KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Hravý konec Roku české hudby s Prague Philharmonia. S premiérou Stavebnice Petra Wajsara english

Třetí abonentní koncert orchestrální řady Prague Philharmonia bude ve čtvrtek 5. prosince hýřit vtipem, svěžestí a radostí ze života. Závěr Roku české hudby orchestr se svým šéfdirigentem Emmanuelem Villaumem ve Dvořákově síni Rudolfina naplní poněkud netradičně. Kromě Dvořákovy Šesté symfonie totiž z českého repertoáru zazní i světová premiéra nové skladby Stavebnice Petra Wajsara, jejíhož sólového partu se ujme jazzový trombonista Štěpán Janoušek. V Mendelssohnově Prvním klavírním koncertu se představí už renomovaný, byť stále mladý čínský pianista Hyuk Lee.

Petr Wajsar

„Stavebnice, jak už její název napoví, je skladba, kterou z jednotlivých dílků skládá sólista s orchestrem přímo na pódiu. Protože se skladba může vyvíjet na základě toho, co hraje sólista, každá stavba vytvořená z této stavebnice je pokaždé naprostý originál, “ říká Petr Wajsar, který má kromě množství úspěšných premiér v oblasti artificiální hudby na kontě také Českého lva za hudbu k filmu Hastrman. Skladatel je známým experimentátorem a nebojí se balancování na hranici žánrů. Jeho tvorba je často založená na vtipu a divadelních prvcích, pro něž si získává oblibu interpretů i publika. S hráči Prague Philharmonia spolupracuje pravidelně, nedávno například v rámci Cyklu soudobé hudby S. „Jsem přesvědčený, že orchestr se svojí velikostí dokonale hodí pro uskutečnění záměru skladby, nehledě na to, že hráči orchestru jsou zkušení v různých oblastech koncertní hudby a jejich doménou rozhodně není pouze konzervativní repertoár,“ dodává Petr Wajsar. 

Štěpán Janoušek

Večer je výjimečný nejen výběrem repertoáru, ale také představením dvou sólistů. Kromě jazzmana Štěpána Janouška, který se stane protagonistou Wajsarovy Stavebnice, bude sólová role patřit také Hyuku Leemu. Tento čtyřiadvacetiletý klavírista má za sebou i přes svůj nízký věk již řadu úspěchů, jimž dominuje vítězství prestižní mezinárodní Long-Thibaudovy soutěže. Kromě klavíru je také aktivním houslistou a vášnivým šachistou. Jak se tyto činnosti doplňují, prozradí na předkoncertním setkání s publikem, které se uskuteční v den konání koncertu ve tři čtvrtě na sedm v rudolfinském Talichově salónku.

Hyuk Lee

Klavírní koncert č. 1 Felixe Mendelssohna-Bartholdyho je jedním z Hyukových neoblíbenějších. Skladatel ho naskicoval v průběhu několika idylických dní při pobytu v Mnichově, a dílo se tak stalo odrazem životní lehkosti a kompozičního nadhledu. I Antonín Dvořák, jenž rudolfinský večer uzavře, se v době komponování Symfonie č. 6 ocitl v radostné životní situaci. Zvláště třetí věta symfonie, Furiant, svým charakterem přímo kontrastuje se slavným Stabat mater, které psal Dvořák o několik let dříve po smrti svých dětí. Rok české hudby tak Prague Philharmonia uzavře dílem, které svým charakterem dává naději po těžkých životních zkouškách.

Foto: Corentin Schimel, archiv P. Wajsara, Facebook orchestru Berg

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky