Pavel Černoch a Lady Macbeth Mcenského újezdu v Hamburku
Jedním z výrazných tenoristů české provenience, který se s úspěchem etabloval i na mezinárodní scéně, je Pavel Černoch. Všestranný pěvec oceňovaný zejména pro svou interpretaci českého repertoáru vystupuje v druhé dekádě měsíce května jako Sergej v Šostakovičově opeře Lady Macbeth Mcenského újezdu, kterou uvádí Hamburská státní opera. S tímto titulem se v příští sezóně představí také v barcelonském Gran Teatre del Liceu nebo Lipské opeře.

„Chaos místo hudby,“ zní nechvalně známá kritika poznamenávající Šostakovičovu operu pouhé dva roky po úspěšných premiérách v Moskvě a Leningradě – vedla k politicky vynucenému zákazu jejího uvádění nejen v Sovětském svazu, ale příznačně i v tehdejším nacistickém Německu. Teprve v šedesátých letech mohla být uváděna znovu v přepracované verzi jako Katěrina Izmajlova a až po komponistově skonu se operní svět vrátil k původní verzi opery, v níž Šostakovič omámený láskou projevil k vražedkyni Lady Macbeth překvapivé sympatie.
Tragicko-satirickou operu vycházející z novely Nikolaje Leskova uvádí od 12. do 18. května Hamburská státní opera v hudebním nastudování svého šéfdirigenta a hudebního ředitele Kenta Nagana, s nímž portál KlasikaPlus.cz nedávno uveřejnil rozhovor. Inscenace, která měla premiéru před rokem v lednu, je v Hamburku režijně a scénicky připravena Angelina Nikonovou a Varvarou Timofeevou. Titulní úlohu Katěriny Izmajlové zpívá renomovaná lotyšská sopranistka Kristīne Opolais, jejího tchána Borise Timofejeviče Izmajlova ztvárňuje Alexander Roslavets, jeho syna Zinovije Borisoviče Izmajlova Vincent Wolfsteiner. V úloze kočího Sergeje, milence Katěriny, se na jevišti Hamburské státní opery představí Pavel Černoch.

Úloha Sergeje je aktuálně jednou z klíčových rolí Černochova repertoáru, v příští sezóně vystoupí hned ve dvou inscenacích této opery, a to v Barceloně a Lipsku. Do Gran Teatre del Liceu se Šostakovičovo dílo vrací po dlouhých dvaadvaceti letech. Devět představení na přelomu září a října bude řídit Josep Pons, vedle Černocha se v hlavních rolích představí Alexei Botnarciuc, Daniel Kirch a jako Katěrina Sara Jakubiak v alternaci s Ángeles Blancas. 25. května příštího roku uvede čtyřaktové dílo v premiéře také Lipská opera, kde se hudebního nastudování ujmou Christoph Gedschold a Andris Nelsons v režijním ztvárnění Francisca Negrina. Lipské pěvecké obsazení nabídne vedle Pavla Černocha návrat také Kristīne Opolais, úlohy Izmajlových budou zpívat Randall Jakobsh v alternaci s Dmitrym Belosselskiyem, manžela Katěriny pak Matthias Stier. Pavla Černocha bude střídat Brenden Gunnell, sopranistku Opolais Ingela Brimberg. S Andrisem Nelsonem se Pavel Černoch v příštím roce představí i v Bostonu, kde s tamními symfoniky vystoupí v lednu v sólovém partu Beethovenovy Deváté symfonie. Operní angažmá zavedou pěvce do Mnichova, kde se v Bavorské státní opeře představí v roli Borise v Kátě Kabanové, nebo do Budapešti, kde v Maďarské státní opeře vystoupí jako Enzo v Ponchielliho Giocondě.
Foto: Lenka Hatašová, Monika Rittershaus
Příspěvky redakce
- Dialog tónů a myšlenek v podání Graffova kvarteta
- Jana Janků a Musica Poetica se zaměří na ženské skladatelky a polské baroko
- Collegium 1704 v Praze, Drážďanech i ve Versailles
- Laureáti Hudečkovy Akademie na břevnovském pódiu
- Deset let Akademie komorní hudby aneb Hostina v Rudolfinu
Více z této rubriky
- Dialog tónů a myšlenek v podání Graffova kvarteta
- Jana Janků a Musica Poetica se zaměří na ženské skladatelky a polské baroko
- Collegium 1704 v Praze, Drážďanech i ve Versailles
- Laureáti Hudečkovy Akademie na břevnovském pódiu
- Deset let Akademie komorní hudby aneb Hostina v Rudolfinu
- Anticipace Vánoc se španělskou duchovní hudbou v podání Musica Florea
- Ostravský balet míří do Milána po boku Roberta Bolleho
- Žižkovští hudební gymnazisté vzdají hold svobodě a demokracii
- Vilém Vlček vzácným hostem moravských filharmoniků
- Norma v Praze. Belcanto s Marigonou Qerkezi