Zuzana Marková jako Lucia di Lammermoor v Kolíně nad Rýnem
Česká sopranistka Zuzana Marková zpívá v Kolíně nad Rýnem titulní roli Donizettiho opery Lucia di Lammermoor. V obnovené inscenaci v režii Evy Marie Höckmayer hudební provedení řídí Andrea Sanguineti. Ve slavné Árii šílenství ji doprovází skleněná harmonika. Pro Zuzanu Markovou to je již sedmá produkce tohoto náročného belcantového díla a premiéra se koná v neděli 11. června, dále jsou do konce sezóny naplánované reprízy 15., 18. a 21. června. Edgarda ztvární tenorista z Kanárských ostrovů Airam Hernández, Enrica pak jihokorejský barytonista Insik Choi.
Postavu Lucie di Lammermoor Zuzana Marková ztvárnila již v Marseille v roce 2014, kde v této roli debutovala a setkala se s pozitivním ohlasem u odborné kritiky, posléze následovalo pozvání do Janova, Benátek, Avignonu, Liège a na Mallorku. „Bude to má sedmá produkce Lucie di Lammermoor a doufám, že mi toto číslo přinese štěstí,“ říká Zuzana Marková s tím, že se k Lucii moc ráda vrací a těší se na scénu šílenství. Ta je nejen díky odlišné inscenaci, ale i díky novým kolegům, dirigentovi a prostředí vždy zcela jiná. „Nejen celá role, ale především slavná Árie šílenství je velice náročná na hlasovou techniku, ale i na výraz. Musí být uvěřitelná, nepřehnaná, ale vždy dostatečně šílená. Je pak radost, když se zpívá s takzvanou glasharmonikou, jako je tomu tady v Kolíně nad Rýnem. Osobně mi to dává větší pocit vyšinutosti z normálního stavu mysli, nebo dokonce transu, nastaví to zvláštnější atmosféru než flétna, se kterou se to také často zpívá,“ dodala pěvkyně.
Donizetti tento part skutečně pro glasharmoniku, neboli skleněnou harmoniku, původně napsal. Ovšem kvůli finanční náročnosti pro provedení byl později nucen ho ještě před premiérou v Neapoli v roce 1835 přepsat pro flétnu, v jejímž obsazení se často hraje. Skleněná harmonika se ale v současnosti objevuje stále častěji a to zejména v posledních letech po vydání kritické edice této partitury.
Zuzana Marková se s převážně belcantovým repertoárem, mimo jiné, představí také na operním gala koncertu 15. července na Mezinárodním hudebním festivalu Český Krumlov, kde bude jejím partnerem americký tenorista Charles Castronovo, ve spolupráci s orchestrem PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou španělského dirigenta Davida Giméneze Carrerase. Čeští diváci ji také velice brzy uvidí na jevišti Státní opery v Praze, kde ztvární na počátku sezóny v několika představeních roli Violetty Valéry ve Verdiho opeře La traviata.
Foto: Lorenzo Montanelli, Oper Köln / Bernd Uhlig
Příspěvky redakce
- Brno Contemporary Orchestra v posledním, ‚prezidentském‘ projektu sezony
- Pětačtyřicátý Brněnský varhanní festival vzpomene na zakladatelku Alenu Veselou
- Göteborští symfonikové zahrají Smetanovu švédskou symfonickou báseň Håkon Jarl
- Znovuotevření Salonu Celetná s Triem Incendio
- Děkujeme. Goethe-Institut připomene osobnosti bojující proti nacistické diktatuře
Více z této rubriky
- Brno Contemporary Orchestra v posledním, ‚prezidentském‘ projektu sezony
- Pětačtyřicátý Brněnský varhanní festival vzpomene na zakladatelku Alenu Veselou
- Göteborští symfonikové zahrají Smetanovu švédskou symfonickou báseň Håkon Jarl
- Znovuotevření Salonu Celetná s Triem Incendio
- Děkujeme. Goethe-Institut připomene osobnosti bojující proti nacistické diktatuře
- Jaromír Havlík a Otomar Kvěch v ohnisku pozornosti na HAMU
- Český klavírista Robert Bílý kandidátem letošní Mezinárodní hudební soutěže ARD
- Guillaume de Machaut dle Cappelly Mariana
- Naděje. Téma pro Noc kostelů 2025
- Alinde Quintet v komorní řadě Prague Philharmonia. Orchestr brzy nato v zahraničí