KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Brno zahájilo sezónu před zaplněnou piazzettou. Pršelo jen chvíli.

„Šéfdirigent Marko Ivanović s orchestrem NdB odstartovali večer hitem operních scén – ouverturou k Bizetově Carmen.“ „Roman Hoza kromě nesporných pěveckých kvalit prodal i svůj komediální talent a získal si sympatie publika.“ „V závěru večera zněla Polská krev Oskara Nedbala, na které se pěvecky i tanečně vyřádil Ondřej Koplík s mužským sborem.“ Tradiční zahajovací koncert Národního…

Číst dál…

Soudobé pěvecké talenty – výborný závěr festivalu v Krumlově

„Je vždy lepší být na počátku slibné kariéry, než prodávat její zbytky těm, kteří ještě věří na dříve vytvořené umělecké renomé.“ „Boris Prýgl výtečně frázuje, je velmi muzikální, dokáže si pohrát s dynamikou, umí hlas vhodně modulovat.“ „Po létech snahy se festival dopracoval k velmi solidní amplifikaci.“ Mezinárodní hudební festival Český Krumlov…

Číst dál…

Per Boye Hansen: Opera není byznys – máme poslání

„Učinit operu přístupnou skutečně všem? Toho se dá dosáhnout pouze skrze umělecké obsahy a kvalitu.“ „Každá ze čtyř scén musí mít svůj jasný profil, ale uvnitř každého domu musí být přítomna rozmanitost.“ „Opera musí pojmout všechny formy umění – být zajímavá pro všechny lidi zajímající se o umění.“ Od srpna je uměleckým…

Číst dál…

Glyndebourne: Cendrillon – dost jiná Popelka

„Massenet dal své Popelce velice zajímavou, místy nádhernou a po celu dobu velmi výstižnou hudební podobu.“ „Něco z tušených psychologických náznaků a dotyků padá na vrub domýšlení díla paní režisérkou, něco je přítomno už v autorském ustrojení opery.“ „Postava Popelky v tušeném psychologickém zázemí řeší v symbolickém příběhu své dospívání v ženu.“ Jules Massenet napsal určitě hodně…

Číst dál…

Vargas a Máčiková, vyrovnaný operní večer

„Sopranistka, host večera, se ukázala v nejlepším možném světle.“ „Bude mu v září devětapadesát a jeho hlas je ještě stále hlasem lyrickým.“ „Závěr večera patřil dvojzpěvům.“ Kratší, ale pěkný. Takový byl středeční operní recitál Ramóna Vargase, ozdoba festivalu Prague Proms. Koncert ve Smetanově síni se zájmem a dobře doprovázel Český národní symfonický orchestr, dirigoval…

Číst dál…

Co sděluje a co zamlčuje filmový Pavarotti

„Zvláštní hloubku dávají filmu rozhovory se ženami Pavarottiho života, povyšují ho na film s mnohem větší výpovědní hodnotou.“ „Režisér se údajně o tenorově ohromném talentu a síle jeho umění přesvědčil až během práce na filmu.“ „To, co mi ve filmu opravdu chybí, je odvaha připomenout tenorova umělecky chybná a problematická rozhodnutí.“ Do kin dnes…

Číst dál…

Profesionálka
Renée Fleming Václavu Havlovi

„Po celý večer sólistka užívala hlas v nepříliš velkém zvukovém objemu; pokud už v zenitu své kariéry přece jen má nějaká omezení, je právě to způsob, jak je zmírnit.“ „Renée Fleming se cítí nejlépe v táhlých kantilénách, někdy ovšem nastavených až na extrémně pomalé tempo, které v polohlasu a s pěkným výrazem dokáže přesvědčivě celé…

Číst dál…

Vojtěch Stříteský: Smetanova Litomyšl je pro mě všechno, život. (Část 2.)

„Je-li někde prováděna Má vlast právem, pak je to historicky samozřejmě Pražské jaro a právě Smetanova Litomyšl, tedy rodiště Bedřicha Smetany.“ „S Kubelíkem nešlo jenom o muziku, najednou jsme to slyšeli v úplně jiném kontextu. Jako když se po druhé světové válce hrála Prodaná nevěsta.“ „Šokovat umí každý hlupák, ale udělat operu tak,…

Číst dál…

Moc proti moci
Smetanův Dalibor z Prahy na Smetanově Litomyšli přesvědčil

„Odvážná slova Daliborova, vmetena do očí přímo králi Vladislavovi. Idea svobody a živelné lásky v tomto díle je vysoce nadčasová.“ „Najít dva vyrovnané představitele titulní role je pro inscenátory úspěch.“ „Potvrdila se stará divadelní pravda, že každý večer je vždy jiný, dvakrát se nikdy nevstupuje do téže řeky!“ Národní festival Smetanova Litomyšl…

Číst dál…

Vojtěch Stříteský: Smetanova Litomyšl je pro mě všechno, život. (Část 1.)

„O co jde především, je kvalita.“ „Doufám, že se najdou pokračovatelé, protože tradice je dlouhá – Smetanova Litomyšl je spolu s Pražským jarem nejstarším festivalem v republice.“ „Až se budeme připomínat 200 let od narození Bedřicha Smetany, chtěli bychom v jednom ročníku připomenout jeho kompletní operní jevištní dílo.“ „Mám obrovské štěstí na místo…

Číst dál…

Leoš Svárovský: Jedinou výjimkou mezi sto smyčci je harfa v Mahlerovi

„Sólista je pánem situace.“ „Lidé, kteří jsou skutečnými hvězdami, jsou jimi nejen na pódiu, ale i v soukromí.“ „V letošním kalendářním roce budu mít celkem osmdesát sedm koncertů, což je docela velké penzum…“ Dirigent Leoš Svárovský se v sobotu vrací po třech týdnech na festival Smetanova Litomyšl, aby dirigoval Sólo pro sto…

Číst dál…

Ramón Vargas: Puccini je dokonalý svůdce

„Je dobré mít letní koncerty – všem pro zotavení a pro zábavu.“ „Řekl bych, že dnes panuje k práci kolegů větší respekt než dříve.“ „Caruso v USA proměnil pohled na italské imigranty. A byl to on, kdo operu dopravil do moderní doby.“ Ve středu večer 10. července, zpívá v Obecním domě v Praze na festivalu Prague…

Číst dál…

Lochotínský amfiteátr a opera: Po Nabuccovi za rok Rusalka

„Režisér Tomáš Pilař se netajil ještě před představením tím, že se bude jednat o velkolepou podívanou s velkým množstvím účinkujících, komparsem a živými zvířaty.“

„V titulní roli zazářil maďarský barytonista Michele Kalmandy.“

„Nezapomenutelná atmosféra, kvůli jaké je i spousta českých návštěvníků ochotna cestovat například do Verony…“

Verdiho operu Nabucco sledovalo v Plzni pod širým nebem poslední červnový pátek na 7500 diváků. Na náročné produkci se podílely stovky účinkujících a umělecko-technických pracovníků. Tradice Divadla Josefa Kajetána Tyla pořádat na začátku léta velkolepé divadelní představení v nově zrekonstruovaném amfiteátru na Lochotíně tak úspěšně pokračovala už pátým ročníkem…

Číst dál…

Smetanova Litomyšl: Třikrát bravo pro Ostravu

„Lady Macbeth je mistrovský kus ani ne třicetiletého Šostakoviče.“ „Pucciniho Gianni Schicchi by mohla být filmová groteska.“ „Umístění orchestru v Jízdárně umožnilo v ´Ježíšovi´ nepřehnat hladinu celkové hlasitosti.“ Národní divadlo moravskoslezské na Národním festivalu Smetanova Litomyšl letos opět jednoznačně zabodovalo. Se zaslouženým ohlasem uvedlo v minulých dnech na zámeckém nádvoří dva klasické operní…

Číst dál…

Ostrava: Od Roberta ďábla k Ježíši

„Pěveckému obsazení Meyerbeerovy opery dominoval basbarytonista Miloš Horák.“

„Režisér Dominik Beneš se scénografem Davidem Janoškem umístili operu do výrazně výtvarného prostoru.“

„Rocková opera Jesus Christ Superstar, s níž soubor hostuje v Litomyšli, je v Ostravě na repertoáru již tři roky.“

Národní divadlo moravskoslezské dnes a ve středu hostuje na festivalu Smetanova Litomyšl se svou inscenací rockové opery Jesus Christ Superstar. Soubor pak na zámeckém nádvoří hraje ještě 28. a 29. června dvě klasická operní představení – Šostakovičovu Lady Macbeth Mcenského újezdu a Pucciniho Triptych, to znamená trojici aktovek Sestra Angelica, Plášť a Gianni Schicchi…

Číst dál…

Jihočeské divadlo – na prahu 100. jubilejní sezóny

Nadcházející sezona Jihočeského divadla bude výjimečná. Bude totiž už stá. Než ale divadlo novou sezonu odstartuje, uskuteční se ještě mnoho akcí, které samo pořádá nebo na kterých se podílí. Letošní divadelní závěr se uskuteční 26. května od 18 hodin v DK Metropol a bude věnován vystoupení žáků baletní školy. Ti připravili třináct…

Číst dál…

Štefan Margita: Škoda, že mi toho Wagner nenapsal víc

„Cestu k Wagnerovi jsem si vyhledal postupně.“

„Pokud už si člověk troufne na Tamburmajora ve Vojckovi, pak se může vrátit i k romantičtějšímu Wagnerovi.“

„Pěveckou náročnost wagnerovských rolí dělá jejich délka – a také hutnost orchestru, který zpěváky nešetří.“

Pražské Národní divadlo připravilo do Fora Karlín na čtvrtek a neděli koncertní provedení Wagnerova Zlata Rýna – prvního večera operní tetralogie Prsten Nibelungův. Vystoupí v něm pod taktovkou Andrease Sebastiana Weisera vedle tuzemských sólistů také respektovaní zahraniční wagnerovští pěvci – lotyšský basbarytonista Egils Silins jako Wotan, německý basbarytonista Thomas Gazheli v úloze Albericha, nizozemský tenorista Arnold Bezuyen jako Mime, rakouský basista Karl-Heinz Lehner v roli Fasolta… a jako Loge se představí Štefan Margita, v jehož kariéře má právě tato role profilové místo…

Číst dál…