Nového šéfdirigenta Staatskapelle Dresden Daniela Gattiho čeká inaugurační sezona u saského orchestru. Zahájí ji Mahlerovou První symfonií přezdívanou „Titán“, která iniciuje uvedení kompletního Mahlerova cyklu symfonií. Koncert se koná 31. srpna s dvěma reprízami v následujících dnech v místní Semperově opeře. Na programu je také Zjasněná noc, op. 4 letos jubilujícího Arnolda Schönberga. Daniele…
Robert Jindra v příští sezóně debutuje v drážďanské Semperově opeře
Předního českého dirigenta Roberta Jindru čeká v příští sezóně debut v Semperově opeře v Drážďanech. V květnu tam nastuduje a uvede Gounodovu operu Romeo a Julie. České barvy bude na saské operní scéně hájit také mladá česká mezzosopranistka Dominika Škrabalová, která se představí ve dvou z premiérových titulů i dalších repertoárových inscenacích. V Drážďanech nebude chybět ani Štěpánka Pučálková…
Světová premiéra v podání Brno Contemporary Orchestra
Brno Contemporary Orchestra připravuje předvánoční pořad dvou koncertů. První se uskuteční 17. prosince v Evangelickém kostele v Boskovicích, druhý o den později v husitském chrámu v Brně-Tuřanech. Program Nové mysterium poodkrývá tajemství, která ve všech společnostech i náboženstvích zahalují období zimní rovnodennosti. Láska, radost, společenství, štěstí i víra jsou obsaženy ve skladbách vybraných skladatelů a skladatelek dvacátého i jednadvacátého…
Susanna Mälkki: Nabídku dirigovat Janáčka nikdy neodmítnu
„Pro mě jako pro interpretku je důležité dát prostor vřelosti, a to dokonce i tehdy, když je dějový a hudební pohyb rychlý.“
„Nevěřím na dirigentskou diktaturu. Zároveň ale vím, že reprezentuju partituru – a občas musím být jejím silným advokátem.“
„Janáček je tak silný skladatel, že mu budoucnost určitě patří.“
Pařížská Opera Bastille hraje do 17. října Janáčkovu Věc Makropulos s nestárnoucí Karitou Mattilou v hlavní roli a s krásně zrajícím Pavlem Černochem v jedné z nejdůležitějších dalších úloh. Dirigentka obnovené inscenace Susanna Mälkki v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz uvažuje o své profesi a o vztahu hudby a divadla v inscenacích…
Pavla Vykopalová: Dvořákova hudba je mému srdci nejblíž
„Antonín Dvořák je bezvýhradně mým nejoblíbenějším autorem.“
„Je potřeba oslovovat mladé publikum a už od toho nejmenšího, předškolního věku; dělat pro ně samostatné projekty na špičkové úrovni – děti jsou velmi vnímavé a vycítí hned jakoukoli faleš.“
„Cena Thálie to pro mne znamenala především utvrzení, že jdu správnou životní cestou a že moje práce má smysl.“
Pavla Vykopalová je pevným pilířem souboru Janáčkovy opery v Brně. Její interpretace mladodramatických sopránových rolí je vždy naplněna vroucností a opravdovostí prožitku a její charakteristická sladká barva hlasu je nezaměnitelná. V současné době se připravuje spolu se souborem na 8. října na premiéru opery Jakobín Antonína Dvořáka, ve které studuje roli Julie.
Kaija Saariaho (1952-2023)
Ve věku sedmdesáti let se uzavřel život Kaiji Saariaho, finské skladatelky žijící od osmdesátých let v Paříži, v anketě BBC označené před čtyřmi roky za největšího žijícího hudebního tvůrce. Její hudba se řadí ke spektralismu, modernistickému směru kladoucímu důraz na fyzikální a přírodní podstatu hudebního materiálu, na zvuk a jeho vnímání, na kompoziční metodu nevracející se zpět, ale…
PKF – Prague Philharmonia v Rudolfinu pro děti a v NoDu s hudbou Vaskse, Pärta i Saariaho
Orchestr PKF – Prague Philharmonia se v rámci cyklu koncertů pro děti, vydá v neděli 2. dubna v pražském Rudolfinu do krajiny snů. Třetí díl dětské řady bude od deseti a dvanácti hodin věnován zejména romantickým skladatelům a romantickým duším, opěvujícím lásku, přírodu a kouzelné nadpřirozené bytosti. Pražské Divadlo NoD bude v úterý 4. dubna od půl…
Dychtivost mladých
„Široký rejstřík tónů od lahodných k posluchačsky nepříjemným, zvuky evokující bicí nástroje, vibrato, intonační skoky, v dynamickém oblouku zahrané trylky, ševelení nástroje, to vše je neslýchané a Anna v této skladbě nezapřela svého učitele – specialistu na moderní klarinetový repertoár Karla Dohnala.“
„Daniel Wiesner patří k absolutní špičce českých komorních hráčů. Je spolehlivý, nestrhává na sebe pozornost, a přitom jeho brilantní hru vnímá posluchač jako přidanou hodnotu a rovnocenné partnerství.“
„Určujícím a rozpoznatelným rysem Vlčkovy hry je promyšlenost každého tónu, zodpovědnost za celkové vyznění skladby, pravdivost interpretace a oddanost skladbě, autorovi.“
Jak hrají mladí interpreti, laureáti soutěží Pražského jara a Nadace Bohuslava Martinů? Klarinetistka Anna Sysová a violoncellista Vilém Vlček přesvědčili v úterý 10. ledna publikum Sukovy síně Rudolfina o tom, že minimálně s velkou erudicí a vysokým osobním vkladem.
Český spolek pro komorní hudbu ve Dvořákově i Sukově síni
Český spolek pro komorní hudbu připravil na pondělí 9. a úterý 10. prosince koncerty, které mají být uskutečněné ve Dvořákově a Sukově síni Rudolfina. Koncertní mistr České filharmonie Jan Fišer se v rámci sezóny představí mimořádně jako vedoucí Komorního orchestru České filharmonie a připraví spolu se svými kolegy program s houslovými sóly. Na pondělním koncertu…
Markéta Cukrová a Roman Hoza: Zpívat romantické písně je skoro emocionální striptýz
„Po celé sezóně je člověk už docela unavený, ale v Litomyšli to vždycky nějak záhadně přejde.“ „Na koncertním pódiu má vzduch jinou hustotu. Divadelní jeviště je úplně jiný vesmír.“ „Jakými slovy mluvíme o lásce v životě, takové barvy a výraz pro ni hledáme v hlase.“ Rodinné vazby a stejné období, to je pojítko dramaturgie koncertu s podtitulem…
Mahan Esfahani – cembalo v působivém a moderním hávu
„Už samotné koncepční vystavění koncertu bylo nadmíru zajímavé – od přepracovaných skladeb Clauda Debussyho až k velice náročné hudbě Elliotta Cartera či spektralistickému sólu lesního rohu a neobarokní sonátě britského skladatele Thomase Adèse.“ „Ve hře tria převažovala zejména upřímnost a jistý odstup bez zbytečného patosu, což skladbám tohoto typu prospívá a umožňuje vyniknout hudebním…
Cembalista Esfahani pro Český spolek pro komorní hudbu
V programu Českého spolku pro komorní hudbu, který je součástí sezóny České filharmonie, figuruje ve středu koncert cembalisty Mahana Esfahaniho sestavený z děl autorů dvacátého a jedenadvacátého století. Spoluúčinkují flétnista Adam Walker, hobojista Nicholas Daniel, hornista Ben Goldscheider a violoncellista Isang Enders. Mahan Esfahani, umělec z Teheránu, který vyrostl v USA a usadil se nakonec v Praze,…
Pavol Kubáň: Don Giovanni? Všechno poprvé a hned najednou
„Není to ten typ svůdce, co říká ´Ahoj, krásko, jak se máš…?´. Spíš si počká…“ „Když slyším slovo televize, tak dostávám husí kůži. Ale akce na jevišti dá na kamery zapomenout.“ „Člověk musí umět říct ne. Raději nebudu mít půl roku práci, ale budu na sobě pracovat… a budu zpívat do…
Patricie Částková: Divadlo bez publika je neskutečně smutná věc
„Práce operní dramaturgie je velmi různorodá. Je hodně na každém z nás, v čem naše práce přesně spočívá.“
„Na zkouškách je dramaturg taky dalším párem očí, který má prostor vnímat i to, co režisér v pracovním procesu třeba nemůže postihnout.“
„Rozjet celý aparát zabere hodně času a není vůbec jednoduché to naplánovat.“
Od dramaturga filharmonického tělesa jsme zamířili k dramaturgyni operní: v opeře Národního divadla Brno nás přijala Patricie Částková. V čem spočívá její práce? Co všechno vyžaduje zahájení operního provozu a co dělá soubor nyní? O tom si povídala v rozhovoru s KlasikouPlus.
Tóny a údery, hudba syrová i něžná.
Klavírista Powell a budoucí klasika
“Sólista ví, kam míří, své tóny sází jistě a tvrdě, z tohoto dojmu ale rychle vyvede barvami, linoucími se z klastrů, které otevírají dveře do zcela nových světů.”
“Sportovní výkon neskutečných technických dovedností večera pokračoval v pasážích, ze kterých by se nejednomu klavíristovi zamotala hlava…”
“Před strhujícím výkonem po energetické a výrazové stránce Jonathana Powella nelze než smeknout.”
Je zvláštně příjemné, když se citlivě protnou protiklady a vytvoří dojem harmonie, chvíli nulového bodu, kolem kterého každý ve svém životě oscilujeme. Kostel sv. Vavřince pod Petřínem, ústřední bod Nebovid, kdysi jedné z nejstarších vesnic na levém břehu Vltavy, byl v sobotu svědkem dvou recitálů britského pianisty Jonathana Powella…
Pohledem Petra Vebera (10)
Světla a stíny repríz
„Stíny repríz jsou jasné: rutina mezi členy orchestru, zpěváci bez velké ambice, režisérův záměr pozapomenut… Světla repríz jsou radostnější.“
„V Národním divadle byl hostem zvýrazněných dvou repríz Giordanovy opery Andrea Chénier brazilský tenorista Martin Muehle. Nabídl hlas pro roli ideální.“
„Repríza projektu Sternenhoch, který se stal pro určitý segment publika zřejmě kultovním, připomněla, že současné umění je opravdu široce rozkročeno.“
Operní premiéry mají svou atmosféru, své rituály, své oslavy. Řada měsíců studia a příprav a týdnů zkoušení je u konce. Přijde premiérové publikum a netuší, kolik všechno to samozřejmé a krásné nebo třeba ujeté a zvláštní stálo úsilí. Vlastně ho to ani nezajímá. Nepatří do té party, která nemá od výsledku odstup. Party, která zaujatě pracovala, určitě se prací i bavila a teď vydává počet z toho, co umí. Publikum stojí nezaujatě vně. Vidí, slyší, vnímá, prožívá, promýšlí… – a vytvoří si během večera svou představu, pocit, úsudek.
Brněnské operní mysterium jménem Láska na dálku
„Hudba Kaiji Saariaho se vznáší ve vzduchu – a přitom velmi konkrétně obkružuje, podpírá a vyjadřuje děj.“ „Marko Ivanović udržel pozornost po celý večer. Tok pomalu plynoucí hudby se pozastavuje, intenzita sdělování ale prohlubuje.“ „Těžko si představit, že by tato opera mohla být scénicky ztvárněna jinak, než jak to s obrovskou imaginací učinili…
Z Brna do Brna.
Barytonista Roman Hoza o zkušenostech v zahraničí a o Janáčkovi, Smetanovi a Šenkýřovi
„Pořád mám pocit, že bych nabrat nějaké vědomosti a zkušenosti ještě někde jinde mohl a měl.“
„Leoš Janáček je velký hudební úkaz.“
„Rád bych tady v Brně udržel drápek, opera je tu se současným vedením na dobré cestě!“
Zpívá pytláka Haraštu v nové brněnské inscenaci Příhod lišky Bystroušky a Radovana ve Smetanově Libuši, hostuje v Ostravě v Osudu, chystá se na Čajkovského do Lyonu, těší se na červnové Tři fragmenty z Julietty od Bohuslava Martinů… A dnes večer se v Praze podílí na prvním novodobém koncertním uvedení barokní gratulační kantáty od Augustina Šenkýře, věnované opatovi Břevnovského kláštera a znovuobjevené nedávno po bezmála dvou stech padesáti letech. Osmadvacetiletý barytonista Roman Hoza je třetí sezónu členem Janáčkovy opery Národního divadla Brno – a přestože se snaží získat i další zahraniční zkušenosti, je doma v Brně spokojen a nemá v úmyslu měnit.
Odvážný a kvalitní Contempuls s Mahanem Esfahanim a Yarn/Wire
„Rounds sú ukážkou toho, čo všetko čembalo dokáže: zvlášť, ak naň hrá interpret takých dispozícií, ako Esfahani.“ „Hudbe, ktorú hrá bezhranične, verí a poslucháčom ju tak posúva až odzbrojujúco presvedčivú „Yarn/Wire sú nesmierne zohraté, sugestívne teleso.“ Festival Contempuls, jedno z najvýraznejších pražských a vôbec českých podujatí venovaných súčasnej hudbe, sa už po deviatykrát…
Libuše není pro každou sopranistku
„S Jiřím jsme se shodli na lyrické, vroucí, ale vnitřně silné ženě.“
„Role Libuše má řadu krásných lyrických míst.“
„V této sezóně se opět setkám s Alicí Nellis.“
U této role není ani tak otázkou v jakém věku, ale zda vůbec k ní sopranistka může dospět. Není to jen věcí hlasu, ale také celkové osobnosti a vrozené důstojnosti. Rodačka z Náchoda LUCIE HÁJKOVÁ všechny tyto atributy splňuje a v letošní inscenaci Smetanovy „národní opery“ v Brně ztvárnila kněžnu charismatickou i svěží.