KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Festival Opera 2022 představí devatenáct inscenací english

„Festival Opera, který tradičně pořádá Jednota hudebního divadla, je společnou akcí všech divadel, a to z pohledu ekonomického i uměleckého.“

„Rozhodnutí, jakou inscenací se prezentují, je od prvního ročníku zcela na vedení divadel.“

„Slováci nabídnou české tituly – Slovenské národní divadlo inscenaci Dvořákovy opery Čert a Káča a banskobystrická Státní opera inscenaci Foersterovy Evy.“

Operní soubory z České republiky a ze Slovenska představí od 16. ledna do 29. března své nejlepší inscenace v Praze, převážně na scénách Národního divadla, ale i v dalších divadelních či nedivadelních prostorách. Festival hudebního divadla Opera 2022 je od roku 1993 jako bienále už patnáctým ročníkem. Vedle projektů velkých operních domů jsou v programu obsaženy také komorní produkce vzniklé nezávisle na tradiční síti kamenných divadel.

Festival Opera 2022 otevře 16. ledna Divadlo F. X. Šaldy z Liberce svou inscenací Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky. Na 7. února je ohlášeno pražské hostování Národního divadla moravskoslezského z Ostravy s komickou operou Jaroslava Křičky Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší. Pražské Národní divadlo zařadilo 11. února do přehlídky Janáčkovu Káťu Kabanovou, čtvrté představení od premiéry ohlášené předtím na 28. ledna; dirigentem bude Jaroslav Kyzlink, režisérem Calixto Bieito. Moravské divadlo Olomouc představí v Praze 5. března svou podobu Bizetovy opery Lovci perel, o den později plzeňské Divadlo J. K. Tyla přiveze Janáčkovu Věc Makropulos.

S díly operní klasiky, málo známými tituly i novinkami, se na jevištích v metropoli vystřídají postupně operní soubory z českých, moravských a slezských divadel zřizovaných státem nebo obcemi. Z technických a organizačních důvodů se tentokrát výjimečně neobjeví na festivalu Janáčkova opera Národního divadla Brno.

V roce 2015 se přehlídky poprvé zúčastnila divadla ze Slovenska. Festival tak připomíná, že operní soubory z obou států i po rozdělení Československa patří do jednoho společného divadelního kontextu a že mezi českým a slovenským divadlem stále existují významné vazby. Shodou okolností navíc Slováci nabídnou počátkem roku 2022 české tituly – Slovenské národní divadlo 13. března inscenaci Dvořákovy opery Čert a Káčabanskobystrická Státní opera už 5. února inscenaci Foersterovy Evy. Jen Státní divadlo z Košic zvolilo světovou klasiku, v Praze ovšem málo známou: 10. března zahraje Donizettiho historickou operu Roberto Devereux. Slezské divadlo Opava vybralo Mozartovu Figarovu svatbu, hrát ji bude v Praze 12. března. Jihočeské divadlo České Budějovice 19. března seznámí festivalové publikum s operou Mefistofeles Arriga Boita a přehlídku uzavře 29. března pražská inscenace opery Vzdálený zvuk Franze Schrekera, uvedená o pár dní dříve ve Státní opeře.

Pravidelně se festivalu účastní Ensemble Opera Diversa, tentokrát s hravými tituly pro děti pod souhrnným názvem Městská strašidla, dále Ensemble Damian, nyní s autorským projektem Tomáše Hanzlíka nazvaným Piráti, a Opera Povera, která nabídne komorní operu Beyond the Garden britského skladatele Stephena McNeffa. S originálními projekty přicházejí rovněž Opera studio Praha, Run OpeRun, ISHA TrioHausopera a reprízu bude mít na festivalu inscenace jednoaktovky Svatba od Any Sokolović, nastudovaná v roce 2020 v rámci festivalu Dny nové opery Ostrava.

Mimořádným programem je koncertní uvedení Pucciniho Vlaštovky 18. ledna v Zámeckém areálu Ctěnice v Městské části Praha – Vinoř.

Festival Opera, který tradičně pořádá Jednota hudebního divadla, je společnou akcí všech divadel, a to z pohledu ekonomického i uměleckého. Má za cíl nabídnout souborům i divákům srovnání, ukázat, že vynikající inscenace vznikají jak ve velkých centrech, tak v menších regionálních divadlech, a připomenout, že si operní divadlo zaslouží pozornost a podporu. Divadla v posledních dvou letech ve velmi komplikovaných podmínkách, daných koronakrizí, udržovala svůj repertoár a připravovala nové inscenace, z nichž ty nejlepší nominovala do programu. Rozhodnutí, jakou inscenací se prezentují, je od prvního ročníku zcela na vedení divadel. „Připravujeme festival v době, kdy je podle nás obzvláště důležité zdůrazňovat nejen unikátnost tuzemské operní sítě, ale vůbec význam divadla a celé kultury – jak zásadně spoluurčuje, kým jsme,“ konstatovala teatroložka Lenka Šaldová, ředitelka přehlídky.

Festival je prezentací jednotlivých souborů a jejich „hvězd“ – respektovaných umělců, jako jsou Jana Šrejma Kačírková (v českobudějovické inscenaci) nebo Ivana Veberová (v inscenaci plzeňské). V dílech, která nastudovala divadla v Olomouci a Opavě, se uplatňuje několik zajímavých představitelů nejmladší generace, zejména Daniel Matoušek, Helena Beránková, Daniel Kfelíř, Eva Benett, Markéta Klaudová nebo Vojtěch Pelka.

Po vybraných představeních se uskuteční debaty publika s inscenátory a interprety. Diváci budou moci jako vždy v anketě rozhodnout o jedné z festivalových cen. Další, oceňující inscenace a mimořádné pěvecko-herecké výkony, vybere odborná porota a jednu “Libušku“ udělí ředitelka festivalu.

Foto: Karel Kašák, Martina Root, Zdenko Hanout, Michal Malek, Joseph Marčinský, Petra Kožušníková

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky