Vůně Francie až ve Zlíně. Tamní filharmonie ve skladbách Dukase, Saint-Saënse i Martinů
Zahajovací koncert Vive La France! abonentní řady B – zároveň pořad v rámci mezinárodního festivalu Harmonia Moraviae – zavítá do země galského kohouta, do Paříže přelomu 19. a 20. století, kdy vrcholí období belle époque, charakterizovaná mimořádným kulturním, společenským, vědeckým i ekonomickým rozkvětem. Koncert se udá 5. října Kongresovém centru Zlín, Filharmonii Bohuslava Martinů řídí její hlavní hostující dirigent Tomáš Brauner.
„Metropole nad Seinou, hlavní centrum evropského umění, se veze na vlně takřka nekonečné zábavy. Se svými typickými bulváry, pověstnými kabarety i vyhlášenými kavárnami, sloužícími jako pomyslné křižovatky společenského a kulturního života, představuje ohromující směsici umělecké kreativity, politické moci a kulturního dění nebývalé úrovně,“ přibližuje dramaturgie orchestru. V této atmosféře komponuje Paul Dukas Čarodějova učně, impresionistické symfonické scherzo podle básně J. W. Goetheho, jež je dodnes považováno za vrchol Dukasovy kompoziční tvorby. O dvě dekády dříve vznikl v Paříži první violoncellový koncert Camilla Saint-Saënse, který byl v době vzniku považován za vůbec nejlepší opus svého druhu. Tento klenot v repertoáru violoncellové hudby zazní v podání Ivana Vokáče, krom jiného laureáta prestižní mezinárodní violoncellové soutěže v rakouském Liezenu. Meziválečné hudební období poté připomene suita ze Špalíčku Bohuslava Martinů, z baletu zkomponovaného sice ve Francii, ale inspirovaného českými lidovými motivy.
Foto: Facebook / Filharmonie Plzeň
Příspěvky redakce
- Tepličtí filharmonikové na zájezdu v Praze
- Česká hudba v Podpalubí
- Teoreticko-praktický seminář o zarzuele
- Cesta pod zvukový povrch. Netradiční výchovný pořad v Rudolfinu
- Jiří Rožeň s díly Bedřicha Smetany v göteborské opeře