Soubor Czech Ensemble Baroque připravil program inspirovaný stým žalmem Jásej Hospodinu celá země. Na samém počátku adventu jeho různá zhudebnění představí vokální část tělesa na čtveřici koncertů, které se uskuteční mezi 27. listopadem a 5. prosincem v Napajedlích, Brně, Třebíči a Rožnově pod Radhoštěm. Koncertní sezóna Bacha na Mozarta!, kterou pořádá soubor Czech…
Sezonu Czech Ensemble Baroque ozdobí koncertní Juditha Triumphans s Malenou Ernman
Czech Ensemble Baroque 14. září zahajuje třináctý ročník svého brněnského abonentního cyklu Bacha na Mozarta! Dramaturgickým vrcholem sezóny bude uvedení jediného dochovaného oratoria Antonia Vivaldiho Juditha Triumphans s česko-francouzskou mezzosopranistkou Dagmar Šaškovou a švédskou pěveckou hvězdou Malenou Ernman v hlavních rolích. Poté následuje sedm dalších abonentních koncertů. Dramaturgie pojí díla autorů takřka zapomenutých…
Oslava narozenin Františka Ignáce Tůmy ve Valašském Meziříčí a v Brně
Czech Ensemble Baroque se chystá natáčet CD. Projekt Tůma: Nešpory zvěční ve znojemském kostele sv. Michala ve dnech 23. – 26. května. Než k tomu však dojde, bude stejný repertoár k slyšení také na koncertech ve Valašském Meziříčí a v Brně, které nahrávání bezprostředně předcházejí. Koncerty 21. května ve Valašském Meziříčí a 22. května v Brně…
Adam Plachetka na Pražském hradě navnadil na blížící se znojemský festival
„Missa Sanctificionis je zhudebněním kompletního mešního ordinária, které je rozčleněno na osmnáct poměrně krátkých, samostatných útvarů.“
„Poprvé byla provedena 9. října 1729 ve Svatovítské katedrále v neobvykle velkém obsazení.“
„Značnou přitažlivost koncertu dodala přítomnost basbarytonisty Adama Plachetky.“
U příležitosti 680. výročí povýšení Arcibiskupství pražského byl v neděli 28. dubna ve Španělském sále Pražského hradu uspořádán slavnostní koncert, na němž zazněla hudba Antonia Caldary a Georga Friedricha Händela. Uskutečnil se na vrcholné společenské úrovni, záštitu převzal Jan Graubner, arcibiskup pražský, primas český. Přítomni byli vysocí představitelé duchovenstva, politických kruhů a odborné veřejnosti, koncert neunikl pozornosti obrazové a zvukové záznamové techniky. Účinkoval rezidenční soubor Hudebního festivalu Znojmo Czech Ensemble Baroque.
Czech Ensemble Baroque Quintet a gondola plná něhy plující Brnem na vlnách madrigalů
„Koncert byl příjemným osvěžením s ušlechtilými představami o renesanční nevázané smyslnosti i pohledem do tehdejšího přelomového období renesance s jejími změnami v hudebních, kulturních a morálních principech.“
„Pohlazením po duši byla i neokázale upřímná, cituplná a prostá krása renesanční italské poezie, ke které se navracely sonety Jana Tůmy v soudobých madrigalech Lukáše Hurníka.“
„Potlesk byl zasloužený a dlouhý.“
Bonusový koncert projektu Madrigal včera a dnes ve dvanácté koncertní sezóně moravského hudebního cyklu Bacha na Mozarta! uskutečnila vokální skupina Czech Ensemble Baroque Quintet v neděli 8. října v brněnské dvoraně VUT na Antonínské ulici. Její jedinečný projekt porovnává skvosty renesančních mistrů na přelomu vrcholné renesance a raného baroka se současnými díly vokálního umění psanými přímo na objednávku souboru.
Czech Ensemble Baroque zahájil sezónu téměř zapomenutým skladatelem Františkem Václavem Habermannem
„Tomuto zajímavému dílu, které bylo spolu s celým cyklem inspiračním vzorem – v tehdy zaužívané praxi – pro Georga Friedricha Händela, na koncertě předcházelo Händelovo oratorium Jephtha, jeho poslední opus.“
„Předností Czech Ensemble Baroque Choir je, že je tvořen stále ještě mladými, přesto již ostřílenými pěvci, kteří jsou schopni vedle sborového zpěvu přinést i suverenní sólové vstupy, při zachování kontinuity zvuku.“
„Obsazení orchestru překvapovalo hutností a dramatičností zvuku a také energičností projevu, podněcovaného entuziasmem dirigenta Romana Válka.“
Dvanáctou koncertní sezónu zahájil soubor Czech Ensemble Baroque v brněnském kostele sv. Janů 13. září a uvedl Mši ke svatému Václavu od zapomenutého barokního skladatele Františka Václava Habermanna. Před touto mší zazněla ještě předehra a árie z oratoria Georga Friedricha Händela Jephtha, kde jako sólistka vystoupila sopranistka Romana Kružíková. Jako vždy večer uváděla dvojice Bach – Mozart v podání herců Městského divadla ve Zlíně Radovana Krále a Pavla Vacka, který zaskočil za kolegu Luďka Randára.
Vyhrnuté rukávy a tři kontratenoři.
Caldarova Harmonie planet ve Znojmě po třech stech letech
„Pilař přidal současnou, ale přesto typicky barokně vyhlížející vizualizaci, do které nechal vrůst paralelní příběh – stylizované taneční naznačení rodinných vztahů a němou roli stárnoucí vladařky vzpomínající na dávné nesplněné naděje.“
„Andreas Scholl z týmu nevyčníval, okázalost je mu cizí; a navíc všichni ostatní byli také vynikající.“
„Skladbu v kulisách barokních obrazů, pomocí ambiciózního svícení a v barvitých kostýmech rozhýbali, ilustrovali, domysleli a dotvořili nejlepším možným způsobem.“
Hudební festival Znojmo realizoval další velké vokálně-instrumentální barokní dílo. Svůj devatenáctý ročník ozdobil scénickou podobou oslavné serenaty Harmonie planet od Antonia Caldary, uvedené ve městě před třemi sty lety. Čtvrteční premiéra, za kterou stojí režisér Tomáš Ondřej Pilař, dirigent Roman Válek, choreograf Martin Šinták, výtvarnice Ivana Ševčík Miklošková a sedm skvělých pěveckých sólistů, byla právem velkým úspěchem. Vizuální i hudební ztvárnění je barvité a poutavé.
Haydnův Návrat Tobiáše v Praze i v hukvaldském amfiteátru
První oratorium Josepha Haydna Návrat Tobiáše zazní v Praze. Koncertní forma prvního pražského uvedení díla se chystá na pondělí 26. června v kostele Nejsvětějšího Srdce Páně na Náměstí Jiřího z Poděbrad. O hudbu se postará Czech Ensemble Baroque Orchestra v čele s manželským duem: dirigentem Romanem Válkem a sbormistryní Terezou Válkovou. Kromě zahraničních sólistů se představí také…
Vídeňský skladatel Tůma s Andreasem Schollem a Romanem a Terezou Válkovými
„Tůmova hudba, pohybující se na pomezí barokního a galantního slohu, působila velmi vstřícně.“
„Moteto poskytlo Andreasu Schollovi jako jedinému sólistovi prostor pro lahodné kantilény.“
„Koncert přinesl hudbu vědomě střízlivou, přehnaně nevystupňovanou, ale příjemně jemnou.“
Šest děl Františka Ignáce Tůmy bylo ve středu na festivalu Pražské jaro v monotematickém koncertním programu souboru Czech Ensemble Baroque a kontratenoristy Andrease Scholla intenzivní porcí vídeňské duchovní hudby. Čech Tůma tam byl v polovině osmnáctého století důležitým autorem. Jeho tvorba vyzněla v nastudování dirigenta Romana Válka jako velmi invenční a neokázalá.
Krásným zpěvem se 400 let překlenulo v madrigalech
„Dynamicky promyšlená výstavba zpěvačky, prostoupená dobrou prací s vibratem, byla doplňována krásně vytáhnutými průtahy v hlasech ostatních.“
„Benátské noci, další madrigal, dal na začátku prostor zpěvákům demonstrovat dobrou technickou kontrolu svých hlasů, když velké skoky v disonantních souzvucích dokázali srozumitelně a čistě provést bez ztráty vyváženosti.“
„Madrigal Poslední léto s Juliet ukázal vysokou úroveň zručnosti textaře, který zde kombinoval italštinu s češtinou a to tak, že jednotlivé dvojjazyčné verše se rýmovaly.“
V úterý 18. dubna se v kostele Církve československé husitské v Praze 6 konal koncert Madrigalu kouzelný svět, součást Břevnovských hudebních setkání. Pěvecký soubor Ensemble Baroque Quintet se spolu s theorbou postaral o vynikající spojení raně barokní a soudobé madrigalové tvorby; zpíváni byli Claudio Monteverdi a Lukáš Hurník.
Břevnovská hudební setkání se souborem Ensemble Baroque Quintet
Další z koncertů osmé sezóny Břevnovských hudebních setkání se bude věnovat madrigalu – jeho vrcholnou barokní podobou v konfrontaci dnešním tvůrčím přístupem. V koncertu Madrigalu kouzelný svět, který zazní v úterý 18. dubna od devatenácti hodin v kostele Církve československé husitské, Wuchterlova 535/5, Praha 6 se představí soubor Ensemble Baroque Quintet. Pětičlenný vokální ansámbl je…
Bacha na Mozarta! Ale také na Claudia Monteverdiho
„Koncert byl komorního charakteru, kdy vystoupilo jen osm pěvců a tři instrumentalisté, pod vedením sbormistryně Terezy Válkové. Zazněly madrigaly ze sbírky Claudia Monteverdiho, které vytvořil pro chrám San Marco v Benátkách.“
„Vokální složka se proměňovala v obsazení i počtu pěvců, čímž byla zaručena variabilita barevnosti zvuku, hlasy se barevně dobře doplňovaly a soprány vynikaly v sólových partiích, zatímco jako součást ansámblu byly ukázněně součástí výsledného celku, který byl vyrovnaný jak v dynamice, tak v barvě.“
„Doprovodnou složkou byly tentokrát jen tři nástroje, kdy se spolu doplňovaly theorba Jana Krejči a viola da gamba Lucie Krommer za podpory varhanního pozitivu Martina Jakubíčka, který se občas ujal i dirigování.“
Cyklus staré hudby, který produkuje Czech Ensemble Baroque v Brně již 11. sezónu, se tentokrát zaměřil na dílo Claudia Monteverdiho. Pod názvem Selva Morale e spirituale připravil soubor vokální koncert, duchovní a komorní, který realizoval v katedrále sv. Petra a Pavla, ve středu 8. března 2023. Výběr skladeb Claudia Monteverdiho, pod souhrnným názvem Selva Morale e sprituale pro vokální ansámbl a continuo, přednesl výběr umělců. Na místo jindy velkého orchestru hrálo pouze trio, a to ve složení theorba, viola da gamba a varhanní pozitiv. Zpívalo osm pěvců, kteří se střídali a přeskupovali do různých uskupení, to vše pod vedením sbormistryně Terezy Válkové. V prostoru katedrály sv. Petra a Pavla zněly skladby velmi autenticky.
Monteverdiho Les mravní a duchovní u sv. Petra a Pavla v Brně
Pátý z koncertů jedenácté sezóny cyklu Bacha na Mozarta! souboru Czech Ensemble Baroque zavede návštěvníky ve středu 8. března do katedrály svatých Petra a Pavla v Brně. Od sedmé hodiny večerní tam zaznějí díla pro vokální ansámbl a basso continuo z nejobsáhlejší sbírky duchovní hudby z konce života Claudia Monteverdiho, Selva morale e spirituale, která nezapře třicetiletou zkušenost…
Když stará hudba zní mladě, je to dar
Nové album Czech Ensemble Baroque
„Nahrávka splňuje nejvyšší posluchačské nároky.”
„Jeden z vrcholů Tůmovy tvorby a přímo esence dobré vůle a radosti!”
„Všichni na této nahrávce nechali hluboký osobní otisk.”
Czech Ensemble Baroque přidal do svého bohatého nahrávacího portfolia další zajímavý titul. Kompozice Františka Ignáce Antonína Tůmy rozezněla tento znamenitý ansámbl a sbor spolu s předními českými sólisty Romanou Kružíkovou, Monikou Jägerovou, Jakubem Kubínem a Jiřím Miroslavem Procházkou. Nahrávka přináší Tůmovy skladby v unikátní světové premiéře.
Žhněte jasné hvězdy. Caldarova Harmonie planet v Praze
„Roman Válek prezentoval dvouhodinové dílo jako poutavé, životné, při detailnějším pohledu hudebně proměnlivé, jako hudbu, která ani chvíli nenudí.“
„Posluchačským potěšením byla zvýrazněná metrorytmická odlišnost jednotlivých čísel, zapamatovatelné motivky, proměnlivá instrumentace… a samozřejmě pěvecká ekvilibristika.“
„Skutečným objevem byli pro pražské posluchače dva skvělí zahraniční kontratenoristé – Chorvat Franco Klisovic a rumunsko-německý pěvec Valer Sabadus.“
Eliso milovaná od lidí i od bohů… Přesně taková je pointa dvouhodinové oslavné serenaty Harmonie planet, kterou napsal Antonio Caldara v roce 1723 k poctě císařovny Alžběty. Zazněla tehdy ve Znojmě. Po třech staletích se nyní v novodobé tuzemské premiéře uskutečnilo její koncertní provedení – hned druhý den po brněnském – ve středu i v Praze. A na Hudebním festivalu Znojmo uvedou v červenci stejní interpreti dílo dokonce scénicky. Hudebně to rozhodně stojí za to. Roman Válek s Czech Ensemble Baroque a sedmi skvělými sólisty předestřel skladbu ve Španělském sále Pražského hradu jako pozitivní a neproblémovou italskou hudbu nabitou svěží energií.
Harmonie planet Antonia Caldary zářila ve hvězdném provedení
„Spolu s královskými manželi přijely do Prahy i jejich dvě dcery, Maria Theresia, které bylo tehdy 6 let a Maria Anna. Během návratu z Prahy do Vídně se císařská rodina zastavila ve Znojmě a při té příležitosti se tu oslavily i císařovniny jmeniny. K tomu účelu byla určena právě tato skladba.“
„Byl to jakýsi „summit antických bohů“, kteří se sešli u příležitosti oslavy jmenin císařovny, aby jí vzdali hold.“
„Hvězdným kontratenoristou byl Andreas Scholl v roli Jupitera (Giove). S jeho majestátem však směle soupeřil představitel Saturna Adam Plachetka. Tito dva byli skutečnými hvězdami večera a dostalo se jim také náležitých ovací.“
Soubor Czech Ensemble Baroque připravil pro únorový brněnský koncert dílo Antonia Caldary Concordia de´pianeti, opěvující císařovnu Alžbětu a její korunovaci na českou královnu. V Besedním domě se v úterý 7. února představil celý soubor společně s hvězdnými sólisty. Hlavními magnety byli kontratenorista Andreas Scholl v roli Jupitera a basbarytonista Adam Plachetka v roli Saturna. Spolu s nimi vystoupili Dagmar Šašková jako Venuše, Hana Blažíková jako Diana, Jaroslav Březina Merkur, Valer Sabadus byl Apollonem a Franco Klisovic Martem. Orchestr Czech Ensemble Baroque dirigoval Roman Válek a zpíval Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové.
Bacha na Mozarta – ale i na Adama Václava Michnu z Otradovic!
„Adam Václav Michna z Otradovic byl v Čechách postupně zapomenut, přesto všichni známe jeho ukolébavku ‚Chtíc, aby spal‘, která téměř zlidověla.“
„Deset pěvců zaručilo plný zvuk a barevnost provedení a upoutalo přesností intonace i rytmu, zejména při proplétání jednotlivých hlasů.“
„V první polovině koncertu zaznělo ze sbírky Sacra et litaniae nejrozsáhlejší dílo Missa pro defunctis. Po přestávce následovala Missa I.“
Cyklus koncertů staré hudby pod názvem Bacha na Mozarta v Brně pravidelně realizuje soubor Czech Ensemble Baroque. Pod vedením dirigenta Romana Válka seznamují místní publikum s klasickými díly především barokních autorů. Letos už je to jedenáctá sezóna a za tu dobu si soubor získal své stálé posluchače. Ve středu 16. listopadu se konal koncert v katedrále na Petrově a byl věnován představiteli raného českého baroka, Adamu Václavu Michnovi z Otradovic.
Veteráni i nováčci, dospělí i děti. Letní škola barokní hudby v Holešově podvacáté
„Roman Válek si naplánoval oratorium pro dvacáté výročí kurzů už během prvního ročníku, kdy budoucnost Letní školy nebyla ještě vůbec jistá.“
„Letos se otevřelo 23 tříd. Zastoupeny jsou takřka všechny skupiny nástrojů, zkrátka nepřijdou ani zpěváci a postaráno je i o vzdělávání dorostu v dětské hudební a taneční třídě.“
„Šťastlivci, kteří se umístili na stupních vítězů, si budou moci zahrát také na příštím ročníku Hudebního festivalu Znojmo.“
Dvacátý ročník Letní školy barokní hudby uzavře Händelovo oratorium Triumf času a pravdy, a to na třech koncertech. V pátek na zámku v Holešově, o den později v kostele v Kelči a v neděli 14. srpna odpoledne pak v rámci Olomouckých barokních slavností…
Olomoucké barokní slavnosti ve čtvrtek a v neděli s mladými talenty
Kaple Božího Těla v Olomouci bude ve čtvrtek 11. srpna od 19:30 hodin místem koncertu mladých talentů. Hráčka na zobcové flétny Johana Chlupáčová ze třídy Jakuba Kydlíčka a cembalista Maxmilián Pilmaier, žák Edity Keglerové, tam návštěvníky provedou hudební tvorbou z období raného baroka až po vrcholný klasicismus. V neděli 14. srpna se publikum Olomouckých…
Desáté Olomoucké barokní slavnosti začínají ve čtvrtek
Olomoucké barokní slavnosti v historických kulisách hanácké metropole začínají ve čtvrtek 21. července a potrvají až do 3. září. Program nabízí celkem jedenáct projektů, které rozeznějí prostory po celé Olomouci – Dům u parku, katedrálu svatého Václava, kostel Panny Marie Sněžné, Slavnostní sál Klášterního Hradiska, Slavnostní dvoranu Arcibiskupského paláce, nově Rotundu Cyrilometodějské teologické…
Festival Janáček a Luhačovice 2022 konečně v plné síle
„Figarovu svatbu přivezl soubor opery Slezského divadla v Opavě, kterou od cembala dirigoval šéf opery Vojtěch Spurný a režii měla Jana Andělová-Pletichová.“
„Ale i hudebníci jsou jen lidé a členové Moyzesova kvarteta se stali v tomto případě oběťmi covidu a zůstal jen jeden den na to, aby situaci vyřešili.“
„Vypadalo to nejprve jako přidané zábavné folklorní čtvrteční odpoledne. Cimbálová muzika Danaj a pěvecký sbor Spinek, pod vedením cimbalistky Magdaleny Múčkové, to je spojení, které jako by bylo na festivalu omylem.“
Festival Janáček a Luhačovice se konečně konal v plné kráse a přinesl mnoho krásných skladeb i výkonů. Jako každým rokem se konalo slavnostní zahájení u busty Mistra, který shlíží na procházející lázeňské hosty. Fanfáry ze Sinfonietty jako vždy rozzářily okolí a mnozí významní hosté tu promluvili o obdivu k Mistrovi i o podpoře festivalu. A byli to hosté nikoli ledajací, přijel hejtman Zlínského kraje Radim Holiš, ředitelka nadace Leoše Janáčka Ludmila Němcová, přijela i dlouholetá podporovatelka festivalu paní Livia Klausová a v neposlední řadě se za festival postavila i Eva Kropová, předsedkyně správní rady společnosti Lázeňská kolonáda Luhačovice, o. p. s.
Hudební festival Znojmo v červenci poosmnácté. Tentokrát s podtitulem Andělé strážní a návraty domů
Letošní Hudební festival Znojmo má v termínu 8. až 24. července na programu více než třicet koncertů a doprovodných akcí. Ročník s podtitulem Andělé strážní a návraty domů se bude konat na různých místech města Znojma a také v jeho okolí – v přírodě i v krásných prostorách zámků a kostelů. V semknuté dramaturgii se může publikum těšit na patrona…
Závěr Velikonočního festivalu korunoval Vivaldi a Bach s kontratenoristou Andreasem Schollem
„Orchestr i sbor zněly kompaktně a dobře se doplňovaly, když se proplétaly jejich hlasy z obou stran před oltářem.“ „Publikum mělo možnost v tomto partu slyšet legendárního kontratenoristu Andrease Scholla, který byl největším magnetem večera.“ „Závěrečný koncert Velikonočního festivalu měl obrovský ohlas a vládla euforická nálada z krásné barokní hudby.“ Velikonoční festival byl maratonem devíti koncertů,…
Na Hudebním festivalu Znojmo Adam Plachetka v Haydnově oratoriu
„Haydnovo oratorium Návrat Tobiáše připraví pro scénu režisér Tomáš Pilař, připravena jsou do Jízdárny Louckého kláštera tři představení.“ „Mezi dalšími hlavními programy jsou koncerty Pavla Šporcla, sopranistky Martiny Jankové s cembalistkou Barbarou Marií Willi a brněnského vokálního souboru Societas Incognitorum.“ „Chystá se propojení Hudebního festivalu Znojmo a Festivalu Retz, a tak se také obnovuje…
V Brně bude po tříleté pauze Velikonoční festival duchovní hudby
„Novou festivalovou linii unikátních programů pro jednoho interpreta rozvíjí projekt klarinetisty Pavla Zlámala.“ „V katedrále na Petrově zazní kantáta So Shall He Descend (Tak sestoupí) z pera Estonce Toivo Tuleva, která vznikla na objednávku festivalu před třemi lety.“ „Celovečerní dílo Pavla Zemka Nováka napsané pro hráče na bicí Martina Opršála nese…
Z českých barokních pastorel zářila radost a mládí
„Celý koncert byl prodchnut radostnou naivitou, tryskající z textů barokní poetiky.“ „Jako příklad nešťastného osudu kantorů slouží Jakub Jan Ryba, jehož Česká mše vánoční zní dnes na každém vánočním koncertě.“ „Raritou se stala tuba pastoralis, na kterou s přehledem hrál Richard Šeda, který si pro zvýraznění stylu oblékl kožešinový kabát a beranici.“ Vánoční…
Czech Ensemble Baroque s Cavalliho rekviem v úterý v katedrále na Petrově
Jubilejní desátá sezóna brněnského cyklu Bacha na Mozarta! byla v katedrále na Petrově úspěšně zahájena oratoriem Soudný den a v říjnu zde pokračuje druhým koncertem. Zazní na něm osmihlasé rekviem – Missa pro defunctis per octo vocibus – Francesca Cavalliho v podání Czech Ensemble Baroque Choir. Koncert se bude konat v úterý 26. října…
Czech Ensemble Baroque zakončí cyklus Bacha na Mozarta! hudbou Antonína Brosmanna
Souboru Czech Ensemble Baroque se přes všechny těžkosti způsobené koronavirovou krizí podařilo zrealizovat v sezóně 2020/2021 všechny naplánované koncerty nebo představení. Ansámbl se těší na závěrečný koncert sezóny, který bude naživo, stejně jako ten zahajovací. Zahájení devátého ročníku cyklu Bacha na Mozarta! se uskutečnilo v září minulého roku v Besedním domě a zakončen bude…
Středeční online koncert souboru Czech Ensemble Baroque Choir
Soubor Czech Ensemble Baroque Choir zve na další online koncert z cyklu Bacha na Mozarta!, na kterém zazní duchovní texty zhudebněné starými mistry i nejhranějšími a nejuznávanějšími autory dneška. Tématem bude hledání paralel mezi autory převážně renesančními, případně barokními, a těmi tvořícími v jednadvacátém století. Na hudební pouť mezi staletími, na které dva autory zhudebnění…
Händel v dobré společnosti
„Svěží pětiminutová skladba pro sbor, jen něžně podbarvený pozitivem, má navnadit posluchače na pěkný sytý kompaktní zvuk komorního pěveckého seskupení.“ „Už první ze čtyř vět byla velmi energická – koncepcí hudby samotné, ale i provedením hudebníků, z nichž mnozí hráli doslova celým tělem.“ „Z mladické nerozvážnosti se tropí kdejaké nerozumy. Händel stvořil…