KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Filharmonická setkání Clemense Hellsberga

„Je zajímavé, jak emeritní předseda Vídeňských filharmoniků Clemens Hellsberg prostřednictvím odborných textů akcentuje humanistickou linii.“ „Přínosné jsou jeho eseje s ohlédnutím do rakouské hudební historie.“  „Jeho retrospektivy jsou analytické s historickým kontextem a výrazně také ovlivněné osobními, kolegiálními či institucionálními vztahy.“ Emeritní předseda Vídeňských filharmoniků Clemens Hellsberg, který je členem umělecké rady Mezinárodního…

Číst dál…

Výjimečný vhled do historie a zákulisí Vídeňských filharmoniků

„Čtenáře působivě provádí i centrem rakouské metropole, především jejími architektonickými dominantami a hvězdami na chodnících města s vročeními skladatelů a hudebních umělců, kteří jsou spjatí s historií slavného orchestru.“ „Z dobové historie upozorňuje např. na tvorbu Richarda Wagnera, Gustava Mahlera, Antona Brucknera, Johannese Brahmse a Richarda Strausse, jejichž díla orchestr zařadil do svého repertoáru a uváděl některá…

Číst dál…

Gianluca Capuano: Les Musiciens du Prince-Monaco je mé „Ferrari“

„Světová premiéra opery La clemenza di Tito se uskutečnila v Praze roku 1791, a proto má pro nás velký význam, že můžeme dílo ve vaší metropoli provést.“ „Projekt koncertního provedení opery La clemenza di Tito poprvé umožnil spolupráci souboru Il canto di Orfeo a orchestru Les Musiciens du Prince-Monaco.“ „Zcela zvláštní vztah mám…

Číst dál…

Marek Hrubecký: Hudební fórum Hradec Králové nemá speciální publikum

„Až do koncertu jsem neklidný, jestli jsem účinek díla odhadnul dobře.“ „Umění vynáší na povrch podvědomá, skrytá témata společnosti jako ponorná řeka.“ „Kolegové v orchestru dostanou na pult nezřídka nejtěžší party své profesní kariéry a sólisté a dirigenti na tom nejsou o nic lépe.“ Hudební fórum Hradec Králové završí dnes večer čtvrtý koncert. Zazní…

Číst dál…

Jean-Christophe Spinosi: Vivaldiho hudba je daleko hlubší, než se na první pohled zdá

„Klíčem je najít způsob, jak vytvořit hloubku se zřetelnou lehkostí.“ „Nejsem nostalgik, ale nostalgii a krásu, kterou Vivaldi vepsal do své hudby, velmi obdivuji.“ „Čeká nás všechna štěstěna, která se ve Vivaldim protnula, a všechny jeho záhady.“ L’amour d’aujourd’hui… neboli Láska dnešního dne. Pro rozhovor podtitul lehce tajemný, avšak dokonale vystihující osobnost…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (15)
Nobelova cena v hudbě.
Ernst von Siemens Music Prize

„Roku 1972 byla založena Nadace pro udělování Hudební ceny Ernsta von Siemense s cílem pravidelně oceňovat špičkové osobnosti světové klasické hudby.“ „Druhá z cen se postupně vyprofilovala jako speciální podpora významným skladatelům soudobé hudby.“ „Slavnostní večer se letos uskuteční 15. června v mnichovském Divadle prince regenta, poprvé skoro za padesát let bez diváků…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (2)
Od lokální atrakce ke globální slávě. Novoroční koncert z Vídně, část II.

„Dnes jsou Novoroční koncerty přenášeny do devadesáti zemí světa a sleduje je padesát milionů diváků. Včetně těch, kteří si v 11 hodin a 15 minut naladí ČT2.“ „Při vší úctě k tomu, co Johann Strauss a jeho synové zkomponovali, si podoba Novoročních koncertů žádala osvěžení. Každý rok bude tento koncert dirigovat někdo jiný!“ „V závěru…

Číst dál…

Daniel Raiskin: Jedna planeta, jeden krásný svět, jedny společné hodnoty

„Moje kulturní DNA je ruská, ale stejně tak se po celý život cítím být Evropanem.“ „Být umělcem, to není volba profese, to není to, co děláme, ale to, co jsme.“ „Slovenská filharmonie se mi jeví být ideální kombinací dvou směrů.“ Daniel Raiskin, nový šéfdirigent Slovenské filharmonie, má dnes večer v Bratislavě…

Číst dál…

BBC Proms, jak je neznáme

„Slogan zve k poslechu programů sestavených z těch nejlepších a nejzajímavějších snímků z minulosti festivalu.“ „Kultovní závěrečný večer Last Night of the Proms bude řídit dirigentka Dalia Stasevska.“ „Jiří Bělohlávek označil BBC Proms za největší a nejdemokratičtější festival na světě.“ Londýnský hudební festival BBC Proms se letos koná v jiné podobě. Kopíruje po osm týdnů od…

Číst dál…

Mozartova Velká mše

„Mozartova Mše c moll se podle všeho měla stát skutečně velkým, monumentálním slavnostním dílem, v chrámové hudbě označovaným „missa solemnis.“

„Vezme-li se v úvahu, jaký významný mezník představuje Mše c moll v Mozartově skladatelském vývoji, pak v tomto smyslu, i přes její nedokončenost a určitou stylovou nesourodost, jí označení „Velká mše“ náleží plným právem.“

„Prozatím asi k nejodvážnějším (a současně i do jisté míry velmi kontroverzním) náleží rekonstrukce „plně dokončené“ verze díla z pera muzikologa Roberta D. Levina. Prvně zazněla v lednu 2005 v nastudování Helmutha Rillinga.“

Od jedné z nejstarších nahrávek z roku 1955 až po ty nedávné, včetně mnoha historicky poučených s dobovými nástroji, je diskografie Mozartovy Mše c moll mimořádně rozsáhlá. Stejně nepřehledná jako nesčetné pokusy dílo dokomponovat či rekonstruovat. Autorem nedokončenou skladbu popisuje Libor Dřevikovský podrobně z hlediska stylu i okolností. Z nahrávek nevybírá jen jednu, rozhodnutí nechává na uměleckých preferencích posluchače. Z mnoha obalů existujících desek nicméně přece jen jeden zvolil nakonec jako důležitý – ten s nahrávkou Helmutha Rillinga.

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (6)
Václav Luks na výletě

„Dvořák? A proč ne.“

„Ukázalo se, že velkou pozornost artikulaci lze úspěšně přenést i k novější hudbě a že jí to nemůže ublížit.“

„Soubory, které sice nemají stoprocentně stálé obsazení, ale které přesto stojí na opačném pólu od produkcí ´kdo-má-čas´.“

Specialisté na starou hudbu většinou, dříve či později, začnou pokukovat i po hudbě novější. Nemusí se to nijak vylučovat, nemusí to ani znamenat ztrátu toho původního zájmu. K rozšiřování svého pole působnosti přistoupili Nikolaus Harnoncourt, Christopher Hogwood, Roger Norrington, Paul McCreesh i John Eliot Gardiner, jmenováno jen namátkou. Na výlet do budoucnosti se od barokního repertoáru vydal rovněž Václav Luks.

Číst dál…

M22 – Figarova svatba ze Salcburku

„Figarova svatba tehdy v roce 2006 vyzněla jako bolestně existenciální propletenec mezilidských, hodně i erotických vztahů.“

„Velké divadlo s výrazným režijním vkladem, úžasným Harnoncourtovým hudebním nastudováním a s obsazením opravdu ze světa snů.“

„Anna Netrebko na sebe nestrhávala pozornost, s ostatními sloužila hvězdnému kolektivnímu představení.“

Mozartova Figarova svatba existuje k poslechu v mnoha a mnoha nahrávkách. Gramofonové společnosti zachycují představy o ideální interpretaci geniálního díla, jak s nimi přicházejí generace dirigentů a pěvců i režisérů. Vybíráme jedinečný snímek, který vznikl jako živý záznam salcburské inscenace v mozartovském jubilejním roce 2006, kdy bylo možné na festivalu vidět všech jeho 22 operních děl. Za konkrétní podobou „Figarky“ stál tehdy po vizuální a divadelní stránce Claus Guth a hudebně Nikolaus Harnoncourt.

Číst dál…

Návraty Martiny Jankové. Do světa, domů, k pramenům

„Janáček byl určitě člověk s velkým egem, ale jednoduchost písní uměl ocenit.“ „U Janáčka se s překladem ztrácí virtuozita.“ „Mahlerova Druhá a před ní Ravelův Kadiš… Když na to myslím, mám husí kůži.“ Sopranistka Martina Janková od devadesátých let žije a pracuje ve Švýcarsku. Vrací se tam z cest domů. Současně se občas vrací jako…

Číst dál…