Studentská dramaturgie v rámci etablovaného festivalu
Jak vypadá program festivalu rukama mladých umělců? To ukáže „minifestival“ Nový svět Moravského podzimu, který chystají studenti Hudební fakulty JAMU ve spolupráci s Filharmonií Brno. Vystoupí Percussion Ensemble JAMU, Janáčkův akademický orchestr a studenti fakulty.
Mezinárodní hudební festival Moravský podzim ve spolupráci se studenty Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění (HF JAMU) představuje koncertní řadu s názvem Nový svět. Jedná se již o druhý ročník této série a celkem se chystají tři večery naplněné hudbou. Tento „minifestival“ je výstupem z předmětu Praktická hudební dramaturgie, který zaštiťuje Katedra hudební produkce zmíněné fakulty. Studenti v rámci předmětu vytvořili komplexní dramaturgii koncertů, které sami prezentují. Jeden z dramaturgů, student David Paša se o zkušenosti vyjádřil následovně: „Dramaturgie koncertu bicích nástrojů byla čistě v našich rukou a bylo zajímavé vymýšlet skladby tak, aby dávaly dohromady souvislost, zároveň byly pestré pro posluchače a i pro samotné hráče. Potěšila mne spolupráce s dramaturgem Filharmonie Brno Vítkem Mikešem, který vše v klidu a zpovzdálí pozoroval, ale zároveň ve správných momentech vždy zakročil a případně určil směr.“
První koncert se uskuteční ve čtvrtek 19. října v devatenáct hodin, a to hned na třech místech u Besedního domu. Diváci se budou pohybovat mezi foyer, půdními prostory Besedního domu a nádvořím Pražákova paláce. Na programu je mimo jiné koncertní provedení baletu Kuchyňské revue skladatele Bohuslava Martinů. Na tomto koncertě se představí především studenti Katedry dechových nástrojů. V závěru večera se uskuteční happening nazvaný Cageti, jako pocta György Ligetimu a Johnu Cageovi, skladatelům poválečné avantgardy. Posluchači se budou moci ponořit do rozsáhlého světa témbrů, „netónů“ a hluků.
Koncert Lidský hlas, který si připravili studenti bicích nástrojů, se odehraje v pátek 20. října v devatenáct hodin v Divadle na Orlí. Program je rozdělený na dvě části. V první polovině zazní skladby vybraných autorů a druhá část bude věnovaná dílu skladatele Francise Poulenca La Voix humaine (Lidský hlas), po kterém je i tento koncert pojmenovaný. Aranž tohoto díla pro bicí nástroje a soprán napsal vedoucí Katedry bicích nástrojů HF JAMU Martin Opršál: „Moje aranžmá, na kterém jsem pracoval několik měsíců během covidového lockdownu, zachovává v plném rozsahu sólový sopránový part. Nová je ale transformace původního zvuku symfonického orchestru do podoby sedmičlenného ansámblu bicích nástrojů. Mnou použitý instrumentář vlastní v Česku v plném rozsahu pouze JAMU. Velkou výzvou pro perkusionisty je respektování Poulencova požadavku, aby doprovodná složka byla neobyčejně senzitivní vůči hlavní postavě.“ Scénické monodrama Lidský hlas doplní světelný design. Režijní koncepce se ujala absolventka Hudební fakulty Zuzana Fischer. Soprán si zazpívá Jana Vondrů, taktéž absolventka fakulty a vše doprovodí soubor Percussion Ensemble pod vedením dirigenta Patrika Červáka.
Třetí, poslední večer se uskuteční opět v Besedním domě v sobotu 21. října znovu v devatenáct hodin. V hlavní roli bude na tomto koncertě Janáčkův akademický orchestr složený ze studentů HF JAMU. Ten bude hrát pod taktovkou dirigenta Jakuba Kleckera. Na programu koncertu jsou celkem tři díla, a to Koncert pro hoboj a orchestr od Frigyese Hidase, Dances concertantes (Koncertní tance) od Igora Stravinského a Frozen in Time (Zamrzlý v čase) od Avnera Dormana. Kromě orchestru si zde zahrají sólové party studenti Arseny Menkov na hoboj a David Paša na bicí nástroje.
Foto: ilustrační – Štěpán Plucar, Mila Vašíčková, Jan Šmach
Příspěvky redakce
- Petr Popelka jako skladatel a klavírista. S Drážďanskými komorními sólisty v Rudolfinu
- Kultura v srdci Prahy podvanácté
- Italská virtuozita a francouzská noblesa dvakrát v Clam-Gallasově paláci
- Vojtěch Spurný v trojroli u Jihočeské filharmonie
- Devátý Janáček Brno ve třetím týdnu. S fokusem na mládí, Berlín a s Hrůšovým návratem