Jenůfa v londýnské Královské opeře v pojetí Jakuba Hrůši
Jakub Hrůša v lednu uvede Její pastorkyni v londýnské Královské opeře. Janáčkova nejhranější opera je první, kterou bude český dirigent řídit v Londýně poté, co se stal designovaným hudebním ředitelem této prestižní operní scény. Jenůfa bude v Londýně uvedena celkem šestkrát, poprvé 15. ledna. Koprodukční inscenace zažila za Hrůšova vedení premiéru v loňském roce v Chicagu.

Jakub Hrůša nastoupí oficiálně do nové pozice hudebního ředitele Královské opery Covent Garden v září 2025. Ještě předtím teď počátkem ledna nastudoval v Londýně obnovenou inscenaci opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa, která je v zahraničí uváděna pod názvem Jenůfa. Hlavní role ztvárňují Corinne Winters (Jenůfa), Karita Mattila (Kostelnička), Nicky Spence (Laca) a Thomas Atkins (Števa). Jenůfa se uvádí v obnovené inscenaci Clause Gutha z roku 2021, která získala cenu Olivier Award v kategorii Nejlepší nová operní produkce.

„Její pastorkyňa je podle mě jednou z nejautentičtějších a nejpravdivějších, nejsilnějších oper celého světového repertoáru,“ říká Jakub Hrůša. „Tak k tomu přistupují i nejlepší zahraniční interpreti, jako například náš team v Covent Garden. Kombinace lokální originality a univerzální lidské sdělnosti a síly nejhlubší emoce je zde opravdu neskutečně působivá. Je to první Janáčkovo mistrovské dílo. Jsem vždycky hrdý na to, že pocházím z města, kde Janáček – městem a jeho okolím inspirován, ale rovněž městu s jeho limitům navzdory – toto dílo složil.“ Hrůša symbolicky navazuje na svého jediného českého předchůdce v roli hudebního ředitele, kterým byl v letech 1955 až 1958 Rafael Kubelík. Právě on řídil v roce 1956 první produkci Jenůfy na londýnské scéně.
Obě představitelky hlavních rolí jsou zkušené janáčkovské pěvkyně – Corinne Winters například v roce 2022 vytvořila působivou Káťu Kabanovou v salcburské produkci opery ve spolupráci právě s Hrůšou a Vídeňskými filharmoniky; Karita Mattila je považována za nejvěhlasnější Kostelničku současnosti, přičemž dříve byla velmi oceňovanou Jenůfou, například na jevišti Královské opery. Tenoristu Nickyho Spence znají čeští posluchači osobně: představil se na podzim 2024 na festivalu Janáček Brno v titulní roli inscenace opery Výlety páně Broučkovy a během předchozího ročníku tohoto bienále zpíval Janáčkův Zápisník zmizelého.

V koprodukci byla londýnská Jenůfa provedena v loňském roce v Chicagu, také pod taktovkou Jakuba Hrůši. Portál KlasikaPlus.cz provedení přímo z amerického města reflektoval ZDE.
Foto: archiv KlasikyPlus.cz
Příspěvky redakce
- Jan Suk (1951–2025)
- Destruktivní balet L’Histoire de Manon poprvé na scéně Státní opery
- Cena Pavla Kouteckého pro Velký finále PSO
- Český filharmonický sbor Brno komorně v Třeboni
- Silentium! ensemble. Nový soubor staré hudby
Více z této rubriky
- Destruktivní balet L’Histoire de Manon poprvé na scéně Státní opery
- Český filharmonický sbor Brno komorně v Třeboni
- Silentium! ensemble. Nový soubor staré hudby
- Portugalské názvuky v plzeňské Besedě
- Ilya Gringolts v sólové roli u Janáčkovy filharmonie
- Dobšíková, Plocková a Praženica. Trio studentů HAMU v Havířově
- Atrium Žižkov zahajuje novou recitálovou řadu. Otevře ji Markéta Cukrová a písně noci
- ČRo D-dur: Na návštěvě u Roberta Huga
- Adam s Evou a Médea. Poslední únorové tituly Festivalu Opera 2025
- Chaplin v Lucerně. S živým doprovodem Symfoniků Pražské konzervatoře