V rámci cyklu Barokní podvečery, který pořádá starohudební ansámbl Collegium Marianum, bude k mání vánoční pořad zvaný Il natale Romano. Kromě tělesa vedeného uměleckou vedoucí a flétnistkou Janou Semerádovou vystoupí také pětice vokálních sólistů. Akce se koná 30. prosince v pražském kostele sv. Šimona a Judy. Vánoční koncert Collegia Marianum přenese posluchače do barokního Říma, kterému…
Collegium Marianum ukazuje, jak posluchačům přibližovat i méně známou starou hudbu
„Koncert s podtitulem Il piacer delle dame zalahodil uchu i oku.“
„Nebylo nesnadné zavřít oči a nechat se unést do první poloviny 18. století a v myšlenkách být návštěvníkem nějaké aristokratické slavnosti, třeba na dvoře Ludvíka XV.“
„Celým koncertem s pečlivě vystavěným programem zaměřeným zejména na francouzské nositele italské barokní tradice, provázela hudba Jeana-Marie Leclaira.“
Druhý koncert podzimní řady Barokních podvečerů Collegia Mariana, který se uskutečnil 13. a 14. listopadu v Mramorovém sále v prostorách nově zrekonstruovaného Clam-Gallasova paláce v Praze, představil posluchačům barokní tvorbu zejména italské a francouzské provenience. Právě spojení italského a francouzského hudebního stylu bylo jedním z leitmotivů večera.
Italská virtuozita a francouzská noblesa dvakrát v Clam-Gallasově paláci
Podzimní řada čtyřiadvacáté sezóny cyklu Barokní podvečery, kterou pořádá soubor Collegium Marianum, bude pokračovat dvojicí koncertů v prostorách nově zrekonstruovaného Clam-Gallasova paláce v pražské Husově ulici. Ve dnech 13. a 14. listopadu tam pořádající těleso za řízení flétnistky Jany Semerádové uvede ukázky z instrumentální tvorby italských či Itálií ovlivněných barokních autorů. Il piacer delle dame,…
Loutkando grando aneb Kouzelné hraní s hudbou
Soubor Ensemble Inégal připravil na začátek listopadu řadu představení zaměřených na nejmenší návštěvníky. Společně s Divadlem Pod šťastnou hvězdou ansámbl již dříve vytvořil projekt nazvaný Loutkando Grando spojující barokní hudbu a loutkové divadlo. Aktuálně jej uvede na sérii pěti představení mezi 3. a 7. listopadem v Praze a Lounech. Loutkando grando aneb Kouzelné hraní s hudbou…
Když virtuozita není exhibicí. Barokní podvečer s Collegiem Marianum
„Pokud by náhodou někomu nestačila tato dramaturgická propojenost, nabízí Jana Semerádová ještě další rovinu, tedy práci s virtuózním prvkem.“
„Virtuozitu používali interpreti k maximálnímu vyjádření obsahu a temperamentu skladby, nikoliv k vlastní exhibici.“
„Velice svěží interpretace ve skvěle zvoleném tempu a bez zbytečných předělů mezi variacemi přinesla efektní závěrečnou gradaci.“
Novou sezonu oblíbené koncertní řady Barokní podvečery zahájilo Collegium Marianum v Tereziánském sále Břevnovského kláštera. V úterý 22. října nám Jana Semerádová znovu ukázala, jak zaujmout koncertní dramaturgií, a spolu se svými kolegy ze souboru i to, jak s pokorou, ale zároveň s kýženým efektem přistupovat k virtuózním skladbám. To vše s podtextem oblíbeného barokního tématu, la folia.
Collegium Marianum zahájí Barokní podvečery
Podzimní řada Barokních podvečerů započne 22. října v Břevnovském klášteře. Účinkuje „domácí“ Collegium Marianum umělecké vedoucí Jany Semerádové, která se rovněž zhostí sólového partu na své flauto traverso. S koncertní mistryní Lenkou Torgersen umělci uvedou různá zpracování hudebního tématu barokní hudby známého jako La Follia. S barokním Římem, jemuž je tematicky věnována letošní řada…
Interpretační kurzy houslistky Lenky Torgersen
V šesti termínech od 4. října do 13. prosince pořádá Collegium Marianum interpretační kurzy hry na barokní housle pod vedením koncertní mistryně souboru Lenky Torgersen. Konat se budou v Melantrichově ulici v č. 19 na Praze 1. Podzimní program soubor Collegium Marianum, který se v nedávné době představil na Svatováclavském hudebním festivalu a který začátkem…
Masterclass s Lenkou Torgersen, komorní koncert s Janou Semerádovou
Pražský soubor Collegium Marianum se věnuje provádění hudby 17. a 18. století se zaměřením na české a ve střední Evropě působící autory. Oporou ansámblu je houslistka a koncertní mistryně Lenka Torgersen, jež patří ke špičce ve svém oboru. Své umění a zkušenosti nyní nabídne na interpretačních kurzech v pražské Melantrichově ulici 10. května (i v příštích…
Puer natus est aneb Vánoce s Collegiem Marianum
„Na koncertní podium vešla s flétnou v ruce Jana Semerádová vedouc hrstku svého souboru – seznam instrumentalistů se vejde do tuctu.“
„Ve své úloze se Cornelia představila jako pokorná tlumočnice Bachovy kantáty.“
„Collegium Marianum zinscenovalo Kuhnauovu kantátu jako koncertní, pódiově atraktivní a hudebně přívětivé dílo s výstižným duchem vánoc.“
Kostel svatých Šimona a Judy na pražském Starém Městě oblehli 30. prosince roku 2023 návštěvníci koncertu souboru Collegium Marianum. Večerní představení se konalo v rámci 23. cyklu Barokní podvečery s mottem Telemann a Evropa. Vydařené setkání souboru s jeho ctiteli, poslední v roce, mělo charakter vánočního posezení. Tak to bylo pojednáno programem s titulem Puer natus est.
Vlídný a vřelý hlas Orfea napříč vrcholným barokem
„Koncert nabídl dramaturgicky originální myšlenku propojit v jeden program barokní árie evropských mistrů, týkající se dramatu mytologického pěvce Orfea.“
„Collegium Marianum je zkrátka soubor, který se perfektně zná; je sehraný, ví, komu kdy jak naslouchat a jak navzájem interagovat.“
„Barokní flétna kooperovala s altovým partem tak, že měl posluchač dojem, že jde o duet sehraného uměleckého dua.“
Čtyřiadvacátý ročník Letních slavností staré hudby uzavřel festivalový rezidenční soubor a pořadatel festivalu Collegium Marianum propracovanou dramaturgií s francouzskou altistkou Delphine Galou. Lyrický večer se nesl v dramatických i žalem protkaných áriích bájného pěvce Orfea a v hudebních dialozích sólistky se členy doprovázejícího souboru.
Finále festivalu Janáček a Luhačovice v jedinečné atmosféře
„Haydn Petra Nouzovského bol vrúcne osobný, vrstevnatý, brilantný, objavný i fascinujúco kantabilný.“
„Fundovaný výklad Jan Jiraský doplnil skladbami interpretovanými s dokonalým porozumením jedného z najväčších znalcov Janáčkovho diela.“
„Interpretácia súboru Collegium Marianum sa vyznačovala technickou vyspelosťou, expresivitou, zmyslom pre odhaľovanie skrytých detailov i vyváženosťou sólových nástrojov a ansámblu, vrátane skvelého continua.“
Posledné dva dni jubilejného 30. ročníku festivalu Janáček a Luhačovice sa konali v priestoroch Lázeňského divadla a kostola Svätej Rodiny. Ponúkli široký repertoárový rozptyl hudby od obdobia baroka až po 20. storočie, od notoricky známych skladieb až po vzácne rarity a od štandardnej interpretácie na súčasných nástrojoch až po historicky poučený prístup.
Baroko provoněné Francií naplnilo klášterní refektář
„Již v prvních tónech Ouvertury se hráčům podařilo sál velmi dobře naplnit zvukem, hravost prvních frází pak vytvářela prostor pro vynikající barevné kontrasty se střídajícími se pasážemi táhlejšími a zádumčivějšími.“
„Tanečnější a lidovější Telemann se pak ukázal v závěrečném Vivace, kde hráči citlivě a s umem využili určité zvukově „syrovější“ polohy svých nástrojů.“
„V rukou kontrabasisty se nástroj proměnil v jakýsi cajon, kterým perkusivně doprovázel Rameauovo Tambourin en Rondeau.“
Ve středu dne 21. června 2023 se v Letním refektáři Strahovského kláštera v Praze konal poslední koncert z cyklu Barokních podvečerů souboru Collegium Marianum této sezóny. Název programu, Omfalé & Hébé, odkazoval na pojítko mezi zahranými díly, na „vůni Francie“.
Italské inspirace Collegia Mariana byly vskutku inspirované
„Z až skleněně ostré barvy prvních akordů jsme mohli projít pestrou barevnou škálou až k zjemněnému konci, který nás připravil na Allegro assai, technicky náročnou pasáž zahranou se vší bravurou.“
„Konce jedné fráze diváka jako by zvaly ihned do další a celá věta tak dostala tvar obrovského klenutého celku, který byl však poskládán ze stále jasně čitelných dílů.“
„V Allegru sólistka divákům představila další excelentně zvládnutou obtížnou techniku, kdy v dvojhmatech úspěšně docílila polyfonního efektu a dojmu samostatných hlasů vycházejících z jediného nástroje.“
Ve čtvrtek 4. 5. 2023 se v Tereziánském sále Břevnovského kláštera konal koncert Corelliano (Italské inspirace) souboru Collegium Marianum a to v rámci letošní jarní řady Barokních podvečerů, které sjednocuje téma Telemann a Evropa. Dramaturgii inspirovala Itálie, díky čemuž jsme mohli slyšet skvělé provedení skladeb Telemanna a Corelliho.
Vrcholné baroko a vrcholný výkon zněl v Lobkowiczkém paláci
„Vynikající souhra pak dala obzvláště vyniknout prolévání různých částí, kdy hráči jednak krásně vynášeli pasáže s několika různými melodickými linkami a pak sehranou artikulací zahráli náhlý přechod k jednotné části.“
„Již v prvním svém vstupu připraveném táhlými tóny houslí a traversa sopranistka ukázala svou perfektní kontrolu nad hlasem, kdy čistým a výborně posazeným tónem po jeho nasazení postupně rozsvítila prostor a skvěle se dokázala zvukově vyváženě propojit s ostatními.“
„Následná sarabanda pak dala vyniknout koncertní mistryni, která ve svých diminucích podporovaných teorbou pronesla posluchače skladbou nad stálými pulsacemi ostatních hráčů, které zde zvukově objímal zejména kontrabas.“
Ve čtvrtek 20. dubna proběhl v Císařském sále Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě koncert Amore Divino z cyklu Barokních podvečerů s podtitulem Telemann a Evropa souboru Collegium Marianum. Hráči a zpěvačka podali vynikající výkon, který všechny přítomné nadchnul, zněl Graupner, Händel a samozřejmě Telemann.
Barokní podvečery připomenou Georga Philippa Telemanna
23. ročník koncertního cyklu pořádaného souborem Collegium Marianum bude dedikován Georgu Philippu Telemannovi, významnému baroknímu skladateli, který svojí tvorbou zasáhl všechny soudobé hudební žánry. Pražská koncertní řada představí různé aspekty skladatelovy tvorby v kontextu jeho německých, italských a francouzských současníků. V jarní části uvedou Barokní podvečery tři koncerty, v nichž se budou věnovat Telemannovým…
Hana Blažíková na novém albu A Lily Among Thorns zanechala jeden ze svých životních výkonů
„Blažíková dost možná víc vypráví než zaměřuje pozornost primárně na samotný akt pěveckého výkonu.“
„Příběhy písní podává nestrojeně a přímočaře, aniž by za tím byl jakýkoliv kalkul nebo pěvecká manýra.“
„Album A Lily Among Thorns působí jako hojivý balzám na duši.“
Sopranistka Hana Blažíková a Collegium Marianum. Spojení, které má novou konkrétní podobu na albu A Lily Among Thorns. Lilie je symbolem čistoty a trní je výrazem utrpení, které provází téměř každý lidský život. Možná právě z napětí mezi oběma protiklady vytryskla nádherná hudba barokních skladatelů, která zaznívá v podání předních tuzemských umělců. Nahrávka má vzácné, ojediněle slýchané kouzlo a neopakovatelnou něhu.
Barokní podvečer v Břevnovském klášteře s hudbou počátku 18. století
„Už příchod členů souboru na pódium prozradil mnohé – všichni působili dojmem, že se na produkci skutečně těší a barokní hudba jim není lhostejná.“
„Práce s tónem a dynamikou v podání Jany Semerádové působila naprosto samozřejmě, až jsem žasla nad pestrou paletou možností barokní ebenové flétny.“
„Bylo obdivuhodné, jak dlouhou pasáž dokáže Jana Semerádová zahrát na jeden dech.“
Soubor Collegium Marianum je znám pestrou dramaturgií svých koncertů, vzdělávacím přesahem akcí, které pořádá, doprovodnými projekty, které kromě koncertních cyklů nabízí, a také propojením hudby s architektonicky zajímavými místy. Barokní prostor Tereziánského sálu Břevnovského kláštera, kde proběhl druhý ze tří koncertů podzimní řady Barokních podvečerů 2022, s uvedenou hudbou korespondoval velmi dobře. Až na pár volných míst se sál zaplnil zájemci o poslech hudby z počátku 18. století a souboru Collegium Marianum, který se na barokní hudbu přímo specializuje.
Akademie Versailles představí absolventy
Závěrečný koncert posluchačů Akademie Versailles 2022 se bude konat v neděli 17. července od půl druhé odpoledne v Koncertním sále Pražské konzervatoře. Program připravili a přednesou účastníci kurzů pod vedením lektorů Akademie, houslistky Lenky Torgersen, která působí jako koncertní mistr souboru Collegium Marianum, a dirigenta Paula Agnewa. Zazní orchestrální suity z barokních oper Les Indes…
Collegium Marianum svými Letními slavnostmi staré hudby rozezní prázdninovou Prahu
V pražských palácích, klášterech i chrámech se budou od 19. července do 4. srpna opět konat Letní slavnosti staré hudby s díly známých i méně známých skladatelů renesance i baroka. Součástí festivalu budou také mezinárodní mistrovské interpretační kurzy Akademie Versailles s lektory Paulem Agnewem a Lenkou Torgersen a přednesové semináře s předními německými interpretkami – Saskií Fikentscher (barokní…
Nejdelší večer roku patřil baroku
„Jiránek byl dobře poučen Vivaldiho tvorbou, je to slyšet na užitých rázných unisonech a některých dalších idiomech a postupech.“
„Neustále komunikující s kolegy na pódiu; a pohledem, postojem i proměnami hudby se svým nástrojem, s tóny i s publikem doslova laškující.“
„Díky atraktivitě místa i díky počasí, po extrémech předchozích dní příjemnému, byl koncert bohatě navštívený.“
V cyklu Barokní podvečery, který v historické Praze pořádá už dvaadvacet let soubor Collegium Marianum, byl koncert v nejdelší večer roku, ve Svátek hudby, situován do Ledeburské zahrady. Nesl název Soirée à Dresda, prezentoval hudbu z fondů drážďanské dvorní knihovny a byl naplněn především uměním flétnistky Jany Semerádové a hobojistky Xenie Löffler.
Kutnohorské koncerty ve znamení konfrontace
„V programu zazněly kompozice Heinricha Ignaze Franze Bibera. Jejich protipólem se staly kompozice současného francouzského autora Pascala Dusapina, narozeného v roce 1955.“
„Ještě radikálnější konfrontaci jsme byli vystaveni hned druhý den.“
„Pojednávaný ročník kutnohorského festivalu učinil další výrazný krok k stylově, druhově i žánrově a také interpretačně nekonvenčnímu prožívání a poznávání hudby.“
V neděli 12. června skončil už patnáctý ročník Mezinárodního festivalu komorní hudby v Kutné Hoře, který byl současně oslavou třiceti let od založení agentury Lotos, která je jeho hlavním pořadatelem. Významný mezník se kromě jiného projevil vizuální podobou obsahově hutné a svou odbornou stránkou hodnotné programové brožury, hlavně její dynamičtější titulní stránky. Jak ředitelka festivalu Alena Turková, tak jeho umělecký ředitel, violoncellista Jiří Bárta, tu ve svém úvodním slovu věnovali festival jako celek hrdinné Ukrajině.
Patnáctý Mezinárodní hudební festival Kutná Hora od soboty do 12. června
Mezinárodní hudební festival Kutná Hora je známý zejména jako přehlídka komorní hudby s vytříbenou dramaturgií, kterou připravuje její umělecký ředitel, uznávaný violoncellista Jiří Bárta. Letos se festival koná od soboty 4. do neděle 12. června. Kompletní informace najdete zde. Jako ostatní festivaly, i kutnohorský byl v minulých letech omezen pandemií, kvůli které nemohla…
Letní slavnosti staré hudby se letos obrátí k přírodě
Zvuky zvířat, zahrady, květiny, živly, krajina, přírodní božstva a další mytologické bytosti neodmyslitelně spjaté s přírodou – to je inspirace letošních Letních slavností staré hudby. Melodické zvuky i hluky přirozeného původu byly hudebníkům a skladatelům předmětem napodobování a inspirací už od vrcholného středověku a renesance. Festival se v Praze uskuteční od 19. července do 4. srpna s podtitulem…
Collegium Marianum v Lobkowiczkém paláci s Tomášem Šelcem
„Od prvních tónů bylo znát, že soubor hraje s absolutním technickým nadhledem, ale i s hlubokým ponorem do hudby samotné.“ „Mám za to, že se v našich končinách neobjevují takoví pěvci často, je dobře, že Tomáš Šelc dostává čím dál více příležitostí u nás i v zahraničí.“ „Na čtvrtečním koncertě se mi do hlavy vedrala…
Collegium Marianum představuje jarní řadu dalších pražských Barokních podvečerů
Dvaadvacátý ročník Barokních podvečerů souboru Collegium Marianum bude zahájen ve čtvrtek 21. dubna v 19 hodin v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě. Zaznějí tam díla Jana Dismase Zelenky, Šimona Brixiho a Antonína Reichenauera. V sólových partech vystoupí uznávaný barytonista Tomáš Šelc. Cyklus představí širokou paletu hudebního života v Praze a okolních centrech sedmnáctého a osmnáctého století. Program…
Zahajovací koncert jarní části Břevnovských hudebních setkání zítra
Pořadatelé cyklu Břevnovských hudebních setkání zvou na zahajovací koncert jejich jarní části, a sice zítra v 19 hodin do Tereziánského sálu Břevnovského kláštera. V programu s názvem Zlaté pomeranče italského baroka tam vystoupí mezinárodně renomované umělkyně, cembalistka Barbara Maria Willi a hráčka na barokní housle Lenka Torgersen. Na programu budou Sonáta D dur, op. 5/1…
Collegium Marianum a jeho Pastorale u sv. Šimona a Judy
„Vojtěch Semerád velmi překvapil ucho příjemným témbrem, opravdu vynikající výslovností a zpěvem jako takovým. Frázoval dokonale a bylo evidentní, že má techniku pod kontrolou.“ „Ragazziho skladba dala významně prostor houslistce Lence Torgersen, která za podpory ostatních členů souboru přednesla virtuózní výkon.“ „Jaromír Nosek má velmi příjemný hlas lyrického charakteru. Bylo mu krásně…
Květnovské hudební slavnosti opět v Krušnohoří
Poslední srpnový víkend ožije květnovský a blatenský kostel poblíž Chomutova barokní hudbou. Umělci z Česka, Německa a Švýcarska pro diváky připravili čtyři koncerty, jejichž společnou myšlenkou je láska, ať už k přírodě, nebo milované bytosti. Všechny koncerty festivalu, který navazuje na hudební tradici udržovanou od roku 2012 na nedalekém zámku Jezeří, budou stejně jako…
Další díl online Kapitol z pražského hudebního života kolem roku 1800
Cembalistka a hráčka na klávesové nástroje Alena Hönigová zve k dalšímu dílu svého online vysílání. Jedná se o kapitoly o pražském hudebním životě kolem roku 1800, zejména pak o životě a díle skladatele, kapelníka a klavírního virtuosa Johanna Josepha Röslera, který žil v letech 1771 až 1812. Zítřejší stream, který začne ve 20 hodin, nese název Muzikantem na…
Kam nemůže slunce, tam pozvěte Collegium Marianum
„Od první skladby bylo zcela zřejmé, že je Collegium Marianum vynikajícím a sehraným tělesem. Nástupy jednotlivých nástrojů ve fugatové části byly naprosto přesné, dynamicky i agogicky soubor cítí společně.“ „Caldarovo Baletto z opery Ifigenia in Aulide přineslo před přestávkou absolutně jiný styl hudby. Italská melodičnost a delší fráze umožňovaly ansámblu tvořit homogenní a velmi barevný…