KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Silvie Hessová: Alma Rosé – součást mého života

„Její síla a odhodlání, s jakými čelila v posledních letech svého života následným životním strastem, musí zaujmout každého citlivého člověka.“

„Navštívila jsem i místa, která jsou s Almou a její rodinou spjata, i to dává člověku další duchovní rozměr.“

„Od chvíle, kdy jsem si přečetla knihu Heleny Dunicz Niwińské, jsem se začala vším, co mělo něco společného s tímto příběhem, intenzivně zabývat a stalo se to v podstatě tak trochu i součástí mého života.“

První inspirací k rozhovoru s houslistkou Silvií Hessovou bylo CD Nocturne natočené s harfistkou Kateřinou Englichovou. Když jsem pak navrch viděla výborné představení …because of Alma, které Silvie obrazně řečeno přivedla na svět, objevila se dvě témata, o kterých bylo nutno mluvit. Začněme hudebně-divadelní inscenací, jejíž přípravě se umělkyně intenzivně věnovala a která se před vyprodaným hledištěm hraje od loňského listopadu v pražském inscenačním prostoru Venuše ve Švehlovce.

Číst dál…

Kasíkova klavírní krása v krystalickém znění Chopinova Nokturna

„Vrcholné Janáčkovo dílo zahrál orchestr velmi dobře, melancholicky a s dramatickým espritem.“

„Eklektický Rubinsteinův styl vyzněl v Kasíkově interpretaci poeticky, s větším akcentem na lyričnost.“

„Symfonický orchestr Českého rozhlasu provedl Čajkovského symfonii v dobré interpretaci.“

Ve Dvořákově síni Rudolfina v Praze představil v pondělí šéfdirigent Janáčkovy opery Národního divadla v Brně Marko Ivanović se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu svůj soustředěný přístup k dílům Leoše Janáčka, Antona Rubinsteina a Petra Iljiče Čajkovského. Ze sólistů byl k programu přizván renomovaný klavírista Martin Kasík.

Číst dál…

Janáček, Rubinstein a Sommer na Stadionu – výjimečně, ale nasucho

„Brutálně suchá akustika sálu Stadionu, po rekonstrukci sice pohledného, ale klasice ani trochu nepřizpůsobeného, symfonické hudbě ani trochu nesluší a nesvědčí.“

„Martin Kasík, hrající z not, se popasoval s extrémně hustou sazbou skladby, jak nejlépe šlo.“

„Markéta Cukrová se zhostila zejména poslední části Vokální symfonie impozantně. A na rozdíl od Věry Soukupové, protagonistky někdejší první nahrávky díla, jí bylo i rozumět.“

První koncert festivalu Janáček Brno 2022 dal v pátek zaznít prostřednictvím hostování Symfonického orchestru Českého rozhlasu hudbě nepříliš často slýchané – dílům od Leoše Janáčka, Antona Rubinsteina a Vladimíra Sommera. Dirigoval Marko Ivanović. Vedle ambice přinést něco výjimečného, tedy skutečně festivalový program, mohlo být spojnicí daného výběru i Janáčkovo rusofilství. Koncert měl nicméně jeden problém. Z akustických důvodů, jak se nemilosrdně ukázalo, nebylo jeho situování na Stadion šťastné. Avšak – kam jinam…?

Číst dál…

VÝHERCI VSTUPENEK:
Janáček Brno 4.11.

Program orchestrálního koncertu 4. listopadu nabízí tři pozoruhodná a zřídka uváděná díla, Janáčkovo Šumařovo dítě, Rubinsteinův Koncert pro klavír a orchestr č. 4 a Vokální symfonie pro alt, recitátora, sbor a orchestr Vladimíra Sommera. Symfonický orchestr Českého rozhlasu a Pražský filharmonický sbor povede dirigent Marko Ivanović. Jako sólisté vystoupí altistka Markéta Cukrová, klavírista Martin Kasík…

Číst dál…

Janáček, Rubinstein a Čajkovskij SOČRu a Marka Ivanoviće

Symfonický orchestr Českého rozhlasu připravil na pondělí 7. listopadu další ze svých abonentních koncertů pořádaných od 19:30 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina. Pod taktovkou Marka Ivanoviće tam zaznějí balada Šumařovo dítě od Leoše Janáčka, Pátá symfonie e moll Petra Iljiče Čajkovského a Čtvrtý klavírní koncert d moll Antona Rubinsteina s Martinem Kasíkem.…

Číst dál…

SOUTĚŽ O DVĚ DVOJICE VSTUPENEK:
Janáček Brno 4.11.

Program orchestrálního koncertu 4. listopadu nabízí tři pozoruhodná a zřídka uváděná díla, Janáčkovo Šumařovo dítě, Rubinsteinův Koncert pro klavír a orchestr č. 4 a Vokální symfonie pro alt, recitátora, sbor a orchestr Vladimíra Sommera. Symfonický orchestr Českého rozhlasu a Pražský filharmonický sbor povede dirigent Marko Ivanović. Jako sólisté vystoupí altistka Markéta Cukrová, klavírista Martin Kasík…

Číst dál…

Až na konec světa (5)
Evropský virtuóz z pražského ghetta.
Klavírista, pedagog a skladatel Ignaz Moscheles

„Když od října 1814 do června 1815 probíhal Vídeňský kongres, mladý Ignaz u toho nemohl chybět; složil dobový hit Alexandrovy variace.“

„V roce 1827 působil jako prostředník mezi Londýnskou filharmonií a těžce nemocným Beethovenem, jemuž chtěl zajistit zakázku.“

„Pražský žid, londýnský katolík, vídeňský lev salónů a celoevropský pedagog nebyl géniem komponování, ale zato významnou postavou.“

Dvěma, a možná spíš třemi aspekty se muž, narozený 23. května 1794, liší od většiny postav tohoto volného cyklu. Především tím, že na rozdíl od nich neprožil většinu života v minulém století, ale už v předminulém; stal se svědkem i účastníkem odlišných časů a vydobyl si v nich celoevropské renomé. Díky tomu se o něm sice dodnes ví víc než o jeho následnících, našich zapomenutých krajanech. Má to však háček – kdo byl Ignaz Moscheles, sice leckdo zodpoví na první dobrou, ovšem jeho fascinující život plný setkání s hudebními veličinami má v malíčku málokdo. A přitom, jak známo, ďábel je vždycky v detailu…

Číst dál…