Kasíkova klavírní krása v krystalickém znění Chopinova Nokturna
„Vrcholné Janáčkovo dílo zahrál orchestr velmi dobře, melancholicky a s dramatickým espritem.“
„Eklektický Rubinsteinův styl vyzněl v Kasíkově interpretaci poeticky, s větším akcentem na lyričnost.“
„Symfonický orchestr Českého rozhlasu provedl Čajkovského symfonii v dobré interpretaci.“
Ve Dvořákově síni Rudolfina v Praze představil v pondělí šéfdirigent Janáčkovy opery Národního divadla v Brně Marko Ivanović se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu svůj soustředěný přístup k dílům Leoše Janáčka, Antona Rubinsteina a Petra Iljiče Čajkovského. Ze sólistů byl k programu přizván renomovaný klavírista Martin Kasík.
Jen po třech dnech po společném koncertě v Brně na Stadionu v rámci osmého ročníku Mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno se opět setkali k provedení podobného programu Symfonický orchestr Českého rozhlasu, dirigent Marko Ivanović a klavírní virtuóz Martin Kasík. Pro interprety znamenal pražský koncert v krátkém čase velkou změnu po stránce akustické i zcela odlišné společenské prestiže.
Výzva možnosti dalšího přednesu programu, na kterém místo třetí skladby Vladimíra Sommera Vokální symfonie pro alt, recitátora, sbor a orchestr uvedené v Brně byla v Praze hrána Symfonie č. 5 e moll, op. 64 Petra Iljiče Čajkovského, byla pro mnohé hráče 7. 11. lákavá, neboť jim naslouchalo mnoho návštěvníků krásné Dvořákovy síně Rudolfina.
Koncert byl zahájen baladou pro orchestr Šumařovo dítě, JW VI/13 Leoše Janáčka. Symfonickou báseň inspirovanou stejnojmennou baladou Svatopluka Čecha z roku 1873, charakteristickou břitkým humorem a ostře sociálním podtextem, složil skladatel v roce 1913. Vrcholné Janáčkovo dílo zahrál orchestr velmi dobře, melancholicky a s dramatickým espritem.
Virtuózní dílo Antona Rubinsteina Koncert pro klavír a orchestr č. 4 d moll, op. 70 z roku 1864 zaznělo v podání významného klavíristy Martina Kasíka, pedagoga Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze a Pražské konzervatoře, temperamentně, noblesně a s měkkostí kantilén. Pianista nastudoval dílo na objednávku k provedení skladeb v Brně a Praze. Moderato assai, Andante a Allegro prodchnul jemnější dramatičností bez silného patosu. Eklektický Rubinsteinův styl vyzněl v Kasíkově interpretaci poeticky, s větším akcentem na lyričnost.
Orchestr sólistu zvukově častěji překryl. Hlubší vnitřní gradace souhry klavíristy s orchestrem provázená i ostřejšími konturami ve frázích napříč sekcemi se dostavila nejvíce v přechodových pasážích, kdy se k čistě sólovému přednesu virtuosa přidalo i orchestrální znění.
Po dlouhých ovacích Martin Kasík zahrál přídavek z tvorby Fryderyka Chopina Nokturno č. 8 Des dur, op. 27, č. 2, ve kterém krásně až krystalicky nechal posluchače nahlédnout do struktury díla, které obestřel širokou paletou barev, dynamických odstínů a pestrou kreativitou úhozu. Skladbu složil Chopin v roce 1835 a věnoval hraběnce dʼApponyi. Martin Kasík je rovněž uměleckým ředitelem Chopinova festivalu v Mariánských Lázních a k tvorbě skladatele má velmi blízko. Interpretaci propůjčil niterné emoce, kterými přesně vystihl hloubku a charakter díla. Zpěvné melodie obdařil lyrikou a nuancemi jasu.
Koncert završila Symfonie č. 5 e moll, op. 64 Petra Iljiče Čajkovského, slavné skladatelovo dílo z roku 1888, vycházející z období vrcholícího dekadentního romantismu. Čajkovskij, který byl na petrohradské konzervatoři studentem orchestrace Antona Rubinsteina, vložil do své velkolepé skladby silný dramatismus i osobitý výraz. Symfonický orchestr Českého rozhlasu provedl Čajkovského symfonii v dobré interpretaci.
Foto: Vojtěch Brtnický
Příspěvky od Markéta Jůzová
- Albert Dohmen: Opera není jen pro elity
- Linus Roth: Miluji českou hudbu
- Robert Jindra: K tvorbě Bedřicha Smetany mám velký respekt
- Philippe Herreweghe: S historickými poznatky interpretace staré hudby diriguji i orchestry hrající na moderní nástroje
- Koncerty Berlínských filharmoniků v Praze potvrzují vynikající česko-německé vztahy