KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Grébovka nešetřila. Spousta moderní hudby festivalu Věčná naděje

„Těžký, poslechově náročný byl středeční večer ve společnosti vynikajících kvartetistů.“

„Mladý komponista v současné době obdivuhodně pracuje na své už čtvrté symfonii.“

„Náhle jsme slyšeli jasný, silný interpretační názor. Taková věc se projeví snad zejména ochotou jít v dílčích aspektech interpretace do krajností.“

Hudební festival Věčná naděje zaměřený zejména na tvorbu terezínských skladatelů, ale také díla, která reagují na příkoří a nespravedlnost nebo je vytvořili umělci na útěku před bezprávím či pronásledováním, se v příštím roce uskuteční poosmé. Ve smyslu určitého prologu se však už nyní na podzim uskutečnila dvojice koncertů, druhý z nich 20. listopadu v Gröbeho vile v pražských Havlíčkových sadech. Pořad zahrnující světovou premiéru mladého komponisty Enrika Štece představil vysoké interpretační umění smyčcového kvarteta fama Q.

Číst dál…

Jiří Pavlica slíbil Memento, ale dal pěkný koncert

„Nejzávažnější část večera, nazvaná Stíny historie, do velké míry stála na Severáčku.“

„Jiří Pavlica převzal ocenění od Společnosti pro hudební výchovu.“

„Hradišťan působil vážněji než jindy a bylo pěkné ho takto zažít.“

Každý ročník mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica má svého uměleckého garanta, typicky osobnost z oblasti vážné hudby. Pro letošek se jím stal – s trochou překvapení – Jiří Pavlica. Pro Českou Lípu uchystal speciální projekt: V zaplněné bazilice Všech svatých v pátek 13. září vystoupil Hradišťan a spolu s ním pěvecký sbor Severáček.

Číst dál…

Dětská opera Praha slaví pětadvacetiny. S Brundibárem a úspěšnými odchovanci

Dětská opera Praha slaví v letošním roce čtvrtstoletí své existence. U této příležitosti uvede v úterý 11. června od devatenácti hodin ve Smetanově síni Obecního domu klíčové dílo svého repertoáru, Krásovu operu Brundibár. Dětské členy souboru doplní navíc několik dnes již renomovaných sólistů, kteří v souboru svou kariéru zahajovali.  Dětská opera Hanse Krásy Brundibár…

Číst dál…

Připomenutí Vladimíra Sommera na Novoměstské radnici

Osobnost českého skladatele dvacátého století Vladimíra Sommera vzpomene komorní koncert ve středu 5. června od půl osmé večer na pražské Novoměstské radnici. Kvarteto Vladimíra Sommera hlásící se k jeho odkazu uvede skladatelův První smyčcový kvartet. Soubor posílený o hobojistu Vojtěcha Jouzu a violistu Jana Nykrýna zahraje i díla Krásy a Mozarta.  Vladimír Sommer se narodil…

Číst dál…

Proměny, zázraky a konstanty. Národní divadlo moravskoslezské ve sté šesté sezóně

První ostravská divadelní scéna odhalila své plány na příští sezónu. Pro své příznivce připravuje s ročníkovým mottem Proměny a konstanty pět operních a dvě baletní premiéry. Řadu novinek představí Národní divadlo moravskoslezské i v činohře a muzikálu. Tematickým svorníkem bude divadelní umění jako takové, v dialogu své proměnlivosti a trvanlivosti. „Proměny (a tedy i zázraky, zázraky proměny) jsou podstatou…

Číst dál…

Krása Quartet se vzpomínkou na Karla Ančerla a Erwina Schulhoffa

V Maiselově synagoze v Praze se 6. května od devatenácti hodin uskuteční koncert hudebního tělesa Krása Quartet, konaný u příležitosti Jom ha-šoa ve ha-gvura – Dne památky obětí šoa a hrdinství. Uctí památku hudebních osobností, jakými byli dirigent a skladatel Karel Ančerl či skladatel a klavírista Erwin Schulhoff, který letos „oslaví“ 130 let od svého…

Číst dál…

Ullmannovské slavnosti 2024. Když nazrál čas…

„Abychom mohli plně docenit Ullmannův přínos, musel nejprve čas milosrdně zmírnit četné křivdy minulosti, utišit národnostní nesváry a hraniční spory.“

„Ruce nad celou akcí s přirozeným šarmem a nezdolným odhodláním drží od počátku zejména dvojice noblesních dam – Jana Galášová a Magdalena Živná.“

„Ve skvělém, zasvěceném a přímo strhujícím podání Fama Quartet zazněla díla židovských autorů, kteří měli k Viktoru Ullmannovi blízko.“

Aby se mohly uskutečnit některé věci, je třeba, aby pro ně nazrál čas. A je to právě tato naše doba, paradoxně plná tragických událostí a zvratů, v níž nastal ten správný okamžik pro vznik nového hudebního festivalu Ullmannovské slavnosti. Letos se v Českém Těšíně a polském Cieszyně, které na jeho pořádání od počátku partnersky spolupracují, konal již jeho čtvrtý ročník.

Číst dál…

Suverénní Mahan Esfahani. Filharmonie Brno připravila večer s cembalem

„Večer měl nejen zajímavou náplň, ale také gradaci.“

„Esfahani hrál lehce, s nadhledem, dobře komunikoval s ostatními nástroji.“

„Byl to koncert, který se charakterem vymykal z řady běžných orchestrálních koncertů.“

Filharmonie doma je název abonentní řady, která se odehrává v sídle brněnské filharmonie, v Besedním domě. Tentokrát hostoval cembalista Mahan Esfahani, aby spolupracoval na skladbách, které vznikly ve 20. století; Hans Krása, Francis Poulenc a Mieczysław Weinberg nástroj cembala hudebně rehabilitovali. Filharmonii Brno dirigoval německý dirigent Alexander Liebreich a reflektovaný druhý koncert, který se uskutečnil v pátek 23. února, Český rozhlas Vltava poskytl v přímém přenosu.

Číst dál…

Zahájení festivalu Věčná naděje. Anna Paulová právem sklidila největší úspěch

„Interprety byli PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Roberta Kružíka a klarinetistka Anna Paulová.“

„Díla židovských skladatelů zazněla spolu s geniální hudbou salcburského mistra.“

„Její basetový klarinet zněl v krásném klenutém tónu, s virtuozitou a brilancí nejvyšší úrovně.“

Do svého sedmého ročníku vstoupil 21. února zahajovacím koncertem v kostele sv. Šimona a Judy festival Věčná naděje, pořádaný stejnojmennou nadací. V průběhu následujících dnů a týdnů až do konce dubna nabídne veřejnosti celkem sedm koncertů. Interprety úvodního večera byli PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Roberta Kružíka a laureátka Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro 2015, klarinetiska Anna Paulová.

Číst dál…

Cembalo v hlavní roli na koncertech Filharmonie Brno

Pražský rezident, íránsko-americký hudebník Mahan Esfahani vystoupí v Brně. A jeho nástroj cembala bude znít dokonce ve všech přinesených skladbách. Koncert pořádající Filharmonie Brno se koná 22. února a v repríze o den později v Besedním domě. Diriguje Alexander Liebreich. Cembalo, jež je dramaturgickým pojítkem programu, se v každé skladbě představí v jiné funkci: jako vůdčí hlas…

Číst dál…

V Mariánských Lázních uctili památku obětí holokaustu

„Z tzv. terezínských autorů si orchestr vybral skladby dvou autorů, které spojují stejné roky narození a úmrtí – Pavla Haase a Hanse Krásy.“

„Citací svatováclavského chorálu ve třetí části Suity pro hoboj a klavír se Haas otevřeně hlásí k české národní tradici a její kontinuitě.“

„V sólovém partu zaujala mezzosopranistka Veronika Hajnová. Její ve všech polohách vyrovnaný a barevný hlas se dobře pojil s nástrojovým obsazením.“

Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně (ZSO) se připojil k řadě institucí, které si v západních Čechách připomínají oběti holokaustu. V lednu uplynulo 82 let od konference ve Wahnsee…

 

Číst dál…

Koncertní výjezd Bennewitzova kvarteta s nádechem Roku české hudby

Tři zahraniční koncerty ve třech dnech a každý na jiném místě čekají Bennewitzovo kvarteto v termínu od 23. do 25. ledna. Nejdříve švýcarský Brienz, poté německý Stuttgart a na konec „minišnůry“ ještě německý Holzkirchen. Repertoár všech koncertů zahrnuje Smyčcový kvartet č. 1 Erwina Schulhoffa a Dvořákův Smyčcový kvartet č. 11 C dur, op. 61,…

Číst dál…

V Mariánských Lázních uctí oběti holocaustu

Příznivci Západočeského symfonického orchestru Mariánské Lázně mohou v lednu navštívit ještě dva koncerty tamní produkce. 19. ledna před tělesem stane plzeňský šéfdirigent Chuhei Iwasaki a znít bude hudba 20. století: Arthur Honegger – Letní pastorál, Béla Bartók – Koncert pro violu a orchestr a Symfonie č. 9 Dmitrije Šostakoviče. V pozici sólistky se zaskví violistka…

Číst dál…

ČRo D-dur: Pendereckého nedožité devadesátiny a Tannhäuser z Bayreuthu

„Středeční večer připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého bohatým výběrem jeho skladeb. Zazní nejen tři jeho díla odkazující na válečné události.“ „Dále poslouchejte Symfonii č. 3 Gustava Mahlera s Bostonským symfonickým orchestrem a Seiji Ozawou a také s Jessyí Norman v altovém sóle.“ „Víkendová Návštěva bude v sobotu a v neděli dopoledne patřit nahrávkám Pražského komorního orchestru, který…

Číst dál…

Vzkříšení ve Filharmonii Brno a další pilíře sezony

Už ve čtvrtek zahájí Filharmonie Brno svoji 68. koncertní sezonu. Slavnostní večer tradičně povede šéfdirigent Dennis Russell Davies, který tím začne svůj šestý rok v čele orchestru. Na úvod sezony zazní monumentální celovečerní dílo, Symfonie č. 2 „Vzkříšení“ Gustava Mahlera. Filharmonici ho provedli i před měsícem na koncertě v německém Rheingau ve spolupráci…

Číst dál…

Jakub Hrůša získal Opus Klassik 2023 v kategorii Dirigent roku, Mahan Esfahani, SOČR a Alexander Liebreich za záznam koncertu

Dirigent Jakub Hrůša získal německou hudební cenu Opus Klassik 2023 v kategorii Dirigent roku. Letos byl nominovaný dokonce dvakrát ve stejné kategorii za dvě různé nahrávky. Zvítězil nakonec s CD s hudbou Hanse Rotta, Gustava Mahlera a Antona Brucknera s Bamberskými symfoniky u společnosti Deutsche Grammophon. V kategorii Záznam koncertu uspěli Mahan Esfahani, Symfonický orchestr Českého rozhlasu a Alexander Liebreich za Koncerty pro…

Číst dál…

Amadeus String Trio v Zrcadlovém sále dobříšského zámku

Cyklus Dobříšské večery hudby nabídne v neděli 18. června v Zrcadlovém sále dobříšského zámku koncert smyčcového ansámblu Amadeus String Trio, jehož členové působí ve Škampově či Talichově kvartetu. Během koncertu zazní výběr z klavírních Goldbergovských variací od Johanna Sebastiana Bacha v úpravě pro smyčcové trio, dále Trio G dur Ludwiga van Beethovena, Schubertovo Trio…

Číst dál…

Marie Kučerová: V nové sezóně se těšíme především na Rok české hudby v jeho širokých souvislostech

„Máme naplánováno si všímat skladatelů a kompozic dosud spíše opomíjených, přesto však zajímavých. V této souvislosti si i pokládáme otázku, kdo všechno tvoří pojem česká hudba, kdo jsou vlastně čeští skladatelé? Jsou to i ti, kteří se narodili na území dnešní České republiky ale život prožili jinde?“

„V této souvislosti bych ráda vyzdvihla koncert z děl málo uváděných autorů, na kterém zazní Jarní symfonie Jana Nováka spolu s Novým žalmem Antonína Rejchy, který zazní pravděpodobně v premiéře. Zde se v sobě pojí dvě myšlenky, pocta české hudbě a také koncepční péče o méně uváděné, avšak vynikající autory.“

„Rok 2024 by se mohl zapsat do historie brněnské kultury jako počátek nové éry – rok, kdy se začalo stavět Janáčkovo kulturní centrum. Mé velké přání je, aby se tento plán stal skutečností a abychom si užili hudbu z pódia světových parametrů v některé z nejbližších sezón. (Markéta Vaňková, primátorka Města Brna v Katalogu sezóny 2023/24.)“

Marie Kučerová je ředitelkou Filharmonie Brno již deset let. Za tu dobu se jí podařilo dostat brněnskou filharmonii do povědomí evropské i světové veřejnosti a získat větší návštěvnost brněnského publika zajímavou dramaturgií. Pro nadcházející sezónu již filharmonie dramaturgii odtajnila a proto jsem se s ní nad programy koncertů sešla. Současně mne zajímalo, jak vypadá příprava na stavbu nového koncertního sálu.

Číst dál…

Filharmonie Brno v nové sezóně s péčí o české autory

Filharmonie Brno představuje svoji osmašedesátou sezónu s pokračujícími dlouhodobými koncepcemi i novinkami pro abonenty. Má jít o „Rok české hudby“, avšak ne prvoplánově, spíše půjde o systematickou péči o neprávem opomíjené autory. Zaznějí také velké symfonie rakouských a německých skladatelů a připomenuta budou i významná výročí. Do nové sezóny vstoupí orchestr s Mahlerovou Symfonií č. 2 „Vzkříšení“ pod taktovkou…

Číst dál…

Věčnou naději zahájí Verdiho Requiem

Šestý ročník festivalu Věčná naděje se bude konat od 23. února do 30. března. Zahajovací koncert představí ve čtvrtek v kostele sv. Šimona a Judy v Praze Rekviem (Messa da Requiem) Giuseppe Verdiho, a to v provedení, které se konalo v terezínském ghettu roku 1943, to znamená se sólisty, sborem a pouhým klavírním doprovodem. Na koncertě vystoupí Český…

Číst dál…

Rezidenturu Simona Rattla a Magdaleny Kožené u ČF završí Martinů

Sir Simon Rattle a mezzosopranistka Magdalena Kožená završí svou rezidenturu u České filharmonie mimořádným koncertem, který se bude konat ve Dvořákově síni Rudolfina v sobotu 25. února od půl osmé večer. Na programu budou dvě skladby Roberta Schumanna. Předehra k opeře Jenovéfa a Druhá symfonie. Magdalena Kožená se představí ve dvou písňových cyklech Bohuslava Martinů,…

Číst dál…

Ullmannovy jednoaktovky Rozbitý džbán a Císař Atlantidy v Ostravě

Operní soubor Národního divadla moravskoslezského uvede v premiéře ve čtvrtek 16. února dvě jednoaktové opery těšínského rodáka Viktora Ullmanna, a to v Divadle Antonína Dvořáka. Obě díla mají podobný námět. Moc a její zneužití. Rozbitý džbán, grotesku o samolibosti byrokracie, psal Ullmann ještě před deportací do Terezína, operu Císař Atlantidy aneb Odepření smrti o světovládci, kterého…

Číst dál…

Krása Quartet oslaví deset let v žižkovském Atriu

Smyčcové kvarteto Krása Quartet slaví deset let od založení, a to koncertem, který se bude konat v úterý 29. listopadu v 19:30 hodin v Atriu na Žižkově v Praze. Soubor hraje ve složení Šárka Petříková a Jan Palouček – housle, Daniel Menhart – viola a Marie Dorazilová – violoncello. Na programu jsou díla Františka Xavera Richtera, Hanse Krásy a také…

Číst dál…

Simon Rattle na cestě od Dvořáka k Janáčkovi

„V rozezpívaném orchestru zaznívaly poetické tóny a Magdalena Kožená dala písním punc slovní i hudební poezie, milou výslovnost a lahodné hloubky i výšky.“

„Simon Rattle neomylně a jasně podněcuje drobné detaily vystupující na pozadí zásadnějších proporcí, nachází neobvyklá nasvícení známých, nenápadných či zdánlivě nedůležitých míst nebo dokonce přináší celé nové pohledy.“

„Málokdy je možné slyšet partituru Tarase Bulby rozehranou do takových nuancí, do takové jemnosti i ráznosti, básnivosti i reálnosti, do tak podrobně dynamicky tvořené polyfonie, jak se ten večer podařilo.“

Druhý týden rezidence, kterou v této sezóně realizují u České filharmonie Magdalena Kožená a Sir Simon Rattle, přinesl méně známé písňové cykly a nesmírně zajímavě provedené symfonické skladby českých klasiků – Dvořákovu báseň Holoubek a Janáčkovu rapsodii Taras Bulba.

Číst dál…

Krásovy Zásnuby ve snu a návrat Schulhoffových Plamenů

Cyklus Musica non grata, který pořádá Národní divadlo, nabídne zajímavou konfrontaci dvou operních titulů, které spojuje stejné období vzniku a podobný životní osud jejich autorů. Národní divadlo moravskoslezské uvede v neděli 20. listopadu ve Státní opeře Zásnuby ve snu Hanse Krásy a na stejné jeviště se vrátí v posledních dvou reprízách ve čtvrtek 17.…

Číst dál…

Česká filharmonie k výročí sametové revoluce se Simonem Rattlem a Magdalenou Koženou

Česká filharmonie na Koncertech pro svobodu a demokracii 16. a 17. listopadu od 19:30 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina uvede Řecké a Maďarské lidové písně v úpravě Maurice Ravela a Bély Bartóka a Devátou symfonii Gustava Mahlera. K prvnímu českému orchestru se připojí rezidenční umělci letošní koncertní sezóny, dirigent Simon Rattle a mezzosopranistka Magdalena Kožená. Druhý koncert vysílá…

Číst dál…

Aleš Briscein: Velmi důležité je starat se o své fyzično, ale i o psychiku, chce to nějaký ventil…

„Často se říká, aby se pěvci Janáčkovi vyhýbali, protože prý ničí hlas. Ale to vůbec není pravda! Vždyť se dá zpívat, pěvecká linka tam je!“

„Pěvci, kteří říkají, že se jim Mozart nezpívá dobře, že je jim nepohodlný, že musejí zpívat víc uvolněně, přecházejí důležitou etapu vývoje technického zpívání…“

„Můžu děkovat nahoru, že to můžu dělat, že tu šanci mám, je to vlastně privilegium! V žádném případě to není samozřejmost.“

Úspěšný a zcestovalý tenorista Aleš Briscein už mnoho let zpívá první obor na našich, ale i zahraničních scénách. Vystudoval hru na klarinet a operní zpěv na Pražské konzervatoři a později pokračoval na Západočeské univerzitě v Plzni. Je držitelem Ceny Thálie za rok 2012 za roli Romea v Gounodově opeře Romeo a Julie v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě a v roce 2014 ji získal znovu za roli Jaroměra ve Fibichově Pádu Arkuna v inscenaci Národního divadla. Často zpívá Janáčka, objel s ním kus světa, ztvárnil jeho postavy i v Mexiku (Števu z Jenůfy) či Japonsku (Skuratova z opery Z mrtvého domu). Před pár dny se vrátil z Grand Théâtre de Genève, kde zpíval roli Borise v sérii představení Janáčkovy opery Káťa Kabanová pod vedením Tomáše Netopila…

Číst dál…

Podzim s Musica non grata zahájí Ples v hotelu Savoy ve Státní opeře

Ve dvou premiérách v pátek 16. a v neděli 18. září bude po osmdesáti devíti letech ve Státní opeře uvedena revuální opereta Ples v hotelu Savoy maďarského skladatele Paula Abrahama. Představení režijně zpracoval Martin Čičvák, hudebního nastudování se ujal Jan Kučera. Abraham byl nazýván „králem jazzové operety“ a jeho závratnou kariéru v roce 1933 ukončil…

Číst dál…

Liberecké Divadlo F. X. Šaldy chystá operní premiéry pod novým vedením

Od 1. července 2022 nastoupila na pozici ředitelky libereckého Divadla F. X. Šaldy Linda Hejlová Keprtová. Její jméno jednomyslně doporučila komise složená z politických a odborných tváří v rámci výběrového řízení v dubnu tohoto roku. Na pozici šéfa opery, který do června zastávala, nastoupil její dosavadní zástupce Karol Kevický. Jeho nejbližším spolupracovníkem bude od…

Číst dál…

Alexander Liebreich: Mým nejoblíbenějším autorem z českých zemí je Janáček

„Máme s rozhlasem plány hned na příští sezónu a samozřejmě také budu zpátky v České republice s Filharmonií Brno.“

„Když byli Mahler, Brahms i Strauss na úpatí hor, tak je vnímali jako něco, co přesahuje lidské bytí, něco, čeho můžete být součástí, ale co je větší než vy.“

„Jako svého nejoblíbenějšího autora z českých zemí mám Janáčka.“

Pondělní večer v pražském Rudolfinu, úterní na zámeckém nádvoří na festivalu Smetanova Litomyšl… Po oba večery diriguje Alexander Liebreich za pultem Symfonického orchestru Českého rozhlasu Alpskou symfonii Richarda Strausse, i když pokaždé v sousedství jiné hudby. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz o skladbě podrobně hovoří…

Číst dál…