Věčná naděje uvede film o Verdiho Requiem v Terezíně
Festival Věčná naděje uvede celovečerní dokumentární film Defiant requiem o nastudování Verdiho Requiem v terezínském ghettu. Snímek představuje pozoruhodný příběh Rafaela Schächtera, mladého českého dirigenta, který byl v roce 1941 zatčen a poslán do Terezína. Jeho nejpozoruhodnějším činem bylo naverbování sto padesáti vězňů k nazkoušení Verdiho Requiem zpaměti a podle jediné partitury, během několika zkoušek ve sklepě po vyčerpávajících dnech nucených prací. Defiant requiem (Requiem vzdoru) je na programu 9. března v pražském Bio Oko.
Requiem bylo provedeno při šestnácti příležitostech pro spoluvězně. Poslední, nejznámější představení se uskutečnilo 23. června 1944 před vysokými důstojníky SS z Berlína a Mezinárodním červeným křížem, aby podpořilo propagandistická tvrzení, že se s vězni zachází dobře.
Dokument vychází ze svědectví přeživších členů Schächterova sboru, z koncertních záběrů a filmových dramatizací a doplňuje je sugestivní animaci. Zkoumá pohled zpěváků na Verdiho Requiem jako na dílo vzdoru a odporu proti nacistům. Text mše jim umožnil, jak řekl Schächter sboru, „zazpívat nacistům to, co jim nemohli říci„.
Film Defiant Requiem byl vybrán organizací DocuWeeks jako jeden z dvaceti dokumentů, které byly v srpnu 2012 promítány v kinech v New Yorku a Los Angeles v rámci této každoroční týdenní přehlídky. Na filmovém festivalu Big Apple v New Yorku byl vyhlášen nejlepším celovečerním dokumentárním filmem a v lednu 2013 získal na filmovém festivalu v Palm Springs Cenu diváků. V roce 2014 pak byl snímek nominován na dvě ceny Emmy za zpravodajství a dokumentární filmy.
Festival Věčná naděje se od roku 2017 systematicky věnuje prezentaci děl skladatelů i hudebníků tvořících v těžko představitelných podmínkách koncentračních táborů během 2. světové války. Letošní šestý ročník se koná až do 30. března.
Pod titulkem Koncertní vzpomínka na terezínské Verdiho Requiem čtěte v rubrice ReflexePlus o letošním únorovém provedení díla v rámci festivalu, a to v podobě jako kdysi v ghettu – jen s klavírem.
Foto: archiv festivalu, ilustrační – Wikipedia (volné dílo)
Příspěvky redakce
- Dobšíková, Plocková a Praženica. Trio studentů HAMU v Havířově
- Atrium Žižkov zahajuje novou recitálovou řadu. Otevře ji Markéta Cukrová a písně noci
- Adam s Evou a Médea. Poslední únorové tituly Festivalu Opera 2025
- Chaplin v Lucerně. S živým doprovodem Symfoniků Pražské konzervatoře
- Janáčkova hudba zní od Austrálie po Kanadu. Operní hlavně v Evropě
Více z této rubriky
- Dobšíková, Plocková a Praženica. Trio studentů HAMU v Havířově
- Atrium Žižkov zahajuje novou recitálovou řadu. Otevře ji Markéta Cukrová a písně noci
- ČRo D-dur: Na návštěvě u Roberta Huga
- Adam s Evou a Médea. Poslední únorové tituly Festivalu Opera 2025
- Chaplin v Lucerně. S živým doprovodem Symfoniků Pražské konzervatoře
- Janáčkova hudba zní od Austrálie po Kanadu. Operní hlavně v Evropě
- Rossinim protkaný program v Českých Budějovicích
- Gershwinova opera Porgy a Bess rozezní Betlémskou kapli
- Hana Fleková a Libor Mašek uvádějí Il basso mondo
- Sheku Kanneh-Mason debutuje u České filharmonie