20. ročník Barokních podvečerů a mistrovské kurzy barokní opery
Od úterý 18. do neděle 23. února pořádá soubor Collegium Marianum pro studenty a mladé profesionály mezinárodní interpretační kurzy Akademie Versailles. Kurzy vyvrcholí koncertním provedením francouzské barokní opery Atys Jean-Baptiste Lullyho na Pražské konzervatoři. V úterý 10. března pak soubor zahájí jubilejní dvacátý koncertní cyklus Barokní podvečery, ve kterém připomene výrazné osobnosti italské barokní hudby i dílo houslisty a skladatele Giuseppe Tartiniho.
Čtvrtý ročník mezinárodních interpretačních kurzů Akademie Versailles se bude věnovat barokní opeře Atys Jean-Baptiste Lullyho. Dílo se studenty a mladými profesionály nazkouší znalci francouzské barokní estetiky: sopranistka Chantal Santon Jeffery, režisérka a choreografka Deda Cristina Colonna, flétnista a dirigent Alexis Kossenko a současný umělecký ředitel CMBV Benoît Dratwicki. Studenti se detailně seznámí s principy instrumentální a vokální interpretace, ornamentikou, barokní gestikou, správnou výslovností a deklamací francouzštiny. Projekt zahájí v úterý 18. února přednáška, která operu představí, její závěrečné koncertní provedení s barokní gestikou pak bude mít veřejnost možnost navštívit v neděli 23. února od dvou hodin na Pražské konzervatoři.
Program 20. jubilejního ročníku Barokních podvečerů nabídne v unikátních dobových sálech metropole, které již tradičně stylově i akusticky doprovodí charakter uváděné hudby, díla světové i domácí provenience širokého tematického rozpětí. Leitmotivem celého ročníku bude dílo houslisty a skladatele Giuseppe Tartiniho, jehož 250. výročí úmrtí si letos připomínáme. „Dramaturgie jubilejního ročníku, který nese podtitul Grandi Maestri, představí tvorbu výrazných osobností italské barokní hudby a jejich vliv na tehdejší hudební produkci v českých zemích,“ vysvětluje Jana Semerádová, umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum a dramaturgyně Barokních podvečerů.
Letošní jarní řadu zahájí v úterý 10. března v Lobkowiczkém paláci koncert Maestro delle Nazioni. Kromě Tartiniho děl zazní také skladby Antonia Vivaldiho. Postní koncert 2. dubna představí v kostele sv. Šimona a Judy Stabat Mater Alessandra Scarlattiho a nově objevenou skladbu ze svatovítské katedrály Giovanni Battisty Pergolesiho. Závěrečný koncert jarní řady 29. dubna ve Strahovském klášteře se inspiruje mezinárodní kariérou jednoho z nejvýznamnějších českých barokních skladatelů Bohuslava Matěje Černohorského. Zazní i díla jeho současníků a žáků, s nimiž se setkal v Praze nebo během svého působení v Assisi a Padově.
Foto: archiv projektu, Petra Hajská
Příspěvky od Tereza Kramplová
- Národní divadlo moravskoslezské vydalo on-line publikaci o Janáčkovi
- Festival v Litomyšli připomene dědictví baroka
- Happening ZUŠ Open bude na podzim
- Orchestr v Mariánských Lázních zahraje i k výročí golfového klubu
- Nový festival v Podyjí nese jméno varhanáře Silberbauera
Více z této rubriky
- Debut Lukáše Vasilka u České filharmonie se sporadickou Janou z Arku
- Kristina Fialová zahraje Berlioze společně s Moravskými filharmoniky
- Synergie Plzeňské filharmonie a Cimbálové muziky Milana Broučka
- Tóny Vinohrad pokračují kombinací klarinetu a kytary
- Česká klasická hudba v nových rozměrech na Expu 2025. S Českou filharmonií nebo Ivem Kahánkem
- Dětský sbor Kantiléna odlétá na americké turné
- Stamicovci a horna Nicolase Rameze
- Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704
- Atrium Žižkov doznalo akustických změn a přivítá ‚obývákový‘ koncert
- Komorní únor v Žilině ve znamení opery i masopustu