Hostem třetího koncertu šestadevadesáté sezóny Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu bude v pátek 22. listopadu česká mezzosopranistka Veronika Hajnová. Ujme se vokální úlohy v Čarodějné lásce Manuela de Fally. Slovenští rozhlasoví symfonikové, v jejichž čele stojí od roku 2019 opakovaně Ondrej Lenárd, odehrají v pátek 22. listopadu ve Velkém studiovém sále Slovenského rozhlasu třetí koncert…
Symfonie tisíců se Slovenskými rozhlasovými symfoniky hned zkraje sezony
Monumentální bude úvod sezony Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu. Na prvním abonentním koncertě 6. září si příznivci filharmonie ve Velkém koncertním studiu vyslechnou Osmou symfonii Gustava Mahlera zvanou „Symfonie tisíců“ pro obří nároky na obsazení. Vedle osmičky sólistů, dětského sboru či varhaníka vyžaduje i obrovský dospělý pěvecký dvojsbor. Tuto úlohu v Bratislavě zastane…
Slovenská filharmonie opět v Japonsku
Slovenská filharmonie dnes odlétá na čtrnácté japonské turné. Původně byl tento zájezd naplánován už na rok 2020, ale kvůli koronaviru z něho sešlo. Orchestr se v Japonsku představí se dvěma dirigenty, šéfdirigentem Danielem Raiskinem a pravidelným hostem Leošem Svárovským. Pět koncertů odehrají ve třech městech, v Tokiu, Yokohamě a v Akitě. Sólisty budou dva mladí…
Komedianti před Sedlákem kavalírem ve Státní opeře netradičně a tradičně
„Zřejmý byl i rukopis samotného Havelky v situační komice vtipně doplňující herecké akce.“
„Jana Sibera svou Neddu pojala velmi přesvědčivě. Pokud se o opeře říká, že je jen o zpěvu, Sibera tento omyl jasně vyvrací.“
„Když tenorista Petr Nekoranec začínal, nebyl jsem jeho fanoušek, přiznávám. On se však hlasově posouvá k daleko zajímavější, plnější barvě i volumenu. Divadlo svým tónem naplnil dokonale.“
Ve čtvrtek 15. června nabídla Státní opera první premiéru dvojice veristických oper Ruggera Leoncavalla a Pietra Mascagniho Komedianti (I Pagliacci) a Sedlák kavalír (Cavalleria rusticana), a to v netradičním pořadí. Tradiční bylo ovšem celkové ztvárnění děl a to je veliké plus obou inscenací, které propojovala černobílá projekce vysvětlující záměr režiséra Ondřeje Havelky. Představení jsou výborná, ale pořadí oper mě nepřesvědčilo.
Abonentní koncert Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu pod taktovkou Ondreje Lenárda
„Šestnásťročný Ryan Martin Bradshaw je bezosporu unikátnym interpretačným zjavom na domácej pianistickej scéne.“
„Sólistov prednes Brahmsovho Intermezza A dur, op.118 musel uspokojiť aj náročného hudobnmého znalca.“
„Ondrej Lenárd znova presvedčil, že je ideálnym interpretom diel ruského romantického symfonizmu.“
V bratislavskom Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu sa v piatok, 27. januára 2023 konal ďalší, v poradí už piaty abonentný koncert Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu v tejto sezóne. Pod taktovkou šéfdirigenta Ondreja Lenárda odzneli dve ťažiskové diela ruského romantického symfonizmu – Druhý klavírny koncert c mol, op.18 Sergeja Rachmaninova a Symfónia Manfred, op. 58 P.I. Čajkovského. Sólový part Rachmaninovovho koncertu predniesol mladý slovensko-austrálsky klavirista Ryan Martin Bradshaw, v súčasnosti rezidenčný umelec SOSR-u, ktorý s naším rozhlasovým orchestrom pod dirigentskou kuratelou O. Lenárda v posledných sezónach pomerne často koncertuje (v novembri 2021 účinkoval s ním ako sólista Čajkovského Klavírneho koncertu b mol, v apríli 2023 ho premiérovo čaká uvedenie Klavírneho koncertu a mol Roberta Schumanna)
Sto let Ilji Hurníka
Blížící se sté jubileum narození Ilji Hurníka přináší během podzimu a navazujících měsíců koncertní sezóny na různých místech několik provedení jeho děl. Zařadily je do programů filharmonie v Hradci Králové a v Pardubicích, rozezní se také v Opavě a v jeho rodné Ostravě. Ilju Hurníka, který se narodil 25. listopadu 1922 a jehož život se uzavřel…
Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu s jubilantem Ondrejem Lenárdem
„K Mahlerovej symfonickej tvorbe má náš dirigentský doyen osobitý vzťah.“
„Od prvých taktov druhej symfónie bolo zrejmé, že Lenárd Mahlerovej poetike rozumie a orchester bude viesť pevnou rukou.“
„Umenie orchestrálneho stringenda ovláda Lenárd ako málokto iný.“
V piatok večer, 9. septembra 2022, Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu praskalo vo švoch. Na počesť šéfdirigenta SOSR Ondreja Lenárda, ktorý práve v ten deň slávil svoje osemdesiate narodeniny, sa tam uskutočnil koncert s programom, zahrnujúcim jediné dielo – veľkolepú, takmer poldruhahodinovú Symfóniu č. 2 c mol (Vzkriesenie) Gustava Mahlera. Pred vypredaným, prakticky do posledného miesta zaplneným hľadiskom, s výrazne posilneným Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu spoluúčinkoval Slovenský filharmonický zbor (zbormajster Adam Sedlický) a sólistky Eva Hornyáková (soprán) a Terézia Kružliaková (mezzosoprán). Funkciu koncertného majstra telesa prevzal v dôsledku náhleho ochorenia štatutárneho primária orchestra elitný slovenský huslista Juraj Čižmarovič, v súčasnosti koncertný majster rozhlasového orchestra WDR v Nemecku a zároveň dlhoročný stály koncertný majster wagnerovského festivalového orchestra v Bayreuthe.
Tělesa Slovenské filharmonie na Slovensku i v zahraničí
Slovenská filharmonie, Slovenský filharmonický sbor a Slovenský komorní orchestr se koncem tohoto měsíce a začátkem září představí na domácích i zahraničních pódiích. Koncerty v jejich interpretaci zaznějí ve švýcarském Murtenu, v německém Mannheimu a polském Krakově, v Trenčianských Teplicích, Stupavě, Bojnicích i v Bratislavě. První slovenský orchestr se svým šéfdirigentem Danielem Raiskinem a švýcarským dirigentem Christophem-Mathiasem Muellerem odcestují do…
Státní filharmonie Košice v úterý komorně, ve čtvrtek symfonicky
Státní filharmonie Košice na tento týden připravila dva koncerty. Na úterý 8. března pozvala od 19 hodin do Domu umění saxofonové těleso Raschèr Saxophone Quartet s klavíristou Ladislavem Fančovičem. „Saxofónové kvarteto Raschèr sa od svojho založenia v roku 1969 pravidelne objavuje vo veľkých koncertných sálach v Európe, Ázii a USA. Súbor nadväzuje na tradíciu,…
19. mezinárodní festival Akademická Banská Bystrica.
Online jako zázrak a snad i světová premiéra zároveň
„Vše je soustředěno jen na vlastní soutěž, kdy je sbor hodnocen netypicky ze záznamu.“
„V kategorii vysokoškolských sborů byla zjevně konkurence vyrovnanější, když do zlatého pásma dosáhly dokonce tři zúčastněné sbory výbornými výkony i zajímavě pojatou dramaturgií.“
„Tento ročník musel stát mnoho úsilí, vůle a přesvědčení, že dobrá věc se musí podařit. Bravo!“
Ve dnech 11. a 12. února se konal devatenáctý ročník festivalu Akademická Banská Bystrica, kterého se zúčastnilo deset pěveckých sborů. Poprvé v historii soutěže se přitom sborové klání uskutečnilo online formou.
Marian Lapšanský a jeho éra ve Slovenské filharmonii
„Zakrátko sa však ukázalo, čo to znamená, keď sa vedenia významnej kultúrnej inštitúcie, akou bola Slovenská filharmónia, ujme schopný manažér a rešpektovaný umelec.“
„S otvorenými očami cestoval po svete a nechal sa inšpirovať novátorskými kultúrnymi podnetmi.“
„Bol to najlepší, najvýkonnejší a ľudsky najcharizmatickejší riaditeľ Slovenskej filharmónie v jej viac ako sedemdesiatročnej histórii.“
S koncem roku se zavírá působení Mariana Lapšanského ve funkci generálního ředitele Slovenské filharmonie. Nad jeho osmnáctiletou érou se v článku pro portál KlasikaPlus.cz zamýšlí bratislavský muzikolog Ivan Marton.
Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu s mladou hvězdou a zkušeným dirigentem
„Ryan Bradshaw volí pri Čajkovskom klasický interpretačný naratív diela, od ktorého sa ani na okamih neodchýli, no hudobný text má dokonalo a pevne v prstoch.“ „V Čajkovského Patetickej je od prvého gesta zrejmé, že Lenárd presne vie, čo chce, a najmä vie, ako to dosiahnuť.“ „Na slovenskom dirigentskom tróne sedí Lenárd dodnes.“ Novembrový…
Robert Jindra zahájí v Košicích Berliozem, Fibichem a Rottem
Nové hudební podněty chystá pro svůj orchestr nový šéfdirigent Státní filharmonie Košice Robert Jindra. Zahajovací koncert 53. koncertní sezóny nabídne divákům lyrické scény Smrt Kleopatry Hectora Berlioze, které zazpívá Jolana Fogašová, a pak méně hrané kusy, předehru k opeře Pád Arcuna Zdeňka Fibicha a Symfonii E dur Hanse Rotta. Koncert se koná ve…
Daniel Raiskin se Slovenskou filharmonií v posledním abonentním koncertu sezóny
„Raiskin modeluje Čajkovského dielo v intenciách najlepších tradícií ruskej dirigentskej školy“ „Slovenská filharmónia hrala pod dirigentovým vedením ako z veľkej knihy“ „Famózny husľový virtuóz Sergei Dogadin by si zaslúžil prezentáciu v náročnejšom diele“ Slovenská filharmónia pod taktovkou Daniela Raiskina odohrala 18. júna 2021 svoj posledný abonentný koncert sezóny. Na programe bola predohra k opere…
Rastislav Štúr: Opera SND musí víc myslet na diváka
„Lidé potřebují vidět divadlo.“
„V jubilejní sezóně musíme finančně vyjít s tím, co bylo v minulých letech.“
„Nejsem proti experimentům, ale musejí být inteligentní a musejí vycházet z hudby.“
Má za sebou nespočet operních představení a operních koncertů, dirigoval v Japonsku, Rakousku, Švýcarsku, Španělsku, Německu, Rusku, Egyptě, Brazílii, Číně a Spojených státech, doprovázel Editu Gruberovou, Petra Dvorského, Montserrat Caballé, Gabrielu Beňačkovou, Jelenu Obrazcovovou, Ilonu Tokody, Lawrence Brownleeho, Mojcu Erdmann, Pavla Bršlíka, Petra Mikuláše, Evu Urbanovou… Je stálým hostujícím dirigentem Slovenské filharmonie a od roku 2008 šéfdirigentem Opery Slovenského národního divadla. Teď je druhou sezónu i jejím ředitelem. Rastislav Štúr, letošní padesátník, bratislavský rodák a absolvent brněnské JAMU, v rozhovoru pro portál KlasikaPlus zdůrazňuje, chce dělat operu pro lidi. Uvažuje o cestách k naplňování nejvyšších uměleckých cílů a upozorňuje, že obě bratislavské budovy, v nichž SND hraje, potřebují rekonstrukci. Ta historická hodně velkou.
Petr Fiala: Se sborem buď zkoušíme, nebo jsme na koncertních cestách
„Jak obtížné je vybudovat „na zelené louce“ velký profesionální sbor, jsem si uvědomil až později.“
„Pěvecká a hudební úroveň zájemců je velmi slabá, většinou nesplní požadavky ani prvního kola konkurzu.
„Přesto, že se nám umělecky daří a že získáváme řadu koncertních nabídek u nás i v zahraničí, naše ekonomická situace je velmi složitá a náročná.“
Český filharmonický sbor Brno si připomene v příštím roce třicet let umělecké práce. Jeho zakladatel, ředitel a sbormistr Petr Fiala v bilančním rozhovoru pro portál KlasikaPlus odpovídá na otázky týkající se minulosti, současnosti i budoucnosti tělesa a přibližuje, v čem spočívá zahraniční renomé sboru, ale hovoří i o své skladatelské práci a dcerách, které se také věnují profesionálně hudbě. Sám přiznává, že vést profesionální sbor, který si musí polovinu prostředků na provoz vydělat vlastní koncertní činností, je práce vyčerpávající, „na dva úvazky“, jak říká. Ale nelituje…
SOČR: Památce Jessye Norman
„Ondrej Lenárd patří dirigentům, kteří dokážou z orchestru dostat maximum a zároveň mu předat své nadšení.“ „Dramatický soprán Evy Hornyakové má teplé a jemné barvy.“ „Po přestávce byl na programu Lenárdův milovaný Gustav Mahler.“ Dramaturgie koncertů se připravuje dlouhou dobu dopředu, někdy však náhoda uvedení mimořádně zaktualizuje. V září tohoto roku zemřela slavná americká…
Suchoňova Krútňava barvitá, baladická, slovenská
„Pod taktovkou Ondreje Lenárda se tento večer hrála opera mající jak folklorní kolorit, tak patos velkého dramatu.“ „Větší prostor než Katrena mají v této opeře dvě mužské postavy: Ondrej – a Štelina, otec zabitého Jana.“ „Basista Jozef Benci se obdivuhodně proměnil ve vnitřně opravdového starého muže.“ Sedmdesát let od premiéry díla, dvacet…
Velké finále? Nejdřív velký průšvih. Ale konec dobrý, všechno dobré…
„Bylo slyšet příliš mnoho nedotažeností, nahodilostí, nepřesností, přehmatů, ufouknutí.“ „Atmosféra druhé poloviny večera byla pozitivnější. Asi i díky filmovým dotáčkám.“ „Jednoznačně nejlepší položkou večera byla suita z filmové hudby Jiřího Šusta.“ Celkové vyznění závěrečného nedělního koncertu Smetanovy Litomyšle orchestr Pražských symfoniků značně poškodil. Po třítýdenní přehlídce s umělecky opravdovými programy může samozřejmě koncepce…
Vojtěch Stříteský: Smetanova Litomyšl je pro mě všechno, život. (Část 2.)
„Je-li někde prováděna Má vlast právem, pak je to historicky samozřejmě Pražské jaro a právě Smetanova Litomyšl, tedy rodiště Bedřicha Smetany.“
„S Kubelíkem nešlo jenom o muziku, najednou jsme to slyšeli v úplně jiném kontextu. Jako když se po druhé světové válce hrála Prodaná nevěsta.“
„Šokovat umí každý hlupák, ale udělat operu tak, jak ji skladatel a libretista zamýšleli, a představit jí dnešnímu divákovi? Géniům je to dáno.“
Právě dnes vrcholí 61. ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl. Uzavře se tak další etapa práce pro Vojtěcha Stříteského, dramaturga a uměleckého ředitele, který se navíc, stejně jako loni, objeví i na pódiu závěrečného koncertu v roli průvodce Velkým finále. Další část rozhovoru pro KlasikuPlus (první si můžete připomenout ZDE) jsme věnovali zejména pohledu do dramaturgické kuchyně jednoho z nejstarších našich festivalů.
55. ročník Bratislavských hudebních slavností: Premiéry i návraty
Letošní ročník Bratislavských hudebních slavností obohatí významné orchestry, komorní tělesa a sólisté. Domácí – rezidenční Slovenská filharmonie se na festivalu objeví třikrát. Hned v úvodním koncertu 27. září pod vedením svého šéfdirigenta Jamese Judda a s klavíristou Eugenem Indjićem, který se blýskne v Brahmsově Druhém klavírním koncertu B dur. 6. října se filharmonie spojí se Slovenským filharmonickým…
Stabat mater, důstojná a nadčasová hudba
„Ondrej Lenárd stavěl jednu krásnou část za druhou, v plynulém toku.“ „Pražský filharmonický sbor je v tomto úkolu tím nejpovolanějším.“ „Obsazení sólových partů bylo česko-slovenské, takové, které sází na jistotu.“ Blíží se velikonoční svátky a zařazení Dvořákovy kantáty Stabat mater do abonentního programu rozhlasových symfoniků má logiku. Pondělní koncert měl sváteční náboj. Možná…
Pohledem Petra Vebera (5)
Smetanova Litomyšl jako klidná síla
„Získat pro Litomyšl sopranistku Peretyatko, která se na takové úrovni věnuje belcantu, bylo skvělé.“
„Zazní i Viklického skladba na texty Václava Havla. Blíží se podzimní třicáté výročí pádu komunismu…!“
„K tomu se přidávají náročnější, ale nádherné tituly – Lady Macbeth Mcenského újezdu od Dmitrije Šostakoviče a Hry o Marii Bohuslava Martinů.“
Hlavní hvězdou a také tváří Smetanovy Litomyšle je pro letošek ruská sopranistka Olga Peretyatko. Od 13. června do 7. července nabídne národní festival třiatřicet různých programů – desítku operních představení a desítku velkých koncertů, vesměs na zámeckém nádvoří. Ostatní se odehrají ve Smetanově domě, v obou velkých chrámech, v Zámecké jízdárně a Klášterních zahradách…
SOČR dvakrát skvěle
„Radek Baborák má vynikající muzikantské cítění.“ „Suchoňova Sinfonietta rustica je jedním z jeho nejhranějších děl.“ „Písňový cyklus Ad astra reflektuje dobu prvních cest do vesmíru.“ K mohutným oslavám, které provázely stoleté výročí vzniku Československa, přispěl dvěma koncerty i Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Jeden řídil Radek Baborák, druhý Ondrej Lenárd. Oba obsahovaly českou a slovenskou…
VÝHERCE CD Každý jen tu svou…
Uzavíráme soutěž o CD K. Kněžíkové a A. Plachetky „Každý jen tu svou…“ Vydal Radioservis, hraje Symfonický orchestr Českého rozhlasu, diriguje Ondrej Lenárd Ptali jsme se: Kolik je na CD duetů? Správná odpověď zní: 2 Z necelých třiceti správných odpovědí jsme vylosovali a výherkyní se stává: JUDr. Eva Vaňková z Kostelce nad Orlicí GRATULUJEME…
Ve dvou. Plachetka a Kněžíková na CD poprvé spolu
„CD ukazuje přejný postoj obou mladých pěvců k základnímu dědictví české kultury.“
„Rozhodnutí natočit na první společné album Smetanu Dvořáka má jasnou uměleckou logiku.“
„Mnohé scény na albu jsou pro oba z hlediska osobní pěvecké zkušenosti nové.“
Přemysl ze Stadic a kněžna Ludmila. Adam Plachetka a Kateřina Kněžíková se v těchto dnech převtělili do hlavních postav dvou monumentálních hudebních děl českých klasiků. On má premiéru v pátek, ona koncert v sobotu. Dnes přesto stihli do vrcholícího zkouškového stresu vtěsnat ještě křest jejich prvního společného alba. Nese titul „Každý jen tu svou…“ a jsou na něm árie a dvojzpěvy ze Smetanových a Dvořákových oper.