KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Andreas Ottensamer: V pojetí lze vyjádřit různé druhy emocí

„Mám se Zlatým sálem Hudebního spolku Společnosti přátel hudby ve Vídni spojeno mnoho vzpomínek, radostných zážitků a šťastných okamžiků z mého dětství i mé kariéry.“ „U Berlínských filharmoniků je mi ctí spolupracovat s mnoha inspirativními hudebníky orchestru.“ „Při interpretaci skladeb Carla Marii von Webera, Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a Johannese Brahmse se cítím velmi příjemně.“ Proslulý sóloklarinetista…

Číst dál…

Wenzel Fuchs: Vzájemná excelentní a citlivá souhra je pro nás prioritní a radostná

„Je mnoho možností, jak interpretovat dílo.“ „Při provedení díla vždy sleduji záměr skladatele a snažím se naplňovat jeho představu, čemuž přizpůsobuji i zvuk.“ „Kirill Petrenko byl nejlepší volbou na post šéfdirigenta Berlínských filharmoniků.“ Světoznámý klarinetista Wenzel Fuchs v příští sezóně oslaví své úctyhodné třicetileté působení na postu sóloklarinetisty Berlínských filharmoniků. Po říjnovém sólovém…

Číst dál…

Wenzel Fuchs a Stefan Schweigert excelovali s Berlínskými filharmoniky pod taktovkou Ivána Fischera

„Valčíkové melodie dirigent Iván Fischer lehce krátil, takže spíše než tanečně působily akademicky.“ „Sólisté Wenzel Fuchs i fagotista Stefan Schweigert Duett-Concertino Richarda Strausse interpretovali s brilancí, hravostí, jemností a zpěvností.“ „Do čtvrté věty Mahlerovy První symfonie dostal dirigent Iván Fischer vnitřní gradaci s velkými tahy ostrých kontur.“ Velký sál Filharmonie v Berlíně byl minulý týden…

Číst dál…

Boris Giltburg: Zásadní součástí interpretace je pohyb těla klavíristy

„Ludwig van Beethoven a Sergej Rachmaninov mají překvapivě mnoho společného. Oheň, vřelost a vášeň.“

„Jedním z všeobecných tipů pro klavíristy, který považuji za užitečný a současně překvapivý, je nahrávání se.“

„Studentům na akademiích bych přál, aby více času věnovali snaze o vědomé propojení vlivu fyzické stránky a hudební interpretace.“

Světoznámý izraelský klavírista Boris Giltburg vystoupí ve Dvořákově síni Rudolfina 12. října společně s Peterem Jarůškem a jeho manželkou Veronikou, violoncellistou a houslistkou Pavel Haas Quartet v rámci koncertů Českého spolku pro komorní hudbu. Společně přednesou tria Rachmaninova, Ravela a Schuberta. Při této příležitosti poskytl rozhovor pro KlasikuPlus.

Číst dál…

Objevování bohatosti kreativity na mistrovských kurzech Borise Giltburga a Alfreda Brendela

„Oba umělci mají více společných vlastností – absolutní oddanost hudbě, skromnost a pokoru, lásku k práci s mladými lidmi.“ „Pro diváky bylo nesmírně poutavé, jak sólisté a tělesa pod dohledem obou světoznámých osobností proměňovali do hloubky svou kreativitu.“ „Alfred Brendel, který dával své pokyny ke hře interpretů od stolku v první řadě, i Boris Gildburg, který…

Číst dál…

Wolfgang Bergmann: Umění a kultura citlivě odrážejí kulturní, společenské a politické změny

„Koronavirová situace ovlivnila dokumentární tvorbu, reportáže a typ záznamů koncertů či divadelních představení.“ „Platforma ‚ARTE Concert‘ se v mezinárodním měřítku rozvinula a zejména streaming se stal kreativním prostorem pro mnohé umělce.“ „Naším úkolem je lidi nejen spojovat, ale také zdůrazňovat kulturní rozmanitost.“ Předsedou poroty devětapadesátého ročníku Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha byl letos v září…

Číst dál…

Pražští symfonikové zahájili sezónu výbornou dramaturgií

„FOK a jeho šéfdirigent Tomáš Brauner interpretovali Dřízalovo dílo Praga Arcana koncentrovaně a svěže.“ „Smyčcové nástroje vnesly do interpretace pěkné barvy a výraznou artikulací frázování povznesly úroveň provedení.“ „Interpretaci Beethovenovy Deváté symfonie povýšil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy.“ Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK v čele s ředitelem Danielem Sobotkou a šéfdirigentem…

Číst dál…

PKF – Prague Philharmonia v Lobkowiczkém paláci.
Barytonista Konstantin Krimmel a nový koncertní mistr Michal Sedláček

„Z pohledu dramaturgického sledu výběru z klasicistních děl vyzněla prezentace tělesa lépe než výstupy mladého talentovaného pěvce.“ „Ve dvou áriích z Figarovy svatby se výkon pěvce zlepšil, zpíval tvárněji, přirozeněji a dramatičtěji.“ „Orchestr završil program skvěle, až mistrovsky zahranou Mozartovou Symfonií č. 22 D dur, KV 181.“ Vedení PKF – Prague Philharmonia přizvalo…

Číst dál…

Carmen bez folklorních koloritů ve Vídeňské státní opeře

„Na sedmnácté repríze ztělesnila Carmen se šarmem a grácií proslulá lotyšská mezzosopranistka Elīna Garanča, která roli pěvecky ovládla s mnoha odstíny dynamiky.“ „Slavný polský tenorista Piotr Beczała roli vtiskl nejen důstojnost, ale i svůdnost, emocionální rozervanost přesahující až k velké žárlivost.“ „Opera pod taktovkou Yvese Abela zněla ve velké škále emocí a s logickými významovými…

Číst dál…

Günther Groissböck: Na Beethovenově hudbě se mi líbí pocit osvobození od strachu

„Když jsem zpíval Vodníka v Rakousku, hrál Orchestr Vídeňské státní opery krásně a s jasem. Nádherná byla zvuková estetika tělesa. Orchestr Národního divadla v Praze Rusalku interpretuje se samozřejmostí. Hudebníci znají dílo lépe a operu mají ve své krvi.“ „Mám rád melodii češtiny, která je někdy i taneční. Jazyk je mi sympatický a líbí se mi.“…

Číst dál…

Aida na Salcburském festivalu

„Vizuální efektivita scény byla v kontrastu se statičtějším vedením postav, kde se právě odhalily ještě velmi rané začátky zkušeností Shirin Neshat, která se rozhodla zvolit si novou operní kariéru.“ „V hlavních rolích Aidy a Radamese zazářili ruská sopranistka Elena Stikhina a polský tenorista Piotr Beczała, oba nechali svůj hlas krásně rozeznít ve všech…

Číst dál…

Mistrovské umění interpretace Riccarda Mutiho na Salcburském festivalu

„Čajkovského velkolepé dílo zaznělo v pojetí Riccarda Mutiho oproštěně od všech patetických nánosů jak architektonický klenot.“ „V architektonické klenbě s mnoha tematickými oblouky zářilo Lisztovo dílo zvukovým espritem, ve zpěvnosti melodií i svítivosti tónomalby.“ „Ruský basista Ildar Abdrazakov, který zpíval part Mefistofela, byl pěvecky i v dramatické interpretaci vynikající.“ Vídeňští filharmonikové vystoupili na Salcburském…

Číst dál…

Anna Netrebko a Jusif Ejvazov excelovali. V opeře Turandot ve veronské Aréně

„Představení Pucciniho Turandot nebyla letos ve Veroně vyprodaná, ačkoliv dle očekávání Anna Netrebko s velkou grácií ztělesnila titulní roli. Prince Kalafa, který získá chladnou Turandot, ztvárnil Jusif Ejvazov s hrdostí, elegancí a vřelostí.“ „Anna Netrebko roli prodchnula dramatickým projevem s lyrickými gradacemi, mnoha odstíny dynamiky a velkou technickou škálou kreativity a malebné nádhery svého hlasu.“ „Slavnou…

Číst dál…

Tomáš Ondřej Pilař: Hledání vizuálního jazyka současnosti reinterpretací estetiky vrcholného baroka

„Inscenace Roberta Wilsona považuji za fascinující a technicky dokonalé, ale v jeho pojetí občas vnímám překrytí partitury tak významnou interpretací, že pro mě hudební dílo samotné často ztrácí kontury.“ „Společně se scénografem Petrem Vítkem a světelným designérem Danielem Tesařem jsme se snažili nalézt vizuální jazyk současnosti, který by reinterpretoval estetiku vrcholného baroka, úžasné…

Číst dál…

Koncert k jubileu houslového virtuosa Ivana Ženatého

„Skvělé bylo pojetí Filasova díla s logickou výstavbou gradujících významových malých a velkých oblouků.“ „Sukovu Fantazii zahrál Ivan Ženatý s velkým nadhledem, bravurně, radostně, hravě v detailech, barvitě, v pestré šíři nejen dynamiky, ale i zvukové škály vzácných houslí.“ „Z publika se ozývalo v průběhu koncertu i po skončení programu pochvalné ‚Bravo‘.“ Mezinárodní hudební festival České doteky hudby…

Číst dál…

Hold PKF – Prague Philharmonia šéfdirigentovi Emmanuelu Villaumovi v Císařském sále Lobkowiczkého paláce

„Repertoár působil na poslech příjemně se silnou vnitřní intenzitou provedení skladeb klasicismu v kontrastu s dílem soudobé hudby.“ „Sólista Jiří Ševčík, který na postu prvního flétnisty profiluje s nesmírnou kultivovaností dechovou sekci tělesa už od roku 1994, přednesl Koncert pro flétnu a orchestr G dur Christopha Willibalda Glucka s bravurou.“ „Orchestr podal pod taktovkou šéfdirigenta…

Číst dál…

Peter Paul Kainrath: V šíření osvěty nové hudební kultury sehrává Praha významnou roli

„Velmi nás těší, že v rámci letošního 77. ročníku MHF Pražské jaro uskutečníme dva koncerty a z pozice rezidenčního partnera poznáme blíže některé současné skladatele.“ „V Centru současného umění DOX, kde vystoupíme ve dnech 27. až 28. května, bude jistě velmi přínosná i sobotní beseda a mistrovský kurz se členy našeho souboru.“ „Po společné…

Číst dál…

Proslulý violoncellista Gautier Capuçon zahájil úžasně svou rezidenci na Pražském jaru

„V odborných kruzích je Gautier Capuçon považován za ambasadora violoncella 21. století.“ „Přesně vystihl odlišné, hravé i taneční charakteristiky každé z vět, které obdařil vnitřně procítěnou expresí.“ „Krásná volba přídavku završila skvěle koncipovanou dramaturgii Capuçonova festivalového debutu, který byl vynikající.“ Světoznámý francouzský violoncellista Gautier Capuçon, který je debutantem Mezinárodního hudebního festivalu Pražské…

Číst dál…

Zářný debut Anny Netrebko v Pucciniho Manon Lescaut v Opéra de Monte-Carlo

„Rytíře Des Grieux ztvárnil její manžel, hvězdný ázerbájdžánský tenorista Jusif Ejvazov, který roli zpíval poprvé po jejím boku také před osmi lety v Římě.“ „Vedle mnohých interpretačních vrcholů opery patřil na scéně Opéra de Monte-Carlo k nejsilnějším momentům okamžik, kdy se Anna Netrebko ukláněla po představení se svými kolegy pod ukrajinskou vlajkou.“…

Číst dál…

Tristan a Isolda v surreální režii Calixta Bieita ve Vídeňské státní opeře

„Studium archivní partitury Wagnerovy opery nevnímal Jordan jako pohled do minulosti interpretace, nýbrž jako rozhovor s tehdejším dirigentem díla, Gustavem Mahlerem.“ „Krása zvuku dramatické interpretace ozvláštněné lyrickými okamžiky v souladu s pěveckými výkony vynikala v celém provedení opery.“ „Dominantní poloprázdné jeviště s minimem scénických objektů v současné produkci Calixta Bieita napomohlo vyniknout plastickému znění velkých pěveckých…

Číst dál…

Legendární Růžový kavalír režiséra Otto Schenka ve Vídeňské státní opeře

„Režisér Otto Schenk vztahy postav rozehrál pregnantně a detailně v souladu s hudbou, přičemž jejich jednání v gestech, pohybech a vokálním vyjádření se rozvíjela přirozeně a přesvědčivě.“ „Philippe Jordan řídil orchestr energicky, velkými gesty, častěji v ostrých konturách frází s kontrastním ozvláštněním plným něhy a vroucnosti, čímž dokázal v souladu s detailní jevištní souhrou zaručit svěžest a přitažlivost provedení díla navzdory mimořádně…

Číst dál…

Krása vrstevnatosti České filharmonie pod taktovkou Franze Welser-Mösta

„Devízou Jana Mráčka byla zpěvnost, vřelost tónomalby a svítivost ve výškách.“ „V dirigentově interpretaci byla hluboká snaha uchopit jádro kompozice.“ „Interpretace díla nebyla tíživá ani titánská, navzdory monumentálnosti měla mnoho odlehčených a kontrastních ploch.“ Světoznámý rakouský dirigent Franz Welser-Möst se vrátil podruhé ve své kariéře do Dvořákovy síně Rudolfina k České filharmonii, se…

Číst dál…