Beethoven, Miles Davis a Janáček v úterý ve smyčkách Bernharda Langa
Současná klasická hudba, free jazz, djská kultura, rock, punk a techno – to je originální rukopis Rakušana Bernharda Langa. Tři velké orchestrální skladby – česká, pražská a světová premiéra, virtuózní výkony a naprosto zásadní Langova orchestrální díla plná ostrých střihů a nepředvídatelných náladových zvratů. Tento projekt je už druhým příspěvkem Ostravského centra nové hudby do pražského koncertního dění tohoto roku. V úterý 16. listopadu budou v pražském multifunkčním sále DOX+ od 19 hodin účinkovat orchestr PKF – Prague Philharmonia, Ostravská banda, klavírista Miroslav Beinhauer a basklarinetista Gareth Davis. Taktovky se ujmou Petr Kotík a Johannes Kalitzke.
„Každý skladatel je jako ostrov. Pro Johna Cage bylo nejpřirozenější vidět náš hudební svět v různorodosti, a ne ve slonovinové věži,“ uvedl v roce 2017 Bernhard Lang, jehož dílo lze bezpochyby označit za moderní současné umění. Inspiruje se nejen evropskou klasickou hudbou či avantgardou dvacátého století, ale také jazzem, free jazzem, rockem, punkem, technem, EDM, elektronickou a počítačovou hudbou, a dokonce rapem. Používá novodobé technologie a estetiku samplování, ke které se uchyluje v duchu hesla „Jestliže bylo vše řečeno, opakujte to!“ Kromě studia hudby (kompozice, jazz, klasický klavír) získal Bernhard Lang vzdělání i v oblasti filozofie a německé filologie, ostatně ve své tvorbě využívá také rozmanitých filozofických konceptů.
Mezi ostravskými umělci je Lang považován za takřka domácího autora. Jeho skladby se od roku 2009 pravidelně objevují na festivalech Ostravské dny a NODO / New Opera Days Ostrava. V Ostravě působí Lang také jako lektor Institutu Ostravské dny. O jeho provázanosti s krajem Leoše Janáčka svědčí jeho orchestrální kompozice Loops for Leoš pro Ostravské dny: „Na Janáčka už jsem si myslel dlouho. Jako předobraz jsem zvolil cyklus Po zarostlém chodníčku, konkrétně části Naše večery a Dobrou noc. Loops for Leoš jsem napsal ve Vídni během srpna 2017, třetí větu jsem dokončil před rokem pro koncert v pražském sále DOX+ který se měl původně konat v listopadu 2020.“
Koncert v DOXu zahájí Langova Monadologie XXXIV „Loops for Ludvik“ pro klavír a orchestr. Zdrojem materiálu byl Langovi Beethovenův Třetí klavírní koncert c moll, jehož původní tvar a rozvržení při přepisu do značné míry zachoval. Z Beethovenova čtyřhlasého zápisu vytvořil mikrotonální dvanáctihlas, který na původních harmoniích leží jako „závoj“. „Tato skladba, stejně jako všechny ostatní Monadologie, pracuje s buněčnými monadickými zdrojovými materiály, které jsou přeměněny na chaotické systémy. Výsledkem je hyper-virtuózní hodinový strojek, inspirovaný videoprojekty Raphaela Montañeze Ortize,“ dodal skladatel.
Foto: archiv B. Langa, archiv festivalu Ostravské dny
Příspěvky redakce
- Ensemble Damian představí Choceňský manuskript
- Čuj, Miko, čuj! V Brně uvedou Moravskou mši vánoční
- Pardubický Ryba
- Scénická Rybovka znovu v Plzni
- Folklórní ozvěny v klasice. Zemlinského kvarteto završuje letošní sérii 4plus
Více z této rubriky
- Ensemble Damian představí Choceňský manuskript
- Čuj, Miko, čuj! V Brně uvedou Moravskou mši vánoční
- Pardubický Ryba
- Scénická Rybovka znovu v Plzni
- Folklórní ozvěny v klasice. Zemlinského kvarteto završuje letošní sérii 4plus
- České premiéry Vaskse, Schnittkeho i Pärta
- Ensemble Inégal do Jižního Tyrolska
- Hej mistře v žižkovském Atriu
- Bachovo Vánoční oratorium ve Vídni. Řídí Václav Luks
- Antiqua et nova s Musicou Poetica u Vavřince