Hudební divadlo na Vídeňce v nové sezóně. Zahájení s Petrem Popelkou a světová premiéra Miroslava Srnky
Po dvou letech strávených v jednom z pavilonů ve vídeňské MuseumsQuartier se Hudební divadlo na Vídeňce vrací do svých zrekonstruovaných prostor. Novou sezónu tam 12. října v rámci slavnostního ceremoniálu otevřou Vídeňští symfonikové řízení Petrem Popelkou. Následovat bude inscenace Mozartova Idomenea. Ve světové premiéře uvedou příští rok v červnu na Vídeňce operu Voice Killer, kterou si objednali u Miroslava Srnky.
Nová sezóna v Hudebním divadle na Vídeňce, které je jediným stagionovým domem v německy mluvícím světě, je tematicky zaměřena na uvádění děl vztahujících se k Vídni a divadlu samému, a to v historickém průřezu od baroka po současnost. Na Vídeňce představí dvanáct nových inscenací, jednu světovou premiéru, sedm koncertních provedení oper a pětici koncertů. Pro návštěvníky je připravena také bohatá nabídka kulturně vzdělávacích programů. Divadlo plánuje zintenzivnit spolupráci se Sborem Arnolda Schönberga, Vídeňskými symfoniky, Symfonickým orchestrem vídeňského rozhlasu ORF, s Klangforum Wien, Vídeňským komorním orchestrem, Les Talens Lyriques a Bach Consort Wien.
V rámci sezóny se představí mezinárodně uznávaní pěvci, jako Aigul Akhmetshina, Jeanine De Bique, Freddie De Tommaso, Elsa Dreisig, Attilio Glaser, Asmik Grigorian, Werner Güra, Tareq Nazmi, Raffaele Pe nebo Elena Tsallagova, a to v nových inscenacích navrátivších se režisérů Vasila Barkhatova, Ilarii Lanzina, Christofa Loye, Damiana Michieletta a Christiana Thausinga. Poprvé se v Divadle na Vídeňce inscenačně představí Olivier Fredj, Eva-Maria Höckmayr, Philipp Moschitz a Louisa Muller. Intendant divadla Stefan Herheim sám uvede tři produkce.
Divadlo se po rozsáhlé rekonstrukci otevře 12. října letošního roku nejprve koncertem Vídeňských symfoniků, kteří pod vedením Petra Popelky provedou skladby Strausse a Beethovena se sólistou Mao Fujitem na klavír a Sborem Arnolda Schönberga. Zahajovací premiérou bude Mozartův Idomeneo, který na scénu divadla vrací po osmnácti letech od jeho otevření. Za hudebního vedení Davida Batese vystoupí v titulní roli Attilio Glaser spolu s Emily Sierrou jako Idamantem a Elenou Tsallagovou v roli Elettry. Jeanine De Bique se do divadla vrací jako Ilia spolu s Ya-Chung Huangem a Levente Pállem. Režijně se Mozartovy opery ujme Stefan Herheim.
Na programu Komorní opery je na úvod sezony zařazen hudebně-divadelní projekt Combattimenti, který spojuje několik děl Claudia Monteverdiho, v interpretaci Davida Bergmüllera a souboru Proxima D. Program komorní opery zpestří také uvedení oratoria Isacco figura del redentore, které zkomponovala Marianna Martinesová, klasicistní skladatelka stojící v Mozartově stínu. Dílo nastudovala Eva-Maria Höckmayr, mezi pěvci souboru, který Chiara Cattani bude řídit od fortepiana společně s Bach Consort Wien, jsou Dennis Orellana a Christian Sens.
Divadlo na Vídeňce se logicky hlásí i k oslavám straussovského jubilea, a to uvedením operety Das Spitzentuch der Königin, která tam měla premiéru v roce 1880. Režie se ujal Christian Thausing a Vídeňský komorní orchestr bude řídit Martynas Stakionis.
Sto let po smrti Franze Kafky uvede vídeňská scéna ve spolupráci s Neue Oper Wien operní adaptaci jeho románu Proces v inscenaci Gottfrieda von Einema. Adaptaci pro malý orchestr Tobiase Lepperta provede Klangforum PPCM Academy pod taktovkou Waltera Kobéry. V hlavní roli se představí Robert Murray.
V Divadle na Vídeňce zazní také světské oratorium Roberta Schumanna Ráj a Peri. Režisér Christof Loy připravil scénu pro komorní psychologickou hru, která spojuje zoufalství Peri ztělesněnou Elsou Dreisig, s životní realitou samotného Schumanna. Dílo nastuduje Symfonický orchestr Vídeňského rozhlasu ORF a Sbor Arnolda Schönberga pod vedením Giedrė Šlekytė.
Na programu sezóny je zařazen i belcantový titul, a sice Belliniho Norma. Vrací se inscenace Vasilije Barkhatova původně plánovaná na rok 2020, jejíž realizaci zabránila pandemie. V titulní úloze se debutově představí Asmik Grigorian, Pollioneho ztvární Freddie De Tommaso a Adalgisu Aigul Akhmetshina.
Návštěvníci divadla se mohou těšit také na lyricko-komickou operu Sergeje Prokofjeva Zásnuby v klášteře. Pod taktovkou Dmitrije Matvijenka se strhující hry, kterou režisér Damiano Michieletto zasadil mezi sen a realitu, pěvecky zhostí Jevgenij Akimov, Petr Sokolov, Stacey Alleaume a Elena Maximova.
13. června bude ve Vídni na programu světová premiéra opery Voice Killer. U českého skladatele Miroslava Srnky a libretisty Toma Hollowaye, jejichž opery Jižní pól, Singularita a Make No Noise měly premiéru v Bavorské státní opeře, si Vídeňští objednali kriminální operu inspirovanou skutečným příběhem, který se odehrál na americké základně v Austrálii během druhé světové války. Voják, který byl posedlý hlasem své matky, jež mu zpívala dětské písničky, ji marně hledal mezi ženami, které náhodně potkal. Než byl schizofrenní sériový vrah dopaden, postaven před vojenský soud a popraven, zabil tři australské ženy. Vyprávěním událostí z pohledu vraha proměňuje Miroslav Srnka kriminální případ v tok překrývajících se vrstev času, prostoru a vědomí. Srnkovu operu bude ve Vídni režírovat intendant Stefan Herheim, v pěveckých partech se představí Seth Carico, Caroline Wettergreen, Holly Flack a Nadja Stefanoff. Klangforum Wien bude řídit Finnegan Downey Dear.
V Divadle na Vídeňce uvedou také muzikál o Anně Frankové autorské dvojice Gisle Kverndokk a Aksel-Otto Bull či rodinou operu vyprávějící příběh Antoina de Saint-Exupéryho o Malém princi, který v roce 2022 na objednávku milánské La Scaly zkomponoval Pierangelo Valtinoni. Po velkém úspěchu u diváků v minulé sezóně bude na programu Komorní opery opět „tango operita“ Ástora Piazzolly María de Buenos Aires. Soubor La Lira di Orfeo s kontratenoristou Raffaelem Pe navíc ve Vídni uvedou operu Ambleto Francesca Gasparinisiho.
V cyklu koncertního provedení oper divadlo uvádí kuriozity i oblíbená díla z období baroka a raného klasicismu v obsazení specializovaném na původní nástroje. V nadcházející sezóně půjde kromě oper a oratorií Georga Friedricha Händela o díla jeho londýnského předchůdce Matthewa Locka, Psyche v podání Lucile Richardot a Ensemble Correspondances, a jeho rivala Giovanniho Bononciniho, z jehož odkazu zazní Griselda. Chybět nebude ani mistr francouzské dvorní opery Jean-Baptiste Lully v podání souboru L’Arpeggiata. Soubor Il Pomo d’Oro pod hudebním vedením Francesca Cortiho pokračuje v händelovském cyklu operou Alcina v čele s Elsou Dreisig a Sandrine Piau. Rodelindu uvede La Lira di Orfeo s Karinou Gauvin a Raffaelem Pe. Rubén Dubrovsky a jeho Bach Consort Wien uvedli v minulé sezoně původní italskou verzi opery Il trionfo del tempo e del disinganno. Nyní se vracejí s revidovaným vydáním oratoria Triumf času a pravdy z poslední Händelovy tvůrčí fáze společně se Sborem Arnolda Schönberga. Lullyho Prosperinu ve Vídni představí Les Talens Lyriques s renomovaným pěveckým obsazením včetně Marie Lys, Oliviera Gourdyho, Véronique Gens a Ambroisine Bré.
V opraveném divadle také znovu ožije sklepní kabaretní scéna, kde vystoupí duo Davidů Bergmüllera a Orlowského, které přednedávnem nadchlo liberecké publikum na festivalu Lípa Musica, nebo Trio Infernal, a také bohatý kulturně vzdělávací program TaWumm! s pestrou škálou workshopů. Divadlo realizuje také rozsáhlý programu Campus, ve kterém spolupracuje s mnoha partnerskými univerzitami buduje mosty mezi vzděláváním a praxí, a tím aktivně podporuje mladé umělce.
Divadlo na Vídeňce uvede také několik produkcí s mezinárodními partnery, Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky uvede Norská opera, Bernsteinova Candida Deutsche Oper am Rhein, Weinbergova Idiota Teatro Real Madrid a s Belliniho Normou přijede Berlínská státní opera Pod lipami.
Foto: Katharina Schiff, Beata Nykiel, Khalil Baalbaki, Marchi Monti, Wikipedia / Franz Johann Morgenbesser / CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/), archiv Oliviera Gourdyho
Příspěvky redakce
- Tepličtí filharmonikové na zájezdu v Praze
- Česká hudba v Podpalubí
- Teoreticko-praktický seminář o zarzuele
- Cesta pod zvukový povrch. Netradiční výchovný pořad v Rudolfinu
- Jiří Rožeň s díly Bedřicha Smetany v göteborské opeře