„Jediná a vynikající Ančerlova nahrávka Českého requiem Ladislava Vycpálka, skladby z roku 1940 s podtitulem Smrt a spasení, komponované na české texty ze Starého i Nového zákona.“ „Středeční večer bude patřit oratoriu Ráj a Peri Roberta Schumanna. Právě toto dílo se nyní aktuálně po více jak 25 letech dostává na program České filharmonie.“ „Zcela nová nahrávka…
Koncert jako stvořený pro oslavu krás podzimu!
Předposlední koncert 16. ročníku cyklu koncertů staré hudby Barbara Maria Willi uvádí… se koná ve středu 6. listopadu od půl osmé v Konventu Milosrdných bratří v Brně. Jako host večera se představí výjimečný německý cembalista a muzikolog Jörg-Andreas Bötticher. Koncert pojmenovaný Jaro – léto – podzim v klávesách provede posluchače jarem baroka, kdy všechny…
Českolipským kostelem Mistra Jana Husa zněl bajan
„Svátek svatého Václava připomenut koncertem hry na bajan.“
„Alexandru Hrustevichi Ukrajinci říkají Pan Orchestr.“
„Neskutečný zážitek pro posluchače.“
Další z koncertů hudebního festivalu Lípa Musica byl v chrámové lodi kostela Mistra Jana Husa v České Lípě obsazen do posledního místečka. Alexander Hrustevich, ukrajinský mistr ve hře na bajan – knoflíkový akordeon – byl přesvědčivým důvodem k návštěvě. Překvapivě působily interpretace klasické hudby, ale zajímavost nepostrádaly ani předvedené skladby lehčího žánru…
Collegium 1704 připomene svých patnáct let
„Vivaldiho Arsilda zazní v Praze koncertně, v Bratislavě pak bude opět scénicky na podzim 2020.“ „Nahrávka Mesiáše, který zazní na Vánoce, je nominována na Preis der Deutschen Schallplattenkritik 2019.“ „I letos bude paralelně s pražskou sezónou probíhat i sezóna drážďanská.“ Barokní orchestr a sbor Collegium 1704 zahájí 24. října ve Dvořákově síni Rudolfina svou pražskou…
Pražský komorní balet připravil na víkend dvě mimořádná vystoupení
O víkendu uvede Pražský komorní balet (PKB) v rámci spolupráce s festivalem Praha, klasika dvě výjimečná vystoupení. Letošní šestý ročník má podtitul Cesty zářivé budoucnosti. Mimořádné koncerty se budou konat zítra od 19:00 hodin v areálu pražského Anežského kláštera a v neděli od 19:30 hodin ve velkém sále Městské knihovny v Praze. Připomenou legendárního Pavla…
Duo Aliada: Škatulkování pro nás není
„Důležitý okamžik, který nás motivoval k tomu, abychom pokračovali.“
„Naší specialitou je hrát na méně obvyklých místech.“
„Jednou z výhod je, že si můžeme své nástroje vzít s sebou opravdu kamkoli.“
Rakouské duo, které si říká Aliada, bude v sobotu v katolickém kostele v Šonově u polských hranic na severovýchodě republiky protagonistou jednoho z chrámových koncertů letního festivalu Za poklady Broumovska. Soubor tvoří v docela neobvyklém spojení dvou zvukově osobitých nástrojů dva mladí hudebníci – saxofonista Michal Knot a akordeonista Bogdan Laketic…
Kristina Fialová: Plán na zorganizování violové soutěže nosím v hlavě přes dva roky
„Oskar Nedbal je všestranná, zajímavá a neprávem opomíjená osobnost české hudební scény.“
„Rozhodla jsem se první kolo zpříjemnit jak soutěžícím, tak i porotcům a namísto povinných etud jsem dala možnost výběru libovolné sólové skladby.“
„Současní majitelé, vášniví obdivovatelé umění, na vlastní náklady zrenovovali starobylou budovu, která funguje jako obrazárna a muzeum a místo konání koncertů.“
Významná česká violistka Kristina Fialová má napilno. Kromě svých klasických koncertních aktivit je také ředitelkou Jihočeského komorního festivalu. Zahajovací koncert jeho 14. ročníku se koná už tuto sobotu. A v plném proudu jsou přípravy na 1. ročník Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala, kterou mladá umělkyně založila.
Příbram je Dvořákova
„Rozdávat hudbu jako radost – to byl jasný cíl koncertu, který vyplnil část dusného večera.“
„Hudečkova interpretace dvou důvěrně známých děl, Romance f moll a Mazurku e moll, byla rozšafná, milá, zpěvná.“
„V přídavku se sešli opět všichni tři a bylo to už úplně neformální, milé, přitom nadále virtuózní.“
Tři generace houslistů ozdobily závěrečný program 51. ročníku Hudebního festivalu Antonína Dvořáka Příbram. Hudeček, Mráček a Hasoňová, to jsou tři jména, která jsou každé za sebe dostatečně nosné a která pohromadě generují velké silové pole. Úterní večer v příbramském divadle, které rovněž nese skladatelovo jméno, patřil jeho hudbě v sousedství hudby Josefa Suka jako jednoho z žáků a Petra Iljiče Čajkovského…
Epoque Quartet a současní čeští skladatelé na festivalu Concentus Moraviae
Multižánrové smyčcové kvarteto Epos Quartet, které si letos připomíná dvacet let společného hraní, má dnes večer koncert na festivalu Concentus Moraviae. Koná se v Třebíči ve foyeru Divadla Pasáž a přinese hudbu několika současných autorů, včetně premiéry. Přehlídka rozvržená tradičně na řadu míst jihomoravského regionu a přilehlých oblastí Vysočiny je letos zaměřena na…
Shota Takahashi, finalista soutěže Pražské jaro
Do třetího kola mezinárodní hudební soutěže Pražského jara, které se dnes koná v Rudolfinu, postoupili čtyři mladí hobojisté. Jak dlouho se na pražskou soutěž chystal Shota Takahashi? Od koho se o ní dozvěděl? Přinášíme dnes jeho aktuální profil, stejně jako dalších tří finalistů, kteří pocházejí z Francie, z Korejské republiky a z České republiky. Japonský…
Gabriel Pidoux, finalista soutěže Pražské jaro
Jedním ze čtyř finalistů soutěže Pražské jaro v kategorii hoboj je Francouz Gabriel Pidoux. Soutěží rád? Líbí se mu Hobojový koncert Bohuslava Martinů? Přinášíme dnes jeho aktuální profil, stejně jako dalších tří finalistů, kteří pocházejí z České republiky, z Korejské republiky a z Japonska. Narodil se do hudební rodiny, s tradicí hry na smyčcové nástroje…
Dominik Wollenweber: Svoje studenty naštěstí hodnotit nemůžu
„Pokud bych měl tedy první kolo přirovnat ke gurmánskému zážitku, řekl bych, že šlo o velmi chutný první chod…“
„Teprve ve finále přijdou ty nejtěžší chvíle pro porotu, v momentech, v kterých se budeme přibližovat ke konečnému rozhodnutí o vítězi.“
„Když jsem si na začátku soutěže ještě čistě ze zvědavosti procházel seznam soutěžících, napočítal jsem něco přes polovinu jmen, která jsem znal.“
Sólista Berlínských filharmoniků na anglický roh, člen souboru Ensemble Berlin Prag, vyučující na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně, otec šestí dětí a předseda poroty oboru hoboj na letošní soutěži Pražské jaro. Pokud by se přeložilo jeho německé jméno, byl by to Dominik Tkadlec. Ve své profesi ale používá místo tkalcovského stavu spíše svůj hudební nástroj, pomocí kterého neprodukuje textilie, ale hudbu. V originále se jmenuje Dominik Wollenweber. Setkávám se s ním v kavárně HAMU, kde si pochvaluje vydatný oběd se členy poroty a vedením soutěže, který má právě za sebou.
Monika Knoblochová: Nejde úplně o nástroj, spíš o muzikanta
„Devětadevadesát procent každodenního chleba každého cembalisty je hraní bassa continua.“
„Zkraje studia jsem samozřejmě skřípala zubama, když jsem se učila generálbas, díky tomu pak ale soucítím s každým svým studentem, protože vím, jak je to těžké.“
„Při doprovázení sólisty je důležité být na společné muzikantské vlně a pro mě osobně je hodně důležitý i lidský rozměr.“
Role doprovazeče je při vystoupení zásadní. Často bývá podceňována nebo bývají doprovazeči stavěni do pozadí za sólistu. Zde je tomu ale jinak. Monika Knoblochová si na cembalo odehrála barokní repertoár prvního kola mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro hned několikrát, s různými soutěžícími oboru hoboj. Brzy ji pak opakovaně čeká Francois Couperin s kandidáty soutěže v druhém kole. O své účasti na mnohonásobné interpretaci Vivaldiho Sonáty c moll i o své profesní dráze vypovídá s velkým zaujetím.
Sophia Hegewald: Nejhorší mi to přijde pro porotu
„Je příjemné, že mám vystoupení brzo za sebou a mohu poslouchat kolegy.“
„Nemyslím, že by mi nějak prospělo, kdybych se porotou blíže zabývala.“
„Soutěž Pražské jaro mě nalákala díky skladbě Klementa Slavického.“
Se soutěžním číslem 2 vystoupila v hobojovém oboru v prvním kole mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro první dámská soutěžící, Sophia Hegewald z Německa. V jejím repertoáru se objevily Tři romance od Roberta Schumanna a Sonáta c moll s doprovodem cembala. Mé zpravodajské ucho si získala mimo jiné svým vtipným citátem z reportáže rozhlasu MDR: „Hudební soutěže, to je něco jako dobré jídlo. V kuchyni je vždy mnoho dobrých kuchařů. Pokud ale porotě přinesou na talíř rybu, přestože jí nechutná, bude to s hodnocením obtížnější.“ S KlasikouPlus se podělila o své zkušenosti v roli hudební kuchařky i o první postřehy ze soutěže Pražské jaro.