Zápisník zmizelého v pařížském l’Athénée
V pondělí 21. října se v rámci cyklu Hudební pondělky uskuteční ve Velkém sále pařížského Théâtre de l’Athénée Louis-Jouvet hudební večer zaměřený na tvorbu Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. Společně se sborem, v němž jeden z hlasů zastane i mezzosopranistka Dagmar Šašková, bude českou hudbu prezentovat mezzosopranistka Camille Merckx, tenorista Petr Nekoranec a klavírista Alphonse Cemin.
Théâtre de l’Athénée Louis-Jouvet, otevřené v roce 1896 v Paříži, je nejen proslulé výjimečnou akustikou, duchem experimentu a zálibou v silných uměleckých setkání, ale patří i k nejkrásnějším divadlům italského stylu v Paříži. V pondělí 21. října bude tento výjimečný prostor hostit českou hudbu a české interprety. Pořadatelé jeden z řady Hudebních pondělků věnovali cele vokálnímu odkazu Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů.
V prvním programovém bloku zazní výběr z písňových cyklů Moravská lidová poezie v písních od Janáčka a Písničky na jednu stránku, Písničky na dvě stránky a Nový špalíček od Bohuslava Martinů. Památky, Obrázek milého, Stálosť či Lavečka z Janáčkovy dílny zazní společně s písněmi Opuštěný milý, Touha, Zviedavé dievča, Vysoká veža, Smutný milý či Rosička, Otevření slovečkem a Naděje. Po písňovém úvodu přijde na řadu Janáčkův klavírní cyklus V mlhách.
Večer v l’Athénée vyvrcholí uvedením Janáčkovy skladby Zápisník zmizelého autorem určené pro tenor, alt, tři ženské hlasy a klavír. Cyklus o dvaadvaceti písních je intimním komorním dramatem o vášnivé lásce prostého vesnického mládence Janíčka ke krásné cikánce Zefce. Jeho básnickou předlohou se staly básně otištěné původně anonymně v Lidových novinách, až o osm desítek let později bylo odhaleno, že jejich autorem byl spisovatel a básník Ozef Kalda. Janáček vokálně-instrumentální cyklus s baladickou atmosférou a scénickými prvky zkomponoval mezi lety 1917 a 1919 a premiéry se dílo dočkalo o další dva roky později v Brně.
V Paříži se interpretace jednoho z Janáčkových nejvýznamnějších vokálních děl ujme francouzská mezzosopranistka Camille Merckx etablovaná nejen na francouzských operních scénách v širokém spektru operního a koncertního repertoáru od Monteverdiho po Mahlera. Tenorové party zastane Petr Nekoranec, který se ve Francii často prosazuje, v letošním roce vystoupil mimo jiné na Festivalu d’Aix-en-Provence, v říjnu zpíval společně Les Talens Lyriques v Chantilly a v prosinci se představí jako David v Charpentierově opeře David a Jonathan v Lyonu a Lille. Sbor v l’Athénée vytvoří pěvci Ana Rodriguez, česká mezzosopranistka Dagmar Šašková, Rodrigo Ferreira, Parveen Savart, Pauline Nachman, Claire Naessens, Marie Picaut, Emmanuelle Monier a Aurore Bouston. Klavírní doprovod ve vokálních skladbách i v programové klavírní vložce, kterou je zmíněná poslední Janáčkova rozsáhlejší kompozice pro sólový klavír podávající svědectví skladatelova těžkého životního období poznamenaného úmrtím dcery Olgy i profesním neuznáním, v Paříži zastane francouzský klavírista Alphonse Cemin.
Foto: archivy interpretů, Facebook Athénée Théâtre
Příspěvky redakce
- Obtížné Smetanovo Klavírní trio g moll v podání studentů HAMU
- Varhanní podvečer u Salvátora s Ondřejem Valentou
- ‚Čtyřbarevný ohňostroj.‘ Klavírní gala českého mládí v Rudolfinu
- Vasksův houslový koncert zazní v Košicích i v rodné zemi skladatele
- Do Dvořákovy síně za komorním uměním
Více z této rubriky
- Obtížné Smetanovo Klavírní trio g moll v podání studentů HAMU
- ČRo D-dur: Louskáček z Paříže a Martinů z Poličky
- Varhanní podvečer u Salvátora s Ondřejem Valentou
- ‚Čtyřbarevný ohňostroj.‘ Klavírní gala českého mládí v Rudolfinu
- Vasksův houslový koncert zazní v Košicích i v rodné zemi skladatele
- Do Dvořákovy síně za komorním uměním
- Václav Luks a Magdalena Kožená v berlínské Filharmonii
- Smetanova domovina ve Smetanově muzeu
- Tango v Mladé Boleslavi. Hraje Baborákova Orquestrina
- Jan Cina jako Malý princ v olomoucké Redutě