ČtenářiPlus: Americký Job v bratislavské katedrále
„David di Fiore citlivě registruje a vhodně využívá možnosti symfonických varhan.“
„Interpret výstižně vyjadřuje výrazovou naléhavost obsahu.“
„Bratislavské katedrální varhany vykreslují kvality skladatelské akribie Petra Ebena i interpretačního přínosu Davida di Fiore.“
Starozákonní příběh Joba zachycuje sázku Boha s ďáblem o člověka. Petr Eben biblický text zhudebnil formou rozsáhlého varhanního cyklu obsahujícího i mluvené slovo. Za nejnovější nahrávkou tohoto výjimečného duchovního díla, která vznikla v Bratislavě, stojí varhaník David di Fiore.
Varhany Geralda Woehla z roku 2010 v bratislavském korunovačním dómu obdržely další možnost ilustrovat své kvality díky projektu nahrávky americko-slovenského interpreta Davida di Fiore. V roce 2018 tam za necelé tři hodiny natočil rozsáhlý cyklus Job Petra Ebena.
CD vydané v roce 2024 firmou Tribus Musicae vzniklo ve dvou jazykových verzích. Slovenskou spoluvytváří s varhaníkem recitátor – herec, režisér a fotograf Dodo Šimaj. V anglické recituje kněžka americké episkopální církve Rachel Taber-Hamilton.
Autorem zajímavého textu v bukletu, textu o díle i o jeho kontextu v obsáhlé skladatelově varhanní tvorbě, je Stanislav Šurin – varhaník, organizátor, ebenovský znalec a spiritus agens jak vydání nahrávky, tak i vzniku katedrálních varhan ve slovenské metropoli.
V prvních tónech úvodní části významné skladby reprezentanta české varhanní moderny Petra Ebena s názvem Osud můžeme slyšet pléno nástroje v jakoby zastřené podobě symbolizující tematickou závažnost obsahu. Následují dialogy jazykové registrace střídané plným varhanním zvukem. Druhá část Věrnost v neštěstí nechává prostor útěšným melodiím gregoriánského chorálu, konkrétně velikonočního chvalozpěvu Exultet. David di Fiore citlivě registruje a vhodně využívá pestré zvukové možnosti symfonických varhan v kombinaci s virtuózním technickým zvládnutím.
Část Přijetí utrpení obsahuje utišující prvek v protestantském chorálu jako součásti bohatších, harmonicko-tematických a barevných koláží a velkorysé formové koncepce. Jedná se o chorál Wer nur den lieben Gott lässt walten – Kdo se jen na milého Boha spoléhá. Interpret opět těží z barevných možnosti nástroje a výstižně vyjadřuje výrazovou naléhavost obsahu. Podobně i v části Touha po smrti, kde se však výrazovost ještě stupňuje.
Zoufalství a rezignace dávají varhaníkovi další prostor pro práci s barvami i s tempovými kontrasty, což interpret důsledně využívá a nadále naplňuje hudbu registrační i výrazovou pestrostí.
Část Tajemství stvoření přináší bohatou zvukomalbu, Pokání a přehlédnutí citlivou interpretační ilustraci dalšího chorálu, tentokrát Veni Creator Spiritus – Přijď Duchu svatý tvořivý. Závěrečné Naplnění života s motivem písně Kristus, příklad pokory je i ve Fioreho podání pokornou a zároveň velkolepou uměleckou vizí českého mistra.
Výborná slovenská recitace umocňuje zpřístupnění díla, na Slovensku nahraného premiérově. Ta anglická spolu s anglickým bukletem má navíc potenciál učinit pro něj mnoho snad i v měřítku celosvětovém.
Bratislavské katedrální varhany, které jsou již patnáct let také bází stejnojmenného mezinárodního hudebního festivalu, v plné míře vykreslují kvality skladatelské akribie Petra Ebena i interpretačního přínosu Davida di Fiore.
Mário Sedlár
Foto: autor, archiv klasiky+, Bratislavský varhanní festival / Richard Lutzbauer
Příspěvky od ČtenářiPlus
- ČtenářiPlus: Domov druhého jara aneb Dvě vdovy trochu jinak
- ČtenářiPlus: Medea aneb Podané ruce antiky a baroka
- ČtenářiPlus: Libuše jako opus magnum Smetanovy Litomyšle
- ČtenářiPlus: Když si dechy (ne)vystačí samy
- ČtenářiPlus: Západ slunce. Nečekaný liberecký příspěvek ke smetanovskému vzpomínání