KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

V Brně bude po tříleté pauze Velikonoční festival duchovní hudby english

„Novou festivalovou linii unikátních programů pro jednoho interpreta rozvíjí projekt klarinetisty Pavla Zlámala.“

„V katedrále na Petrově zazní kantáta So Shall He Descend (Tak sestoupí) z pera Estonce Toivo Tuleva, která vznikla na objednávku festivalu před třemi lety.“

„Celovečerní dílo Pavla Zemka Nováka napsané pro hráče na bicí Martina Opršála nese název Adorace Nejsvětějšího Srdce Ježíšova a je zkomponováno pro sedmdesát nástrojů třiceti druhů.“

Velikonoce v tomto roce připadají na třetí dubnový víkend. Velikonoční festival duchovní hudby proto Filharmonie Brno pořádá od 10. do 24. dubna. Koná se po odmlce vynucené dlouhodobými opatřeními proti pandemii, opouštěnými až nyní. Letošní nabídka proto symbolicky představuje splynutí programů neuskutečněných ročníků 2020 a 2021.

Připraveno je devět koncertů, ve kterých zazní duchovní hudba minulosti i premiéry skladeb, které vznikly na objednávku pořadatele. Velký zážitek tak slibuje první uvedení skladby Adorace Nejsvětějšího Srdce Ježíšova, kterou Pavel Novák Zemek napsal pro hráče na bicí Martina Opršála a collegium tvořené Terezou Horákovou, Kristýnou ŠvihálkovouAnežkou Novákovou.

Zahájení festivalu na Květnou neděli je koncipováno jako koncert, během něhož Musica figuralis se sólisty představí v kostele svatých Janů málo známé zhudebnění mariánského textu Salve Regina z pera Josepha Haydna spolu s novodobými premiérami děl jeho současníků Josepha PuschmannaAntona Zimmermnna.

Novou festivalovou linii unikátních programů pro jednoho interpreta rozvíjí projekt klarinetisty Pavla Zlámala. Ten připravuje na 11. dubna v české premiéře uvedení Meditace pro sólový klarinet, jejímž autorem je islandský skladatel Atli Heimir Sveinsson. Osmdesátiminutová kompozice klade na interpreta extrémní nároky jak z hlediska preciznosti detailů, virtuozity a kontroly dynamiky, tak nadhledu nad celkem. Koncert navazuje na uvedení pašijové symfonie pro sólové housle od Františka Emmerta na festivalu v roce 2019. Koná se poprvé v Duchovním centru P. Martina Středy a blahoslavené Marie Restituty, v novém katolickém kostele na Lesné.

O den později koncertuje na festivalu Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. V katedrále na Petrově zazní kantáta So Shall He Descend (Tak sestoupí) z pera Estonce Toivo Tuleva, která vznikla na objednávku festivalu před třemi lety. Budou jí předcházet skladby Antona Brucknera a dalších autorů v podání orchestru a sboru Hard-Chor Linz.

Po kompletním uvedení Lamentací a Responsorií Jana Dismase Zelenky v roce 2016 zazní tentokrát kompletní cyklus Responsorií od Carla Gesualda da Venosa, vydaný tiskem roku 1611. Texty spojující starozákonní proroctví o Kristově oběti s novozákonním pašijovým příběhem zhudebnil renesanční mistr expresivně na způsob duchovního madrigalu. Souborné provedení celého třídenního cyklu responsorií, doplněné o příslušné chorální zpěvy, bude v kostele Nanebevzetí Panny Marie během tří večerů svěřeno třem různým souborům: Czech Ensemble Baroque Quintet s uměleckou vedoucí Terezou Válkovou, Societas IncognitorumEduardem TomaštíkemEnsemble Versus s dalšími hráči na historické nástroje pod vedením Vladimíra Maňase. Každý soubor provede devět jiných žalmů, jen na závěr zazní vždy stejné Benedictus.

Ve festivalovém programu pak ve středu 20. dubna v kostele sv. Augustina na náměstí Míru figuruje sólový koncert s premiérou celovečerního díla Pavla Zemka Nováka napsaného pro hráče na bicí Martina Opršála. Nese název Adorace Nejsvětějšího Srdce Ježíšova a je zkomponováno pro sedmdesát nástrojů třiceti druhů. Vznikalo devět let a kvůli předpokládané kolosálnosti poměrně dlouho čekalo na vhodnou dobu premiéry. Opršál si k provedení přizval další dvě bicistky a houslistku.

V pátek 22. dubna se na stejném místě rozezní varhany. Chorvat Višeslav Jaklin zahraje díla tří německých barokních autorů – Nicolause Bruhnse, Dietricha BuxtehudehoJohanna Sebastiana Bacha.

Závěrečný nedělní koncert nabídne 24. dubna v kostele svatých Janů hvězdného německého kontratenoristu Andrease Scholla se souborem Czech Ensemble Baroque, dirigovaným Romanem Válkem. Na programu jsou slavnostní žalmy Antonia Vivaldiho se dvěma orchestry a dvěma sbory a Bachova kantáta Ich habe genug, která sice těží z motivu smrti, ve které však sólista výslovně ve svém podání akcentuje naději v nový život, naději v to, co přichází po pozemské smrti.

Vznik festivalu se datuje do roku 1992. Ve středoevropském měřítku zůstává svou dramaturgií, včetně uvádění novinek, ojedinělým mezinárodním projektem.

Foto: archiv festivalu, Daniel Berka, Martin Wiesner

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky