KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Klasika v souvislostech (22)
Světoběžník Martinů v New Yorku

„Nic to však nebylo proti dlouhým měsícům, které strávili na útěku z Paříže.“ „On vůbec Martinů prchal z New Yorku na venkov, jak to šlo.“ „V New Yorku Martinů zůstal do roku 1953, pak se tam z Evropy vrátil ještě v roce 1956. Napsal tam řadu svých nejlepších i nejpamátnějších děl.“ Světoběžníkem nebyl Bohuslav Martinů…

Číst dál…

MHF Věčná naděje zahájí klasikou i jazzem online

Mezinárodní hudební festival Věčná naděje zahájí letos dvojicí koncertů. Ve čtvrtek 25. března uvedou pořadatelé online premiéru záznamu koncertu pojmenovaného Kvartet pro konec času, na němž zaznějí skladby Gideona Kleina, Johanna Sebastiana Bacha a Oliviera Messiaena v provedení předních českých hudebníků, a sice houslisty Jana Mráčka, klarinetisty Irvina Venyše, klavíristy Martina Kasíka a violoncellisty…

Číst dál…

Dech a zpěv, hudba a ticho.
Ondřej Adámek a Olivier Messiaen v mnichovském cyklu Musica viva

„Vyznění v prázdném sále a do ticha bez potlesku paradoxně získalo na účinku.“

„Magdalena Kožená se ujala úkolu přesahujícího její obvyklé hranice, to, na co jsme u ní zvyklí.“

„Adámkova partitura zní vynalézavě. Její hudební i myšlenkové poselství nechce být jednoznačné; je rozmanité a neuchopitelné.“

Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu uvedl v sobotu ve světové premiéře rozměrnou skladbu Ondřeje Adámka, výrazného skladatele, jehož mateřštinou je čeština, který však už delší dobu žije v zahraničí. V cyklu Musica viva zazněl Adámkův písňový cyklus „Where are you?“ – Kde jsi? – v sousedství Messiaenovy podobně nekonvenčně „duchovní“, podobně zvukově nové a podobně naléhavě vyznívající kompozice ze 60. let „Et exspecto resurrectionem mortuorum“ – A očekávám vzkříšení mrtvých.

Číst dál…

Magdalena Kožená s premiérou Ondřeje Adámka v Mnichově

„Skladba má široké zdroje inspirace – od veršů z Bible přes moravský lidový zpěv až po posvátnou hinduistickou knihu.“ „Jedním z předchůdců Simona Rattlea byl u orchestru v letech 1961 až 1979 Rafael Kubelík.“ „Mnichovský kontrakt původem britského manžela Magdaleny Kožené má souvislost s brexitem, protože rodina žije v Berlíně.“ Mezzosopranistka Magdalena Kožená zazpívá v sobotu vpodvečer…

Číst dál…

Messiaenovo Narození Páně s Ashley Grotem z norwichské katedrály online

Zítra se uskuteční další online hudební setkání z řady varhanních koncertů z katedrály v anglickém městě Norwich a bude patřit hudebnímu řediteli místního anglikánského duchovního stánku: Ashley Grote od 20:30 hodin přednese slavné duchovní dílo Oliviera Messiaena La Nativité du Seigneur, u nás známé pod názvem Narození Páně. Skladba, o které jsme přinesli informace v článku Ondřeje…

Číst dál…

Varhany a varhaníci (25)
Koncerty z katedrály v Norwichi

„Hlavní skříň s pozitivem i hracím stolem stojí na chórové přepážce uprostřed hlavní chrámové lodi, jak bývá u anglických katedrál obvyklé.“

„Vedle vcelku obvyklé výbavy se posluchač u těchto varhan může těšit na bohatou divizi smykových rejstříků.“

„Messiaen představuje mnoho ze svého novátorského jazyka. Vybírá zcela neotřele rejstříkové kombinace, ale i sazbu, kterou jednotlivým rejstříkům připisuje.“

Nabídka „hudby na dálku“ se v průběhu pěti týdnů od 13. ledna do 10. února rozrůstá o příspěvky z města Norwich, metropole hrabství Norfolk na jihovýchodě Británie. Anglikánská katedrála Nejsvětější Trojice, dvouchórová trojlodní bazilika z přelomu 11. a 12. století, je jednou z nejvýznamnějších normanských staveb v Anglii. Tamní tři varhaníci připravují řadu pěti koncertů. Ohlížíme se za třemi z nich.

Číst dál…

Norwichská katedrála s varhanními koncerty online

Katedrála zasvěcená Nejsvětější Trojici je stánkem anglikánské církve nacházejícím se v anglickém městě Norwich. Hudebním ředitelem je tam od roku 2012 varhaník Ashley Grote. Ten hned prvního ledna nabídl živý stream svého novoročního recitálu, kterým provází i slovem. Katedrála však publikuje i další varhanní koncerty, a to na svých YouTube stránkách. Čerstvě tak lze…

Číst dál…

HAMU posedmé proti totalitě s Bartókem, Martinů a Messiaenem

„V Bartókovej Sonáte pre klavír nájdeme mnoho z prvkov, ktoré sa v rámci skladateľovej hudobnej reči považujú za signifikantné.“ „Kristýna Kůstková pristúpila k piesňam s vrúcnym, bezprostredným prejavom.“ „Mráček, Bárta, Venyš a Kasík prezentovali Messiaenovo dielo ako znepokojivé, strhujúce a dojemné zároveň.“ Deň boja za slobodu a demokraciu oslávila pražská HAMU tradičným Koncertom proti totalite. Podujatie sa…

Číst dál…

Letošní Koncert proti totalitě bude online

Hudební a taneční fakulta Akademie múzických umění v Praze ve spolupráci s Akademií výtvarných umění a Knihovnou Václava Havla na letošní 17. listopad přichystaly tradiční Koncert proti totalitě s doprovodnou výstavou. Online přenos koncertu ze Sálu Martinů se přespříští úterý uskuteční od 19 hodin na sociálních sítích AVU, AMU, HAMU, Knihovny Václava Havla a na webových…

Číst dál…

Martin Kasík: Beethoven? Všechna díla nesou podpis génia!

„Každý koncert teď beru jako velký svátek.“ „Jako Bible je tahle hudba stále aktuální a stále v ní nacházíme odpovědi na otázky naší doby.“ „Nemyslím, že lze přenést cembalový idiom do klavíru. Je to jiný zvukový prostor, který vyžaduje jiný přístup.“ Koncertní cyklus Hybatelé rezonance v této sezóně pokračuje v Anežském klášteře v Praze pondělním…

Číst dál…

PKF – Prague Philharmonia zahájí Komorní řadu a doplní ji o zrušené koncerty minulé sezóny

V pondělí 21. září otevře PKF – Prague Philharmonia novou sezónu komorních koncertů, které se konají pravidelně v barokním refektáři Profesního domu v Praze od 19:30 hodin. Úvodní koncert zahraje Zemlinského kvarteto, se kterým se představí hráčky orchestru Jaroslava Tajanovská (hoboj) a Lenka Filová (anglický roh). Společně přednesou skladby Eugèna Bozzy, Antonína Dvořáka,…

Číst dál…

Michalovičová u Jakuba

„Ivana Michalovičová zahrála skladbu Ad vitam aeternam s velkou empatií a dá se očekávat, že Hurník pro tuto interpretku bude jistě v kompozici pro královský nástroj pokračovat.“ „Fantasie a fuga c moll Johanna Sebastiana Bacha nalezla v sólistce poučenou interpretku, která se bezpečně orientuje ve světě Bachovy hudby a hraje ji s velkým potěšením.“ „Závěrečná devátá část…

Číst dál…

Svatojakubské Audite Organum a světová premiéra s Ivanou Michalovičovou

Šestý koncert Mezinárodního varhanního festivalu, který pořádá spolek Audite Organum, se v bazilice sv. Jakuba v Praze uskuteční pozítří, ve čtvrtek 10. září, od 19 hodin. Nese podtitul Hudba na rozhraní a mladá varhanice Ivana Michalovičová v úvodu přednese Mozartovu Předehru C dur, KV 399 a poté Passacagliu a fugu Ad vitam aeternam (Za život věčný)…

Číst dál…

Ostravský Beethoven a Messiaen se potkali s vrcholnou interpretací

„Jsou koncerty, na kterých lze slyšet interpretace vymykající se běžné posluchačské zkušenosti. Ten sobotní na Slezské Ostravě k nim patřil.“ „V Beethovenově sonátě se Jiří Vodička a Martin Kasík ukázali jako zkušení muzikanti, které komorní hra velmi baví a dává jim prostor k vyjádření vlastní osobnosti.“ „Igor Františák krásnými prodlužovanými tóny vyvolával touhu po…

Číst dál…

Věčná naděje, festival terezínských autorů, klasiky, jazzu a poezie

Věčná naděje je název hudební přehlídky, která už čtvrtým rokem v Praze připomíná v širším kontextu hudbu z Terezína. Nadační fond stejného názvu jejím pořádáním sleduje jako hlavní cíl zpřítomňování odkazu tvůrců působících v Československu v první polovině dvacátého století, a to zejména těch, jejichž životní a umělecká dráha byla násilně přerušena nebo ukončena za druhé světové…

Číst dál…

David Cassan: Hledám v sobě improvizátora, když interpretuju, a skladatele, když improvizuju

„Dotýkat se cítění lidí minulosti je zásadně důležité, pokud chce být člověk kultivovaným a komplexním interpretem.“ „Směřuju tam, kam mě vedou moje zájmy, senzitivita a vkus.“ „Považuji se víc za milovníka umění než za patriota.“ Pětadvacátý Mezinárodní varhanní festival Audite Organum v pražské bazilice sv. Jakuba otevře první srpnový čtvrtek mladý francouzský varhaník…

Číst dál…

Dvě tria, dva světy: Trio Catch a POING

„Děvčata hrála s přesností a pragmatickým zanícením.“ „Dohromady se spojovaly v soubor s vkladem ženské jemnosti, přizpůsobivosti i schopností stát samostatně v sólových myšlenkách.“ „Akordeon dostál svým virtuózním možnostem a hned na začátku si užil exponovanější plochu. Saxofonista nezůstal pozadu a na hudební motivky živě reagoval.“ Pražský festival soudobé hudby Contempuls si pro letošní ročník připravil mimo jiné…

Číst dál…

Audite Organum zítra: Pavla Salvová a Jan Rotrekl

Další koncert Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum bude ve čtvrtek patřit dvěma českým varhaníkům – Pavle Salvové a Janu Rotreklovi. Oba mají společného jmenovatele – studovali u ředitelky festivalu a titulární varhanice u sv. Jakuba Ireny Chřibkové. V bazilice od 19:00 hodin zahrají díla Jana Dismase Zelenky, Arvo Pärta, Antonína Rejchy, Jehana Alaina, Césara Francka,…

Číst dál…

Vídeňský večer s Mozartem, Vosečkem a PKF

„Voseček vytvořil něco, co bych se opovážil shrnout jako uhrančivě dekadentní hudební zátiší.“ „Alexandre Collard se partu ujal se sametovým zvukem, členové PKF ho lehce provokovali v dobrém smyslu lehkovážným doprovodem.“ „Krásná podmanivá práce s dynamikou, velice pěkná sóla, detailní práce s akcenty.“ Sympatický a svěží večer čekal návštěvníky koncertu 19. 5. v Rudolfinu v rámci…

Číst dál…

Olivier Latry netradiční

„Už dlouho jsme v Praze neslyšeli tak fantastický výkon na varhanním koncertě.“ „Veškerá nástrojová ekvilibristika působila samozřejmě při naprosté zřetelnosti jednotlivých hlasů.“ „Čistota vedení hlasů Bachova originálu byla Lisztovi značně cizí a posunula skladbu do série jeho virtuózních klavírních transkripcí.“ Varhaníci z Francie, kteří u nás vystupují, se většinou přidržují osvědčeného schématu pro vystoupení…

Číst dál…

Klasik Petr Eben a jeho varhanní výzvy

„Lidem, kteří chodí na varhanní koncerty, moderní varhanní hudba většinou nepřipadá nezajímavá či nesrozumitelná.“

 „Eben býval častým interpretem svých varhanních opusů, většinou se ovšem jednalo ještě spíše o improvizace. Ale nezaznamenal jsem, že by někdy koncertně provedl třeba Nedělní hudbu či Laudes.“

„Potkávám interpretace, jaké se zrodily zdánlivě bez kontinuity, nepřejímají vyzkoušené a zažité postupy, ale zároveň se mi zdá, že míří k podstatě věci.“

Varhanní tvorba významného českého hudebního skladatele Petra Ebena, jehož nedožitých devadesátých narozenin vzpomínáme právě dnes, 22. ledna, patří k tomu nejdůležitějšímu, čím obohatilo české umělecké prostředí ve druhé polovině dvacátého století kulturní svět. Nebo upřesněme: obohatilo tu výseč evropské a světové kultury, jež se vztahuje ke křesťanským kořenům. – Varhaník a profesor AMU Jaroslav Tůma uvažuje o tradici provádění Ebenových varhanních děl a o výchozích parametrech jejich interpretace. Ebenovy opusy se mu už stávají klasikou, něčím, co bude patřit do repertoáru varhan zřejmě už napořád.

Číst dál…