Národní divadlo moravskoslezské uvede premiéru Smetanova Dalibora
Za týden se v ostravském Divadle Antonína Dvořáka koná premiéra Smetanovy opery Dalibor. Právě Národní divadlo moravskoslezské (NDM) postupně studuje opery Bedřicha Smetany a chce je v příštím jubilejním roce skladatele uvést všechny. Svoji inscenaci Prodané nevěsty NDM nabídne na dnes startujícím letošním ročníku Národního festivalu Smetanova Litomyšl, kde v příštím roce smetanovský operní komplet zazní také, a to v inscenacích pražského, brněnského i moravskoslezského Národního divadla. Opera Dalibor má premiéru 22. června, druhé obsazení se představí 24. června. V Divadle Antonína Dvořáka pak bude mít inscenace reprízy až v září.

Třetí dokončená opera Bedřicha Smetany se zapsala do české historie – premiéru měla při příležitosti položení základního kamene „Zlaté kapličky“ 16. května 1868. Orchestr řídil sám skladatel. Hudební motiv Dalibora si Smetana do svého zápisníku zapsal už v květnu 1863 hned vedle duetu „Věrné milování“ z Prodané nevěsty a třebaže se tyto dvě opery rodily v jeho hlavě současně, jsou zcela odlišné. Hned po slunné a humorem prosycené „Prodance“ vznikla opera tragická, jejímž námětem se stala historická postava českého rytíře Dalibora z Kozojed a pověst s ní spojená.

Smetana Daliborem nastartoval pro český operní repertoár novou kapitolu heroických námětů. Na generální zkoušce byl spisovatel Jan Neruda a své pocity popsal takto: „Bůh ví, jaké to podivné kouzlo je ve Smetanově hudbě! Slzy vyhrknou člověku při místech něžných, a při jiných vstaneš ze sedadla svého a ani nevíš, že jsi již vstal. Stalo se mně tak při finále druhého aktu Dalibora na zkoušce generální. Finále je tak mohutné, pne se výš a výš jako štíhlé vznešené sloupy a klenby gotického chrámu – teď, teď genius rozpjal celé obrovité perutě své, zvoní to a zní co přemohutná hudba sfér – a když rázem vše doznělo, stál jsem v lóži, tělo maje napjaté kupředu, zrak zakotven v neurčito a každý nerv se chvěl rozkoší netušenou.“

Foto: Martin Popelář
Příspěvky redakce
- Brno ve víru klavírních soutěží. Koná se třetí ročník soutěže Vlastimila Lejska
- Neformální festival klasické hudby v Táboře pokračuje s vybraným obsazením
- Bernsteinův Věk úzkosti v Ostravě
- Brno hostí dvaatřicátý ročník klavírní soutěže Amadeus
- Gabriela Mazurova a Richard Kolař operními nadějemi dvořákovské soutěže
Více z této rubriky
- Brno ve víru klavírních soutěží. Koná se třetí ročník soutěže Vlastimila Lejska
- Neformální festival klasické hudby v Táboře pokračuje s vybraným obsazením
- ČRo D-dur: Víkend ke stému výročí narození Charlese Mackerrase
- Bernsteinův Věk úzkosti v Ostravě
- Brno hostí dvaatřicátý ročník klavírní soutěže Amadeus
- Vlček a Linnik zahrají pro Bohuslava Martinů
- Netopil s bergenskými mládežníky, Janáčkem a Mahlerem
- Dva listopadové večery u jezuitů v Klatovech
- Dvořákovo Requiem zazní v Brně pod taktovkou Roberta Kružíka
- V Olomouci bude pokřtěna souborná edice korespondence Bohuslava Martinů