Carmen feministickou optikou. Nová inscenace přenášena z MET do českých kin
Na plátna kin v rámci série přímých přenosů z Metropolitní opery v New Yorku MET: Live in HD míří další klasika. Bizetova Carmen se divákům na celém světě představí v poněkud nečekaném, moderním hávu; nová inscenace britské režisérky Carrie Cracknell nachází v díle témata, která jsou v současnosti aktuální. Carmen se v kinech představí v sobotu 27. ledna v síti Cinestar, kině Světozor, Bio Central a také v kinech v Hodoníně, Chomutově, Kutné Hoře, Vrchlabí a dalších. Další možnost je zhlédnout záznam 4. února v kině Aero. Do kin distribuuje společnost Aerofilms.
Jiskřivý obraz ženy, která touží po lásce, ale její činy vyvolávají posedlost a žárlivost, je jednou z nejoblíbenějších oper všech dob. Hovoří i jen fakt, že se její první uvedení v rámci série MET: Live in HD v roce 2010 stalo jedním z nejúspěšnějších v historii projektu. Carmen měla premiéru v roce 1875 a dodnes je stálicí a jistotou na řadě světových scén, z dvacítky oper, jež Georges Bizet napsal, je tou nejhranější.
Dílo napsané ve stylu opera comique ve své době otevíralo i nepopulární témata – například když se na jevišti objevilo vyobrazení proletářského života dělnic z továrny na cigarety, pašeráckého prostředí, nemorálnosti a bezpráví a tragická smrt hlavní postavy. Tyto aspekty už dnes operní publikum nikterak ze sedaček nezvedají, jak ale ukazuje inscenace v Metropolitní opeře debutující režisérky Carrie Cracknell, opera v sobě obsahuje motivy, které jsou aktuální i v jedenadvacátém prostředí. Inscenace, která děj přenáší do současných Spojených států amerických, akcentuje genderově podmíněné násilí, zneužívající pracovní struktury i touhu vymanit se ze společenských okovů. Carrie Cracknell, která zaujala svými inscenacemi v britském National Theatre, se nijak netají tím, že ikonický příběh nahlíží feministickou optikou.
V titulní úloze se představí mezzosopranistka Ajgul Achmetšina. Na prknech newyorského operního domu debutovala před dvěma lety coby Maddalena ve Verdiho Rigolettovi a téma Carmen pojmenovává jako svobodu. Carmenina milence dona Josého, který ji na konci zavraždí, ztvárnil naopak velmi zkušený pěvec Piotr Beczała. V dalších rolích září Angel Blue coby vesnická dívka Micaëla a Kyle Ketelsen jako Escamillo, v původní verzi toreador, v nové inscenaci jezdec rodea. Přímý přenos diriguje maestro Daniele Rustioni.
Foto: MET / Aerofilms
Příspěvky redakce
- Tepličtí filharmonikové na zájezdu v Praze
- Česká hudba v Podpalubí
- Teoreticko-praktický seminář o zarzuele
- Cesta pod zvukový povrch. Netradiční výchovný pořad v Rudolfinu
- Jiří Rožeň s díly Bedřicha Smetany v göteborské opeře