KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Z hlubin dávnověku se souborem Cappella Mariana

„Na Kollárově filmu je příznačný anachronický pohled na nejznámějšího českého světce a patrona vlasti.“

„Nádherně se vyjímal vokál sopranistky Hany Blažíkové, jejíž gotická harfa spolu se zobcovými flétnami Jakuba Kydlíčka vytvořila okouzlující barevné souzvuky.“

„Správné načasování a ‚rozprostření‘ hudby na plochu celého filmu Cappella Mariana zvládla vynikajícím způsobem.“

První český historický velkofilm Svatý Václav vznikl na samém sklonku němé éry v roce 1929. Jeho uvedení se časově překrývalo s raketovým nástupem zvukového filmu: jen do konce roku 1929 se u nás objevilo dvacet zvukových snímků. Přesto zůstává Svatý Václav strhující filmovou freskou, která vybízí k novým multižánrovým výzvám. O jedno nevšední uvedení filmu s živou hudbou v podání souboru Cappella Mariana se postaral Svatováclavský hudební festival v Opavě. Projekce se uskutečnila 24. září v nejstarším opavském kostele sv. Václava. Podobně vyvážená harmonie prostoru, času a tématu se sejde jen zřídka.

Číst dál…

Povídání dvakrát jinak. Dramaturgické perly festivalu Lípa Musica

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica v aktuálním týdnu přinese dva další koncertní programy. Renomovaný, byť stále náctiletý český houslista Daniel Matejča nabídne 20. září krom jiného skladbu Talks svého dávného přítele z liberecké ZUŠ, v San Franciscu usídleného skladatele Lukáše Janaty a tuzemský elitní vokální ansámbl Cappella Mariana uměleckého vedoucího Vojtěcha Semeráda o den později…

Číst dál…

Vojtěch Semerád: Kryštof Harant v české historii zaujímá výjimečné místo

„Měl jsem cíl propojení obou kultur, což se myslím podařilo. Výsledkem je organický celek.“

„Kiya Tabassian hraje na třístrunný setar, Didem Başar na kanun a Neva Özgen na kemenče.“

„Poselství projektu je při vědomí toho, co se zrovna děje na Blízkém východě, o to silnější.“

Jako o satisfakci hovoří Vojtěch Semerád o znovuuvedení projektu Kryštof Harant aneb Putování do Svaté země. Jeho premiéru v roce 2021 totiž zasáhla covidová opatření a související restrikce ohledně diváckých návštěv. Vokální soubor Cappella Mariana, který Vojtěch Semerád vede, až nyní zažije provedení před něčím více než jen před streamovacím aparátem. Projekt tentokrát uváděný v rámci festivalů Lípa Musica a Svatováclavského hudebního rozvíjí dialog mezi Východem a Západem, a to v inspiraci Harantovy životní cesty.

Číst dál…

Svatováclavský hudební festival ve třetím zářijovém týdnu. S českými interprety a českou hudbou

Moravskoslezská hudební přehlídka pojmenovaná po českém patronovi svatém Václavovi vstupuje v polovině září do druhé poloviny jednadvacátého ročníku. Pětici koncertů nadcházejícího týdne propojuje téma Roku české hudby a české interpretace. Nabídce vévodí soubory zaměřené na starou hudbu, do Ostravy ovšem zavítá i Prague Philharmonia nebo sedmdesátiletý Vojenský umělecký soubor Ondráš.  AKTUALIZACE: Z důvodu povodňové…

Aktualizováno Číst dál…

Uměleckou destinací Cappelly Mariana obří festival v Utrechtu

Skvosty renesanční polyfonie v podobenstvích knihy Šalamounovy pod názvem Píseň písní nabídne vokální soubor Cappella Mariana uměleckého vedoucího Vojtěcha Semeráda. Stane se tak v katedrále sv. Martina v holandském Utrechtu v neděli 1. září od sedmnácti hodin. Soubor Cappella Mariana tvoří špičkoví vokalisté namnoze často vystupující i sólově: Soprán zazpívají Hana Blažíková, Lina Marcela López…

Číst dál…

Acis a Galatea jako hravá cesta k nesmrtelnosti. Skončily 25. Letní slavnosti staré hudby

„Skrze trochu ironizované nadužívanie gest a mimiky v štýle barokového divadla odľahčuje miesta, ktoré by dnešnému obecenstvu mohli pripadať prázdne sentimentálne.“

„Semerádová je inšpiratívnou líderkou a svoje predstavy dokáže dobre komunikovať.“

„Helena Hozová pojímala Galateu ako kultivovanú, očarujúcu nymfu, ktorá si je svojho šarmu a vplyvu vlastne celkom vedomá.“

Tradičné pražské Letní slavnosti staré hudby zavŕšilo v utorok 6. augusta scénické uvedenie Händlovej opery Acis a Galatea na javisku Divadla ABC. Dielo zaznelo v naštudovaní Collegia Marianum vedeného Janou Semerádovou a bábkohereckého súboru Buchty a loutky v réžii Víta Bruknera. Inscenácia mala premiéru už v roku 2017 v rámci Lednicko-valtického hudebního festivalu. Poučená interpretácia, nápaditá koncepcia a pôvabný humor boli vyzdvihovanými atribútmi už vtedy – a kúzlu Händlovej hudby pomohli naplno vyznieť aj o sedem rokov neskôr. Nezabudnuteľnou hlavnou protagonistkou bola pritom v pôvodnom naštudovaní sopranistka Patrícia Burda Janečková, pamiatke ktorej bolo predstavenie venované.

Číst dál…

Acis a Galatea na závěr Letních slavností staré hudby ve vzpomínce na Patricii Janečkovou

Letošní Mezinárodní festival Letní slavnosti staré hudby spěje do finále. V úterý 6. srpna jej uzavře scénické provedení opery Acis and Galatea Georga Friedricha Händela v pražském Divadle ABC. Rezidenční Collegium Marianum operu uvede ve spolupráci se souborem Buchty a loutky od sedmé hodiny večer. Představení je věnováno památce loni zesnulé sopranistky Patricie…

Číst dál…

Barokní podvečer v první letní den. Collegium Marianum ve Strahovském klášteře 

Barokní podvečer zvaný Gloires Romaines. Árie, duety a taneční suity z oper Georga Friedricha Händela a Jeana-Philipa Rameaua zazní 20. června v Letním refektáři Strahovského kláštera. Vystupující soubor Collegium Marianum jako tradičně umělecky vede Jana Semerádová. Vokalisty-sólisty budou Vojtěch Semerád (tenor) a Chantal Santon Jeffery (soprán). Antický Řím byl studnicí inspirace pro tvůrce barokní opery,…

Číst dál…

Hlasy tří světů na pomezí tří krajů. Festival zahájí Cappella Mariana

Vokálně-instrumentální soubor Victoria Ensemble pořádá na pomezí Středočeského, Jihočeského a kraje Vysočiny koncertní sezónu zaměřenou na uvádění vokální hudby všech stylových období bez hranic, duchovní i světské, s doprovodem nástrojů či bez nich, v ansámblech nebo sólově. V průběhu května pořadatelé připravili festival s názvem Hlasy tří světů. V pátek 3. května jej zahájí soubor Cappella Mariana.…

Číst dál…

Pětadvacetileté Letní slavnosti staré hudby v říši snů

Pražský festival Letní slavnosti staré hudby završí v letošním roce čtvrt století své existence. Leitmotivem dramaturgie bude téma „sny“ v podobě snění, imaginace a vizí v různých kontextech hudby starších období. Návštěvníky čeká sedm večerů v rozličných pražských koncertních prostorách, které je zavedou do šlechtických hudebních salonů, konzervatoře Evropy nebo na hudební pouť Středomořím. Pětadvacátý…

Číst dál…

Světová premiéra Martina Smolky zazněla na Velikonočním festivalu duchovní hudby

„Funkcionalistický kostel sv. Augustina mívá svá úskalí a akustická specifika, Cappella Mariana je však dokázala využít s ohromující noblesou.“

„Čtveřice hlasů se rozprostřela do barevného spektra slunečních paprsků a mlžných oparů.“

„Originálním pokusem bylo napodobení zpěvu ptáků a jejich rozhovor v harmonickém pískání.“

Na koncerty brněnského jednatřicátého ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby, zaměřeného v rámci Roku české hudby na české, moravské a slezské autory, připravila Filharmonie Brno s dvojicí dramaturgů, Vladimírem Maňasem a Ondřejem Múčkou, celkem devět světových premiér. Každá jednotlivá tvorba soudobých autorů byla napsána přímo na objednávku pro tento ročník festivalu a měla zde svou světovou premiéru. Nejinak je tomu u díla Martina Smolky uvedeného 5. dubna v brněnském kostele sv. Augustina s Cappellou Mariana.

Číst dál…

Všechny cesty vedou do Říma. Čtyřiadvacátá sezona Barokních podvečerů

Pražský koncertní cyklus Barokní podvečery, který pořádá soubor Collegium Marianum, se v letošním roce uskuteční počtyřiadvacáté a svým příznivcům nabídne šest koncertů, jejichž tematickým pojítkem je hudební pozvánka do barokního Říma, významného uměleckého centra své doby. Collegium Marianum a jeho hosté představí díla skladatelů spojených s Římem jako byli Arcangelo Corelli, Alessandro Scarlatti, Antonio…

Číst dál…

Collegium Marianum s Buchtami a loutkami v Lucembursku

Součástí programu lucemburského festivalu staré hudby Rencontres Musicales de la Vallée de l’Alzette je poprvé opera Georga Friedricha Händela. V inscenovaném představení pražského loutkového divadla Buchty a loutky a vokálně-instrumentálního souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové zažije 23. ročník festivalu svého druhu premiéru. Akce se koná 18. února v objektu Mierscher Kulturhaus ve…

Číst dál…

Baroko provoněné Francií naplnilo klášterní refektář

„Již v prvních tónech Ouvertury se hráčům podařilo sál velmi dobře naplnit zvukem, hravost prvních frází pak vytvářela prostor pro vynikající barevné kontrasty se střídajícími se pasážemi táhlejšími a zádumčivějšími.“

„Tanečnější a lidovější Telemann se pak ukázal v závěrečném Vivace, kde hráči citlivě a s umem využili určité zvukově „syrovější“ polohy svých nástrojů.“

„V rukou kontrabasisty se nástroj proměnil v jakýsi cajon, kterým perkusivně doprovázel Rameauovo Tambourin en Rondeau.“

Ve středu dne 21. června 2023 se v Letním refektáři Strahovského kláštera v Praze konal poslední koncert z cyklu Barokních podvečerů souboru Collegium Marianum této sezóny. Název programu, Omfalé & Hébé, odkazoval na pojítko mezi zahranými díly, na „vůni Francie“.

Číst dál…

Velikonoční festival v Brně hlásal milost – a ze všech sil

„Poslední skladbou večera byla premiéra nového díla Slavomíra Hořínky s názvem Ze všech sil.“

„S názvem pořadu Hlásám milost, se představil soubor L´Armonia terrena, který založil jeho dirigent a umělecký šéf Zdeněk Klauda v roce 2014, zaměřující se především na hudbu 18. a 19. století.“

„Dřevěný Kristus. Dílo, které bylo původně instrumentováno pro velký orchestr, aranžoval Jaroslav Pelikán pro orchestr komorní. Tímto získalo intimitu a ponor do okouzlené a pokorné duše, přičemž život mu vdechla exkluzivní interpretace Jana Martiníka.“

Koncerty Velikonočního festivalu se v čase postním konaly tři dny po sobě. Po opulentním zahájení skladbou Františka Musila Stabat Mater v katedrále sv. Petra a Pavla zazněly v pondělí 3. dubna v kostele sv. Augustina vedle Postní meditace Marc-Antoine Charpentiera i skladby Henryho du Monte Allemande grais a Jesu dulceo cordium. Po skladbě O Jesu nomen dulce Heinricha Schütze se představil Slavomír Hořínka s premiérou skladby Ze všech sil. Interprety byli Cappella Mariana s pěvci Vojtěchem Semerádem, Ondřejem Holubem a Tomášem Králem. V úterý 4. dubna vystoupili v minoritském kostele sv. Janů L´Armoia Terrena s dirigentem Zdeňkem Klaudou a basistou Janem Martiníkem. Na programu byly skladby J. S. Bacha Ricercar a 6 z Hudební obětiny a Vor deinem Thron tret ich hiermit, dále cyklus písní Jana Hanuše Dřevěný Kristus pro nižší hlas a orchestr a Symfonie č. 2 pro trubku a smyčce Arthura Honeggera. Dva koncerty prodchnuté rozjímáním a niterným ponorem do rozjímání.

Číst dál…

Collegium Marianum na albu Cachua Serranita. Paralelní světy a přístupná hudba, která potěší laika i znalce

„Semerádová na albu Cachua Serranita otevřela stavidla hudbě neobyčejně vitální, čisté a smyslově opojné.“

„Ztvárnění Jany Semerádové je poutavé, nešetří výrazovými prostředky, ale zůstává stále nohama pevně na zemi, co se týče rytmické přesnosti a volby rafinovaných melodických ozdob.“

„Přidáme-li výborné muzikantské výkony a opravdu nenáročný, ovšem nikoli banální lidový zdroj většiny skladeb, je nasnadě, že jde o album pohostinné, bezprostřední a hravé.“

Renomovaný soubor Collegium Marianum letos oslavil pětadvacet let své existence. Při této příležitosti si nadělil také několik radostí v podobě nových nahrávek. Jednou z nich je i album s tajemným názvem Cachua Serranita, které přináší hudbu českého skladatele Josefa Brentnera, italského jezuity Domenica Zipoliho či švýcarského misionáře Martina Schmida…

Číst dál…

Orchestr BERG – THREE TALES. Dokumentární video opera v Divadle Archa

Orchestr Berg se svými hosty po dvaceti letech od světové premiéry uvede v Divadle Archa legendární dokumentární video operu Three Tales amerického minimalisty Stevea Reicha a video umělkyně Beryl Korot. Koncert se bude konat ve středu 9. listopadu ve 20 hodin. „Orchestr BERG společně s pěticí zpěváků z oblasti jazzu a staré hudby uvede jedno…

Číst dál…

Cappella Mariana zahájila Barokní podvečery

„Velmi překvapil Jaromír Nosek, který vstupoval do toku hudby jemně, krásným barevným zvukem doplňoval své kolegy.“

„Hana Blažíková své kvality rozhodně stvrzovat nemusí, její krásný čistý soprán kraloval, avšak nedominoval, umělkyně má veliký cit pro ansámblové zpívání.“

„Zajímavé bylo sledovat, jak se pojí hlasy obou sopranistek – místy by v kostelní akustice člověk soudil, že zpívá jen jedna, zkrátka jsou perfektně sezpívané…“

Praga Rosa Bohemiae – to je název koncertu, kterým vokální soubor Cappella Mariana v pondělí 10. října zahájil řadu koncertů Barokních podvečerů, pořádaných souborem Collegium Marianum. Hudební večer se konal v krásných prostorách kostela svatého Salvátora v klášteře svaté Anežky České a umělci nabídli publiku skladby od patnáctého do počátku sedmnáctého století. V českých premiérách zazněla díla vlámského skladatele Johannese Tourouta, zastoupeni byli také Josquin des Prez, Pierre de Bonhomme, Jacobus Regnart, Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic a Jan Sixt z Lerchenfelsu. Cappella Mariana vystoupila pod vedením Vojtěcha Semeráda s hosty Jakubem Kydlíčkem, hrajícím na zobcové flétny, a Mélusine de Pas – hráčkou na renesanční viola da gamba.

Číst dál…

Barokní podvečery dnes zahájí hudba vlámských mistrů v renesanční Praze

Vokální soubor Cappella Mariana připravil na pondělí 10. října od 19:30 hodin koncert v působivém prostředí kostela svatého Salvátora v Anežském klášteře. Program úvodního koncertu Barokních podvečerů představí hudbu renesanční Prahy a zaměří se na méně známé vlámské skladatele z počátku šestnáctého století, jako byli Johannes Tourout, Wulfaert Hellinck a Pierre de Bonhomme. České skladatele,…

Číst dál…

Citlivá buxtehudovská vzpomínka na Petra Wagnera u sv. Šimona a Judy. Byla skvělá!

„Petr Wagner zemřel před dvěma lety v plném životním a uměleckém běhu po krátké a nečekané nemoci ve svých padesáti letech.“ „Nejsem z těch, kteří podlehnou textu, aniž by si uchem ověřili skutečnost, ale faktem je, že celý cyklus kantát vyšel umělcům opravdu niterně.“ „Velikým překvapením pro mě byl tenorista Ondřej Holub, jehož hlas…

Číst dál…

Collegium Marianum a jeho Pastorale u sv. Šimona a Judy

„Vojtěch Semerád velmi překvapil ucho příjemným témbrem, opravdu vynikající výslovností a zpěvem jako takovým. Frázoval dokonale a bylo evidentní, že má techniku pod kontrolou.“ „Ragazziho skladba dala významně prostor houslistce Lence Torgersen, která za podpory ostatních členů souboru přednesla virtuózní výkon.“ „Jaromír Nosek má velmi příjemný hlas lyrického charakteru. Bylo mu krásně…

Číst dál…

Setkání dvou světů, Západu a Východu

„Veškerá produkce večera tvořila jednolitý celek, který spojoval a zároveň kontrastoval projevy západní a východní kultury.“ „Průvodcem na této cestě byl Saša Rašilov, který mezi hudbou, ale i jí podkreslován předčítal pasáže z Harantova literárního odkazu.“ „Večer jsme putovali spolu s Kryštofem Harantem – tu upomínáni na jeho vlast a tvorbu v podání Cappelly Mariany, tu zaváti…

Číst dál…

Pražské jaro dnes nabídne výjimečné hudební putování

Program inspirovaný slavným cestopisem Putování Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic připravil na dnešní večer Festival Pražské jaro. Výjimečný dramaturgický počin přednesou Cappella Mariana spolu s kanadským souborem Constantinople, text bude vyprávět Saša Rašilov, který se tak stane průvodcem na hudební cestě do exotických krajin Kypru, Jeruzaléma, Sinaje či Káhiry. Koncert se uskuteční…

Číst dál…

Cappella Mariana zítra konečně na Pardubickém hudebním jaru

Koncert souboru Barocco sempre giovane s názvem Dialog varhan a smyčců nahradil 8. dubna původně plánovaný stream pojmenovaný Requiem za Viléma k výročí pěti set let od úmrtí Viléma II. z Pernštejna, který nebylo možno uskutečnit v původním termínu z důvodu karantény účinkujících z ansámblu Cappella Mariana. Soubor je však už v pořádku a pořadatelé nabídnou zítra, 29. dubna,…

Číst dál…

Pražské jaro letos nabídne 23 programů

Dvacet tři koncertů nakonec nabídne letošní Mezinárodní hudební festival Pražské jaro. Už druhý rok tohoto prestižního festivalu poznamenává pandemie a mění program. Přesto se bude 76. ročník konat ve svém obvyklém termínu mezi 12. květnem a 3. červnem a divákům zprostředkuje „zdravě odvážný“ program, jak ho popsal ředitel přehlídky Roman Bělor. Nechybějí v něm…

Číst dál…

Pardubické hudební jaro připomnělo Fortunou Volubilis letošní pernštejnské výročí

„Fortuna Volubilis (česky Štěstěna vrtkavá) je název nejstaršího českého ženského aktu vyobrazeného na fresce Vojtěchova sálu v Pardubickém zámku.“ „Úvodní sólovou Ballatu přednesla Blažíková velmi koncentrovaně, až charismaticky, svým příjemným a subtilně barevným hlasem doplňovaným adekvátní gestikulací.“ „Posluchač měl dojem, že se hudba v jejich pojetí jen tak lehce vznáší před nimi v prostoru…

Číst dál…

FOK a komorní koncerty v rámci adventu po síti

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK chystá mimo svých dalších aktivit na adventní období sérii tří komorních koncertů. Ty navíc pomohou sbírce s názvem Podpořme společně muzikanty na volné noze, jejímž hybatelem je hornista a dirigent Radek Baborák. Úterní koncerty bude FOK živě streamovat z kostela sv. Šimona a Judy. Hudební setkání se souborem…

Číst dál…

Festival Contempuls v Anežském klášteře: Wolfgang Rihm a Kevin Volans v české premiéře

Jedenáctý ročník festivalu soudobé hudby Contempuls bude s největší pravděpodobností mezinárodní. Původní dramaturgický záměr byli pořadatelé nuceni přehodnotit a z rozsáhlého zahraničního programu vybrali díla, která představí v podobě minimaratonu, kdy zazní dva hodinové koncerty soustředěné do jediného večera. Na programu budou české premiéry skladeb žijícího klasika německé hudby Wolfganga Rihma a v Jihoafrické…

Číst dál…

Cappella Mariana svedla dohromady radost s pokorou

„Výborně zastoupené a namíchané hlasy souboru vytvářely velmi autentické zvukové vlny, vzájemně se prolínající a lehce přes sebe převalující.“ „Pokud by se z kolektivního výkonu mělo něco vyzvednout na piedestal, potom je to disciplína zpěváků, vzájemný respekt a společný cit pro prováděná díla.“ „Z velké části přinášel program úvahy nad křesťanskými motivy vzkříšení a zmrtvýchvstání…

Číst dál…

Vojtěch Semerád: Hudba se nemůže stát virtuální záležitostí

„Dnešní vývoj v interpretaci předromantické hudby je tak daleko, že si už málokdo dovolí tuto hudbu interpretovat nahodile.“

„Je stále co objevovat a jsem přesvědčen, že archivy a soukromé sbírky ještě nevydaly všechny skryté poklady.“

„Scéna staré hudby se nevyhnutelně stala součástí kulturního života.“

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica už dávno přesáhl svůj region a i z celostátního hlediska patří k našim významným festivalům. Každý rok rozšiřuje svůj záběr. A i letos si vybral novou lokalitu – děkanský kostel sv. Jakuba staršího v České Kamenici. Cappella Mariana v něm věnuje svůj festivalový koncert anglickým mistrům duchovní polyfonie. Nejenom o tomto koncertě jsme si povídali s Vojtěchem Semerádem, houslistou a uměleckým vedoucím souboru.

Číst dál…