KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Janáčkova filharmonie Ostrava s Prokofjevem a Dvořákem english

První koncert z cyklu, který má být poctou klasikům, uvede Janáčkova filharmonie Ostrava ve čtvrtek 3. listopadu od 19 hodin v bývalém kině Vesmír. Orchestr nabídne jedno z největších děl Sergeje Prokofjeva – Sinfonii Concertante pro violoncello v podání Yibaie Chena pod taktovkou Daniela Raiskina. Druhou skladbou večera bude Symfonie č. 7 d moll, op. 70 od Antonína Dvořáka.

Symfonie – koncert pro violoncello a orchestr Sergeje Prokofjeva patří k nejkrásnějším a také nejobtížnějším svého druhu. Sólový part měl zahrát skvělý violoncellista Johannes Moser. Ten byl bohužel nucen své vystoupení ze zdravotních důvodů zrušit,“ vysvětlil ředitel JFO Jan Žemla. Program ale zůstává nezměněn a sólového partu se ujme čínský violoncellista Yibai Chen, laureát Soutěže královny Alžběty v Bruselu. „Půjde tedy o debutové vystoupení mimořádně zajímavé osobnosti, která je naprosto adekvátní náhradou. Věřím, že se má publikum na co těšit,“ doplnil Žemla.

Sergej Prokofjev dokončil Sinfonii Concertante v roce 1951 a vyšel přitom z hudebního materiálu svého Violoncellového koncertu. Skladba měla premiéru v roce 1952, ale neměla příliš úspěch, proto ji autor rok před svou smrtí ve zhoršeném zdravotním stavu přepracoval. Uvedena byla rok a půl po jeho skonu v prosinci 1954 v Kodani a Londýně. Louis Biancolli z New York World Telegram & Sun tehdy napsal: „Tato velkolepá partitura, plná života a rozmanitosti, je zlatým dolem témat a epizod.“ O tři roky později byla uvedena v Moskvě a dílo bylo, jak zaznamenal skladatel Vladimir Blok, „uznáno za jeden z nejlepších koncertů světové violoncellové literatury“.

Antonína Dvořáka fascinovalo vše, co souviselo s moderní dobou. Miloval lokomotivy a rád cestoval. Svou Symfonii č. 7 dokončil 17. března 1885 a už za pět dnů ji osobně řídil v Londýně, a to za obrovského úspěchu u publika i kritiky. Britský muzikolog Donald F. Tovey v roce 1936 napsal, že Dvořákova Sedmá spolu se čtyřmi Brahmsovými symfoniemi a Schubertovou Devátou patří k největším a nejčistším příkladům umělecké formy vycházející z Beethovena. Nebylo to poprvé ani naposled, co někdo Dvořáka přirovnal k Beethovenovi.

Foto: Dariusz Kulesza, archiv Yibaie Chena

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky