Barokní podvečery připomenou Georga Philippa Telemanna
23. ročník koncertního cyklu pořádaného souborem Collegium Marianum bude dedikován Georgu Philippu Telemannovi, významnému baroknímu skladateli, který svojí tvorbou zasáhl všechny soudobé hudební žánry. Pražská koncertní řada představí různé aspekty skladatelovy tvorby v kontextu jeho německých, italských a francouzských současníků. V jarní části uvedou Barokní podvečery tři koncerty, v nichž se budou věnovat Telemannovým duchovním kantátám a áriím, jeho italským inspiracím a představí i taneční suity à la française. Koncerty se uskuteční 20. dubna v Lobkowiczkém paláci, 4. května v Břevnovském klášteře a 21. června se první část cyklu uzavře ve Strahovském klášteře.
Zahajovací koncert bude ve čtvrtek 20. dubna věnován skladatelům, kteří byli během své kariéry propojeni s hamburskou operou, jejímž hudebním ředitelem byl po dlouhou dobu i Georg Philipp Telemann. „Ve svém díle se nechal inspirovat různými národními styly i lidovou hudbou a mistrně spojil francouzský šarm a italskou virtuozitu. Byl nejen geniálním autorem, ale také zdatným propagátorem své hudby, díky čemuž získal celoevropskou proslulost“, uvedla k volbě dramaturgie Jana Semerádová, flétnistka, muzikoložka, umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum a současně i dramaturgyně Barokních podvečerů. V programu koncertu zaměřeném na svět duchovních kantát a árií zazní i díla Georga Friedricha Händela, Reinharda Keisera nebo Christopha Graupnera. Interpretace se ujme sopranistka Elionor Martínez Lara a soubor Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové.
Druhý koncert nabídne dne 4. května dialog děl Telemanna a Arcangela Corelliho, kteří představují dva mezníky barokní hudby. Vrcholné baroko je spjato s osobností Corelliho, jenž zdokonalil formy concerta grossa a triové sonáty a měl významný vliv na současníky a následující generace hudebníků napříč Evropou, včetně Telemanna. Ten po slavném mistrovi nazval jednu ze svých sbírek triových sonát, jeho galantní hudba však již symbolizuje nástup klasicismu. Triové sonáty obou autorů provede Collegium Marianum v nastudování Jany Semerádové a Lenky Torgersen.
Závěrečný koncert jarní řady Barokních podvečerů představí ve středu 21. června francouzskou hudbou inspirovaná díla Telemanna, jeho kolegy z Hamburku Reinharda Keisera a Jean-Philippa Rameaua. Telemann se s francouzskou hudbou seznámil nejdříve na dvoře hraběte Promnitze v lužickém Sorau, později přijal pozvání nejlepších pařížských hudebníků a pobyl osm měsíců v Paříži. Svůj pobyt využil mimo jiné k publikaci druhé řady pařížských kvartetů. V podání souboru Collegium Marianum zazní díla inspirovaná bájnými Heraklovými ženami, zuřivou Omfalé a krásnou Hébé.
Koncertní cyklus Barokní podvečery se za dvě desetiletí své existence stal nedílnou součástí pražské kulturní scény. Je platformou, na níž se pražský soubor Collegium Marianum setkává s významnými interprety z nejrůznějších evropských zemí. Program cyklu se každý rok věnuje pečlivě zvolenému tématu a představuje tak ucelený dramaturgický pohled na konkrétní aspekty kulturního a hudebně-historického vývoje.
Foto: Petra Hajská, Wikimedia Commons
Příspěvky redakce
- Leif Segerstam (1944–2024)
- Mladistvé Duo Absoluto v Šumperku
- Tomáš Pindór a Roman Patočka spolu na Dobříši
- Filmharmonie uvádí Star Wars
- Dechový orchestr Májovák ve skladbách současných ostravských tvůrců