Povídání dvakrát jinak. Dramaturgické perly festivalu Lípa Musica
Mezinárodní hudební festival Lípa Musica v aktuálním týdnu přinese dva další koncertní programy. Renomovaný, byť stále náctiletý český houslista Daniel Matejča nabídne 20. září krom jiného skladbu Talks svého dávného přítele z liberecké ZUŠ, v San Franciscu usídleného skladatele Lukáše Janaty a tuzemský elitní vokální ansámbl Cappella Mariana uměleckého vedoucího Vojtěcha Semeráda o den později představí upravenou reprízu pražskojarní premiéry z roku 2021. Tentokrát, na rozdíl od tehdejší produkce, před diváky.
„Talks neboli rozmluvy, povídání si, přednášení či dokonce chatování – to vše toto ambivalentní slovo dokáže pojmout, neboť modus operandi každé řeči a jejího kontextu je zcela odlišný. Koncertantní styl vyžaduje vyjádření sólisty a souboru. Do jaké míry s sebou souzní či se doplňují a do jaké míry se hudebně přou, to již je druhá otázka, kterou si posluchač v hudbě může prozkoumat sám,“ říká autor Lukáš Janata ke skladbě Talks, která měla premiéru minulý rok v Českém muzeu hudby (reflexi čtěte ZDE). Jejího sólového partu se i tentokrát ujme mimo jiné loňský vítěz Concertina Praga Daniel Matejča (portál KlasikaPlus.cz u příležitosti tohoto koncertu připravuje rozhovor), oproti premiéře, kdy dirigoval Chuhei Iwasaki, však Komorní orchestr Pražské konzervatoře řídí šéfdirigentka Jihočeských filharmoniků Alena Hron. V rámci koncertního večera 20. září jsou na programu také další skladby: Serenada, op. 11 Daga Wiréna, Orawa Wojciecha Kilara a Rumunské lidové tance sz. 68 Bély Bartóka (v úpravě Dmitrije Sitkovetského). Akce se koná v liberecké Krajské vědecké knihovně, součástí večera je beseda s umělci.
Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic je znám jako jeden z popravených pánů v roce 1621. Méně se ví o životě a díle tohoto renesančního kavalíra, který byl nositelem evropské moudrosti a zároveň na vlastní kůži čerpal vědění a kulturu východního Mediteránu a Orientu. Cappella Mariana pojala záměr ukázat na osobnost Kryštofa Haranta nikoliv pro jeho tragický konec, ale raději se zaměřila na jeho životní zkušenost s Orientem a na jeho dílo, neohraničené středoevropským nazíráním na svět. S touto premisou se Cappella Mariana uměleckého vedoucího Vojtěcha Semeráda, se kterým KlasikaPlus.cz vedla rozhovor, rozhodla hledat společný hudební jazyk s uznávaným, v Kanadě založeným ansámblem Constantinople vedoucího Kiyi Tabassiana, hrajícího na neortodoxní třístrunný setar. Výsledkem je hudební portrét multikulturality Blízkého východu. „Mým cílem nebylo zůstat na opačných stranách Bosporu, ale nalézt společný jazyk obou kultur. A to se nám podařilo! Je až neuvěřitelné, jak v dnešní době vznikají uměle překážky mezi národy, kulturami či náboženstvími, což v té době nebylo,“ říká Vojtěch Semerád. Průvodcem na hudební cestě do krajin Kypru, Jeruzaléma, Sinaje či Káhiry je Harantův barvitý cestopis, jehož úryvky 21. září kostele sv. Jakuba Staršího v České Kamenici přednese Saša Rašilov.
Foto: Tomáš Krist, archiv souboru
Příspěvky redakce
- K České filharmonii přijede debutově Nathalie Stutzmann
- Moravská filharmonie Olomouc nejen s Robertem Kružíkem
- Může duše puknout jako zvon? Odpověď hledá Lieder Society
- Pavel Haas Quartet mezi Schubertiade a Wigmore Hall
- Hudební vzpomínka na moravské skladatele na JAMU