Doteky hudby, doteky s hudbou
„V neděli na den přesně uplynulo 125 let od premiéry Dvořákovy Novosvětské symfonie.“
„Svárovského kreace se vyznačují profesionalitou a setrvalou energií – a tak působil i při tomto koncertu.“
„Dvacátý ročník festivalu je slovy ředitele Miroslava Matějky věnován ´Republice´.“
Státní filharmonie Košice, Leoš Svárovský, Ivan Klánský… a v tomto česko-slovenském podání hudba Slováka Ilji Zeljenky, Čecha Antonína Dvořáka a v průsečíku také Vídeňana Ludwiga van Beethovena. Takový byl úvodní koncert dvacátého ročníku festivalu České doteky hudby, symbolicky připomínající sto let od rozpadu Rakouska-Uherska a od vzniku samostatného společného státu Čechů a Slováků. Ve Španělském sále Pražského hradu byly v neděli večer židle postaveny v hustých řadách až úplně k zadní stěně – a bylo zcela vyprodáno.
Festival a jeho zahajovací koncert měl ještě jedno štěstí – nejenže máme rok stého výročí Československa, ale také přímo na den přesně uplynulo 16. prosince 125 let od premiéry Dvořákovy Novosvětské symfonie. Je krásné, že mohla při té příležitosti zaznít. Neoposlouchá se – a košický orchestr, který si připomíná letos padesát let činnosti, přijel do Prahy evidentně ve velmi dobré formě. Novosvětská zazněla poprvé v Carnegie Hall v New Yorku v druhém roce Dvořákova tamního pedagogického působení. Vnímáme ji dnes i s jejími „americkými“ prvky, tedy rytmickými a melodickými okamžiky, inspirovanými vzdáleně zřejmě spirituály a možná i nějakou indiánskou hudbou, jako ryze českou záležitost. Svět ji vnímá jako univerzální, dokonalou romantickou symfonii, klasicky objektivní, skvěle postavenou a rozvíjenou, jako právem jedno z nejhranějších děl klasické hudby vůbec. Američané její kvality tehdy poznali a vycítili také.
Na dirigentském stupínku stál ve Španělském sále Leoš Svárovský, který je už čtvrtým rokem hlavním hostujícím dirigentem tělesa. Hostuje také u Slovenské filharmonie. Svárovský je posledním žákem Václava Neumanna a zažil při svých začátcích v Národním divadle v Praze Zdeňka Košlera. Jeho kreace se vyznačují profesionalitou a setrvalou energií – a tak působil i při tomto úvodním koncertu. A aby těch česko-slovenských vazeb nebylo málo, je potřeba připomenout, že šéfdirigentem Státní filharmonie Košice je už deset let Zbyněk Müller.
Úvod večera patřil Iljovi Zeljenkovi, umělci syntetizujícímu poválečnou avantgardu, folklorismus, expresionismus i neoklasicismus, a jeho výrazně a přehledně tvarované, vhodně pro tuto příležitost vybrané a dobře znějící kompozici Overtura festiva. Napsal ji v roce 1997, o deset let později se jeho život uzavřel. Ivan Klánský, známý sólista a komorní hráč a v současnosti také děkan Hudební a taneční fakulty AMU, který je příkladem umělecké poctivosti a zárukou setrvale vysokého standardu, potom zahrál sólový part v Beethovenově 3. klavírním koncertu – ve skladbě v krystalicky čistém autorově slohu, s nádhernou pomalou větou. Klasicky postavený večer s předehrou, nástrojovým koncertem a symfonií, večer na vyrovnané umělecké úrovni, slavil úspěch. Těžko si představit lepší zahájení seriózního festivalu majícího v programu i různé žánrové přesahy, nicméně festivalu patřícího v tom nejlepším smyslu bez zvláštních výbojů do středního proudu klasiky.
Dvacátý ročník je slovy ředitele Miroslava Matějky věnován „Republice“. Další festivalový koncert s touto dedikací, vyjádřenou explicitně, se koná 27. prosince na Novoměstské radnici. Vystoupí na něm Festivalový orchestr České doteky hudby, tvořený laureáty soutěží, sólisty a členy předních tuzemských komorních souborů i koncertními mistry a hráči velkých těles. Další takový pak bude 30. prosince v Rudolfinu a půjde o operní gala Evy Urbanové. Festival bude i letos připomínat národní hudební školy a rozmanitost jejich tradic a typické znaky. Vystoupí na něm v příštích dnech Smyčcové kvarteto Pavla Bořkovce s kytaristou Michalem Pavlíčkem a zpěvačkou Monikou Načevou a Ensemble Martinů, jehož vůdčím členem je právě flétnista Miroslav Matějka. Po Vánocích se v Praze na Českých dotecích hudby vystřídají Jihočeská filharmonie s houslistkou Efi Christodulou, Mucha Quartet s Kateřinou Englichovou a Vilémem Veverkou, interpreti šansonu a swingu Radka Fišarová a Tomáš Savka, Komorní filharmonie Pardubice se zpěvákem Danem Bártou a skupinou Illustratosphere, Symfonický orchestr Českého rozhlasu s violoncellistkou Camille Thomas a dirigentem Markem Šedivým a v projektu oživujícím tango Escualo Quintet s tanečníky Tangonexion. A při večeru symfonického rocku se mimo Prahu pod hlavičkou festivalu objeví v Mladé Boleslavi Moravská filharmonie Olomouc s dirigentem Milošem Machkem a řadou sólistů.
Foto: České doteky hudby
Příspěvky od Petr Veber
- Johannes Brahms dvakrát jinak
- Vokální kvinteto z Lipska jako eso festivalu Lípa Musica
- Smetana v souvislostech (7)
Rok 1874.
Od Dvou vdov k Vyšehradu - Verdiho Otello v Praze čitelný, uvěřitelný a působivý
- Exaltovaný Trifonov, excentrický Berlioz a excelentní filharmonici