KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Ars nova na Letních slavnostech staré hudby english

„Pětice muzikantů naplnila nevelký prostor tóny odvažovanými skoro jako na lékárnických váhách.“

„Velmi zřetelně artikulovali, dokonale ladili, krásně pointovali konce skladeb.“

„Souvislou přednáškou z dějin hudby, ale ještě víc mimořádně působivým zážitkem z vysoce specializovaného interpretačního umění.“

Pozdní středověk, ars nova, italské trecento… Pojmy, které v tuzemské koncertní nabídce figurují tak málo, respektive vůbec, že program sestavený z takové tvorby byl na Letních slavnostech staré hudby událostí už sám o sobě. V případě specializovaného souboru La fonte musica byl pak událostí i z druhého důvodu, interpretačního. Čtvrteční vystoupení pětičlenného ansámblu v kostele U Martina ve zdi tak publikum přijalo. Svědčil o tom velký zájem, soustředěný poslech i ohlas.

Koncert trval jen něco málo přes hodinu, ale byl mimořádně zajímavou a koncentrovaně výživnou sondou do hudební kultury na Apeninském poloostrově na přelomu 14. a 15. století. V centru dramaturgie, která byla dílem uměleckého vedoucího souboru Michela Pasottiho, stál odkaz Johannesa Ciconii, skladatele původem vlámského, ale celý život spjatého s italským prostředím. Zazněly od něj i od anonymů skladby psané pro Řím, Pavii, Padovu, hudba z benátského okruhu, skladby pro církevní hodnostáře i šlechtice, hudba liturgická i světská, díla převážně vokální a v několika případech čistě instrumentální, hudební památky z různých zdrojů, v případě té nástrojové literatury především ze dvou nejvýznamnějších sbírek dobového repertoáru, z Codexu Faenza a z Florentského rukopisu uloženého ovšem v Londýně.

Pětice muzikantů – dva ženské hlasy, tenorista, hráč na fidulu a loutnista, spiritus agens a vedoucí souboru – naplnila nevelký prostor tóny odvažovanými skoro jako na lékárnických váhách. Jde o hudbu sice vícehlasou, ale charakteristicky abstraktní a strohou, s obnaženými souzvuky, s typickými kadencemi vzhůru směřujících závěrů, hudbu dnešku hodně vzdálenou, ale jednoduše vznešenou, jako pozdně gotické obrazy.

Trojice pěvců naprosto rovnými hlasy pracovala hodně detailně, až překvapivě minuciézně, s agogikou i dynamikou frází i jednotlivých tónů. Velmi zřetelně artikulovali, dokonale ladili, krásně pointovali konce skladeb. Poměrně komplikované struktury, působící v jejich podání naprosto samozřejmě, by mohly být (a jsou) ovšem očividně v této hudbě metrorytmickými oříšky… Nebyly.

Program střídal formy a žánry i obsazení, všech pět interpretů současně bylo v akci jen v části téměř dvou desítek hudebních čísel. Ve dvou případech našli interpreti také způsob, jak využít prostoru. Tenorista Gianluca Ferrarini, mimochodem klíčový „hlas“ večera, putoval kostelem a přidal k důmyslným kompozičním strukturám i posluchačské potěšení z jejich vynalézavé prezentace… Zejména v přídavku, sofistikované vícetextové kompozici, jejímž autorem byl Matteo da Perugia, Ciconiův současník.

Balatty, madrigaly, lamenta, sekvence, kánony a další formy i výjimečně krásné GloriaCredo z Ciconiova mešního cyklu byly na tomto koncertě (za podpory doprovodného tištěného textu z pera Barbory Kabátkové) souvislou přednáškou z dějin hudby, ale ještě víc mimořádně působivým zážitkem z vysoce specializovaného interpretačního umění italských umělců, kteří se v Praze objevili poprvé.

Foto: Petra Hajská 

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky