KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Kahánek českou hudbu propagoval světovým repertoárem

„Originální myšlenka, její promyšlené zpracování, navíc ještě odskočení do světové klavírní literatury… co víc si na úvod přát?“

„Kahánek zvolil velmi rychlé tempo, které počáteční charakteristický motiv představilo v rovině maximální emocionální vypjatosti.“

„Po tak náročném repertoáru jsem čekala nějaké oddychovější kusy. Přišla ale dvě Chopinova Scherza.“

Zatímco jeho předchůdci v této sezoně zvolili výběrový český repertoár, Ivo Kahánek nás v Roce české hudby překvapil průřezem světovou klavírní tvorbou napříč staletími. Promyšlenou dramaturgii, která českou hudbu oslavila jaksi „z druhé strany“, představil 13. května v Anežském klášteře na závěrečném koncertě letošního ročníku cyklu Hybatelé rezonance. Kahánkův strastiplný návrat z Peru sice způsobil drobnou změnu programu, na uměleckém výkonu se však nepodepsal.

Číst dál…

Ivo Kahánek opět hybatelem rezonance

Ivo Kahánek sice zítra vystoupí až v dálném Peru, to mu ale nijak nebrání už tři dny poté 13. května podat recitál v Praze, v Anežském klášteře v rámci koncertního cyklu Hybatelé rezonance. Na už vyprodaném setkání přednese skladby D. Scarlattiho, Brahmse, Liszta a Bartóka. Cyklus Hybatelé rezonance pořádá největší evropský nástrojový výrobce a tradiční producent…

Číst dál…

Neapol… Hudbu obdivující a hudbou obdivovaná

„Protagonistkou večera byla sopranistka Naomi Rivieccio.“

„Alespoň souhrnně zmíníme kolektivní výkon ansámblu Talenti Vulcanici, jejich vynikající a vyrovnanou souhru, respekt ke stylovým zvláštnostem a jedinečné frázování.“

„Obdivuhodné jsou technické nuance v ovládání hlasu, zejména úsporné a jen s mírnou frekvencí uplatněné vibrato.“

Skutečné kouzlo letošního filipojakubského večera v předvečer prvomájového svátku mohli po hudební stránce zažít návštěvníci pravidelného cyklu Collegia 1704 ve vršovickém Vzletu. O to vzácnější, že hudbu, prezentovanou koncertem nazvaným Božská Neapol, v podmínkách domácího koncertního dění můžeme slýchat opravdu jen ojediněle.

Číst dál…

Ivo Kahánek: Smetana není vedle Liszta žádnou popelkou

„České hudbě nejvíc prospěje, když je dána do nějakého kontextu.“

„V programu není jediná česká nota, ale celkové dramaturgické ladění je Rokem české hudby ovlivněné.“

„U nás je v klavírní interpretaci veliká tradice chopinovského zpěvného světa – a Béla Bartók umožňuje podívat se na klavír ještě jinak, což je myslím velmi zdravé.“

V pražském koncertním cyklu Hybatelé rezonance vystoupí 13. května pianista Ivo Kahánek. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje nabitý program nadcházejících dvou měsíců, během nichž zahraje na Pražském jaru, na Smetanově Litomyšli nebo ve Frýdku-Místku na ostravském janáčkovském festivalu, ale také v Hamburku a v perské metropoli Limě. Zamýšlí se rovněž nad Rokem české hudby a podrobně osvětluje, jak s inspirací českými autory a přesto bez české hudby sestavil program pro Hybatele rezonance.

Číst dál…

Vše začíná (nebo i končí) hlasem. Vítěz z Cardiffu Adolfo Corrado zpíval v Praze

„Myslím, že porota v Cardiffu ho označila za vítěze právem, respektive že rozhodně nebyl horší než jeho soupeři, respektive soupeřky.“

„Pokud soutěže hledají nové hlasy, tak pan Corrado je skutečně přírodní hlas s velkým H.“

„V přídavcích publikum potěšil Vodníkem z Rusalky a je fakt, že takový sonorní bas se v Národním divadle nedá slyšet. Ale zase nutno dodat, že co je za sonorní považováno dnes, nemuselo být sonorní kdysi…“

Přijet do Prahy jako čerstvý vítěz posledního ročníku pěvecké soutěže v Cardiffu je dobrá vizitka. Ital Adolfo Corrado ji navíc vyhrál jako první basista v historii.

Číst dál…

Pianotéka se loučí recitálem Martina Hršela. Od dubna bude v nových prostorách

Pražská klavírní řada koncertů pořádaná v Pianotéce Zahradník v pražském Braníku pod titulem Blüthneriáda ve čtvrtek 14. března od sedmi hodin pokračuje dalším, na určitou dobu posledním recitálem. Protagonistou bude klavírista Martin Hršel, který si připravil průřezový program od baroka až po soudobou tvorbu. Koncert se uskuteční naposledy v původních prostorách Pianotéky, od dubna…

Číst dál…

Famózní Sukovo Zrání podle Hrůši a České filharmonie

„Studentská filharmonie si v provedení Janáčkovy předehry Žárlivost prověřila především zvukovou mocnost své žesťové sekce.“

„Klavírní sólo hrál pianista Alim Bejsembajev, loňského roku ověnčený titulem ‚Umělec nové generace BBC‘.“

„V provedení České filharmonie a za řízení Jakuba Hrůši bylo ale Zrání zjevením.“

Ve středu 21. února 2024 se konal koncert 128. sezóny České filharmonie ve Dvořákově síni Rudolfina. Dvě části koncertu obsadila dvě tělesa pod vedením stejného dirigenta Jakuba Hrůši. Nejprve hrála Česká studentská filharmonie předehru Žárlivost od Leoše Janáčka a poté Druhý klavírní koncert Sergeje Prokofjeva se sólistou Alimem Bejsembajevem. Ve druhé části koncertu hrál orchestr Česká filharmonie symfonickou báseň Zrání od Josefa Suka. Zpívala ženská část Pražského filharmonického sboru sbormistra Lukáše Vasilka. Pozoruhodné a velkolepé.

Číst dál…

Koncert vítězů soutěží. Hráli Martin Šulc, Indi Stivín a Alice Springs

„Martin Šulc obě díla přednesl naprosto skvělým způsobem. Jejich interpretační tradici vkusně obohatil o práci s dynamikou a agogikou.“

„Z hlediska nástrojového, instrumentačního uchopení však je Trojanova skladba mistrovský kus, dalo by se říci vzorový model kompoziční práce s akordeonem.“

„Indi Stivín je nesporným mistrem svého nástroje. Hraje sebejistě, s obdivuhodnou intonační čistotou a muzikantským zápalem.“

Koncert vítězů soutěží je název akce Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii. Spolek nyní organizuje již svoji 129. sezonu a zmíněný koncert se uskutečnil v Sukově síni pražského Rudolfina 12. prosince. Je sympatické, že se tak významná instituce s bohatou tradicí obrací k mladé, začínající interpretační generaci.

Číst dál…

Koncert Jitky Čechové na Hybatelích rezonance patří českým autorům 20. století

Cyklus sólových recitálů Hybatelé rezonance zve již 6. listopadu na koncert Jitky Čechové. V pečlivě sestavené dramaturgii nabídne v inspirativním prostředí Anežského kláštera skladby Vítězslava Nováka, Josefa Páleníčka, Leoše Janáčka, Jaroslava Ježka a také Josefa Suka. Hybatelé rezonance již šestým rokem uvádějí sólové koncerty výrazných osobností, které na mistrovském koncertním křídle C. Bechstein…

Číst dál…

David Kalhous s recitálem na Manhattanu

České centrum New York chystá klavírní recitál českého klavíristy Davida Kalhouse, který se bude konat jako součást oslav 450. výročí Univerzity Palackého v Olomouci. Kalhous svým vystoupením 22. října ve Velkém sále České národní budovy na newyorském Manhattanu nahrazuje původně avizovaného Jana Bartoše. Program sólového koncertu sestává z děl klasiků hudební historie.…

Číst dál…

Komorní řadu Atria Žižkov zahájí Tomáš Vrána

Z barokní Itálie, přes romantické Maďarsko a Francii až do současného Japonska zavede diváky dnešní koncert v pražském Atriu Žižkov. Druhý ročník tamní Komorní řady zahájí Tomáš Vrána, jeden z nadějných klavíristů mladé generace. Cyklus jinak obsahuje celkem čtyři večery, které jsou koncipované tak, aby nabídly hodnotný program a současně vstřícnou cenu. Žižkovské Atrium tak…

Číst dál…

Budějovický festival staré hudby Musica ad confluentem s mnoha zahraničními hosty

Slavnostní nekoncertní zahájení Mezinárodního festivalu staré hudby Musica ad confluentem, v překladu Hudba na soutoku, lokalizovaného v Českých Budějovicích a okolí, se koná 1. září opět v Galerii Rabenštejnská. V září a říjnu se v jihočeské metropoli uskuteční už šestý ročník akce. Dramaturgie festivalu pro své návštěvníky přichystala sedm koncertů. Zahajovací koncert 8. září provede Capella Regia pod vedením…

Číst dál…

Dech jako fenomén. Festival Za poklady Broumovska pokračuje

Další koncert festivalu Za poklady Broumovska se koná v sobotu 15. července, kdy vystoupí žesťové kvinteto PBtet – Prague Brass Quintet. Koncert startuje v osmnáct hodin v otovickém kostele sv. Barbory a dobrovolné vstupné půjde na obnovu kostelů broumovské skupiny. Lákadlem je provedení opusu rezidenčního skladatele festivalu Jana Kučery s názvem The four-color suite. Podpora…

Číst dál…

ČRo D-dur: Kožená s komorním orchestrem a návštěva u ředitelky Filharmonie Brno

„V úterý stojí za pozornost v 8:29 skladba Petra Ebena Řecký slovník. Odkazuje na jeho mimořádné jazykové nadání, uslyšíme řecká slova pro Hrdost, Ctnost, Dychtivost boje, Lásku – přátelství, Hněv, Smrt, Spor, Bolest, Radost – štěstí.“ „Několik koncertních árií Wolfganga Amadea Mozarta v podání Edity Gruberové. Mimořádná slovenská sopranistka měla bezchybnou techniku…

Číst dál…

Třeboňská nocturna a ZUŠ Třeboň s mladými talenty

Podium mladých – tak zní název charitativního večera, který uvádí festival Třeboňská nocturna i letos ve spolupráci se ZUŠ Třeboň. Ve čtvrtek 25. května vystoupí žáci a absolventi třeboňské umělecké školy v Divadle J. K. Tyla v Třeboni. Večerem provede Jaroslava Šlechtová. Ředitel Základní umělecké školy Třeboň Matouš Řeřicha uvedl, že na tomto koncertu…

Číst dál…

Dvakrát měř, jednou řež. Terezii Fialové se vyplácí volit repertoár

„Klavíristčina zručná prstová technika mě překvapila už před několika měsíci, když v Sukově síni Rudolfina hrála Mendelssohnovo trio.“

„Snad jen agogika by místy snesla skromnější zacházení.“

„Publikum přijalo méně známou skladbu bez jakýchkoliv potíží, podle reakcí bychom si snadno mohli myslet, že právě dozněla Beethovenova symfonie. Úspěch!“

Na třetím koncertě cyklu Hybatelé rezonance se 3. dubna v Anežském klášteře představila klavíristka Terezie Fialová. Program jejího recitálu byl založen na cyklu Roční doby předního soudobého autora Pēterise Vaskse. Na základě tohoto koncertu můžeme interpretku snadno zařadit mezi svědomité „advokáty díla“ lotyšského skladatele. Doufejme, že Vasksovo vrcholné dílo v Česku neuvedla naposledy.

Číst dál…

Vasks versus Scarlatti Terezie Fialové na Hybatelích rezonance

Terezie Fialová v mimořádném programu představí klasický repertoár i modernu, a sice ve svém klavírním recitálu v rámci koncertního cyklu Hybatelé rezonance. V pondělí 3. dubna zahraje v Anežském klášteře na mistrovském koncertním křídle C. Bechstein D 282 cyklus Roční doby, dílo jednoho z nejuznávanějších současných hudebních skladatelů pobaltských států Pēterise Vaskse, a to v kontrastu se sonátami italského mistra…

Číst dál…

Intimní večer se sólovým klavírem Terezie Fialové v Kongresovém centru ve Zlíně

„Terezie Fialová přijala roli „záskoku“ za Olgu Scheps s pokorou a zodpovědností. Přivezla si vlastní repertoár a volila ho, jak sama naznačila, „podle vlastního srdce, neboť lotyšský skladatel Péteris Vasks i Leoš Janáček jsou mojí velkou láskou,“ uvedla.“

„Klavír značky Steinway & Sohn zněl v proskleném foyeru, který působil jako vzdušný zámek, zářivě a nadýchaně, jakoby v prostoru poletovaly skutečné sněhové vločky v něžném impresionistickém oparu.“

„Terezie Fialová se představila publiku, jako technicky vyzrálá klavíristka, se schopnotí barevné imaginace i interpretace a s neomylným hudebním instinktem. Její přednes vycházel z hlubokého niterného ponoru a plně se oddala emočnímu výrazu.“

Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně nerealizuje jen symfonické koncerty, ale občas uspořádá intimní večer pro posluchače, kteří mají rádi komorní hudbu. V netradičním a půvabném prostoru foyeru Kongresového centra zněl 23. února sólový klavír, na který hrála mladá půvabná plavovláska. Sice to nebyla původně plánovaná Olga Scheps, které účinkování znemožnilo nové mateřství, ale česká pianistka Terezie Fialová. Zazněly dvě části z cyklu Roční doby lotyšského soudobého skladatele Péterise Vaskse, Zima a Jaro, poté výběr z první části cyklu Po zarostlém chodníčku a Sonáta pro klavír 1. X. 1905 Leoše Janáčka. Domenico Scarlatti odlehčil večer dvěma sonátami, Sonatou G dur a E dur. Na závěr jako přídavek zazněla třetí část V mlhách Leoše Janáčka.

Číst dál…

Klavírní recitál Terezie Fialové ve Zlíně

V úterý 28. února 2023 se od sedmé hodiny večer ve foyeru Kongresového centra Zlín koná klavírní recitál Terezie Fialové, ve kterém umělkyně přednese skladby Pēterise Vaskse, Leoše Janáčka a Domenica Scarlattiho. Na tento termín byl původně plánován recitál klavíristky Olgy Scheps, která zaujala zlínské publikum na loňském ročníku festivalu Harmonia…

Číst dál…

Umělci zahráli pro Piana do škol

Sbírka Piana do škol, kterou organizuje nadace Karel Komárek Family Foundation, pokračuje v druhé vlně. Původní impuls vzešel z náhodné situace, další kolo už na sebe nabaluje například sérii podpůrných koncertů. První z nich se odehrál ve středu 14. prosince ve foyer pražského sídla nadace v Centru Bořislavka. Zazpívaly děti z jedné z obdarovaných škol, ze…

Číst dál…

Ivo Kahánek opět s Klasikou o čtvrté v Rudolfinu

Klavírista Ivo Kahánek opět chystá cyklus komorních koncertů nazvaný podle hodiny jejich začátku Klasika o čtvrté. Konat se budou v Sukově síni pražského Rudolfina vždy od 16 hodin. Po koncertech následují krátké besedy, kde se mohou posluchači potkat s interprety osobně. Zahajovací odpoledne je už zítra, v pátek 11. listopadu. S Ivo Kahánkem vystoupí Kvarteto Apollon.  „Těmito…

Číst dál…

Hybatelé rezonance v další sezóně – Bóková, Barta, Fialová a Novák

Čtveřici dalších koncertů nabídne i letos cyklus klavírních recitálů Hybatelé rezonance. Sérii zahájí v pondělí 3. října Nikol Bóková, která svou tvorbou často překračuje a propojuje žánry. Dalšími Hybateli budou jazzová skladatelka a klavíristka Kristina Barta, pak vyhledávaná sólová i komorní hráčka Terezie Fialová a na závěr mladý klavírista Matyáš Novák. V hlavní roli také opět bude…

Číst dál…

VÝHERCE CD: Olga Šroubková, Miroslav Sekera: MOZAIKA

Profilové album vydala nedávno laureátka mnoha mezinárodních soutěží, houslistka Olga Šroubková. Na klavír ji na nahrávce doprovází renomovaný český klavírista Miroslav Sekera. Jejich společné CD Mozaika vychází u společnosti Radioservis a nabízí díla Mozarta, Ysaÿe, Čajkovského, Prokofjeva a Kreislera. Soutěžní otázka: Kdo byl prvním učitelem Olgy Šroubkové na housle? Odpověď je Rimma Kotmelová, žačka…

Číst dál…

Nadějné vyhlídky do klavírní budoucnosti

„V Prokofjevovi se Klára Gibišová pohybovala s až mazáckým nadhledem v přechodech mezi jednotlivými částmi.“

„Ve Skrjabinově Preludiu op. 16 č. 1 jako by se Anna Zimowska chopila příležitosti předvést všechno, co umí. Její Skrjabin byl rozmáchle jistý, s využitím mnoha barev nástroje.“

„Třpytivé běhy po klaviatuře působily, jako by Stefanova nestály žádnou námahu, obdiv zaslouží za kontrastní předivo jemného úvodu a ohnivé uherské melodie.“

Vynikající evropské soutěžní výsledky mladých českých klavíristů svědčí o výborném pedagogickém vedení i ctižádosti začínajících umělců. Jak jsou na tom jejich o poznání mladší kolegové, ukázala i Mezinárodní soutěž pro mladé klavíristy Broumovská klávesa. Letos se konala už podvanácté a umění některých jejích laureátů bylo možné posoudit na slavnostním koncertě v pražském sídle Velvyslanectví Polské republiky.

Číst dál…

Duben Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín. Zítra recitál Pavla Mikesky

Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů zve na dubnové koncerty. Zítra se od 19 hodin v rámci řady komorních koncertů sólově představí koncertní mistr orchestru, houslista Pavel Mikeska. Na klavír ho doprovodí Libuše Pančochová, která působí na Konzervatoři Brno a rovněž na Janáčkově akademii múzických umění jako odborná asistentka na Katedře strunných nástrojů. Program…

Číst dál…

Prosinec zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů

Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů přichystala na prosinec celkem šest koncertů. Už se začátkem měsíce se publikum může těšit na dvojí promítání Tří oříšků pro Popelku s doprovodem symfonického orchestru. Dále filharmonie nabídne komorní večer s Martinou Kociánovou a Kateřinou Englichovou, pořad pro děti O zázračné notě nebo koncert, kde síly poměří klasicismus s neoklasicismem. Nedlouho…

Číst dál…

Mahan Esfahani hrál barokní skladatele

„Nemá smysl psát o technických dovednostech Esfahaniho, ty jsou mimořádné, výjimečné je však jeho umění vtáhnout posluchače do každé skladby, doslova ho ovládnout.“ „Hlavní téma v Böhmovi zahrál tak vznosně a vznešeně, že zvuk cembala byl v tu chvíli plastický, až orchestrální.“ „Tak jak interpret vybudoval každou skladbu jako pevnou, vnitřně provázanou stavbu, byla…

Číst dál…

V hlavní roli violoncello: La Ritirata se španělským barokem a klasicismem

„Výnimočne uhrančivo sa hudobníci predstavili v Sonáte pre violončelo a basso continuo a mol od Giuseppe Antonia Paganelliho.“ „Už od prvých tónov úvodnej Sinfonie pre violončelo a basso continuo D dur od Antonia Caldaru bolo zrejmé, aký výnimočný zvuk dokáže Obregón na svojom nástroji vytvoriť.“ „Josetxu Obregón vtipne poznamenal, že skladbu hrajú po celej…

Číst dál…

Mezinárodní hudební festival J. C. F. Fischera začíná v sobotu

Pořadatelé Mezinárodního hudebního festivalu J. C. F. Fischera přichystali od soboty 24. července do pátku 1. října celkem osm koncertů. Řadu hudebních setkání, která se odehrají v karlovarském regionu, zahájí sólistka Opery v Lipsku a pražského Národního divadla, sopranistka Olga Jelínková, a to spolu s varhanicí Michaelou Káčerkovou. V rámci zahajovacího koncertu v kostele svaté Anny na…

Číst dál…

Spojení Pogorelich a Chopin přetrvá navěky

„Při pátrání po tom, proč je Pogorelichova hra tak progresivní, se vyplatí věnovat trochu času příběhu o jeho účasti v Chopinově soutěži ve Varšavě v roce 1980.“

„Pogorelich předložil alternativu, která se ale blíží hříchu.“

„Hlavní část Marche funèbre je svižnější, krajnímu tématu vrací Pogorelich tragickou vznešenost.“

Virtuozita Ivo Pogoreliche je nepopiratelná. Nikdo, kdo poslouchá některé z jeho alb, byť je největší tradicionalista, nemůže popřít, že každý tón, každá fráze, která vzniká pod jeho rukama, přináší neustálá překvapení a vzrušení. Bouřliváka, co před čtyřiceti lety rozvrátil Chopinovu soutěž, si připomínáme chopinovským albem o pět let mladším, z roku 1985. A ponecháváme při tom mezinárodně užívanou podobu jeho příjmení, které ovšem v originále vypadá a zní slovanštěji – Pogorelić.

Číst dál…