Nejznámější český operní zpěvák Adam Plachetka stane na pódiu milánského Teatro alla Scala. Stane se tak třikrát, 29. června, 3. a 5. července, za účelem provedení basového sóla v Mozartově nejznámějším koncertním kusu, jeho Requiem. Orchestr milánského operního domu diriguje Thomas Guggeis. Adam Plachetka se jako nejvýraznější český operní zpěvák v posledních týdnech…
Pohledem Lukáše Hurníka (9)
Do La Scaly za pláštěnkami
„La Scale, baště bel canta, by tedy měl Grimes dokonale vyhovovat. Leč, jaksi nevyhovoval.“
„Nebyl to puritánský minimalismus, jen laciná výprava.“
„Jako by kritici zapomínali na to, v jakých podmínkách se hudební umění u nás rodí, jaké úsilí hudebníků, sólistů, výtvarníků, produkčních se za inscenacemi skrývá, jakou odvahu musí mít umělec, který jde se svou kůží na trh.“
Vypravil jsem se do Teatro alla Scala na Brittenova Petera Grimese. Britten měl výročí, takže i mnohé operní domy, které jsou zaměřeny na odlišný repertoár, sáhly po tvorbě velkého melodika 20. století. Peter Grimes je Brittenova první opera a orientace na melodiku je tu opravdu silná. Jeho další opery směřují už více ke konverzačnímu stylu. La Scale, baště bel canta, by tedy měl Grimes dokonale vyhovovat. Leč, jaksi nevyhovoval.
Rusalka v Teatro alla Scala jako pohádka pro dospělé
„Nápad na zařazení Rusalky do repertoáru prestižní italské operní scény měl sám její ředitel Dominique Meyer, který to zdůvodnil velmi originálně.“
„Zkušenost režisérky Emmu Dante se světem filmu se projevila velmi silně v tom, že dopřála inscenaci dlouhé ´záběry´.“
„Vášnivé a přitom svrchovaně distingované hudební nastudování Tomáše Hanuse, které působilo zdánlivě zcela samozřejmě, ale bylo za ním obrovské množství detailní práce.“
V milánské La Scale se poprvé v historii tohoto divadla hrála Dvořákova opera Rusalka. Za hudebním nastudováním stál Tomáš Hanus, vizuální a dramatická podoba byla dílem režisérky Emmy Dante a jejího manžela, scénografa Carmine Maringoliho. Od 6. června se po premiéře během dalších šestnácti dnů uskutečnilo ještě pět představení. O tom posledním v řadě píše muzikolog Aleš Březina. Derniéra byla vyprodána do posledního místa a publikum, ve kterém se mísili Italové se zahraničními návštěvníky, dávalo podle jeho svědectví bouřlivě najevo nadšení; po každé pauze vítalo orchestr a zejména dirigenta, kterého si jednoznačně zamilovalo.
Dokument o Peteru Dvorském v Kině Atlas
Pražské Kino Atlas uvede v úterý 23. května od půl šesté večer první českou projekci filmu o tenoristovi Peteru Dvorském, který se promítání osobně zúčastní. Jeho celovečerní filmový portrét s řadou unikátních archivů přibližuje jeho pěvecké vrcholy i životní názory. „Divadelní sekvence jsme natáčeli i ve Staatsoper ve Vídni. Mimochodem, čtyři měsíce nám trvala komunikace…