu Bohuslava Martinů. Jeho hlavním úkolem je vydávání díla Martinů…

Číst dál…

HAMU proti totalitě: hudební připomínka 17. listopadu

„Na Pavlovú sa rozhodne nebolo treba pozerať ako na študentku, ale ako na zrelú interpretku.“ „Kvartet-Unisono č. 2 Pavla Zemka Nováka je venovaný pamiatke Jana Zajíce.“ „Organizátori nestavajú na prázdnych frázach či veľkolepých vyjadreniach, poskytujú verný obraz osudov a tvorby autorov, do života ktorých totalitný režim zasiahol.“ Už po piatykrát si…

Číst dál…

Teremin jako převrat v hudbě

Před 25 lety zemřel ruský hudebník a vynálezce Lev Sergejevič Teremin, známý také jako Léon Theremin. Byl to právě on, kdo do hudby vnesl zcela nový prvek – první elektronické nástroje, po něm pojmenovaný teremin, rytmikon nebo terpsiton, základy pozdějšího syntezátoru. Na teremin se hraje, aniž by se ho interpret jakkoli dotýkal. Tvoří ho…

Číst dál…

SOUTĚŽ o CD
A. Dvořák MORAVIAN DUETS

Český rozhlas D-dur a KlasikaPlus pořádají první společný koncert. Ve Studiu 1 Českého rozhlasu vystoupí v neděli 25. listopadu od 19:30 mezzosopranistka Markéta Cukrová a klavíristka Kristýna Znamenáčková, vítězka soutěže Nadace Bohuslava Martinů. Na programu bude právě jeho hudba a také jeho předchůdci ve Francii, Maurice Ravel, Gabriel Fauré a Claude Debussy. Před koncertem bude připravena sklenka sektu a po koncertě si budete moci nechat podepsat CD. Koncert…

Číst dál…

Happy Halloween!
Philadelphia Orchestra a klasika s varhanami

„Divákům dominuje v přízemní lóži čarodějnice s obrovským koštětem.“

„Koncert končí Jízdou valkýr, k orchestru se opět přidává varhaník.“

„Pojďte si opravdu fyzicky užít naše varhany – pojďte na pódium.“

Dva zápasníci sumo se úklonou zdraví… Na tom by ještě nemuselo být tolik zvláštního. Oba však usedají na židle. A oba drží v rukou tubu. Velký hudební nástroj… Tohle je možné jen na nějakém happeningu. Slavné těleso Philadelphia Orchestra takový upořádalo v předvečer Halloweenu.

Číst dál…

Intimní pocta republice zahájí nový koncertní cyklus

„Zazní díla, která jsou součástí naší stoleté historie.“ „Komorní hudba nepřináší méně závažná sdělení než hudba orchestrální a pro hráče je očistnou záležitostí.“ „Českou tvorbu bych rád uváděl v konfrontaci s díly světových autorů.“ Mnoho koncertů a inscenací letos akcentuje 100. výročí vzniku Československé republiky. Méně tradiční už jsou ale slavnostní koncerty komorní hudby.…

Číst dál…

Janáček, Hába a první republika
Vlasta Reittererová uvažuje o Československu

„Počet premiér nově uváděných děl se nedá s dnešní situací srovnat.“ „Když si Hába vzal do hlavy, že dá postavit čtvrttónové křídlo, podařilo se mu myšlenku realizovat během dvou let.“ „Došlo k násilnému řezu, který je znát i dnes, po osmdesáti letech.“ Jaká byla první republika? V čem jsme byli dobří a zajímaví? A o co…

Číst dál…

Berlínští filharmonici poprvé s Jakubem Hrůšou

„Orchestr je jako samo město, originální v mnohosti, a to Jakubovi Hrůšovi očividně sedí!“  „Zimmermann neměl s technicky náročnou materií koncertu sebemenší  problém.“  „Akustika sálu odkryla nečekané momenty, například nezapomenutelnou  průzračnost hudby.“  Debut Jakuba Hrůši s Berlínskými filharmoniky se neobešel bez české hudby. Stejně jako při hostování v Londýně, i tentokrát zvolil šéfdirigent Bamberských symfoniků čistě český program,…

Číst dál…

Jakub Hrůša: S Berlínskými filharmoniky se cítím doma a uvolněně

„Nemůžu se zbavit hlubokého napojení na české tradice, po prvních tónech Mé vlasti jsem měl pocit absolutního domova.“ „Hudební prožitek každého člena orchestru je stejně tak důležitý jako můj.“ „Jeden z nejhezčích způsobů, jak se k orchestru dostat, je mít při všech nárocích klíček k humoru a potěšení.“ JAKUB HRŮŠA se dnes poprvé představí…

Číst dál…

Koncert připomněl rok 1918 i Mnichov

„Dvojkoncert je skvělá partitura, okolnosti vzniku jí přidaly temné stránky.“ „V ideálním případě mohly být akcenty o maličko měkčí.“ „Byčkov dává najevo velký respekt k naší kultuře.“ Slavnostní zahájení 123. sezóny České filharmonie teprve přijde, bude to za týden,  ale nový šéfdirigent Semjon Byčkov už s orchestrem před publikum předstoupil. Jejich mimořádný koncert…

Číst dál…

Filharmonie jako kulturní klenot.
Semjon Byčkov hovoří o nadcházejícím působení v Praze

„Za své kořeny jsem opravdu vděčný.“

„Oslovili jsme čtrnáct skladatelů, z toho devět českých, aby nám napsali nová díla.“

„Je málo těles, která přežila s vlastní identitou. Česká filharmonie jedním z takových orchestrů je.“

Šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov dnes večer v Rudolfinu řídí program sestavený z české hudby. Nad ní, ale i nad Mahlerem, Čajkovským a světovým repertoárem a také nad svými kořeny a nad historií se zamýšlí v rozhovoru pro portál KlasikaPlus. Vyplývá z něj, že ve funkci, které se v Praze od této sezóny ujímá, bude ctít tradice a hledat cesty k jejich udržování, že však stejně tak bude usilovat o nové – a o nacházení rovnováhy.

Číst dál…

Jakuba Hrůšu čeká debut s Berlínskými filharmoniky

Poprvé se za dirigentským pultem Berlínských filharmoniků objeví v polovině října Jakub Hrůša, v současnosti šéfdirigent Bamberských symfoniků. Debut se kompletně nese ve znamení české hudby. Ve čtvrtek 11. října, s dvojím opakováním v dalších dnech, zazní v Berlíně v sále Philharmonie Dvořákova symfonická báseň Zlatý kolovrat, Janáčkova rapsodie Taras Bulba a 1. koncert pro housle a orchestr Bohuslava…

Číst dál…

Filharmonici v novém cyklu

„Že Rožeň představil skotské kompozice, není překvapivé, vždyť tam nějakou dobu působil.“

„Hobojový koncert od Martinů – krásná část programu, interpretačně přesně pochopená.“

„Skvělé dílo, které má šanci dostat se z Kabeláčových symfonií do běžného repertoáru asi nejsnadněji.“

Pro hráče očistná zkušenost a radost z jiného druhu muzicírování, pro publikum možnost poznat nový repertoár a hudebníky víc zblízka. Tak zdůvodňují čeští filharmonici nový cyklus K, jehož první koncert se uskutečnil v neděli odpoledne.

Číst dál…

Rovný život i humor velké osobnosti.
Aleš Březina vzpomíná na profesorku Růžičkovou

„Ani holokaust, ani socialismus její osobnost ničím neobohatily.“

„Hrála vše od virginalistů přes Scarlattiho a Bacha po Martinů a současníky.“

 „Často citovala maminku: založit dobrý život je stejné, jako dělat citronovou polévku.“

Panoval mezi nimi ohromný vzájemný obdiv a úcta, říká předseda správní rady Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové, ředitel Institutu Bohuslava Martinů Aleš Březina. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz uvažuje o životní a hudební orientaci a dlouholetém manželství interpretky a skladatele, o rodinném zázemí obou, o přístupu ke hře na cembalo i o vyzařování osobnosti. Přibližuje také, jak byla „Zuzanka“ pozorná k přátelům. Život profesorky Růžičkové se uzavřel přesně před rokem – 27. září 2017. V lednu toho roku předtím oslavila devadesátiny. 

Číst dál…